Probleem met netwerk performance.

Pagina: 1
Acties:

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Hoi,

bij het verzenden van een groot bestand van mijn workstation naar mijn server ( intern 100Mbit netwerk) dan gaat dit met zeer wisselende snelheden. Snelheid dropt zo nu en dan naar bijna 0. ( zie hier grafiekje
Bij het ontvangen van bestanden van server naar workstation is de snelheid stabiel, echter niet echt snel (max 3mb/s).

workstation= WinXP pro met een intel NIC
Server= Suse8.0 ook met intel NIC.
(zit ook een 100Mbit switch tussen, maar die hangt momenteel verder nergens aan)

Zou dit kunnen komen dat er een zelf gemaakte UTP kabel van 30 meter tussen ligt die misschien fouten maakt?
Iemand een idee???

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 22:47
Is je kabel getest met een kabel tester? Anders zou dat het probleem kunnen zijn. Of misschien dat 1 van je pc's niet al te snel is pentium 1 cpu ofzo?

• Horus
Ik heb geen kabel tester, (die zijn DUUR :( )
en beide PC's zouden snel zat moeten zijn (ws: 1200Mhz AMD. 1024 RAM. 10.000RPM HD, en server: 1200Mhz P3, 512RAM, 2x7200RPM RAID)

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Tja, ik heb af en toe ook wel van die schommelingen. Maak me er voorts niet druk om, je die 100 Mbit is alleen theoretisch. Je krijgt met zoveel factoren te maken dat t toch altijd lager uit zal vallen.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• Horus
Jah maar heb je dat grafiekje bekeken, dat is echt belachelijk. Ik ga morgen eens een andere kabel proberen.

Verwijderd

wat zijn je ip adressen ,

mischien is het handig om er een repeater tussen te gooien , normaal hoeft dat pas bij 50 meter ,

een ander probleem kan zijn dat er iets bij de kabel in de buurt ligt die erg stoort , heb zel feen keer gehad dat dfe kabel langs de cv liep op zolder , als ie aansloeg knalde netwerk eruit .

is de kabel 100 % goed soms zit het in het stekkerte als 2 kabeltjes verbinding maken , kan je zien op de hub of ie collusion aangeeft.

• Horus
Op me switch brand het FDX/COL lampje wel telkens bij beide aansluitingen, maar dat lijkt me dus alleen vanwege de full-duplex.

Ik denk dat het echt de kabel moet zijn, krijg ook wel regelmatig CRC errors (eens in de GB ofzo, bij 15MB rars)
En heb nog wel redelijke lengte STP kabel liggen, zal ik dat er eens tussen leggen en dan maar hopen dat het beter is.

• Horus
Heb de kabel nu vervangen, zonder resultaat, ook heb ik beide kabels op een andere PC getest, met nog steeds hetzelfde probleem. Dus het probleem moet aan de kant van de server liggen, zal straks de kabel tussen de switch en server eens vervangen ( kan momenteel even niet, is bezig).
Zou het geen driver probleem van de server kunnen zijn?
Alle suggesties zijn welkom, ik weet het anders ook niet meer.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Misschien heb je gewoon een vet trage HD in je server zitten?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Horus
Nah, check eerdere post, is van 10.000RPM SCSI naar 2x7200 RAID0

• Horus
Heb nu ook de kabel tussen de server en switch vervangen,maar nog steeds geen succes :(
In de server zit een D-LINK DFE-570TX Quad Channel Server Card (4x100mbit in 1 PCI)
Waarvan er momenteel maar een NIC wordt gebruikt, heeft iemand ervaring met deze kaart en evt. betere drivers, ik gebruik nu de standaard de4x5 voor de intel chip die wordt gebruikt. Zijn er misschien geoptimaliseerde drivers (ja heb zelf al gezocht)?

Verwijderd

FDX/COL
Een collission ledje op een switch? No way, waarsch is dat een switching hub.. zet de kaarten eens naar half duplex. En installeer een sniffer, kun je zien wat er gebeurd.. :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
op de site van Dlink staat overigens wel dat deze kaart expliciet voor windows nt is ontworpen, mischien verklaart dit de slechte performance die je nu hebt?

A wise man's life is based around fuck you

• Horus
Sja, dat COL op een switch staat vin ikook raar (voor zover ik het weet is het echt een switch, heb de doos er nog even bij gepakt en daar hebben ze het echt over een switch en geen switching hub, voor zover je daar tegenwoordig nog op kan vertrouwen), is een SKY-LINK 1008 n-way fast ethernet switch)

hezik, welke sniffer zou je aanraden ?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
sniffer? gewoon ethereal gebruiken, deze is er zowel voor linux als voor windows

A wise man's life is based around fuck you

• Juicy
  • Laatst online: 18:00
Lijkt inderdaad op een probleem dat een van beide kanten het niet bij kan benen. Ofwel de harddisk (lijkt me niet het probleem) ofwel je netwerkkaarten (zou kunnen volgens het vorige antwoord). Heb net zelf een testje gedaan op mijn 100 MBit netwerk en een file van 700+ MB was met +/- 50% utilization in minder dan 3 minuten overgezet van server naar workstation.

-

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

FTPen dan ? die windows grafiekje stelt niet zo heel veel voor :S Waarom heef tje cpu het zo zwaar eiglijk ?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Horus
Mary Wana schreef op 19 oktober 2002 @ 20:13:
FTPen dan ? die windows grafiekje stelt niet zo heel veel voor :S Waarom heef tje cpu het zo zwaar eiglijk ?
Dit was tijdens een FTP transfer, en CPU was wel meer aan het doen,maar is bij lage CPU usage ook zo.

Heb trouwens die sniffer nu geinstalled, maar waar zoek ik naar zijn er bepaalde messages die op problemen duiden?

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:57
Mary Wana schreef op 19 oktober 2002 @ 20:13:
Waar zie jij in zijn plaatje CPU staan? Dat is toch beiden LAN-activity?

• Juicy
  • Laatst online: 18:00
paknaald schreef op 19 oktober 2002 @ 20:17:
[...]

Waar zie jij in zijn plaatje CPU staan? Dat is toch beiden LAN-activity?
Is inderdaad allebei netwerkactiviteit.

edit:
Onderaan staat inderdaad dat de proc 68% belast wordt.

-

• Horus
En wat die drivers betreft, ben me nu een beetje aan het inlezen over driver optimalisaties voor die kaart, zij meer mensen met problemen (ware het niet, hetzelfde). Anders gooi ik er straks nog een normale nic is, maar dan moet ik eerst even graven in me HW bak (is nogal een zooitje ;) en dan moet de server ook down, en dat zie ik toch een beetje als een overgave, hehe ..
Maar wat waar zoek ik nu naar met die sniffer, heb alleen een berg info waar ik niet echt verstand van heb.

P.S. Onderaan in het status gedeelte staat ook CPU load
Pagina: 1