Toon posts:

Win2k - WinXP Netwerk traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 pc's in een workgroup verbonden met een switch,

De Win2k pc is de server en de WinXP de client

Bijden pc's zien elkaar. Maar dit duurt veel te lang. Bij het verkennen van de netwerlocaties, ga ik naar microsoft netwerken. klik ik hier op dan duurt en een 8-10 sec voordat ik de werkgroep zie. (tijdens dit proces heb ik de taskmanager geopenen en zie dat de verkenner een aantal keren vastloopt) Als ik dan op de werkgroep klik duurt het weer 8-10 sec voor dat ik bijde pc's zie (bij mij PC01(server) en PC02(client)). Bij het klikken op een PC naam duurt het weer 8-10 sec voor dat ik de shares zie. Ben ik eenmaal daarwerkelijk op de ander pc bezig, gaat het lekker snel en kan ik zo een images van een gig overpompen op een lekker snelheid , ik kan allen shares doorlopen, printen,lan gamen enz. Sluit ik de verkenner weer af en begin ik opnieuw heb ik weer het zelfde probleem!

Elke keer bij het verder verkennen van het netwerk loopt de verkenner steeds een aantal keren vast en gaat daarna weer door.

Waarom duurt het zo lang voordat ik eenmaal de verbinding heb?
Het ligt niet aan de kabel of switch want met 2 win98 pc's draait het super snel,
De server pc is een dualboot met win2k en win98se. Ook met Win98 heb ik verbinding met de Winxp pc
Vanuit win98se gaat het snel in de verkenner maar vanuit winxp het zelfde probleem

Ik heb heel het forum afgezocht en geen daadwerkelijke oplossingen tegen gekomen. Ik het de regkey verwijder waar iedereen het over heeft maar dit scheelt niks

Wat kan ik hier aan doen?

Alle tips welkom

Verwijderd

En hoe zit het met protocollen en IP-adressen? Doe eens wat info gooien :?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28
Voor zover ik weleens gelezen heb, heeft het te maken met de password identificatie.
Was ergens een topic over, kan hem alleen niet meer vinden :-S
Probeer eens het aanmelden met encrypted passwords of juist niet.

Verwijderd

Topicstarter
Oke hier zij mijn geinstalleerde protocollen en settings van de server PC01 (Win2K)

Protocol:
Client for Microsoft Networks
Settings: Windows Locator
File and Printer Sharing fot Microsoft Networks
NetBEUI Protocol
NWLink NetBIOS
NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol
Settings:Internal Network nr. 00000000 / Frame Type Auto Detect
Internet Protocol TCO/IP
Settings:

IP Adress: 192.168.1.1
Submask: 255.255.255.0

DNS: 192.168.1.1
DNS: 194.134.5.55
DNS: 194.134.5.5

Append primary and connection specific DNS suffixes
Append parent suffixes of the primary DNS suffix (aangevinkt)

DNS suffix for this connection = PC01

Voor PC02 client pc (WinXp) het zelfde alleen
IP: 192.168.1.2
NetBEUI niet geinstalleerd (kan niet)
en Qos-pakket planner (uitgeschakkeld)
De rest het zelfde

Ik neem aan dat dit goed is?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
Zelfde probleem hiero!

Ik heb wel enkel tcp/ip geinstalleerd staan, verder is alles ongeveer hetzelfde.
Iemand vertelde me dat het een WinXP-"probleem" zou zijn?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28
ik denk dat je eens zou meoten proberen, om in je configuratiescherm even dubbelklik op SYSTEEMBEHEER te klikken dan naar Computerbeheer, dan naar LOCALE GEBRUIKERS EN GROEPEN en dan kies je GEBRUIKERS zet daar het gast account aan, log nu in met de netwerk pc zonder pass/login in of probeer de share te vinden, zorg dat je in dezelfde werkgroep zit, dan zou het dus nu vliegensvlug moeten werken :)

* GeeMoney heeft hier 100mbit netwerk tussen 5 pc's en gaat gemid. 8mb/s :)

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 19:44

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik weet niet waarom je al die protocollen nodig hebt, maar als je alles eens eruit flikkert, op TCP/IP na??

Kan zijn dat ie problemen heeft met het bepalen van prioriteit van protocol.

Sowieso moet je het overzichtelijk houden.... keep it simple :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

heeft niks met prio's te maken. is XP bug met herkenning van client/host.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

direct zeggen dat het een bug is ook overdreven.. ik heb hier ook een Win2K Serv->XP client thuis.. en de langste zoektijd die ik heb is ongv. 40 a 50 millisec.. wat ik me wel afvraag is waarvoor die DNS adressen zijn. zijn ze zomaar ingevult? ADSL ethernet modem??? misschien probeert ie wel een DNS te resolven en wacht net zolang dat ie getimeout heeft. en als je WEL een werkend DNS hebt.. waarom is de DNS van XP niet ingesteld?????

Allemaal vragen die ik nog moet weten wil ik een antwoord kunnen geven:

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Is al opgelost!

Lag niet aan de DNS nummers, users enz, maar aan de firewall die in de eerste seconden tegenwerkt. Als ik deze voor 10 sec uitschakel en daarna weer inschakel werkt alles goed.

Maar ik heb nog wel een ander 'klein' probleempje

Als ik in uitvoeren type (van de windows 2000 pc)

\\PCNAAMWinXP\C$ krijg ik een user log in en kan ik met geen elke user inloggen op de c schijf van de Windows XP machine

Doe ik dit op de Windows XP machine (\\PCNAAMWin2k\C$) dan werkt dit wel en kan ik wel op de c schijf van de Windows 2000 machine

Waar kan dit aan liggen?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

Beveiling van XP... je moet een extra share maken op je XP machine.. dan is het opgelost.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1