[Mandrake] Install met Fasttrak133 controller

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hoi :),

Ik ben de trotse bezitter van een Asus A7V333 met RAID. De RAID controller is de Promise FastTrak133. Er hangen twee HD's aan de RAID, respectievelijk een WD 20 gig en een WD 60 gig. Windows 2000 is er al op geïnstalleerd :). Om maar eens met Linux te beginnnen, heb ik de 3 ISO's van Mandrake gedownload en op cd gefikt.

Als ik van cd opstart krijg ik de mooie setup te zien waar ik de taal en toetsenbord instellingen opgeef. Alleen beland ik daarna aan bij het partitie gedeelte van de installatie...

En daar gaat het dus mis. Hij geeft bij het hda tab mooi een WD 20 gig aan en bij hdc een 60 gig WD (hdb staat er niet tusen...) Op HD1 geeft ie aan dat er een partitie op gemaakt is van zo'n 30 gigabyte (150% geeft 'ie er zelfs bij aan :P) en op hdc geeft ie een grote lege ruimte van 55 Gigabyte aan. Ik kan nu geen partitie aangeven om te gebruiken en hij geeft aan alleen alles te kunnen wissen. Ook krijg ik de foutmelding dat de partitietabellenniet gelezen kunnen worden.

Vervolgens heb ik met Partition Magic de 10 Gigabyte die ik over had in m'n raidopstelling ff aangepast, ik heb er namelijk een Ext-2 van gemaakt. In de Mandrake setup die ik daarna weer run ziet 'ie deze niet eens.

Conclusie: mijn RAID controller wordt niet herkent door Mandrake.

Nou laat ik me niet zo snel uit het veld slaan, dus heb ik op de site van Promise ff gekeken naar drivers, maar voor de FastTrak133 staan deze er niet op :(.

Dan Google en de forumsearch maar raadplegen, echter krijg ik dan alleen informatie over nieuwe kernelversies installeren, soms zelfs erbij hoe en wat, alleen daarvoor moet ik toch echt eerst Linux geïnstalleerd hebben dacht ik zo.

Mijn vraag is dan nu, hoe zorg ik ervoor dat ik Mandrake 9.0 kan installeren, met of zonder raid controllers die herkent worden van mijn part. Kan ik driverdiskettes downloaden of met Partition Magic de juiste partities aanmaken?

[ Voor 0% gewijzigd door sdomburg op 16-10-2002 13:09 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
*kick* (ruim meer dan 24 uur verder voor de betweters :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
^^kick^^

Sorry, ik zit er nog steeds mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
^^nog maar eens^^
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Ik leef met je mee, hoor. Ik zit met precies hetzelfde probleem. Maar ik had me er al bij neergelegd, omdat ik ergens gelezen had, dat die RAID niet ondersteund werd en er geen drivers voor bestonden. En ik ben nog niemand tegen gekomen, die ze wil maken.... |:( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://people.redhat.com/arjanv/pdcraid/ataraidhowto.html

je hoeft niet die ac kernel te gebruiken, op onze server draait kernel 2.4.18 en daar zit tie iig al in. Dus waarschijnlijk in mandrake 9(kernel 2.4.19 uit mijn hoofd) ook.

het kost wel veel extra moeite hoor en een standaard installatie zit er zeker niet in. Wij hebben een extra HD gebruikt, waar we alles op installeerde. Daar bootte we van en we compilen daar de kernel met de benodigde opties(zie linkje). dan mounten we de raid-array en we copieeren gewoon de hele directory structuur. ff wat experimenteren met lilo en hij draaide....

je hebt dan wel software raid, maar het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:29
Probeer anders eens Gentoo... In de installatie handleiding staan extra instructies voor mensen een simpele raid controller (zoals de promise, en ook de highpoint kaarten). Ik heb het zelf geinstalleerd en als je eenmaal het installeren van software onder Gentoo gewend bent, wil je niet anders meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor RAID array heb je? 0 of 1?
En waarom in godsnaam twee verschillende HD's?
Er wordt altijd expliciet geadviseerd om twee identieke HD's te gebruiken.
Vind je het gek dat hij bij de ene 150% aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 22:20:
Wat voor RAID array heb je? 0 of 1?
En waarom in godsnaam twee verschillende HD's?
Er wordt altijd expliciet geadviseerd om twee identieke HD's te gebruiken.
Vind je het gek dat hij bij de ene 150% aangeeft.
Het wordt geadviseerd ja, maar het kan wel. Verder gebruik ik RAID-0 maar dat had ik in de beginpost al gemeld.
Sorry, niet gemeld, mijn fout :)

Het wordt trouwens geadviseerd omdat je aan de extra grootte van de grootste hd niets hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door sdomburg op 24-11-2002 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PommeFritz
  • Laatst online: 20-07-2024

PommeFritz

...geen friet

Ik heb mijn A7v333 gebiossed met de lumberjack full UDMA bios (oftewel mijn Promise RAID controller is nu een Promise UDMA controller -- ik gebruik geen RAID).

Mandrake wist daar goed raad mee. Hij installeerde (mandrake 9 hebben we het over) zonder problemen.

FireFox - neem het web in eigen hand

Pagina: 1