Als ik de best mogelijke kwaliteit wil halen, kan ik dan het beste Quality 5 (160kbit) kiezen of kan ik het beste ABR gebruiken met (Min=0 Nom=160 Max=500)
Wat zijn jullie ervaringen ?
Wat zijn jullie ervaringen ?
Human Bobby
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Alsjeblieft wat een uitleg. Ik weet waar ik het over heb hoorJotti schreef op 17 oktober 2002 @ 05:58:
'de best mogelijke kwaliteit' is helemaal niet encoden naar een lossy formaat natuurlijk
Maar goed. Wat vind jij 'de best mogelijke kwaliteit'? Sowieso kan je beter VBR nemen dan CBR als je niet van plan bent om ermee te streamen. CBR is een verspilling van bits op momenten die makkelijk zijn voor de vorbis encoder. "Ik hoef nie meer gegevens op te slaan... maar ja... die 128 kilobitjes motte vol he.. hoppaaa", dat ideeKwaliteitsverbeteringen krijg je zeer zeker niet met op die manier. Terwijl, als je VBR had gebruikt... dan had je voor de moeilijke momenten wat bitjes 'over gehad'. Maar waarschijnlijk wist je dat al wel.
Quality ranges lopen van -1 tot 10. -1 wil je niet10 is overkill IMO. Daar moet je zelf maar een middenweg in zien te vinden. Let wel dat vanaf quality setting 5 Vorbis geen channel coupling meer gebruikt -> alle kanalen worden apart opgeslagen. Dat levert ineens een hele zwik extra bits op dan met channel coupling puur omdat de encoder met channel coupling alleen de verschillen tussen links en rechts opslaat en daarmee dus veel ruimte overhoudt (even grofweg gezegd). Channel coupling is overigens niet lossless, er gaat wat kwaliteit verloren. Ik heb het echt nooit kunnen horen - MP3 doet het met Joint Stereo ook - en het verlies is echt te verwaarlozen, maar toch even het vermelden waard
Quality setting 4.99 is de laatste setting (met de beste kwaliteit) die nog channel coupling gebruikt, ik ken een aardig aantal mensen dat dit als default heeft staan. Ikzelf vind setting 4 zeer acceptabel. Probleem is dat ieder stel oren anders is en iedereen een eigen voorkeur heeft dus tja... ik hoop dat ik je een beetje advies heb kunnen geven, maar je zal het zelf moeten proberen denk ik
edit:
ARGH. Ga ik het verschil tussen CBR en VBR uitleggen... naja, 't was laat...![]()
VBR is eigenlijk een quality setting, ABR is een bitrate range. Maar eigenlijk is een quality setting op zichzelf weer een gekozen bitrate range. Ook dat is eigen voorkeur, maar quality settings zijn prima.
[ Voor 0% gewijzigd door Fairy op 18-10-2002 11:45 . Reden: Tieppohw|VBR 5 niet 6 |:( ]