Toon posts:

beamer; heeft iemand wel eens over dit probleem gehoord?

Pagina: 1
Acties:
  • 749 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben druk bezig met beamers, maar hoorde pas geleden iemand zeggen dat bij sommige beamers een excel sheet niet goed wordt weer gegeven. De uitlijningen kloppen dan niet meer. :(

Kent iemand dit probleem, en iemand daar misschien een oplossing voor? Of alleen een verklaring waarom dat is.

En stel dat iemand met een laptop(resolutie 1024x768) en presentatie wilt doen op een SVGA beamer (800x600) wat gebeurd er dan?

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 12:32

JustDutch

was ambtenaar :)

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 11:40:
Ik ben druk bezig met beamers, maar hoorde pas geleden iemand zeggen dat bij sommige beamers een excel sheet niet goed wordt weer gegeven. De uitlijningen kloppen dan niet meer. :(
Daar heb ik nog nooit van gehoord en tot zover ook geen problemen mee gehad. Maar, wat klopt er niet aan de uitlijning? Een beamer projecteert toch gewoon hetzelfde beeld als een monitor. Dus als de uitlijning niet meer klopt, denk ik dat het aan het bestand ligt. Maar hieronde staat ook wel een andere mogelijkheid.
En stel dat iemand met een laptop(resolutie 1024x768) en presentatie wilt doen op een SVGA beamer (800x600) wat gebeurd er dan?
Dan moet je de laptop op 800*600 instellen voor het externe scherm. Het aantal beschikbare beeldpunten wordt hierdoor minder. Dus als je je presentatie opgemaakt hebt voor 1024*768 kan het zijn dat deze op 800*600 niet goed wordt weergegeven. TIP: Maak de presentatie in dezelfde resolutie als de beamer.

Forza Mucca

Verwijderd

Kent iemand dit probleem, en iemand daar misschien een oplossing voor? Of alleen een verklaring waarom dat is.

Geen idee van het eerste maar dan kun je je excelsheet toch in een Powerpoint presentatie plakken

vwb het laatste
niets , zwart beeld of het beeld wat je krijgt als je probeert een hogere rsolutie in te stellen dan de monitor aan kan, je zult dus de laptop in moeten stellen op 800X600

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2002 12:03 . Reden: gramatica ]

Verwijderd

JustDutch schreef op 17 oktober 2002 @ 11:52:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord en tot zover ook geen problemen mee gehad. Maar, wat klopt er niet aan de uitlijning? Een beamer projecteert toch gewoon hetzelfde beeld als een monitor. Dus als de uitlijning niet meer klopt, denk ik dat het aan het bestand ligt. Maar hieronde staat ook wel een andere mogelijkheid.

[...]

Dan moet je de laptop op 800*600 instellen voor het externe scherm. Het aantal beschikbare beeldpunten wordt hierdoor minder. Dus als je je presentatie opgemaakt hebt voor 1024*768 kan het zijn dat deze op 800*600 niet goed wordt weergegeven. TIP: Maak de presentatie in dezelfde resolutie als de beamer.
Ik denk daat daar het probleem met de uitlijning uit voort kan komen, lijnen die half op het raster vallen worden naar boven of naar onder en links of rechts verplaatst worden 2 naast elkaar ligende lijnen in tegenovergestelde richting verplaatst dan kan dat zichtbaar worden(afhankelijk van hoe groot je projecteert)

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Zo ver ik weet komt het omdat de 3 beelden nooit 100% recht op elkaar staan. Volgens mij vormen deze dus de lichte afwijking. Anders moet je eens kijken of er 2 of 3 lijnen lopen (bij de afwijking). Kijk welke kleur deze hebben en je weet waar het aan ligt.

me vader maakt beamers dus als je er echt niet uit komt vraag ik het vanavond wel :)

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 18:58

McFizban

Hackito ergo sum.

blackangel schreef op 17 oktober 2002 @ 12:16:
Zo ver ik weet komt het omdat de 3 beelden nooit 100% recht op elkaar staan. Volgens mij vormen deze dus de lichte afwijking. Anders moet je eens kijken of er 2 of 3 lijnen lopen (bij de afwijking). Kijk welke kleur deze hebben en je weet waar het aan ligt.

me vader maakt beamers dus als je er echt niet uit komt vraag ik het vanavond wel :)
Dat was met oude beamers het geval. De werkten met 3 losse buizen die precies moesten worden uitgelijnd.
De huidige beamers werken met een LCD scherm wat wordt geprojecteerd. Daar heb je dat probleem niet mee. De ddurdere modellen hebben 3 LCD schermen, maar die kun je weer vrij makkelijk goed uitlijnen. Is dat eenmaal gedaan dan heb je hier ook geen last meer van.

Wat wel kan is dat je je de bemaer niet op zijn native resolutie aanstuurt.
(Bijv 800*600 open een 1024*768 beamer) Hierdoor kun je rare afrondingsfouten krijgen (zoals boven uitgelegd).
Zorg ervoor dat je de beamer op zijn native resolutie aanspreekt en je hebt nergens last van (is hetzelfde als bij een LCD scherm).

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Heb hier ook een tijdje met een notebook en een beamer gewerkt...
Allerlei Excel, Word en powerpoint presentaties mee gedaan...werkte zonder problemen.
(1024x768)
Dus ik denk dat daar dat probleem idd vandaan komt van de "vervorming"

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:33

dodo79

witte dikke tonnie

McFizban zegt:

De huidige beamers werken met een LCD scherm wat wordt geprojecteerd. Daar heb je dat probleem niet mee. De ddurdere modellen hebben 3 LCD schermen, maar die kun je weer vrij makkelijk goed uitlijnen. Is dat eenmaal gedaan dan heb je hier ook geen last meer van.

punt 1.. alle lcd projectoren hebben 3 lcd schermen, ook de oude.
punt 2.. het uitlijnen van de drie lcd's/polarisers/spiegels is het grootste kutwerk wat je bedenken kunt.. dit is echt niet makkelijk.
ik spreek uit ervaring, doe et bijna dagelijks

omdat het kan!

Verwijderd

Met "Druk bezig met beamers" neem ik aan dat je er 1 wilt/moet aanschaffen.
Boven de 3000 euro ondersteunen ze bijna allemaal 1024 en hoger. Alleen gedateerde goedkope modellen worden nog op 800/600 verkocht (beamerplanet.nl bijvoorbeeld)

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15

Ik denk dat jouw 1e probleem te maken heeft met jouw 2e vraag...

Mijn beamer is een 800x600 beamer... Maar 1024x768 kan ie ook aan... Bij deze resolutie echter, gaat ie comprimeren, en mis ik beeld-informatie... Ik zet mijn monitor-uitgang ook nooit hoger dan 800x600 als ik op de beamer werk.

Stel dat dit bij diegenen ook het probleem is. Een excell sheet heeft meestal maar 1 lijntje tussen cellen. Als dat ene lijntje nu wegvalt door het comprimeren, dan krijg je dus hele rare tabellen...

Jouw beamer projecteerd precies hetzelfde als wat jouw pc naar buiten spuugt... Valse uitlijningen met excell zijn dus onzin, behalve als je last hebt van dat comprimeren... Maar dat komt dan niet door de beamer... Dat komt dan door de gebruiker die de handleiding weer eens niet goed heeft doorgelezen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus gewoon verstandig om een XGA beamer aan te schaffen. Met een resolutie van 1024x768 heb je eigenlijk nooit problemen op dit gebied. Toch?

Maar het kan dus ook kloppen dat als iemand een excel sheet 1024x768 naar SVGA beamer (600x800) stuurt dat er enigzins, misschien mogelijk, vervorming kan onstaan in de geprojecteerde sheet? En op oudere/al gebruikte beamers kan he te maken hebben met de uitlijning?
Pagina: 1