Toon posts:

[Mac OS X] Geschikt voor mij?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He, ik wil waarschijnlijk voor volgend schooljaar een iBook gaan kopen. Ik ben dus vandaag naar de Apple Store bij ons in het Jan des Bouvrie ding gegaan in Grave (om de hoek) en die gast liet de magische wereld van Mac zien enzo, maar ik wil hem dus vooral gaan gebruiken voor mijn informatica opleiding. Eerst 1 jaar HTS propadeuse proberen te halen en daarna Universiteit. Heeft iemand ervaring met dit en welke problemen kwam hij/zij tegen en had het ook voordelen?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik denk dat al je informatica boeken uit zullen gaan van Windows. Ik denk dat je daarom beter gewone laptop kan halen. Als eerder genoemde geen probleem is, halen! Macs werken fijn en zien er :9 uit :) (en easy 2 use, maar dat zal een informatica student wurst sein)

Verwijderd

Topicstarter
Want bestaat er eigenlijk wel zoiets als Borland C++ of Delphi en dat soort dingen voor Mac OS X? Want dat is denk ik nog het moeilijkste punt als ik er nu over nadenk.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 21:34:
Want bestaat er eigenlijk wel zoiets als Borland C++ of Delphi en dat soort dingen voor Mac OS X? Want dat is denk ik nog het moeilijkste punt als ik er nu over nadenk.
Mjah, met Mac OS X heb je de Apple Developer Kit. Met deze CD installeer je de gewone Unix GNU tools zoals autoconf, make, gcc. In ieder geval kun je er C en C++ mee proggen dan. (En wat meer niet bedenk ik me nu, er zijn pascal compilers, fortran, cobol, etc.) :P

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik zou, vooral omdat het voor school bestemd is, wel zorgen dat je windows kunt draaien.. je zult er denk ik nog wel tegenaan lopen dat je een keer een programma moet gebruiken dat alleen onder windows draait.. en dan zit jij daar met je dure apple laptop waar je niks aan hebt, terwijl alle n00bs met windows ME gewoon alles kunnen draaien :P Ik gebruik zelf ook een laptop op school en heb er winXP en sinds kort redhat 8.0 op staan.Ik probeer zoveel mogelijk te doen met redhat, maar af en toe moet ik gewoon ff naar windows booten voor bepaalde progjes (bijv. ms visio, mindmanager)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 16:24

chem

Reist de wereld rond

De ADK bevat ook de Project Builder waarmee je in Cocoa kan ontwikkelen. Daarmee slap jij al je medestudenten mee om de oren :) als je java, c en c++ door elkaar gebruikt :9~

Ik zie geen reden waarom je problemen zou moeten tegenkomen... als er 1 of ander proggel niet draait (nofi) dan is dat het probleem van de school dat ze daar voor kiezen. Je kan altijd nog VPC draaien.

Waarom bel je je school niet ff?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Virtual pc op de mac is niet echt snel hoor. Ik zou eerst gewoon goed informeren wat je moet kunnen draaien voor je school. Kijk of er een macos X equivalent is, zo ja kun je voor een ibook gaan. Zo nee, dan is het niet verstandig om voor een mac te gaan.
Je kiest je computer voor de programma's die er op draaien, niet voor het os.
btw ik gebruik zelf een mac. Macos X is een fijn platform. Maar als ik voor mijn werk of voor school een computer moet kiezen, zou ik diegene kiezen waarmee ik vooruit kan.

Dus kijk wat je moet gebruiken en laat dat je keuze bepalen.

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 16:44
Denk dat je beter geen ibook koopt. Ik doe ook ook een informatica opleiding en je hebt windows gewoon echt nodig. Visual c++ bijvoorbeeld ga je echt nooit vinden voor os x. Ook gebruiken we andere kleine win progjes (zoals derive).

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
Visual C++? Er zijn zat C++ alternatieven volgens mij, bovendien WIL je VC++ niet :P

• chem

chem

Reist de wereld rond

albiez schreef op 17 oktober 2002 @ 13:15:
Denk dat je beter geen ibook koopt. Ik doe ook ook een informatica opleiding en je hebt windows gewoon echt nodig. Visual c++ bijvoorbeeld ga je echt nooit vinden voor os x. Ook gebruiken we andere kleine win progjes (zoals derive).

Het is misschien een plan je eerst te orienteren voordat je maar wat blaat, VC++ kan je veel mooier doen met Obj-C in een Cocoa framework en de interface builder.

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk maakt het niet veel uit. Ik zit nu trouwens nog niet op die school, maar ik ben nu al aan het kijken naar een lappie omdat ik die binnenkort al ga halen voor wat te oefenen, want ik heb nog nooit met een Mac langer gewerkt als 15 minuten, terwijl ik het wel interessanter vind. Weet iemand trouwens of Fontys Eindhoven TI en TU Eindhoven TI ondersteuning geven voor Macs? Of moet je perse Windows daaro gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
-=KICK=-

• chem

chem

Reist de wereld rond

Voor vragen over de TU kan je misschien beter de TU bellen...?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:28

Apache

amateur software devver

Palomar schreef op 17 oktober 2002 @ 10:56:
ik zou, vooral omdat het voor school bestemd is, wel zorgen dat je windows kunt draaien.. je zult er denk ik nog wel tegenaan lopen dat je een keer een programma moet gebruiken dat alleen onder windows draait.. en dan zit jij daar met je dure apple laptop waar je niks aan hebt, terwijl alle n00bs met windows ME gewoon alles kunnen draaien :P Ik gebruik zelf ook een laptop op school en heb er winXP en sinds kort redhat 8.0 op staan.Ik probeer zoveel mogelijk te doen met redhat, maar af en toe moet ik gewoon ff naar windows booten voor bepaalde progjes (bijv. ms visio, mindmanager)
VMware is snel genoeg voor wat IDE'tjes, office etc, games niet maar appz gaat perfect :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
ow, dus apple it is... Nu zat ik te denken om het volgende te doen:
Een Apple iBook 700 MHz, 128 MB SDRAM, 20GB HD en 12" LCD (compact rulz)
Men neme een Dane-Elec-apple-256 of 512 MB reepje en een 60 GB 2,5" HD
Die gast uit de winkel zet de 2 dingen erin, ik verpats de HD.

Dan heb ik toch voor zo min mogelijk geld een zo goed mogelijke lap?

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 16:44
chem schreef op 17 oktober 2002 @ 15:24:

[...]

Het is misschien een plan je eerst te orienteren voordat je maar wat blaat, VC++ kan je veel mooier doen met Obj-C in een Cocoa framework en de interface builder.
Ehm ja ik maak me c progjes ook in joe en compile ze met gcc maar het is wel makkelijk als je wat kan oefenen met visual c. Aangezien je daar je tentamens ook mee maakt.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 18 oktober 2002 @ 21:23:
ow, dus apple it is... Nu zat ik te denken om het volgende te doen:
Een Apple iBook 700 MHz, 128 MB SDRAM, 20GB HD en 12" LCD (compact rulz)
Men neme een Dane-Elec-apple-256 of 512 MB reepje en een 60 GB 2,5" HD
Die gast uit de winkel zet de 2 dingen erin, ik verpats de HD.

Dan heb ik toch voor zo min mogelijk geld een zo goed mogelijke lap?

pretty much...

tip: neem de 512 en niet de 256 :)

Verwijderd

Topicstarter
Owja, ik zit net bij de geheugenshop hiero, zie ik dit:

DA-PBG3100/512 Dane-Elec 512 MB Sodimm Apple € 445,-

en

SP133-06464 Dane-Elec 512 MB Sodimm PC133 € 152,-

Wat is het verschil? Past die onderste ook in een iBook, want € 445,- voor wat geheugen vind ik een beetje te duur :p

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
MU-512-2
512MB SO-DIMM Low profile iBook(G3/500-700)
Levenslange garantie. 139,00

zoiets?
http://www.macstuff.nl/prijslijst-geheugen.html
is denk ik ietsje goedkoper :)

edit: http://www.macstuff.nl/systemen/ibookn.html deze is handiger, staan alle assecoires voor je :)

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
thanx :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

macstuff kennik niet, ik zou het bij mailamac, machouse of macsupport bestellen.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
precies wat al eerder wordt gezegd, nu moeten we (instroom in 2e jaar HIO) met een projectgroepje een progsel schrijven in JBuilder.. Nu kun je wel zelf aan de slag gaan met een ander (beter) programma, terwijl de docent alles over JBuilder uitlegt, en iedereen in je groep met JBuilder werkt... Maar als VirtualPC dan de oplossing biedt, ga voor de Mac!

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• chem

chem

Reist de wereld rond

axis schreef op 18 oktober 2002 @ 22:10:
precies wat al eerder wordt gezegd, nu moeten we (instroom in 2e jaar HIO) met een projectgroepje een progsel schrijven in JBuilder.. Nu kun je wel zelf aan de slag gaan met een ander (beter) programma, terwijl de docent alles over JBuilder uitlegt, en iedereen in je groep met JBuilder werkt... Maar als VirtualPC dan de oplossing biedt, ga voor de Mac!

No offence, weder, maar als die school JBuilder ipv Java gaat uitleggen zit je toch ECHT op de verkeerde school.

Da's zoiets als Authorware leren ipv educatieve software maken.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
/offtopic

Ik zie dat ze op macstuff.nl ook CPU's verkopen, nu heb ik een PPC7500 waar ik graag een G3 400MhZ cpu in wil zetten. is dit slim om te doen? is dit über-haupt mogelijk? is macstuff.nl een goedkope site, of zijn er goedkopere te vinden?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Tomaat schreef op 18 oktober 2002 @ 22:47:
/offtopic

Ik zie dat ze op macstuff.nl ook CPU's verkopen, nu heb ik een PPC7500 waar ik graag een G3 400MhZ cpu in wil zetten. is dit slim om te doen? is dit über-haupt mogelijk? is macstuff.nl een goedkope site, of zijn er goedkopere te vinden?

Ik heb zelf een G3 300 van Sonnet in m'n 7500/100 gezet. Werkt perfect, stabiel en vele malen sneller dan wat erin zat. 't is een 2e jeugd :)

Mocht het verkopen en opnieuw kopen van hardware boven je budget gaan (denk aan verkoopwaarde etc. tov aanschafwaarde cpu kaart) dan is het een overweging waard.

Check voor meer info over dit soort zaken EN tests en vergelijkingen www.xlr8yourmac.com

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
En waar kan ik die G3 kaart het beste kopen dan?

• Vaagharses
  • Laatst online: 22-12-2022
wat loopt iedereen nou te blaten dat je windows nodig hebt... een Mac is imho ideaal. Je hebt een redelijk eenvoudige interface, maar omdat het gewoon een unix is open je ook ff simpel een xterm. En _JUIST_ voor informatica is het nu een ideale machine omdat er voor unix heel veel ontwikkeltools zijn.

Ik geef je 1 tip, koop die mac, ga ik ook doen namelijk ;-) en ik doe elektrotechniek en kan op die mac alles wat ik wil kunnen.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Ik weet niet hoor maar hier op de uva loopt gewoon alles door elkaar en zijn juist onzettend veel programma's gemaakt voor *nix en/of java dus draaibaar op elke architectuur (bijna) voor de rest hebben bijna alle hoogleraren van die geile mac notebooks. Dus hier zit je prima met je macos. (ik heb zelf een laptop met alleen debian erop.)

Verwijderd

o en een licht gewicht is zo en zo handig je moet dat ding namelijk wel de hele dag meeslepen en informeer trouwens eerst eens of je niet via je school een voordeliger model kan krijgen

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij de meeste HI opleidingen (bij Fontys in Eindhoven en de HVA iig voor zover ik weet) begin je met Java volgens mij en het mooie van die taal is juist dat het op alle platformen werkt :)
En iBooks zijn gewoon echt sweet, als ik ooit nog geld heb koop ik er ook een.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Tomaat schreef op 19 oktober 2002 @ 11:08:
En waar kan ik die G3 kaart het beste kopen dan?

Ik zou informeren bij, zoals ik hierboven schreef, mailamac, machouse of macsupport.

Mocht je twijfelen over support etc., neem dan een dealer om de hoek.

• Vaagharses
Bigs schreef op 19 oktober 2002 @ 12:35:
Bij de meeste HI opleidingen (bij Fontys in Eindhoven en de HVA iig voor zover ik weet) begin je met Java volgens mij en het mooie van die taal is juist dat het op alle platformen werkt :)
En iBooks zijn gewoon echt sweet, als ik ooit nog geld heb koop ik er ook een.
Tja bij de HvA lopen er nog echt heel veel windows apen rond ;-) maarja ik WEIGER gewoon met windows te werken >> dat gecrash kost mij te veel tijd en die tijd wil ik voor andere dingen gebruiken. En uiteindelijk zeuren docenten nooit dat ik 'alternatieve' tools gebruik. Het mooiste van alles is nog, dat ik de producten die ik maak met totale legale tools heb gemaakt en niet met schoollics enzo.

En dit is een beetje offtopic. Waarom wil je dan een iBook hebben>> ze zijn snel, mooi, Mac OS X is de unix die je wil _ZONDER_ het gezeik dat je eerst alles zelf moet gaan configgen, een iBook is niet duur voor wat je krijgt. Vergeet niet dat er bv standaard een lion-accu inzit. Veel goedkope x86 laptops hebben dat niet.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:56

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

EdSchouten welke opleiding ga je doen ? IIE ? Dan zou ik zeker voor een apple gaan ;)

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eerst een jaartje T(echnishe)I(nformatica) doen op de Fontys, proberen mijn propadeuse te halen, als dat lukt, naar de TU/e, anders de HTS afmaken en dan de TU/e.

Verwijderd

Koop die Mac en meld je aan bij :
http://www.apple.com/developer/ (momenteel ligt die er even uit schijntbaar. Je krijgt wekelijks updates per e-mail binnen. Abonnement is gratis!)

Zo krijg je inzicht in de nieuwste tools en stukken code.

Succes!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vaagharses schreef op 19 oktober 2002 @ 13:02:
[...]

Tja bij de HvA lopen er nog echt heel veel windows apen rond ;-) maarja ik WEIGER gewoon met windows te werken >> dat gecrash kost mij te veel tijd en die tijd wil ik voor andere dingen gebruiken. En uiteindelijk zeuren docenten nooit dat ik 'alternatieve' tools gebruik. Het mooiste van alles is nog, dat ik de producten die ik maak met totale legale tools heb gemaakt en niet met schoollics enzo.

En dit is een beetje offtopic. Waarom wil je dan een iBook hebben>> ze zijn snel, mooi, Mac OS X is de unix die je wil _ZONDER_ het gezeik dat je eerst alles zelf moet gaan configgen, een iBook is niet duur voor wat je krijgt. Vergeet niet dat er bv standaard een lion-accu inzit. Veel goedkope x86 laptops hebben dat niet.
-2 flame
Dat gecrash is je eigen schuld. (als ik je site zo doorlees weet je echt niet waar je over praat)

Verder kan je op je gewone laptop ook lekker linux &windows & macOS draaien.
Ik denk dat je beter voor een standaard kan kiezen, je bent met een gewone laptop veel flexiebeler

• Vaagharses
THIJZEL schreef op 20 oktober 2002 @ 19:29:
[...]

-2 flame
Dat gecrash is je eigen schuld. (als ik je site zo doorlees weet je echt niet waar je over praat)
tuurlijk is dat crashen mijn eigen schuld |:( Daarom crasht mijn FreeBSD machine nooit ... goh :?

En dan je een x86 machine _MOET_ hebben om flexibeler te zijn is dus ook de dikste flauwekul. Er is 1 machine niet compatible dat is een wintel machine, die zijn niet eens onderling compatible. De andere platformen doen juist ongelooflijk veel moeite om met alles te kunnen werken. Een heel sim-pel voorbeeldje is NFS, op windows machines heel lastig te mounten, op unix easy. Maar op unix kan je ook heel simpel samba shares mounten. Tja wat is minder compatible....

en met een Mac heb je tegenwoordig een te vet unix workstation, vandaar dat ik dat ding aan te bevelen is :)

• THIJZEL
  • Niet online
Vaagharses schreef op 20 oktober 2002 @ 19:53:
[...]

tuurlijk is dat crashen mijn eigen schuld |:( Daarom crasht mijn FreeBSD machine nooit ... goh :?

En dan je een x86 machine _MOET_ hebben om flexibeler te zijn is dus ook de dikste flauwekul. Er is 1 machine niet compatible dat is een wintel machine, die zijn niet eens onderling compatible. De andere platformen doen juist ongelooflijk veel moeite om met alles te kunnen werken. Een heel sim-pel voorbeeldje is NFS, op windows machines heel lastig te mounten, op unix easy. Maar op unix kan je ook heel simpel samba shares mounten. Tja wat is minder compatible....

en met een Mac heb je tegenwoordig een te vet unix workstation, vandaar dat ik dat ding aan te bevelen is :)
misschien omdat je van freebsd wel de nodige kennis hebt om het goed de configureren en te ondehouden. Bij mij crached win2k nooit en linux trouwens ook niet.
Bij mij op het werk hebben we racken vol met nt servers die zgas nooit crachen. Ik erger me een beetje aan mensen die zitten te zeiken op microsoft servers en producten terwijl ze er zelf zgas geen professionele ervaring mee hebben.

trouwens: kan je geen vet unix workstation hebben op een gewone x86 machine?

• Vaagharses
THIJZEL schreef op 20 oktober 2002 @ 19:57:
[...]

misschien omdat je van freebsd wel de nodige kennis hebt om het goed de configureren en te ondehouden. Bij mij crached win2k nooit en linux trouwens ook niet.
Bij mij op het werk hebben we racken vol met nt servers die zgas nooit crachen. Ik erger me een beetje aan mensen die zitten te zeiken op microsoft servers en producten terwijl ze er zelf zgas geen professionele ervaring mee hebben.

trouwens: kan je geen vet unix workstation hebben op een gewone x86 machine?
Het probleem bij windows is dat en een normale app het systeem down kan krijgen, dat kan in FreeBSD en Linux niet. Een Kernel Panic komt alleen maar door brakke hardware >> andere oorzaak heb ik nog niet gehad iig.
En je kan een unix workstation op X86 draaien, maar een x86 processor architectuur is inferieur aan de PowerPC/Sparc/MIPS processors, enige voordeel is wel weer dat ie goedkoop is ...

Oja ik erger me zo langzamerhand een beetje aan mensen die alleen maar zeggen, we gebruiken windows professioneel, dus iedereen moet zijn mond erover houden dat het slecht is...
Het feit dat iets professioneel wordt gebruikt wil nog niet zeggen dat het goed is.

Verwijderd

THIJZEL schreef op 20 oktober 2002 @ 19:29:
[...]

-2 flame

Verder kan je op je gewone laptop ook lekker linux &windows & macOS draaien.
Ik denk dat je beter voor een standaard kan kiezen, je bent met een gewone laptop veel flexiebeler
macOS op een 'gewone' laptop? waar dan? Dat wil ik ook... ;)

Verwijderd

Een heel rek ;-) tja dat telt niet :P als je voor iedere user een eigen win2k server mot hebbe :P dan lus ik er ook nog wel een paar. Vervang die HELE rek door in *NIX server :P dan ist ook klaar

• Vaagharses
oja pak ff de computable van deze week erbij en lees de colum van healey :)
De windows-servers voorbij.

Windows heeft een weinig benijdenswaardige reputatie betreffende betrouwbaarheid en beveiliging. In dit geval zijn er ook nog vraagtekens over de schaalbaarheid.
Het is wenselijk om zich af te wenden van Microsoft en meer software volgens industriestandaarden te gebruiken.
Het besturingssysteem unix is echter het best voor de server, maar Windows is nog het gebruikelijkst voor werkstations. OS/400 is een prachtig serverplatform en IBM-mainframes met z/OS zou de keus voor veel grote systemen zijn. Men zou Linux moeten overwegen voor de client-machines, met name voor specifieke applicaties, maar niet voor de Microsoft Office-applicaties waaronder we zo moeten lijden. Overweeg het maar blijf toch voorzichtig.
Koop gewoon een iBook dus >> lekker gaaf en op de toekomst ingericht :D

• THIJZEL
  • Niet online
het probleem is dat veel te veel mensen helemaal anti windows zijn, ze hebben gewoon oogkleppen op. bij 8 van de 10 bedrijven draaien er windows servers. Hiermee wil ik niet zeggen dat unix slecht is, we draaien ook unix bij ons en we hebben ook as/400 's .

waarom is de x86 stuctuur inferieur aan de PowerPC/Sparc/MIPS processors? ik geloof dat we nog steeds voor consumenten pc's( waar de discussie over gaat) snellere x86 cpu's hebben als PowerPC/Sparc/MIPS processors.

En het antwoord van gila is ook niet echt serieus te noemen..

• Vaagharses
de huidige x86 processors zijn nog steeds gebaseerd op de oer 8080 en dat is een hele basic architectuur.
De PowerPC/Sparc/MIPS zijn veel beter ge-optimaliseerd voor multitasking zaken en clustering.

het wintel platform is gewoon een cheap-ass platform >> en jah dat merk ja aan de kwaliteit ...

btw het probleem is niet dat er te veel mensen anti windows zijn, het probleem is dat er te veel mensen anti windows zijn en toch windows willen blijven gebruiken. Dus juist die gebruikers die willen afstappen van windows en toch geen complexe computer willen, koop een MAC >> zelfs mijn baas (digibeet) heeft een ibook en hij zit er ook aan te denken om zijn werk pc mac te maken>> de interface van mac os x is zeer snel te begrijpen door digibeten. Maar het mooie van Mac is dan ook nog dat je als Guru zo een xterm kan openen. proggies als nessusd nmap het is er allemaal voor de huidige mac>> het zijn hele krachtige machines, en het feit dat er een PowerPC processor in zit merk je ook goed, De benchmarks zeggen niet altijd even veel, maar een 800Mhz G4 voelt 2x zo snel aan als mijn duron 1200. Programma's starten sneller op, grafisch is het ook nog eens mooier enz.

ik zeg 1 ding> Gek op Mac :)

• THIJZEL
  • Niet online
gebaseerd ja, maar ze zijn wel heel wat veranderd ze zijn totaal niet meer te vergelijken

dus je duron 1200 voelt minder snel aan als je 2x g4 800mhz.. beetje moeilijk vergelijken omdat je er waarschijnlijk 2 totaal verschillende ossen op draait.
nee de mac is een beetje achterhaald, op grafisch gebied is een snelle p4 met een berg geheugen gewoon veel sneller als een mac.

maar veel zin in deze discussie heb ik niet meer omdat je met van die supergoede argumenten komt steeds..
het wintel platform is gewoon een cheap-ass platform >> en jah dat merk ja aan de kwaliteit

Verwijderd

THIJZEL schreef op 20 oktober 2002 @ 23:24:
gebaseerd ja, maar ze zijn wel heel wat veranderd ze zijn totaal niet meer te vergelijken

dus je duron 1200 voelt minder snel aan als je 2x g4 800mhz.. beetje moeilijk vergelijken omdat je er waarschijnlijk 2 totaal verschillende ossen op draait.
nee de mac is een beetje achterhaald, op grafisch gebied is een snelle p4 met een berg geheugen gewoon veel sneller als een mac.

maar veel zin in deze discussie heb ik niet meer omdat je met van die supergoede argumenten komt steeds..

[...]
hard disk/file en memory managment van windows is niet goed genoeg. En geen per application/hardware colorsync support is naast de rest een mis in Windows.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:08
Ik doe zelf ook informatica aan de Fontys in Eindhoven (begrijp dat je daar ook heen gaat?)
De talen/programma's die we tot nu toe gebruiken zijn:

- Delphi (mischien draait kylix op mac osx ?)
- Visual C++
- Symantec visual cafe (Java, dus zijn ook zat alternatieven voor)
- Derive (Wiskunde programma, lijkt me dat je zowiets ook wel voor mac osx kan vinden)
- Access
- Oracle db

Als ik me nog iets bedenk zal ik het erbij zetten.

Ik moet zeggen dat het wel vrij windows gericht is op school, maar je bent verder vrij om elk programma te gebruiken wat je wil, zolang het maar hetzelfde resultaat oplevert. Ik bedoel: je hoeft geen visual c++ te gebruiken, als het maar c++ compiled.

Suc6 met je keuze! :)

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Verwijderd

Topicstarter
Vaagharses schreef op 20 oktober 2002 @ 23:07:
de huidige x86 processors zijn nog steeds gebaseerd op de oer 8080 en dat is een hele basic architectuur.
Ik denk de 8086, niet de 8080, anders zou hij wel x80 heten :), maar nu de vraag om terug te komen op mijn vraagstelling. KAN HET :) Ik weet wel dat al die grafische apen het gebruiken, maar technische informatica lui ook? Want ik kan best begrijpen dat als je Windows in veilige modus gebruikt het vrijwel niet vastloopt :) NOFI! OK, vooruit, met goeie drivers ook niet, maar ik wil gewoon iets anders, ik ben niet de autorijder die zijn hele leven bij volvo blijft, dus ik wil gewoon een mac proberen. Zijn er uberhaupt wel mensen die TI doen op een iBook en willen die AUB eerlijk zeggen welke dingen ze hebben gehad waarmee ze die DELL notebookjes uit konden lachen en vice versa?
THX, voor je belangrijke info, hier heb ik nou iets aan :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

DeCIpHeReR schreef op 21 oktober 2002 @ 00:27:
De talen/programma's die we tot nu toe gebruiken zijn:

- Delphi (mischien draait kylix op mac osx ?)
Nee, maar pascal zelf is geen probleem
- Visual C++
(visual) C++ kan via Cocoa of Carbon of powerplant of metroworks codewarrior of...
- Symantec visual cafe (Java, dus zijn ook zat alternatieven voor)
zelfde verhaald
- Derive (Wiskunde programma, lijkt me dat je zowiets ook wel voor mac osx kan vinden)
Zeker wel, anders neem je (lekker overkill gok ik) Mathematics
- Access
No comment ;)
- Oracle db

Oracle heeft een OS X dev versie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 20:16:
[...]

macOS op een 'gewone' laptop? waar dan? Dat wil ik ook... ;)
Wat hij bedoeld is waarschijnlijk een emulator, tja.. dat kan wel, maar daar zitten nogal wat nadelen aan.

Ten eerste emuleert ie geen PPC en kun je dus alleen maar ouwe applicaties draaien, Mac OS X gaat zeker niet werken. Met een Mac Quadra Rom kun je tot maximaal Mac OS 8 draaien. Ten 2e draait de emulatie onder Windows 'veel' te snel. Dus als je 't wilt draaien zou 'm je het nog het beste in real-time onder BeOS kunnen draaien.

Maar goed, als je internet onder de emulator aan de praat kan krijgen ben je al weer een heel stuk verder. Sheepshaver 'zou' moeten werken maar doet dat hier niet. Verder zou je nog weleens problemen kunnen krijgen met randapparatuur etc. Het is aardig om eens te proberen maar het haalt het niet bij een echte Mac.. laat staan een PPC G4/G3.

• Vaagharses
THIJZEL schreef op 20 oktober 2002 @ 23:24:

[...]
Tja van een lada zeg je toch ook dat het een cheap-ass auto is, hij rijdt ok>> maar meer moet je er niet van verwachten.

Het heeft gewoon geen zin om in een topic 2 datasheets/architecturen tot in de detail te bespreken. Een x86 mist gewoon een hoop dingen die wel in een Sparc/MIPS/PowerPC processor zitten, daarom kan je een 800MHz G4 niet vergelijken met een x86 800MHz. Er zit ook verschil in snelheid of het multitasking is of juist niet. >> daarom zeg ik ook aanvoelen, met benchmarken zou een x86 best boven een G4 uit kunnen komen, maar dat zijn ruwe testen, het gaat juist om het gebruik. Je draait zoveel progs tegelijk + zoveel op de achtergrond en welke is dan nog sneller >> dat kan je niet met benchmarken meten.

Neem bijvoorbeeld een VAX processor, die is voor het compilen van programma's hartstikke traag, maar ga je hem tergen met heel veel processen, dan haalt ie de intel zo in.

Mijn standpunt, wil je een goede computer, tegen schappelijke prijs (vergelijk met zelfde soort systemen van IBM/Compaq en je ziet dat apple niet duurder is)>> koop een Mac 8)

Verwijderd

Als je voor de iBook gaat, zorg er dan wel voor dat je er os 10.2 bij krijgt. Hierin zitten heel veel verbeteringen. Ik heb zelf os 10.2 in de winkel gekocht en daar zta ook een cd met development tools bij.

Wil je toch met nog wat met windows doen, dan kan je ook de RDP client van MS installeren op os X. Microsoft heeft dit progje omgezet naar os X. Hiermee kan je dus met een windows Terminal Server verbinden of met een XP machine.

Dus als je een kennis hebt die een terminal server draait of XP met remote connection, heb je toch nog iets.

OS 10.2 Rules echt. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus vandaag ook de TU/e gebeld om te vragen hoe het zat, ze zeiden: "We kunnen je MAC-adres wel opnemen in het netwerk, blablablabla... Maar problemen met je laptop... Daar doen we nix aan :)", nou, geen problemo, de echte tweakert weet wel hoe hij iets aan de gang krijgt ;) Ik ga nog even afw88, want het jaar duurt nog een hele tijd, maar mijn beide hersenpannen hebben besloten dat het 101% zeker een Appie wordt :) THX! Slotje :)

Verwijderd

oke dan :)
als je een iBook wilt kopen zou ik toch nog even wachten totdat je hem echt nodig hebt of er een nieuwe uit is.

Verwijderd

chem schreef op 19 oktober 2002 @ 12:56:

[...]

Ik zou informeren bij, zoals ik hierboven schreef, mailamac, machouse of macsupport.

Mocht je twijfelen over support etc., neem dan een dealer om de hoek.
kijk ook eens op www.tweedehandsmac.nl

• Vaagharses
Verwijderd schreef op 22 oktober 2002 @ 01:28:
Ik heb dus vandaag ook de TU/e gebeld om te vragen hoe het zat, ze zeiden: "We kunnen je MAC-adres wel opnemen in het netwerk, blablablabla... Maar problemen met je laptop... Daar doen we nix aan :)", nou, geen problemo, de echte tweakert weet wel hoe hij iets aan de gang krijgt ;) Ik ga nog even afw88, want het jaar duurt nog een hele tijd, maar mijn beide hersenpannen hebben besloten dat het 101% zeker een Appie wordt :) THX! Slotje :)
Hoezo support nodig ;-) >> een Mac met OS x 10.2 is wel gebruiksvriendelijk :D
Voor elke unix daemon (zoals apache) is wel een grafisch frontendje gemaakt, ben je het zat kan je natuurlijk altijd een vi starten en httpd.conf zelf editten :)

Verwijderd

problemen met een pc laptop... laat me niet lachen. De enigste support dat je dan krijgt is, nou dan formatteren we hem.

Verwijderd

Topicstarter
Kheb er al zin in jongens!!! Sluit dit topic maar voordat we nog meer Windows XP/Mac OS X gevechten krijgen, als ik de iBook eindelijk over een paar maanden heb (ik hoop dat dan de G4 al standaard is ;)) dan maar ik wel wat pics en dan stel ik nog wat vragen wat er dan precies volgens jullie dan erop moet :)

Hartelijk bedankt iedereen, en nog een prettige n8 gewenst.

Verwijderd

Hee Ed,

Ik heb tot vorig jaar Mens & Informatica gestudeerd ook in Eindhoven bij Fontys (zelfde faculteit als TI, zelfde studievereniging, etc.)
Fontys ondersteunt Mac (OS9 / X) voor geen meter.

Echter bij interlink, netwerkbeheer van de studievereniging, hobbien met
allerhande systemen (vooral non-windows), projecten, etc. etc.
Zeker als linux/unix/MacFan is het zeer leuk en slim je hierbij aan te
sluiten. Er lopen nu al 2 mensen met iBook rond, ikzelf binnenkort er ook
bij en 4 MacFans (waaronder ik).

Ik raad je dus zeker aan een iBook te kopen zodat je trots iedereen jouw
fantastische aankoop kunt tonen. Zodat je gebruik kan maken van je
airport. MAAR (grote maar) Je moet zeker een PC ter beschikking hebben.
Koop dus een leuk 2e handsje voor 100 euro zodat je er thuis ook wat aan
hebt. OF draai VPC... ik weet echter niet hoe snel 5.0 is op een G3 700
maar mijn iMac DV 400MHz (toendertijd 3.0 met 64MB RAM) was er te
langzaam voor.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Handige Links:
interlink: http://www.il.fontys.nl
overflow studievereniging: http://www.overflow.nl
Pagina: 1