[Drukker] Afbeelding in CMYK kleuren

Pagina: 1
Acties:

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 21:32
edit:
te snel op enter gedrukt

Ik moet van de drukker twee afbeeldingen aanleveren in CMYG kleuren. Deze afbeeldingen bestaan uit 1 kleur, maar door meer of minder wit zitten er tinten in. Ik mag in mijn drukvoorbeeld maximaal 4 kleuren gebruiken. ik heb een blauwe achtergrond en witte tekst.
Als ik nu mijn cursor in PS beweeg over deze afbeeldingen, dan zie ik de CMYG kleuren verlopen. Dit terwijl het dus maar 1 kleur is.
Is het nu druktechnisch 1 kleur, of zijn het meerdere kleuren, maw. kan ik deze afbeeldingen laten drukken als 1 kleur?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=20047&size=128

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=20046&size=128

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Verwijderd

CMYG=? Cyan Magenta Yellow en Groen ???

uber*LOL*

• coelho
Damn, ook nog een typo. CMYK...

Verwijderd

1 kleur (die blauwige) of 2 kleuren (met zwart erbij), in dat geval zou ik als monotone aanleveren (cq duotone) als het per se in 4 cmyk moet worden gedrukt, moet je zelf weten, maar dat kost ne dus 3 (cq 2) extra drukgangen

• coelho
maar hoe zet ik deze afbeelding dan om naar monotone? Kan dat uberhaubt?

Verwijderd

zoek in photoshop op monotone
en vind: image -> duotone -> monotone (nadat je de boel naar grijswaarden hebt gezet), kies je kleurtje en klaar

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2002 11:58 . Reden: raar eigenlijk ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

je kunt in PS de kleurinformatie in het 'Info'-venster opvragen:
ook al is de kleurmode RGB, zie je rechts alsnog de percentuele waardes in C M Y K.

voor je borstkas afbeelding, dit lijkt een soort van duotint:
dat betekent dat de verhoudingen onderling tussen de kleuren redelijk gelijk blijven, maar extra Cyan, betekent ook dat er meer Geel bijkomt, en dat het in een gekantelde rasterdruk overelkaar komt te liggen; afhankelijk van de drukmethode en papier kan dat soms tot moiree-patronen leiden.

Als je afbeelding uit een duotone bestaat kun je ook direct in die kleuren drukken, dan merk je je tinten aan als steunkleur.

echter als de drukker van je verwacht dt je in CMYK al moet aanleveren (omdat dit kennelijk al is afgesproken, oftewel met jou, of je levert materiaal aan dat in combinatie met anderen gedrukt gaat worden, en je dus ook kleurplaten deelt) dien je dat in CMYK aan te leveren.

je kunt het dan omzetten zodat je direct de Cyan-kleur gebruikt ipv de steunkleur, maar betwijfel of dat erg mooi wordt, tenzij het erg lage drukkwamiteit wordt, kun je er meestal vanuitgaan dathet best redelijk zal blijven.
maar echte mooie duotinten zij inderdaad visueel een stuk aantrekkelijk wanner ze ook werkelijk met de juiste steunkleur worden gedrukt

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• coelho
Shit, dit is moeilijker dan ik dacht. Steunkleuren??? Ik ben ook helemaal geen graficus, moet alleen een afbeelding laten drukken :/

De drukker zegt hetvolgende:
De opmaak wordt gedrukt in full-colour zeefdruk CMYK en een witmasker (5 films) of Pantone(s) en een witmasker (niet meer dan 5 films).
De logo's hierboven zijn in GIF, ik heb ze op een donkerblauwe achtergrond gezet en heb witte letters gebruikt. In eerste instantie was het in RGB gemaakt, maar gezien de aanwijzingen van de drukker heb ik dit in adobe omgezet naar CMYK.

Voldoe ik nu aan de eisen van de drukker, zoals hierboven beschreven, of niet? Indien niet, wat moet ik doen om wel aan zijn eisen te voldoen?
Ik begrijp er eigenlijk niks meer van...

Verwijderd

Je moet pas bij het aanleveren alles omzetten naar CMYK, ander verlies je veel kleur informatie. Het is ook handig om altijd een RGB foto te bewaren.
Je logo wordt dus gedrukt in CMYK + witmasker of
je kan de pantone kleuren selecteren die je wil hebben ( vind je op een pantone staal of in het pantone kleurenpalette in PS ( worden dan gemengd voor je ) + wit.

Verwijderd

wellicht heb je hier iets aan: http://www.smeetsenhagenbeck.nl/begeleiding.html en dan algemene theorie effe doorlezen (op z'n minst)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 12:20:
Je moet pas bij het aanleveren alles omzetten naar CMYK
zou ik niet doen, dan kan e ineens voor rare problemen komen te staan die met je gamut te maken hebben (sowieso altijd gamut warnings aanzetten)
lichte blauwtinten kunnen namelijk vaak grijs of paarsig uit de drukpers rollen omdat er nou eenmaal niet met blauw gedrukt wordt (tenzi je die dus als steunkleur toevoegt)

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

coelho schreef op 17 oktober 2002 @ 12:12:[..]
Voldoe ik nu aan de eisen van de drukker, zoals hierboven beschreven, of niet? Indien niet, wat moet ik doen om wel aan zijn eisen te voldoen?
Ja, je voldoet op die manier aan de eisen die de drukker stelt. Zet de boel op schijf, ga er mee langs je drukker en maak gelijk een praatje. Een goeie drukkerij neemt wel even de tijd voor je en legt je eventueel ook wel uit wat er goed of fout is gegaan met aanleveren.

Suc6..

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

coelho schreef op 17 oktober 2002 @ 12:12:

De logo's hierboven zijn in GIF, ik heb ze op een donkerblauwe achtergrond gezet en heb witte letters gebruikt. In eerste instantie was het in RGB gemaakt, maar gezien de aanwijzingen van de drukker heb ik dit in adobe omgezet naar CMYK.

GIF is niet goed, ik mag hopen dat dit enkel is voor de preview op internet, en dat je vanuit een origineel psd-bestand kan uitgaan, als uitwisselbestand valt eerder .eps of .tif aan te raden.

verder zie ik heen letters in je afbeeldingen, is het onderdeel van een ander drukwerk, een boekje met tekst?
ook snap ik de opzet van je afbeelding niet, als je zegt dat dit 1 kleur is, doel je dan op een duotone oid, nadere uitleg is wenselijk.

let verder erg goed op de grootte en de resolutie (dpi's), zie je schemr als enkel een afwijkende weergave van het bestand dat je laat drukken, probeer uit te gaan van het drukwerk en dus niet je te laten afleiden door de schermweergave in RGB:
het beste is vanaf het begin al te werken in CMYK of met kleurscheidingen in pantone kleuren.

bij twijfel kun je altijd navragen bij de drukker, aan de hand van je gegevens hier heb ik weinig overzicht of je aanlevering volledig is, stel misschien gewoon een lijstje op van alle benodigde bestanden, originele en te drukken documenten:
- klopt de grootte?
- moet je extra lettertypes toevoegen?
- zijn er extra ge-include bestanden (vanuit .qxd of indesign, ook .eps kan ge-includde bestanden bevatten)

stop er eventueel een proefdruk bij en een staaltje met voorbeeldkleuren hoe je het wilt hebben.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• M4RTiN
  • Laatst online: 24-11-2024
daar komt bij, ik zie dat het in zeefdruk word gedrukt, is het dan niet zo dat het raster wat groffer is? (afhankelijk van opp.)
Pagina: 1