Toon posts:

[PHP & MYSQL] topscoorderslijst bijhouden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de website van mijn voetbalclub nogal statisch was en weinig werd upgedate, hebben we het initiatief genomen deze eens opnieuw op te zetten m.b.v. PHP en MYSQL.
Elk team krijgt nou z'n eigen stuk van de site en kan deze d.m.v. een kleine CMS zelf bijhouden, aanpassen.

Alleen nu het volgende;

We hebben voor elk team een aparte tabel met daarin de wedstrijd-statistieken. Bv. Opstelling, Datum, Tijd, Uitlslag, Tegenstander, en ook Doelpuntenmakers.
Nu kwam het verzoek om ook van elk team bij te gaan houden wie de topscoorders zijn. Omdat de tabel reeds bestaat is het naar mijn weten niet logisch daar nu wat in aan te gaan passen.
Het ligt dus voor de hand een nieuwe tabel op te zetten en daarin gegevens te zetten van alle spelers van dat team en de reeds gescoorde goals daarin mee te zetten.

Als dan het team d.m.v. het CMS zijn statistieken invoert kan ook deze tabel worden aangepast en bijgewerkt.
Alleen zit ik met het probleem hoe ik dit aan ga pakken. Als iemand nu bijvoorbeeld 3 keer gescoord heeft en de tegenstanders 2 eigen doelpunten heeft gemaakt. Daarom valt een radiobutton o.i.d dus al af.
Blijft over een lijst met alle spelers waarachter moet worden ingevuld hoevaak deze speler deze wedstrijd gescoord heeft.

Alleen vind ik een dergelijke oplossing niet echt mooi..
Heeft iemand een ander idee !?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2002 13:47 . Reden: Foutjes weggehaald ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

Eigen doelpunt:
Misschien kan je per team een speler aanmaken met de naam "eigen doelpunt tegenstander".

Opgeven doelpuntenmakers:
Je kan ze bijvoorbeeld eerst de score laten invullen, aan de hand daarvan kan je dan per doelpunt via een radio button de doelpuntenmaker aangeven.

Verwijderd

Topicstarter
peetman schreef op 16 oktober 2002 @ 13:54:
Eigen doelpunt:
Misschien kan je per team een speler aanmaken met de naam "eigen doelpunt tegenstander".
Jah, dat wist ik al.
Opgeven doelpuntenmakers:
Je kan ze bijvoorbeeld eerst de score laten invullen, aan de hand daarvan kan je dan per doelpunt via een radio button de doelpuntenmaker aangeven.
Jah, maar stel dat Pietersen 3 keer scoort en Jansen 2 keer ?!
Moet dus wel gewoon textfield worden.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

Je kan dan vervolgens een pagina maken waarin in een form per doelpunt een zooi radiobuttons komen voor elke speler.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 13:46:
Blijft over een lijst met alle spelers waarachter moet worden ingevuld hoevaak deze speler deze wedstrijd gescoord heeft.

Alleen vind ik een dergelijke oplossing niet echt mooi..
Heeft iemand een ander idee !?
vind het eigenlijk niet zo slecht, is volgens mij wel het duidelijkst. en idd een item eigen doelpunt tegenstander maar ook een "eigen" eigen doelpunt.. :X

zou gewoon textfieldjes gebruiken ivm meerdere goals pp

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

of je maakt een formulier waar je de score invult, en vervolgens krijg je de doelpunten onder elkaar te zien, met daar achter een scrolldown menu met alle namen.
Kan je dus ook meerdere doelpunten voor 1 speler invullen.

Dus:
1e doelpunt [selecteer speler |V] (optioneel: ) minuut: [...]
2e doelpunt [selecteer speler |V] minuut: [...]
...

Bij minuten gewoon textvenstertje maken, en met if() controleren of er ook daadwerkelijk een geldige tijd is ingevuld.

Aantal doelpunten kan je in for-next plaatsen, met daarin stukje code dat herhaald moet worden, en spelerlijst kan je uit je mysqldbase halen.

[ Voor 0% gewijzigd door wacco op 16-10-2002 14:28 . Reden: voorbeeldje... ]

Spolap: Interactive webcomic

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom wil je weer een nieuwe tabel maken??? Je data zit als het ware toch al in de database?... Het vasthouden aan een initieel db-ontwerp leverd op de lange termijn alleen maar problemen op. Zorg gewoon dat je data in de juiste normaalvorm is in probeer redundante informatie te voorkomen.

Waneer je je wedstrijd tabellen iets aanpast hoef je alleen de wedstrijd invul pagina iets uit te breiden en kun je de topscore lijst gewoon met een query doen. Daar heb je dus geen enkele extra tabel voor nodig.

Man... Nu ik er 5 seconden over na heb gedacht heb ik ook al een redelijk simpel db model in mijn hoofd waar je zelfs het aantal gele kaarten, overtredingen, doelpunten in het eerste kwartier enz enz enz kunt bijhouden.....

edit:

Mijn model komt trouwens ongeveer neer op wat hierboven staat, maar dan staat er ipv doelpunt een lijstje events. Dit word dan uit een speciale event tabel gehaald en hierin zouden bijvoorbeeld doelpunt, eigen doelpunt, overtreding, gelekaart enz enz enz...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op 16 oktober 2002 @ 14:34:
Waarom wil je weer een nieuwe tabel maken??? Je data zit als het ware toch al in de database?... Het vasthouden aan een initieel db-ontwerp leverd op de lange termijn alleen maar problemen op. Zorg gewoon dat je data in de juiste normaalvorm is in probeer redundante informatie te voorkomen.
Jah, dat heb ik ook wel geprobeerd duidelijk te maken, maar men is ervan overtuigd dat een nieuwe tabel erbij veel makkelijker is.
Ik heb ze een dictaat database ontwerp laten zien, maar ze pakken me steeds op het feit dat er nu al data in de db staat en ze deze niet meer willen aanpassen. (denk teveel werk)

Tuurlijk kan ik het zelf wel helemaal opnieuw op gaan zetten maar dan moet ik ook eerst een heel nieuw datamodel op gaan stellen. Incl. interface om in te voeren en de huidige data overzetten (is mij ook teveel werk alleen)

Daarom lijkt het mij ook handiger om een tabel erbij te maken met daarin alle spelers en een veld tegenstander endaarin bij te houden hoevaak iemand gescoord heeft.

Inderdaad kan ik dan niet kijken wie er wanneer gescoord heeft, maar dat moet dan maar.

En eigenlijk schaam ik mezelf ervoor dat ik zo'n systeempje op ga zetten maar goed.. :/
Pagina: 1