Toon posts:

PHASE CHANGE met alleen water ?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat dus te denken,

Als ik een gesloten systeem maak dat ik vacuum kan trekken, en ik pomp kraan water naar mijn waterblok, dat zou bij circa 20 tot 30 graden moeten gaan verdampen ( afhankelijk van het vacuum), vervolgens loopt de damp door mijn radiator, koelt af, wordt weer water en kan wederom richting het waterblok worden gepompt.

Is dit de juiste theorie ?

Tot onder nul hoeft van mij niet, maar gewoon testen of zo iets kan, dat zie ik wel zitten.

Wie kan mij het antwoord geven.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Da's gewoon het heatpipe-principe..

Dabit heeft daar ooit lang geleden een topicje over gemaakt.. Zal es kijken of ik het nog kan terug vinden :)

Gevonden: Waterblok/luchtkoeler ontwerp.

Verwijderd

Yup, het kan. Maar je zit wel met behoorlijk lage drukken te kijken, dus de volumetrische efficiency van je pomp is laag. Dat impliceert dat je toch een redelijk grote pomp nodig hebt.

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 21:39
Dacht ik ook net aan.....
Dat project ligt hier al een hele tijd op z'n gat. Misschien ga ik het nog een keer proberen, maar groot probleem was de hoeveelheid water die in de vacuumpomp terecht kwam.
Ik raad het niet zomaar iemand aan om te doen. Met wat meer moeite (phase change) of met een TEC kom je verder.

Verwijderd

Als je toch al een vacuumpomp hebt, dan kun je beter ergens een R600a compressortje vandaan toveren en daar iets mee maken. Voor jou is dat niet zo moeilijk. Afvullen kan met butaan voor temps > -10. Klinkt gevaarlijk, maar er hoeft maar heel, heel weinig butaan in. Bij alle denkbare realistische rampscenarios word de LEL (Lower Explosion Limit) niet bereikt.

* DaBit baalt een beetje dat-ie door ontwerpkeuzes aan R134a vast zit. Propaan was een betere keuze geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Okee,

Ik ben voor de heatpipe gegaan, constructief erg simpel en na een uurtje klussen is tie bijna af.

DaBit, ik jou text en uitleg gebruikt, prima uitgelegd.

Ik heb maar een K6 400 amd`tje, en overklokken is er al helemaal niet bij, mobo verkikt het gewoon.

Wel frees ik in de koperenplaat (3mm dik) een uitsparing zodat de hele processor in aanraking met de plaat is, met mijn nu lopende waterkoeling zit het waterblok op de cap, niet echt efficient dus, werktemperatuur is op dit moment dan ook 35 tot 38 graden bij normaal pc gebruikt, met cpu burn kom ik al aardig in de buurt van de 40 graden en loopt de pc vast.

Ik hoop dat de Heatpipe betere koelprestaties gaat leveren dan de waterkoeling tot nu toe.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 17:51:

* DaBit baalt een beetje dat-ie door ontwerpkeuzes aan R134a vast zit. Propaan was een betere keuze geweest.
ik meen dat jij dat altijd afwees als optie omdat het te gevaarlijk was :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 oktober 2002 @ 12:55:
Okee,

Ik ben voor de heatpipe gegaan, constructief erg simpel en na een uurtje klussen is tie bijna af.
Vulling met water of met iets anders?
Ik hoop dat de Heatpipe betere koelprestaties gaat leveren dan de waterkoeling tot nu toe.

Ik denk misschien juist ietsjes minder omdat je een tempverschil nodig hebt om de heatpipe in werking te zetten.

't is wel een veel eleganter principe :)

BTW: kijk eens naar die gigantische koelblokken van Sjors. Ik heb er ook eentje liggen, en icm een heatpipe is dat leuk spul.

m-m schreef op 17 oktober 2002 @ 13:15:
[...]

ik meen dat jij dat altijd afwees als optie omdat het te gevaarlijk was :?

Jazeker, als je ermee begint dan heb je gelijk zoiets van: brand, explosies, etc. Maar de hoeveelheid gas in onze systemen is zo beperkt dat het eigenlijk nauwelijks gevaar oplevert. Je moet echt heel, heel veel pech hebben wil er een gevaarlijke situatie ontstaan.
Pagina: 1