Ik denk dat men het nog wel iets verder moet zoeken. De compatibiliteit en de stabiliteit is tegenwoordig wel aardig gelijkgetrokken tussen 8x86 en Macintosh, het heeft echter een lange tijd geduurd. Wat volgens mij zwaar meetelt is dat er voor Mac eigenlijk maar 1 aanbieder van hardware en de koppeling ervan was, en dat is Apple zelf. (niet gaan roepen dat alle randapparatuur van anderen komt, ik bedoel hier echt de basiszaken qua hardware.)
Ik ben zelf een PC gebruiker die al jarenlang Microsoft software en hardware van tientallen verschillende aanbieders gebruikt.
Mijns inziens is het echter heel gemakkelijk om een OS te schrijven en daarna ook de programma's, waar iedereen eigenlijk hetzelfde gebruikt. Per nieuwe Mac komt er meestal ook een nieuw OS uit, of een update ervan, waarin dan de nieuwe drivers zitten. Omdat de Apple meestal maar een dozijn verschillende configuraties kan tegenkomen waar itt windows georienteerde machines miljoenen zoniet miljarden combinaties mogelijk zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat een OS als windows het moeilijker heeft in het 'vertalen' van commando's in vergelijking tot een OS als OS X van Apple dat maar 'een paar talen' hoeft te spreken. En deze instructies zitten er al vanaf het eerste uur ingebakken.
Verder is het gebruiksgemak nog steeds veel hoger vind ik zelf, ik heb vorig weekeinde kennis mogen maken met een nieuwe Imac, op mijn eigen advies gekocht voor mijn ouders. Ik heb hem met 0 ervaring op macintosh gebied geinstalleerd en dit was toch echt het meest simpele ooit. stekkers er in, machine vraagt zelf welke CD hij nodig heeft, zelfs WAAR die kan zijn, en na een minuut of 5 kun je beginnen aan je eerste brief, je internetsessie [moet je wel internet hebben hé!] of een muziekje luisteren. Mijn moeder heeft zelfs heel gelukkig weten te vertellen aan de telefoon dat ze dingen die ze niet begreep makkelijk zelf uit de zeer uitgebreide hulpfuncties heeft gevonden.
Verder heb ik nog een opmerking. Er zit wel degelijk een financieel aspect aan het nemen van een Mac-park of een PC-park. Een macintosh is duurder in aanschaf, maar regelt over het algemeen zichzelf goed. Een PC moet compleet ingesteld worden, en het is vrij onderhoudsgevoelig. Niet voor niets waren er een paar jaar geleden zoveel banen voor systeembeheerders. Als ik dan uitreken wat er misgaat in een gemiddelde maand, en wat dat voor kosten met zich meebrengt, dan kun je iedere maand een nieuwe Imac kopen voor wat er gesleuteld wordt aan de PC's.
Persoonlijk ben ik nu dan ook voor het volgende: voor werken met een computer, stel op een universiteit, algemeen werk en dergelijke neem ik alleen nog maar een Mac, voor echt leuk hobby-en en veel verschillende knutseltools gebruik ik een Windows based PC.
hmm. best lang bericht..