[linux en MIDI] op VIA8235: kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik krijg geluid uit de AC97-codec (VIA VT8235 southbridge) van mijn MSI KT3 Ultra2 met behulp van alsa, sound-via8233. Het werkt prima, 6-kanaals-onboard :)

Nu probeer ik ook midi aan de gang te krijgen, op deze manier, maar dat wil niet lukken:
cat /proc/asound/sndstat
Sound Driver:3.8.1a-980706 (ALSA v0.9.0rc2 emulation code)
Kernel: Linux xxx.xxxxxx 2.4.19 #1 Mon Oct 14 19:32:25 CEST 2002 i686
Config options: 0

Installed drivers:
Type 10: ALSA emulation

Card config:
VIA 8233 at 0xd000, irq 5

Audio devices: NOT ENABLED IN CONFIG

Synth devices: NOT ENABLED IN CONFIG

Midi devices: NOT ENABLED IN CONFIG

Timers:
7: system timer

Mixers:
0: mixer00
Nu is vraag 1: is het uberhaupt mogelijk om met alsa MIDI aan de gang te krijgen op een VT8235? En vraag 2 is dan: hoe :?

Verwijderd

Mischien eens de help file van ALSA doorlezen ?? De Kernel drivers ondersteund het wel.
Volgens mij ALSA ook wel, maar dat is niet zo makkelijk

• AlterEgo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 11:40:
Mischien eens de help file van ALSA doorlezen ?? De Kernel drivers ondersteund het wel.
Volgens mij ALSA ook wel, maar dat is niet zo makkelijk
Oh :? Kun je mij dan een URL geven naar de kernel patch waarmee ik de 8233 audio-kernel-module kan ombouwen naar eentje die support heeft voor de 8235? Ik zou je zeer dankbaar zijn.

Ik ken de alsa-readme's bijna van buiten, en die alsa-project site ook inmiddels :)
Nogmaals: alsasound werkt, het gaat alleen over midi-support op de VT8235.

• AlterEgo
  • Niet online
Niemand :'( :?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Volgens mij komt dat geluid helemaal niet uit die 8235, da's slechts je southbridge (IDE, USB en dat soort rommel :P).

Je audiochippie is een Realtek ALC650 :). Ik heb dat kreng ook (MSI KT3 Ultra), onder Windows in ieder geval een waardeloos geval... k wens je veel succes onder Linux, ik heb uit doffe ellende m'n onboard sound uitgezet en heb nu alleen nog maar een pc-speaker :'( :P (en m'n andere pc met Creative AWE64 }) ;))

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

post de uitvoer van cat /proc/pci eens
of van lspci -v

• AlterEgo
  • Niet online
cat /proc/pci
PCI devices found:
[snip]
Bus 0, device 17, function 5:
Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233 AC97 Audio Controller (rev 80).
IRQ 5.
I/O at 0xcc00 [0xccff].
lspci -v
[snip]
00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233 AC97 Audio Controller (rev 50)
Subsystem: Micro-star International Co Ltd: Unknown device 4720
Flags: medium devsel, IRQ 5
I/O ports at cc00 [size=256]
Capabilities: [c0] Power Management version 2
Weird :? Lijkt me een verkeerde herkenning, maar alsa module snd-via233 doet het gewoon. Sterker nog, hij doet het 6-kanaals prima :) Behalve midi dus.
Pagina: 1