Probleem met netwerk XP - 98

Pagina: 1
Acties:

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
FF voor de duidelijkheid, ik ben een complete netwerk n00b...

Ik doe vaker klusjes bij mensen die een probleem met hun computer hebben, os opnieuw installeren e.d. Laatst werd mij gevraagd om een netwerk aan te leggen bij iemand thuis. Dit moest dan zo gebeuren dat er een computer met WinXP verbonden werd met eentje met Win98 en dat ze samen via de inbelverbinding van de WinXP computer konden internetten. Ik heb toevallig hier thuis bijna zo'n zelfde netwerk (maar dan geen inbel, maar kabelinternet), en dacht: zo gepiept.
Ik moest zelf de netwerkkabels maken enz, wat aardig gelukt is, toen heb ik via de wizard van WinXP beide computers ingesteld, maar een verbinding, nee hoor :(

De netwerkkabel moet een crosscable zijn, ik heb de draadjes zo aangesloten als in mijn eigen kant-en-klaar cable.
Ik ben na een tijdje uitproberen erachter gekomen dat als ik de kabel uit de win98 computer haal, de winxp computer een melding geeft dat de kabel eruit is. Betekend dit dat de winxp computer helemaal in orde is? Ik zat namelijk te denken aan een kapotte netwerkkaart in de win98 computer. Kan iemand helpen?

EE

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 22:47
Als windows xp aangeeft dat je netwerkkabel eruit gehaald is. Is er dus verbinding tussen beide pc's geweest.
Probeer is op de xp machine het volgende commando: ipconfig
En op de win'98 machine: winipcfg..
kijk wat de ip's zijn en probeer het volgende
ping 127.0.0.1
ping <ip eigen pc>
ping <ip andere pc>

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:03

Galois

1811 - 1832

Dat XP verteld dat de kabel eruit is, is slechts iets extra's in XP. Als je alleen het plugje erin doet zonder kabel zegt hij hetzelfde.
Op www.juansi.com staat een goede handleiding voor het delen van een internetverbinding met winroute. MIsschien dat je daar wat aan hebt.

Of je crosscable is niet goed, zou ook kunnen natuurlijk.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• TheDataDude
  • Niet online
Ik heb die kabel getest met zo'n tooltje daarvoor, hij was helemaal goed. Dat van dat plugje is niet waar, hij heeft alleen verbinding als de andere computer aan staat. Als je die uit zet, zegt hij hetzelfde.

edit:
Voor de duidelijkheid: ik heb dus helemaal geen verbinding tussen de twee computers, daar gaat het me eerst om.

• TheDataDude
  • Niet online
Kan iemand me verder helpen? Ik weet niet of ik nu een nieuwe NIC moet gaan kopen...?

• TiMmS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10-2024
Oké nu doen we het anders.
Ga naar de Win98 Machine stel handmatig de shit in:
IP : 192.168.0.2
Gateway: 192.168.0.1
DNS hostname : CLIENT
DNS: 192.168.0.1

De Server (WinXP Machine)
IP: 192.168.0.1
de rest automatisch !

Als je dan beiden opnieuw opstart moet je gewoon verbinding hebben. Dus bieden comps moeten elkaar zien en je kan elkaar pingen.
Nu ga doe je de wizard van WInxp, ICS (Internet Connection Sharing), hierin geef je aan dat je te maken hebt met een inbelverbinding (Deze moet je overigens wel 'delen'), dan stelt hij automatisch alles in. PRobeer nu eens in te bellen met de server, als je dan probeert te surfen met de client moet hij het doen.

Godd luck !

Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit.

Pagina: 1