[OGG] VBR of ABR ?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Als ik de best mogelijke kwaliteit wil halen, kan ik dan het beste Quality 5 (160kbit) kiezen of kan ik het beste ABR gebruiken met (Min=0 Nom=160 Max=500)

Wat zijn jullie ervaringen ?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Quality settings zijn er voor de Quality, ABR of CBR zijn er meer voor als je de bitrate meer wilt managen. (dacht ik ,maar ik heb geen onderbouwing voor je)

Human Bobby

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

'de best mogelijke kwaliteit' is helemaal niet encoden naar een lossy formaat natuurlijk :)
Maar goed. Wat vind jij 'de best mogelijke kwaliteit'? Sowieso kan je beter VBR nemen dan CBR als je niet van plan bent om ermee te streamen. CBR is een verspilling van bits op momenten die makkelijk zijn voor de vorbis encoder. "Ik hoef nie meer gegevens op te slaan... maar ja... die 128 kilobitjes motte vol he.. hoppaaa", dat idee ;) Kwaliteitsverbeteringen krijg je zeer zeker niet met op die manier. Terwijl, als je VBR had gebruikt... dan had je voor de moeilijke momenten wat bitjes 'over gehad'. Maar waarschijnlijk wist je dat al wel.

Quality ranges lopen van -1 tot 10. -1 wil je niet :) 10 is overkill IMO. Daar moet je zelf maar een middenweg in zien te vinden. Let wel dat vanaf quality setting 5 Vorbis geen channel coupling meer gebruikt -> alle kanalen worden apart opgeslagen. Dat levert ineens een hele zwik extra bits op dan met channel coupling puur omdat de encoder met channel coupling alleen de verschillen tussen links en rechts opslaat en daarmee dus veel ruimte overhoudt (even grofweg gezegd). Channel coupling is overigens niet lossless, er gaat wat kwaliteit verloren. Ik heb het echt nooit kunnen horen - MP3 doet het met Joint Stereo ook - en het verlies is echt te verwaarlozen, maar toch even het vermelden waard :)
Quality setting 4.99 is de laatste setting (met de beste kwaliteit) die nog channel coupling gebruikt, ik ken een aardig aantal mensen dat dit als default heeft staan. Ikzelf vind setting 4 zeer acceptabel. Probleem is dat ieder stel oren anders is en iedereen een eigen voorkeur heeft dus tja... ik hoop dat ik je een beetje advies heb kunnen geven, maar je zal het zelf moeten proberen denk ik :)
edit:
ARGH. Ga ik het verschil tussen CBR en VBR uitleggen... naja, 't was laat... :z
VBR is eigenlijk een quality setting, ABR is een bitrate range. Maar eigenlijk is een quality setting op zichzelf weer een gekozen bitrate range. Ook dat is eigen voorkeur, maar quality settings zijn prima.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Jotti schreef op 17 oktober 2002 @ 05:58:
'de best mogelijke kwaliteit' is helemaal niet encoden naar een lossy formaat natuurlijk :)
Maar goed. Wat vind jij 'de best mogelijke kwaliteit'? Sowieso kan je beter VBR nemen dan CBR als je niet van plan bent om ermee te streamen. CBR is een verspilling van bits op momenten die makkelijk zijn voor de vorbis encoder. "Ik hoef nie meer gegevens op te slaan... maar ja... die 128 kilobitjes motte vol he.. hoppaaa", dat idee ;) Kwaliteitsverbeteringen krijg je zeer zeker niet met op die manier. Terwijl, als je VBR had gebruikt... dan had je voor de moeilijke momenten wat bitjes 'over gehad'. Maar waarschijnlijk wist je dat al wel.

Quality ranges lopen van -1 tot 10. -1 wil je niet :) 10 is overkill IMO. Daar moet je zelf maar een middenweg in zien te vinden. Let wel dat vanaf quality setting 5 Vorbis geen channel coupling meer gebruikt -> alle kanalen worden apart opgeslagen. Dat levert ineens een hele zwik extra bits op dan met channel coupling puur omdat de encoder met channel coupling alleen de verschillen tussen links en rechts opslaat en daarmee dus veel ruimte overhoudt (even grofweg gezegd). Channel coupling is overigens niet lossless, er gaat wat kwaliteit verloren. Ik heb het echt nooit kunnen horen - MP3 doet het met Joint Stereo ook - en het verlies is echt te verwaarlozen, maar toch even het vermelden waard :)
Quality setting 4.99 is de laatste setting (met de beste kwaliteit) die nog channel coupling gebruikt, ik ken een aardig aantal mensen dat dit als default heeft staan. Ikzelf vind setting 4 zeer acceptabel. Probleem is dat ieder stel oren anders is en iedereen een eigen voorkeur heeft dus tja... ik hoop dat ik je een beetje advies heb kunnen geven, maar je zal het zelf moeten proberen denk ik :)
edit:
ARGH. Ga ik het verschil tussen CBR en VBR uitleggen... naja, 't was laat... :z
VBR is eigenlijk een quality setting, ABR is een bitrate range. Maar eigenlijk is een quality setting op zichzelf weer een gekozen bitrate range. Ook dat is eigen voorkeur, maar quality settings zijn prima.
Alsjeblieft wat een uitleg. Ik weet waar ik het over heb hoor :P (zie www.heibrink.nl/mpcworld ).

Als ik met VBR 5 of met ABR 0,160,500 encode zijn de bestanden bijna evengroot maar verspringt de bitrate minder heftig lijkt het. Het lijkt met vbr of hij ook geen hogere maximale bitrate kan halen, maar dat weet ik niet zeker.

Ik gebruik nu quality 5.

Ik heb gisteren nog een test gedaan, een ogg bestand maken op 160kbit (q5) dan uitpakken en weer inpakken en dat 16 keer achter elkaar. Het valt me wel op dat ik bij de 2e serie meteen duidelijk een 'slingering' in het geluid krijg. bij 1x is dit helemaal niet.

Ik wil dus niet gaan re-encoden hoor ;) maar dit is dé methode om de artifacts duidelijk hoorbaar te maken, zo kun je dus gaan vergelijken tot aan het origineel, en dan is de kans groot dat je tussen de ogg en de wav een verschil hoort. Hoor je die niet, dan zit het wel goed.

Het is me echter opgevallen dat als ik dezelfde test met 160kbits MPC doe, dat ik veel langer door kan gaan tot de kwaliteit sterk gedaalt is. Daar tegenover staat dat ik met ogg weer een veel lagere bitrate kan gebruiken om goede kwaliteit te krijgen, dat is wel handig want ik wil een cd maken met 'thumbnails' van mijn muziek op 1 cd. Dus 5000 nummers op 1 cd plaatsen zodat je een keuze kunt maken bijvoorbeeld :P Handig voor op het werk, als mensen mij vragen van "Heb je dat en dat ook" dan geef je gewoon effe die thumbnail cd mee 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Fairy op 18-10-2002 11:45 . Reden: Tieppohw|VBR 5 niet 6 |:( ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Damn, ik heb net het verschil tussen 4,99 en 5 getest *D thanx voor de tip! Ik had er iets van gehoord maar heb nooit die optie getest. Elk nummer is bijna 10kbps lager qua bitrate en op een heel album scheelt dat 3,5MB ! En de kwaliteit blijft perfect ;)