[MAPLE] beginwaardeprobleem

Pagina: 1
Acties:

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
Ik zit nu met maple te stoeien omdat ik daar een aantal opdrachten in moet maken. die anderen lukken wel, maar de volgende totaal niet. kweet geen eens hoe ik moet beginnen. dit is de opdracht:

Los het beginwaardeprobleem y'=sin(xy) en y(0)=1
Plot de oplossing y(x) voor x van 0 tot 10

iemand tips oid?

Multimonitor is relax :P

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

je afgeleide is sin(xy). Dan is je origineel (zonder verschuiving) : y= cos(xy) (volgens mij... zo ff uit m'n hoofd)
zodra er dus nul wordt ingevuld, krijg je 1. En dat klopt, want y(0)=1.
Welnu voor het plotten:
fy := sin(x * y);
plot(fy(x),x=0..10);
zoiets was het... (hoor mijn hersens kraken ;)) maar goed, als je plot intikt, en dan naar help gaat, komt er automatisch 'help on plot' te staan. Klik erop, en je krijgt de help te zien. Staat het allemaal uitgelegt.
En als je je beginwaardeprobleem met maple wilt doen, zal je iets van diff -1 moeten hebben ofzo... ff diff (differentieren) intikken, help, en ff zoeken naar beginwaarde, of diff -1, oid. Zal er prolly wel bij staan.

Sorry voor het krakkemikkige uitlegje, maar tis allemaal uit mien huufd :) en maple is nou niet echt iets wat ik op m'n eigen peecee installeer :+

Spolap: Interactive webcomic

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
kgeef je groot gelijk, maar iig bedankt, ik ga ff proberen

Multimonitor is relax :P

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 22:36
Als y(x) = cos(xy) dan y'(x) = sin(xy) * (y'x + y) das niet gelijk aan y = sin(xy). Dit is dus niet een simpele integraal maar de differentiaal vergelijking. Waarschijnlijk is het dus niet ene kwestie van primitieve berekenen en plotten maar, je zult de diferentiaal vergelijking echt numeriek moeten oplossen.
wacco schreef op 16 oktober 2002 @ 20:23:
je afgeleide is sin(xy). Dan is je origineel (zonder verschuiving) : y= cos(xy) (volgens mij... zo ff uit m'n hoofd)
zodra er dus nul wordt ingevuld, krijg je 1. En dat klopt, want y(0)=1.
Welnu voor het plotten:
fy := sin(x * y);
plot(fy(x),x=0..10);
zoiets was het... (hoor mijn hersens kraken ;)) maar goed, als je plot intikt, en dan naar help gaat, komt er automatisch 'help on plot' te staan. Klik erop, en je krijgt de help te zien. Staat het allemaal uitgelegt.
En als je je beginwaardeprobleem met maple wilt doen, zal je iets van diff -1 moeten hebben ofzo... ff diff (differentieren) intikken, help, en ff zoeken naar beginwaarde, of diff -1, oid. Zal er prolly wel bij staan.

Sorry voor het krakkemikkige uitlegje, maar tis allemaal uit mien huufd :) en maple is nou niet echt iets wat ik op m'n eigen peecee installeer :+

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

windancer schreef op 16 oktober 2002 @ 20:30:
...je zult de diferentiaal vergelijking echt numeriek moeten oplossen.
ff een tip: tik je formule in, rechtermuisknop erop, en dan kan je 'solve numeric' doen. En prolly ook 'diff numeric' oid :)

Spolap: Interactive webcomic