SB Audigy 1 en 2 SPDIF out op player?

Pagina: 1
Acties:

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 19:29

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Ik heb momenteel een sb audigy1 platinum ex.
ik ga overstappen op een audigy 2 player, omdat ik die bay toch nauwelijks gebruik

Is het mogelijk om een spdif uitgang te hebben op je sb audigy2 zonder dat je die bay nodig hebt? (voor ac3 support).

Creative vertelde me dat ik deze kabel nodig had:
http://nl.europe.creative.com/estore/product.asp?prod=179
Maar volgens mij is dat iets anders, dat is die digital din constructie van ze die ze gebruikt hebben bij hun eerste digitale speakersetjes (dtt2500 en dtt3500).

-EDIT (even foto van de creative pagina erbij gezet)-
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/prdoeser/kabel.jpg

Ik zie wel ene tulp stekker erbij, maar ik vraag me af of dat dan ook een spdif out is, aangezien ik op die page erbij zie dat het een rca adapter is (whatever dat mag wezen).

Dus als iemand hier iets meer over weet (bijvoorbeeld iemand die een audigy player heeft en ook met spdif out werkt) laat me dan please even weten hoe dit nu precies in elkaar steekt, want van de creative website wordt ik persoonlijk niet veel wijzer.

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• Tommy Z
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-08 09:40

Tommy Z

zelfkennis siert de mens

Wil je een optische of coaxale SP/DIF gebruiken? Voor de coaxale heb je eigenlijk nix nodig, behalve evt. een kabeltje van mini-mono-jack naar tulp (voor aansluiting op de meeste Dolby Digital© versterkers).
Je kan daar zelfs een standaard tulp-jack kabeltje voor gebruiken wat bij vrijwel elke computer gebruikt wordt voor het (analoge) geluid. Dan alleen één van de twee tulp aansluitingen op je versterker inprikken.

Wil je een optische uit hebben, kan je of een coax-naar-optisch converter gebruiken (verkrijgbaar bij de meeste elektronica boeren), of een apart kaartje bestellen. kWeet zo niet meer bij welk bedrijf dat was. Hoontech, dacht ik. Aanvankelijk ontworpen voor de Live! serie maar ook gewoon bruikbaar op de Audigy.

...I do not regret the things I've done, but those I did not do...

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
dus een standaard mini-jack naar tulp kabel is genoeg?
Dan valt het nog wel mee, maar heb ik dan wel dts bij dvd's? want dat is voor mij het belangrijkste.
het gaat trouwens inderdaad om een coaxiale uitgang.

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Voor zover ik weet, zat op de oude SBLive en wellicht op de nieuwe audigy's een uitgang op het achterplaatje waarin een 3 mm jack geplugged kon worden, maar dan wel eentje met 4 polen in plaats van de gebruikelijke drie (L, R, GND). Dit is zo'n zelfde plugje als op die foto van je.
Ik heb er een met alleen zo'n DIN uitgang, maar blijkbaar heeft CL hem uigebreid met een tulp stekker, waarschijnlijk omdat die tulp S/PDIF gebruikerlijker is dan de DIN (de DIN is voornamelijk om connectie te maken met de Home Theater Systems van CL).
Ik denk dus dat CL gelijk heeft en dat je dit kabeltje nodig hebt om zonder zo'n baybus AC3 naar een AC3 receiver te sturen. Op die receiver moet dan natuurlijk wel een RCA S/PDIF-ingang zitten.
Verder kan ik nog opmerken dat ik bij mijn Live Platinum ook nog een extra bracket kreeg om zo'n din aansluiting in een leeg pcislot te monteren. Die zou dan intern door moeten worden verbonden met de geluidskaart. Wellicht zit die ook bij een nieuwe Audigy met een tulp uitgang erop. Moet je even de product specs opvragen bij CL.
Verder zijn die brackets ook los verkrijgbaar, van verschillende leveranciers. Hoontech doet daarin, meen ik. Meestal leveren die ook brackets met meer functionaliteit. Bijvoorbeeld ook nog een optische uitgang. Bij de productomschrijving staat over het algemeen aangegeven met welke geluidskaarten de bracket compatible is.

Suc6

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Ik heb Creative gesproken, en bij de audigy 2 wordt een andere techniek toegepast dan de audigy1, zodat de bay van oudere geluidskaarten niet meer op de nieuwe kunnen. Verder heb ik dus een keer zo'n kabeltje gekregen al van creative (audigy met dtt2500 was anders niet mogelijk) ik heb dus die tulp gepakt en die doorgesluist naar de speakerset, maar helaas ik hoor dus niets. Dus ik zit nog een beetje vast. Maar volgens mij is spdif out in de toekomst niet perse nodig zolang ik de dolby afhandeling door de kaart laat doen. Dan kan ik de boel gewoon analoog aansluityen volgens mij en heb ik alsnog dolby digital. Maar zeker weten doe ik het neit. Als iemand hier nog iets op aan toe te voegen heeft?

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Als je Dolby Digital wilt, moet je een digitaal signaal naar je versterker sturen (coax of optical). Ga je het analoog oplossen, dan krijg je automatisch Dolby Prologic, of een andere analoge oplossing. Het werkt wel (laatst zelf ondervonden), maar Digital vond ik zelf toch '..ietsje..' beter ;)...

-- Edit --
Oh wacht, d'r zit natuurlijk een 6 kanaals analoge output op... Sorry, vergeten...

I like it red, with 150 bhp..

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:15

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Inderdaad, zoals XtremeNova hierboven in zijn edit al aangeeft: Als je de decoding door de kaart laat doen, dan kun je 6 boxen analoog op ja kaart aansluiten en dan heb je ook DD en heb je die S/PDif helemaal niet nodig. Keuze is aan jou.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Ja hier was ik inderdaad ook ondertussen achtergekomen. Dus ik ga de boel in de toekomst lekker analoog doorsluisen. Heb ik tenminste niet meer die lelijke bay van creative nodig.

Ook al zou het leuk zijn geweest als ik via die digitale uitgang een coaxial spdif kabeltje kan aansluiten. Zodat alles mooi digitaal naar de versterker doorgestuurd wordt en ik minder last heb van kwaliteits verlies (storing van andere kaarten binnenin de pc die het signaal verstoren).

Dus... Als iemand ergens toch nog een kabeltje weet voor die digitale uitgang die al die sd audigy, audigy2 en live kaarten hebben. Please laat het mij weten.

Pagina: 1