Toon posts:

Hoe anttene's afregelen van draadloos netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn klaar met onze opstelling maar helaas werkt het niet, we denken dat het aan de afregeling van de antenne's zit.

Nog even kort de situatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
          chello <==> Router <==> 3pc's via UTP
                       ||
                  WAP11(1)
                       ||
              SD 15 (antenne)
                        \
                       /
            ca 450m draadloos    
                      \
                       /
              SD 15 (antenne)
                      ||
                 WAP 11(2)
                      ||
                  1x PC

Voor de eindmontage op lokatie 2 hebben we eerst alles getest bij lokatie 1, alles in de woonkamer gezet (pc en wap11) en gekeken of we het daar draadloos werkend kregen.
Na enige tijd spelen met de settings werkte alles perfect.
We hebben het boeltje toen opgepakt en naar lokatie 2 gebracht en aangesloten, echter nu hebben we geen verbinding.
De pc's zien de WAP11's wel op de zelfde lokatie alleen de 2 lokatie's zien elkaar dus niet.

Met andere woorden de antenne's ontvangen niets van elkaar.
Wat we zelf dachten is:
-Antenne's niet goed afgericht op elkaar
-Te weinig zend vermogen

Kan me nu iemand vertellen hoe je die antenne's dus nu het beste op elkaar afsteld? We hebben zelf hiervoor geen appartuur.
Ik heb eens gehoort dat je het zend vermogen van die WAP11 software matig kan verhogen, klopt dit en zoja waar kan ik die software vinden (heb je een naam van de software en/of link)

Gaarne jullie hulp

Verwijderd

Wat je kan doen is met een van de pcŽs achter een van de wapŽs een ping -t geven naar de bridge of pc aan de Žandere kantŽ Zo kan je zien of er een connectie wordt opgebouwd wanneer je de antenne uitricht

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Hebben die WAP11's geen connectie ledje waarbij je ziet dat ze geconnect zijn :?
Verder heb je volgens mij wel een goede 'lin off sight' nodig, met zo min mogelijk obstakels.
En de antenne's zijn volgens mij gemaakt om te richten. zogeheten richtantennes.
Staan die goed gericht ?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Hier staat over dat softwarematig verhogen van het vermogen.

En misschien kun je proberen om hem met laserpennen ofzo uit te richten.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Topicstarter
jeroen-O:
Dat kan echter de antenne's staan op het dak(ca 2 hoog) en de pc's onder op de begaande grond, we hebben geen laptop tot onze beschikking om deze mee op het dak te nemen.

CyberJ:
Nee er zit geen connectieledje op, ook in het menu vind ik geen aanduiding, dat ze daar geen signaal meter hebben ingemaakt snap ik ook niet.
Ja hij heeft lign of sight echter het is moeilijk te beoordelen of ze 100% recht naar elkaar gericht staan, dat is net het probleem, een meter zou de uitkomst bieden(meten is weten).
En Ja het zijn richt antenne's.....

j-iscool:
Bendakt voor de link, ga metaan kijken..
Laserpennen is een goed idee, alleen die hebben we niet en ik ken ook niemand die er 1 heeft, vraag me alleen af of zo'n pen wel 450m gaat ?!
edit: Dom dat was zelfs een reply op een eerder post van mezelf, wat blijkt ik heb dus de versie 2.2 en die is al 100mwat standaard. Nu maar experimenteren met de antenne's, valt tot nu toe ZEER tegen allemaal... ;(

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 13:21

Millennium

Bug free !!!

Prutsen met settings wil soms wel eens helpen, hier soort gelijk probleem met 2 wap11's en 2 Bi-quad (homemade) attenne's. (afstand is wel kleiner +/- 50m, maar de antennes zijn wel in huis en een extra huis er tussen). Als we verbinding hebben is deze ook goed volle snelheid. Dus het ligt niet aan de antennes. Maar eens in de zoveel tijd (lees 3 dagen) verdwijnt het netwerk en is niet tot leven te pingen. Met de SNMP admin schijnbare veranderingen maken (van APC->PTP->APC) waardoor het knopje apply enabled wordt, werk in 9 van de 10 gevallen. btw ik heb een versie 1.0 (eiglijk zonde van het geld met al dit gekloot, hoop dat er ooit een firmware update komt die dit fixed.....)

Rampen bak 2004

Verwijderd

Topicstarter
Niks werkend te krijgen, de gehele vrijdag middag mee bezig geweest.

Snap er niks meer van, iemand nog ideeen om het werkend te krijgen?

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:39
Hoe heb jij die antenne's aan de wap gezet?
Wat is de lengte van die kabels?
Het zou moeten werken volgens mij.
Ik heb 2 wap 11's en heb met 2 19dB antenne's een link van 1,5Km gehad.
Geen line of sight (bomen etc).
Dit is nog niet eens de afstand die mogelijk zou moeten zijn (je hoort wel grotere afstanden)

Verwijderd

Topicstarter
Hier is de aftsand dus ca 450 meter, ook geen lign of site alleen een paar bomen aan 1 kant, andere kant is vrijzicht.
De WAP 11 zit met de ca 2 meter extra kabel aan de linker antenne aaansluiting met reverse tncp pluggen. De originele kabel is verlengd dmv een contra plug erop te zetten op de originele plug. Eigenlijk dus een 2 meter verloopkabel naar de WAP11.
De antenne's werken wel, ik heb een laptopje geleend met draadloze nic en ben weg gelopen van het huis, ik had nog ontvangt na ca 50 meter dus de buiten antenne werkt wel.

Echter de bridge verbinding werkt dus niet.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:39
Ik zelf maak gebruik van de Wap11 versie 1.0, voordeel van deze is is dat er een functie in zit waarbij je kan kijken wat het signaalsterkte is.
Ik begrijp dat jij telkens een ping laat uitvoeren naar de andere lokatie?
Mocht het helemaal niet lukken dan moet je toch concluderen dat je te veel obstakels in de weg hebt zitten.
Dit betekent dat je op beide lokaties de antenne's moet verhogen!!

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 13:33
Hey

Wat je kunt proberen is even je antenne op Diversity zetten.
en dan vanaf een pc gaan pingen naar de andere accepoint.
Bijv zo: ping 192.168.10.1 -t
Je kunt dan met hele kleine draaien aan de antenne een ping krijgen.
En aan het begin natuurlijk geen encryptie en al die zooi aan zetten,
probeer het eerst basic aan het draaien te krijgen.
Je kunt later het beste point to multi point gebruiken omdat hij dan het stabielst is.

Linksys is op de hoogte van de bug in het accespoint/accespoint client systeem.
Deze knalt er namelijk na een dag ofzo uit

Een collega van mij heeft contact gehad met linksys ze zouden in 1 van de nieuwere firmware's een meter bouwen.

Ik zelf heb met een aantal collega's een heel draadloos netwerk opgezet over urk.
http://www.wirelessurk.nl/status.html
Het draait nu inmiddels al een paar maanden.

Je kunt me altijd even mailen willem@rsh.nl

Verwijderd

Hoe krijgen die ene PC en WAP hun IP ? Via DHCP ? Zo ja, probeer 'ns een vast IP ?

Verwijderd

Topicstarter
Beide AP's en die ene pc(lokatie 2) hebben een vast IP adres.
Het netwerk werkt wel alleen het draadloze gedeelte werkt niet, de antenne's verhogen is helaas geen optie, beide antenne's staan al op het dak en hebben vrij zicht, behalve bij 1 lokatie een paar bomen. Hogere masten plaatsen is helaas ook niet mogelijk en niet toegestaan.
En idd we laten constant pingen naar de andere lokatie.
We hebben zaterdag avond met een draadloze laptop de route gelopen, (een vriend van mij mocht zijn laptop van zijn werk een weekend meenemen).
Aan 1 kant viel de verbinding na ca 150 meter al weg en vanaf de andere kant na ca 40 meter al.
We denken zelf dat de coax niet in orde is.... (teveel weerstand)
Pagina: 1