Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Ik zou zo de naam van het effect niet kennen maar rechtsboven in zijn op die resolutie afgewisseld donkere met normale stukken te zien.Gallus schreef op 17 oktober 2002 @ 11:28:
Zijn die kringen niet het zogenaamde "moiré" effect?
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson
Heb het zelfde op mijn 109P40, is niet echt storend eigenlijk maar beetje slordig...Frostie schreef op 17 oktober 2002 @ 10:54:
Ik heb deze monitor nu 1,5 week en ik zie net tot mijn verbazing ineens iets wat lijkt op een dode pixel in een tft scherm. Er zit gewoon 1 pixel in het scherm die rood is en dat ook blijft.
Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
Hmm interessant, ik heb net de customer support maar eens gemaild ben er toch niet echt happy mee.MightyRaven schreef op 17 oktober 2002 @ 13:41:
[...]
Heb het zelfde op mijn 109P40, is niet echt storend eigenlijk maar beetje slordig...
WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl
ik zou m iniedergeval terugbrengen.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Pixel is idd d00d.. en ja die kringen zijn moire, moet je eens in je osd menuutje kijken of je dat daar in kan stellen.Frostie schreef op 17 oktober 2002 @ 10:54:
Ik heb deze monitor nu 1,5 week en ik zie net tot mijn verbazing ineens iets wat lijkt op een dode pixel in een tft scherm. Er zit gewoon 1 pixel in het scherm die rood is en dat ook blijft.
Heeft iemand enig idee hoe dit mogelijk is? Ik dacht dat alleen tft last hadden van dit soort dingen![]()
Ook is het zo dat als ik 1280x1024 draai dat er dan duidelijk "kringen" te zien zijn. Logische conclusie leek mij dat het de boxen waren dus die maar weggehaald en gedegaust dat mocht geen baat bieden. Is dit een technisch probleem? Of kan dit een technisch probleem zijn? (Of is het gewoon brakke stroom verziening oid).
ik had er een aantal op mijn sony dus die ging regelrecht terug naar sony... kreeg een vervangende monitor, zelfde geintje, mijn oude monitor was gefixed (schijnt een nieuwe beeldbuis in gegaan te zijn, en handmatig gecalibreerd)Frostie schreef op 17 oktober 2002 @ 10:54:
Heeft iemand enig idee hoe dit mogelijk is? Ik dacht dat alleen tft last hadden van dit soort dingen![]()
Ook is het zo dat als ik 1280x1024 draai dat er dan duidelijk "kringen" te zien zijn. Logische conclusie leek mij dat het de boxen waren dus die maar weggehaald en gedegaust dat mocht geen baat bieden. Is dit een technisch probleem? Of kan dit een technisch probleem zijn? (Of is het gewoon brakke stroom verziening oid).
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Ok dat lijkt te helpen (moire aanpassen). Het is niet weg maar iig een stuk minder.Frag_lag schreef op 18 oktober 2002 @ 21:02:
[...]
Pixel is idd d00d.. en ja die kringen zijn moire, moet je eens in je osd menuutje kijken of je dat daar in kan stellen.
Enige waar ik mee zit is hoe er nu pixels kunnen doodgaan in een CRT monitor? Bij nadere inspectie zag ik net dat er nog een pixel was die niet meer meekleurde. Ik verwacht eigenlijk wel dat de monitor vervangen wordt door een nieuw exemplaar maar ik heb geen idee of dit ook gaat gebeuren.
Ik ken dit soort problemen alleen van TFT schermen...
Frostie schreef op 21 oktober 2002 @ 17:16:
Ok antwoord gehad van de Philips helpdesk en het is een kwestie van een afspraak maken want de monitor wordt omgeruild voor een nieuw exemplaar
CRC? Ik neem aan dat je CRT bedoelt en ik heb al heel wat monitoren voorbij zien komen bij onze helpdesk maar ik heb dit probleem nog nooit eerder mogen zien. Vandaar mijn verbazing ook.TweakerNummer schreef op 21 oktober 2002 @ 17:21:
Dit komt meer voor in CRC schermen, dat kan dus wel gewoon.
Maar eind goed al goed, ik heb straks een andere monitor die dat probleem hoop ik niet heeft (niet veel mensen gevonden die dit soort problemen hadden met deze monitor).
Ik moet ze ook mailen ivm mijn piepende 109P40, naar welk adres heb jij gemaild???Frostie schreef op 21 oktober 2002 @ 17:16:
Ok antwoord gehad van de Philips helpdesk en het is een kwestie van een afspraak maken want de monitor wordt omgeruild voor een nieuw exemplaar
Philips Monitor Helpdesk <phmonhelp@xtrasource.com>draakhoofd schreef op 21 oktober 2002 @ 21:29:
[...]
Ik moet ze ook mailen ivm mijn piepende 109P40, naar welk adres heb jij gemaild???
Daar kreeg ik reply van nadat ik webform had ingevuld.
Nee, CRC monitor .. dat staat er toch...
Die rooie pixel is gewoon een CRC error.
Nee .. CRC controle is een controle die controleert of alle data wel goed overgekomen is. Die controle gebruikt men vaak bij filecontrole inderdaad, om te controleren of er geen veranderingen in de bestanden opgetreden zijn. Bijvoorbeeld tijdens transport over internet of via floppy. Zo kan je natuurlijk ook een CRC-controle op de monitor hebben, zodat de pixels die je monitor ontvangt gecontroleerd kunnen worden met het uitgezonden signaal. Zodoende controleer je dus of de kabel niet allerlei onverwachte neveneffecten heeft op het signaal.Frostie schreef op 22 oktober 2002 @ 00:59:
CRC error is toch alleen met files? Ik snap er zo onderhand helemaal niks meer van
Ik hoop dat dit de boel wat opklaart.
PS: CRC is een afkorting van: CRC Regelt Controle
[ Voor 0% gewijzigd door NightBird op 22-10-2002 01:04 . Reden: ja *duh* .. typo ]
Maar waarom doet die ene pixel het dan niet?
Foutje van de kabel.Frostie schreef op 22 oktober 2002 @ 01:04:
Wow! Ja ik snap het hmm helemaal niet bij stil gestaan dat ie zoiets ook checkt bij je monitor......Dus als ik het goed begrijp berekent hij de CRC van het signaal wat je videokaart afgeeft en dat vergelijkt ie met de CRC van het uiteindelijke beeld op de monitor?
Maar waarom doet die ene pixel het dan niet?
bij een tft mag namelijk bij philips ook geen dooie pixel in zitten.
want ze geven zelf aan dat bij 1 dode pixel dat ze hem vervangen
dus lijkt me dat ze dit hierbij ook doen
Verwijderd
Verwijderd
Zou iemand me ff uitsluitsel kunnen geven, zie vorige reply.En ja ik weet waar de edit knop is
Verwijderd
ik erger me niet aan die lijntjes op mn sony g420, t beste kan je gewoon even naar een winkel toegaan met die monitoren en kijken of je die lijntjes irritant vind of niet, mits je ze helemaal niet wil hebben (vooral op een witte achtergrond zie je het, maar niet op een donkere achtergrond of de achtergrond van GoT oidVerwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 02:30:
ff offtopic, ik ben van plan om een 109b40 te halen.Ik wilde eigenlijk een p40 nemen maar dat is een triniton met lijntjes, en ik weet dat ik mezelf ga dood ergeren.Maar die lijntjes zitten niet op een 109b40 toch, kan iemand mij uitsluitsel geven zodat ik mijn order kan plaatsen
Hij is nog niet geruild maar dat zou zo snel als er nieuwe monitoren binnenwaren gebeuren. Ik word dan gebeld voor een afspraak.Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 14:12:
en topicstarter, is tie al geruild?
Zou iemand me ff uitsluitsel kunnen geven, zie vorige reply.En ja ik weet waar de edit knop is
En de 109b40 heeft geen lijntjes. Ik heb eerder wel op trinitron monitoren gewerkt en je ziet die lijntjes eigenlijk nooit.
Verwijderd
Verwijderd
Vastgelopen pixel ?Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 14:45:
Dit is een vastgelopen pixel, aangezien philips een norm 1 beleid heeft mogen ze dacht ik 1 vastgelopen en/of 1 knipperende pixel hebben en o dode pixels, dus feitelijk hoeft ie niet geruild te worden, maar ze doen het toch.
Jaja .. sry .. alleen geloofwaardige dingen worden hier gewaardeerd (zoals dat van mijn crc verhaal)
NightBird schreef op 24 oktober 2002 @ 00:15:
[...]
Vastgelopen pixel ?
Jaja .. sry .. alleen geloofwaardige dingen worden hier gewaardeerd (zoals dat van mijn crc verhaal)
Verwijderd
Nee, alleen valt het bij een TFT veel meer op dan bij een CRT. Maar ik heb op mijn 17" Compaq CRT monitor ook één dooie pixel die constant rood is.Frostie schreef op 17 oktober 2002 @ 10:54:Heeft iemand enig idee hoe dit mogelijk is? Ik dacht dat alleen tft last hadden van dit soort dingen
Het meest waarschijnlijke dat er gebeurd is is dat er een stofje, dat in de beeldbuis zat in het raster gekomen is dat nu de boel blokkeert voor die ene pixel.
Als ik het me goed herinner kon een zacht tikje met een rubber hamertje op die plek nog wel eens helpen, uiteraard met een doek er tussen zodat je de beeldbuis niet beschadigd. Ik zou dit alleen proberen als philips de monitor niet wil ruilen (geheel op eigen risico natuurlijk)
btw: CRC staat voor Cyclic Redundancy Check, en en niet voor CRC Regelt Controle
Euhm .. jij begrijpt het volgens mij niet helemaal. Je doet ook geen CRC op de analoge signalen (net zo goed als je de magnetische signalen van een floppy niet checkt), maar op de digitale informatie in het analoge signaal. Dit digitale signaal wat dus analoog wordt getransporteerd is discreet, dus niet-analoog. Dat is prima te CRC'en.EelcoB schreef op 24 oktober 2002 @ 18:48:
CRC op een monitor...... tuurlijk, CRC controle op analoge signalen is nu niet echt mogelijk
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
HAHAHAHA tjonge er wordt heus geen CRC toegepast op een monitor vga signaalNightBird schreef op 26 oktober 2002 @ 01:09:
[...]
Euhm .. jij begrijpt het volgens mij niet helemaal. Je doet ook geen CRC op de analoge signalen (net zo goed als je de magnetische signalen van een floppy niet checkt), maar op de digitale informatie in het analoge signaal. Dit digitale signaal wat dus analoog wordt getransporteerd is discreet, dus niet-analoog. Dat is prima te CRC'en.
Heb je al een decoderings processor in je monitor gezien? En wat doet hij bij een niet te repareren signaal? Vragen om een retransmission
Je zegt dat er CRC wordt toegepast, dan kun je dus met CRC nagaan dat er een foute pixel is. Okeej dan weet je dat, stuurt de monitor dan een signaal terug naar de PC, zeg hallo stuur die pixel nog eens
Er gaan geen signalen van de monitor naar de pc (vga kabel). Dus het hebben van CRC check zou nutteloos zijn
Inderdaad .. kan je hard gaan lachen, maar heb jij wel eens een monitor uit mekaar gehaald en van iedere component en chip die je daar zag de volledige werking uit kunnen leggen ?Ghost schreef op 26 oktober 2002 @ 01:35:
Je moet het toch laten zien, het enige wat je weet is dat het fout is.......... nuttig !
Hoe weet je dan _zo_ 100% zeker dat er geen vorm van controle op het signaal aanwezig is dat je iemand gewoon gaat uitlachen?
Het nut van weten of er iets fout is, is dat je *bijvoorbeeld* een rode pixel kan weergeven ipv het foute signaal, zodat het de gebruiker meteen opvalt en hij/zij een nieuwe monitor kan regelen. Wat ook gedaan kan worden, is het vorige signaal gebruiken en dus die bepaalde pixel niet verversen. Of een interpolatie van de omliggende pixels. Er zijn zat manieren om ervoor te zorgen dat de gebruiker zo min mogelijk merkt van het verkeerde signaal, doordat de monitor weet dat het signaal niet correct is.
Vertel maar dat dat niet waar is... de CRC regelt toch de controle? Nou dan. Net zo goed als WINE zn eigen naam in de afkorting (WINE Is No Emulator) heeft staan. Het is dus ook niet om te lachen. Ga maar je layout-storende ondertitel fixen, in plaats van denigrerende opmerkingen te spuien.DAMAGE schreef op 26 oktober 2002 @ 01:23:
CRC Regelt Controle laat me niet lachen
Hmm dan staat er in de handleiding.... U heeft een rode pixel in het scherm, dit is omdat er teveel CRC errors in je signaal zitten
Er zit geen CRC op een VGA signaal, dat is ook helemaal niet nodig. Overigens werkt het systeem zo slecht dat je alleen maar CRC errors zou krijgen. Wel eens opgevallen hoeveel fouten er niet in een monitor beeld zitten? En waarom zou de ene videokaart dan scherper zijn dan de andere door betere filters? Als het uiteindelijk toch digitale data is....
Een monitor doet niks anders dan dom het VGA signaal wat analoog is, analoog "projecteren".
De digitale logica in je monitor is voor de instellingen en het OSD, meer niet.
Wat jij beweert is gewoon complete lariekoek. Zoek jij maar eens iets op google waarin staat dat CRC gebruikt wordt.... veel succes
Je moet gewoon geen onzin verkondigen.....
Volgens mij zit hier iemand de boel gigantisch te flessen (flashen ?) CRC = Cyclic Redundancy Check en afaik alleen van toepassing op data.NightBird schreef op 22 oktober 2002 @ 01:01:
[...]
Nee .. CRC controle is een controle die controleert of alle data wel goed overgekomen is. Die controle gebruikt men vaak bij filecontrole inderdaad, om te controleren of er geen veranderingen in de bestanden opgetreden zijn. Bijvoorbeeld tijdens transport over internet of via floppy. Zo kan je natuurlijk ook een CRC-controle op de monitor hebben, zodat de pixels die je monitor ontvangt gecontroleerd kunnen worden met het uitgezonden signaal. Zodoende controleer je dus of de kabel niet allerlei onverwachte neveneffecten heeft op het signaal.
Ik hoop dat dit de boel wat opklaart.
PS: CRC is een afkorting van: CRC Regelt Controle
Wie begon er nou over CRC monitoren? Ik niet hoor. Ik leg alleen maar uit wat CRC doet, en hoe het dan eventueel in monitoeren toegepast _kan_ worden. En als jij zo zeker weet dat het nooit gebruikt is/wordt, moet je dat maar eens bewijzen.Ghost schreef op 27 oktober 2002 @ 01:17:
Hmm jij zegt dat een monitor dus het analoge signaal omvormt naar een weer digitaal signaal... Daarvan de CRC bekijkt en aan de hand daarvan beslist om het wel of niet te laten zien. En als er fouten zijn dan maar een altijd rode pixel te laten zien HIHIHI.
Hmm dan staat er in de handleiding.... U heeft een rode pixel in het scherm, dit is omdat er teveel CRC errors in je signaal zitten
Er zit geen CRC op een VGA signaal, dat is ook helemaal niet nodig. Overigens werkt het systeem zo slecht dat je alleen maar CRC errors zou krijgen. Wel eens opgevallen hoeveel fouten er niet in een monitor beeld zitten? En waarom zou de ene videokaart dan scherper zijn dan de andere door betere filters? Als het uiteindelijk toch digitale data is....
Een monitor doet niks anders dan dom het VGA signaal wat analoog is, analoog "projecteren".
De digitale logica in je monitor is voor de instellingen en het OSD, meer niet.
Wat jij beweert is gewoon complete lariekoek. Zoek jij maar eens iets op google waarin staat dat CRC gebruikt wordt.... veel succes
Je moet gewoon geen onzin verkondigen.....
En dat over die scherpte, dat heeft uiteraard geen zak met digitaal/analoog te maken, dat weet je net zo goed als ik. Een foto in digitale vorm kan ook scherp en vaag zijn, zonder dat het dan meteen een analoge foto wordt. Dus over onzin gesproken .. sjongejonge .. meneer ik-weet-het-allemaal-wel-beter aan het woord.
En video-data is geen data bedoel je?Keesk schreef op 27 oktober 2002 @ 01:30:
[...]
Volgens mij zit hier iemand de boel gigantisch te flessen (flashen ?) CRC = Cyclic Redundancy Check en afaik alleen van toepassing op data.
[ Voor 0% gewijzigd door NightBird op 27-10-2002 01:41 . Reden: Kees ]
Verwijderd
Mja maar hier gaat het over een CRT monitor blijkbaar gelden er andere regels. Ik weet dat het bij TFT een groot zoekfeest is naar dooie pixels.Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 01:56:
zoiets had ik ook. je krijgt pas een nieuw beeldscherm als een bepaald minimum aantal pixels is verkut. was een packard bell scherm. hij moest minimaal 6 kapotte pixels hebben. ik had er 3. maar heb toch niet zoveel last van
En wil je zeker weten dat het in de monitor zit: VGA kabel los, stekker erin en je OSD op de plaats zetten waar die dooie pixel zit.
de betaler vervuilt
CRC is NIET toepasbaar op analoge signalen, CRC is niet meer dan een getal dat na een berekening op een bestand meegestuurd wordt met het bestand.
Video data is ook data, maar dan wel analoge data
Oke, ik probeer het nog een keer uit te leggen. Ik heb het dus _niet_ over het analoge signaal wat over dat lijntje gaat. Ik heb het over de digitale informatie die er in zit (een pixel heeft namelijk een vast aantal kleuren, het is dus een discreet getal, en zo kan je dus alle pixels achter mekaar als in een bitmap beschouwen. Zo is er dus zonder enkel probleem een CRC code te berekenen over deze pixels. Vergelijk het maar met een floppy met bestanden er op. Deze data wordt analoog uitgelezen aan de hand van magnetische velden. Daarna worden deze analoge magnetische signalen omgezet naar een digitaal bestand, waarna men een CRC controle kan uitvoeren. Die controle gaat ook niet over die analoge magnetische signalen, maar over het digitale signaal in de analoge signalen.EelcoB schreef op 28 oktober 2002 @ 12:28:
NightBird... ik zou de principes achter de werking van een monitor maar eens gaan doorlezen, normale VGA monitoren verzenden alleen analoge signalen naar de monitor, komt geen digitaal signaal aan te pas, dit is algemeen bekend (tenzij je een DVI aansluiting hebt).
CRC is NIET toepasbaar op analoge signalen, CRC is niet meer dan een getal dat na een berekening op een bestand meegestuurd wordt met het bestand.
Video data is ook data, maar dan wel analoge data
Deze CRC is er onder andere juist voor om te controleren of het analoge signaal correct is omgezet naar het digitale bestand. Er is dus niet veel verschil tussen de CRC controle op bestanden als op video-data.
bij de meeste fabrikanten ligt de grens bij 3 pixels of meersteveman schreef op 18 oktober 2002 @ 16:42:
ik denk dat ze 1 dode pixel een cosmetische fout noemen, en ze hem misschien wel niet terugnemen, maar die cirkels, dat heb ik nog nooit gezien geloof ik.
Ik heb dit topic met groeiende verbazing gevolgd, maar nu wordt het echt té erg hoor!NightBird schreef op 28 oktober 2002 @ 17:56:
[...]
Oke, ik probeer het nog een keer uit te leggen. Ik heb het dus _niet_ over het analoge signaal wat over dat lijntje gaat. Ik heb het over de digitale informatie die er in zit (een pixel heeft namelijk een vast aantal kleuren, het is dus een discreet getal, en zo kan je dus alle pixels achter mekaar als in een bitmap beschouwen. Zo is er dus zonder enkel probleem een CRC code te berekenen over deze pixels. Vergelijk het maar met een floppy met bestanden er op. Deze data wordt analoog uitgelezen aan de hand van magnetische velden. Daarna worden deze analoge magnetische signalen omgezet naar een digitaal bestand, waarna men een CRC controle kan uitvoeren. Die controle gaat ook niet over die analoge magnetische signalen, maar over het digitale signaal in de analoge signalen.
Deze CRC is er onder andere juist voor om te controleren of het analoge signaal correct is omgezet naar het digitale bestand. Er is dus niet veel verschil tussen de CRC controle op bestanden als op video-data.
1) Je videokaart zet digitale informatie om in analoge stuursignalen voor de monitor. Dit zijn dus echte analoge signalen, en geen analoge draaggolf met daarin een digitaal signaal verwerkt. Je videokaart heeft niet voor niets D/A (Digitaal Analoog) converters aan boord. Het zou onzin zijn om het signaal eerst analoog te maken en vervolgens weer te digitaliseren. Jij zegt dat het signaal tussen videokaart en monitor een digitaal signaal is wat op een analoge draaggolf is gezet.
2) Je kunt geen CRC bepalen van analoge signalen, en zelfs als de videokaart, en dan zeg ik dus echt áls want dit is niet het geval, digitale beeld informatie naar een monitor stuurt dan heeft het nog geen nut om een CRC check te doen. Een CRC is een binaire code waarmee via een eenvoudig rekensommetje kan worden bepaald of een bericht goed is overgekomen. Dit werkt alleen op datablokken, niet op streaming data (je monitor krijgt een continu signaal van je videokaart. Jij geeft aan dat het signaal in de monitor weer een 'puur' digitaal signaal wordt gemaakt, en dat daar een CRC over wordt bepaald. Is dus niet zo.
3) Een monitor kan een ongelimiteerd aantal kleuren produceren, de maximale kleurdiepte hangt af van de videokaart en de verfijning van de stuurelectronica voor de kathodestraalbuizen (ook wel beeldkanonnen genoemd).
Samengevat:
Signalen tussen computer en CRT zijn analoog, er zijn wel digitale oplossingen maar een standaard monitor zoals veel mensen op hun bureau hebben staan zijn gewoon analoog. Er kan geen CRC worden toegepast op analoge signalen, en het zou ook geen zin hebben want wat wil je doen als je een fout ontdekt? Precies, aangezien het beeld vele malen per seconde opnieuw wordt opgebouwd (refreshrate) zou je een klein foutje tóch niet zien.
Enkele interessante links:
How stuff works: Monitor
[url=http://www.http://www.howstuffworks.com/question571.htm]Bevat ook een stukje over CRC[/url]
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
We hebben het hier helemaal niet over CRT-schermen, maar over de speciale CRC-beeldschermen, welke uitgerust zijn met een CRC controle. Magoed .. volgens jou bestaat het niet, prima. Maakt mij geen moer uit .. als jij dat denkt.koffercomputer schreef op 29 oktober 2002 @ 09:52:
[...]
Ik heb dit topic met groeiende verbazing gevolgd, maar nu wordt het echt té erg hoor!
[knip: hoop electro-technisch geblaat]
Samengevat:
Signalen tussen computer en CRT zijn analoog, er zijn wel digitale oplossingen maar een standaard monitor zoals veel mensen op hun bureau hebben staan zijn gewoon analoog. Er kan geen CRC worden toegepast op analoge signalen, en het zou ook geen zin hebben want wat wil je doen als je een fout ontdekt? Precies, aangezien het beeld vele malen per seconde opnieuw wordt opgebouwd (refreshrate) zou je een klein foutje tóch niet zien.
Het zal wel aan mij leggen, ik ben nooit goed geweest in uitleggen, maar ik hoop dat Frostie de topicstarter mijn verhaal wel begrijpt. Ik ga het nu niet nog een 3e keer uitleggen namelijk. Frostie .. laat effe weten of je er uitgekomen bent.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02