• yared
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01-2025

yared

No Scope, Bitch!

Topicstarter
ken je dat moment vlak voor slapen gaan dat je opeens een hele intressante gedachte hebt, of iets bedenkt dat je nog wilt doen... en de volgende morgen ben je alles kwijt :(

ok... dit is dan zo'n gedachte en ik hoop dat ik er nog iets zinnigs van weet te bakken.

vannaocht zat ik nog even na te bomen over de film 'Hearts in Atlantis' en kwam daarbij, indirect, op de manier waarop data zijn weg vindt door het menselijk lichaam.

De menselijke datastroom; zijn dat bytes en bitjes, eentje en nulletjes, chemische formules...

Hoe kan ik ooit nog Mona Lisa Overdrive lezen wetende dat zo'n nekplug onzin is omdat het 'niet compatible' is? (al was het alleen maar dat je zoiets niet meer met een plug van 5cm gaat doen |:()

Waarom is er zo weinig progress op het gebied van bio-computers, zijn we dan zo verschillend?

Bij veel apps denk ik; shit, had ik maar een directe verbinding....
Bijvoorbeeld bij dromen, die zou ik graag willen weergeven op me scherm en later terug willen bekijken. Of me agenda, als ik ergens aan denk sla ik het liever op in me lijf dan met 1 vinger me Nokia Calendar bij te werken, of wat denk je van 'meedenken', even je ideeen 'op papier' zetten, SETI draaien terwijl je slaapt.... zucht..

* yared moet er misschien nog maar een nachtje over slapen want het makes so little sense now :Z

So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Waarom is er zo weinig progress op het gebied van bio-computers, zijn we dan zo verschillend?
Vergeet niet dat het principe voor de digitale computer (1 0) al vele tientallen jaren ouder is dan de eerste PC. Op dit moment zijn biologische computers nog in een ontwikkelstadium. Men begint net door te krijgen hoe de basisprincipes zouden moeten werken. Voordat de eerste 'werkbare' machine op basis van biologische processors een feit is moeten we denk ik nog wel tien(tallen) jaren wachten.

Over die directe verbinding. Dat begint ook steeds dichter bij te komen. Er zijn al experimenten geweest met 'electronische ogen' voor blinden, 'electronische oren', aansturen van een cursus 'door er aan te denken' enz enz. Men is er dus mee bezig. Ook hier zal het nog wel even duren voordat we de eerste 'praktische' toepassingen in de winkel zien liggen.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
de signalen van de hersens lijken mij te divers en te zwak om door een computer goed vastgelegd te worden... dan heb je echt een enorme processor om al die verschillende impulsjes te onderscheiden en benoemen, en ervan maken wat het voor een mens betekent.
laat staan dat je dan waarschijnlijk ook enorm veel geheugen/ hardeschijfruimte moet hebben om het allemaal vast te leggen op de manier waarop een mens het beleeft.

het zou wel leuk zijn daar niet van maar ik zie het nog lang niet gebueren

• yared
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01-2025

yared

No Scope, Bitch!

Topicstarter
de signalen van de hersens lijken mij te divers en te zwak om door een computer goed vastgelegd te worden...
* yared werd even wakker en riep: EEG!

Kwestie van techniek verfijnen?
dan heb je echt een enorme processor om al die verschillende impulsjes te onderscheiden en benoemen, en ervan maken wat het voor een mens betekent.
Volgens een werkgroep op een of andere Nederlandse universiteit zal er rond 2015 een computer zijn met de rekenkracht van het menselijk brein beschikbaar op een gewone PC.
laat staan dat je dan waarschijnlijk ook enorm veel geheugen/ hardeschijfruimte moet hebben om het allemaal vast te leggen op de manier waarop een mens het beleeft.
Helaas... hier laat zowel mijn brein als Google me even in de steek en kan ik na een stug halfuur zoeken niet een link vinden waar dit beantwoordt wordt.

Ik ben ervan overtuigd dat ook de opslag binnenkort niet het probleem meer is. Op t.net werd op 8 november vorig jaar al gesproken over 128 Petabyte ondersteuning door Linux.

So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!

Verwijderd

Dan loop je al snel tegen fundamentele grenzen aan. Electroencephgalografie is op dit moment niet in staat tot meer dan van bepaalde hersengebieden te meten hoeveel elektrische activiteit er plaatsvindt. Het is absoluut niet in staat te meten wat er in individuele hersencellen gebeurt, en dat lijkt me met die techniek ook niet mogelijk: De ruis is veel te groot.
Volgens een werkgroep op een of andere Nederlandse universiteit zal er rond 2015 een computer zijn met de rekenkracht van het menselijk brein beschikbaar op een gewone PC.
De totale rekenkracht van het menselijk brein stelt nu ook weer niet zoveel voor. Maar wat wel indrukwekkend is, is de manier waarop de transistoren van de hersenen geschakeld zijn: Een dergelijke complexiteit kunnen computerchips nog lang niet halen. En dat zullen ze in 2015 ook zeker nog niet halen.
Ik ben ervan overtuigd dat ook de opslag binnenkort niet het probleem meer is. Op t.net werd op 8 november vorig jaar al gesproken over 128 Petabyte ondersteuning door Linux.
Het ontwerpen van een dergelijke standaard is natuurlijk geen enkel probleem... Maar het ontwerpen van een opslagmedium van dat formaat wel. Ook de hardeschijfbouwers lopen binnenkort tegen fundamentele grenzen aan, en als ze niet een totaal nieuw opslagmedium ontdekken op basis van een nu nog onbekend principe, zal de opslagruimte de terabytes nooit ontstijgen.

Verwijderd

ik denk dat het probleem is dat de mens niet een 'usb poort' heeft ofzoiets om met een computer te communiceren.

je zou dan dus de pc aan iedere hersencel of zenuw moeten aansluiten. als je na gaat dat het oog al zooooooooveeel zenuwen / synapsen (jaja ik heb NG gedaan) enz bezit dat je daar alleen al een mega kabel verbinding voor moet hebben om aan een pc te hangen en er iets mee te kunnen.

een processor kan maar een berekenig per keer...
bij mijn weten gaat het in de hersenen gewoon door elkaar (praten, zien, lopen tegelijk).

dus ik denk dat het nog erg lang duurt voordat de pc de mens kan evenaren.
zoals ik al eerder zij kan je niet ff een monitor kabeltje hangen aan wat je beleeft in je hoofd... (zal wel leuk zijn)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:58

Wildfire

Joy to the world!

yared schreef op 17 oktober 2002 @ 15:38:
[...]

* yared werd even wakker en riep: EEG!

Nou, men is iig al zover dat met gedachten ja/nee kan worden herkend en dat er richting kan worden gedetecteerd. Een keer op Discovery: militair met speciale helm op, door goed te concentreren kon 'ie op een scherm een vliegtuig naar links, rechts, boven of onder laten bewegen...

De techniek is er dus al, maar nog uiterst rudimentair.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

yared schreef op 17 oktober 2002 @ 12:53:
Bijvoorbeeld bij dromen, die zou ik graag willen weergeven op me scherm en later terug willen bekijken.
Dit heb ik zelf ook wel eens. Maar ik denk dat dit nog extra moeilijk wordt, omdat dromen niet een soort videofilms zijn. Het is meer flarden en het heeft ook alleen maar betekenis voor de dromer. Dromen ontstaan volgens mij als je hersenen proberen wijs te worden uit random informatie uit andere hersendelen. De interpretatie is dan beelden en andere sensaties.

Verwijderd

Wildfire schreef op 17 oktober 2002 @ 21:40:
Nou, men is iig al zover dat met gedachten ja/nee kan worden herkend en dat er richting kan worden gedetecteerd. Een keer op Discovery: militair met speciale helm op, door goed te concentreren kon 'ie op een scherm een vliegtuig naar links, rechts, boven of onder laten bewegen...
Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben, maar ik dacht dat het in dat geval niet zo was dat de militair "ja" dacht en de computer zag dat. Maar de computer mat een bepaalde hersenactiviteit en deed bij een bepaald signaal een soort reactie en anders een andere. De militair die merk dat (er beweegt bijv. een cursor op een scherm) en na een tijdje heeft hij door hoe hij door te denken de cursor kan bewegen. Een van de nadelen was geloof ik dat je er ongelovelijk geconcentreerd voor moest zijn.

Verwijderd

Je hebt in je hersenen oneindig veel verbindingen tussen hersencellen, deze verbindingen zijn bij iedereen anders ik denk dat het hierdoor nog een hele tijd kan duren voordat er een systeem is waarmee je een machine aan kan sturen door er alleen maar aan te denken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 21:31:
Je hebt in je hersenen oneindig veel verbindingen tussen hersencellen
Ik neem aan dat je dit niet letterlijk bedoelt, het zijn duizelingwekkend veel verbindingen, maar oneindig is toch wat aan de hoge kant. :)

Verwijderd

Ze hebben het aantal verbindingen nog niet vast kunnen stellen omdat het aantal constant veranderd bij alles wat je doet worden er weer nieuwe verbindingen gemaakt.(of verdwijnen er weer wat (alcohol))
Pagina: 1