[WC] Doorvoer water belangrijk ja of nee. Het antwoord

Pagina: 1
Acties:

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-12-2025
Een 2tal vragen waar iedereen mee zit, zijn deze:

"Heb ik een grote pomp nodig?"
"Hoe dik moet de slang zijn?"

Dit vroeg een duitser zich ook af, en dus werd er grundlig getest. Hij gebruikte hiervoor 4 verschillende pompen, en 4 verschillende maten van slang. Die hij teste op één Waterblok en Radiateur. Om de test nog beter te laten lopen, maakte hij ook nog de optie om alle pompen tegelijk te laten werken aanééngeschakeld. Dit laatste zorgde voor een doorvoer waar je wel een jetski mee zou kunnen aandrijven.

De slangen hebben een diameter van 6mm, 8mm, 10mm en 20mm. En zijn dus elk met 4 pompem getest. (apart en met alle 4 de pompen tegelijk) Voor de test wordt een AMD TB1400@1500 gebruikt die 1.81 vcore voltage heeft. De zaak werd gedurende de testen doorgemeten met BurnMMX en opgenomen in een grafiek.

Het resultaat was het volgende:
"Wie unschwer aus dem Diagramm zu ersehen ist, hat die Durchflussmenge keinen Einfluss auf die Kühlleistung (innerhalb der gegebenen Grenzen). "

Het komt er op neer dat, aan de hand van de grafieken de doorvoer hoeveelheid geen invloed heeft op de koelresultaten. (binnen de grensen van de gemeten gegevens)

Er is een lichte schommeling van ongeveer 1 graden. Evenals de temperatuur van het water, dat met het gebruik van de verschillende pompen en slangen nagenoeg gelijk bleef met schommelingen van +/- 0,5 graden. De constante waarde van het water was 30 graden.

De belangrijkste uitkomst is, dat door het verhogen van de water/vloeistof doorvoer geen beter koel resultaat geeft.

Meer info hierover kun je vinden op het aqua-computer.de forum

"It's better to burn out, than fade away"

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 17:22
ok daar zat ik ook al vaker over na te denken, thx voor de info ;)

Verwijderd

Het klopt helemaal. Toch ga ik iets aan m'n flow doen omdat hij met mijn volledige setup toch wel erg laag zal worden.

Maar de reden dat het niks uitmaakt is dat het water gewoon heel veel warmte op kan nemen en er dus eik niet zoveel flow nodig is.

Verwijderd

Doorvoer is zeker belangrijk, maar ik denk dat je bij dunne slagen een snelle stroming hebt als bij dikke slangen en dit er voor zorgt dat de temp ongeveer hetzelfde blijft.

Kan zijn dat ik helemaal fout zit :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 12:45:
Doorvoer is zeker belangrijk, maar ik denk dat je bij dunne slagen een snelle stroming hebt als bij dikke slangen en dit er voor zorgt dat de temp ongeveer hetzelfde blijft.

Kan zijn dat ik helemaal fout zit :)
Als de pomp geen verval zou hebben klopt het wel. Maar door die dunne slangen neemt de flow volgens mij af doordat de weerstand groter wordt. Verschil in temp is niet meetbaar denk ik.

Verwijderd

Tot deze conclusie was ik ook al eens ooit gekomen :)
(er zwerft hier ergens een post van me rond met mijn resultaten)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Was idd al lang bekend.
Maar kwist nog niet echt van een test dat het was 'bewezen'. :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
klopt zeker :)
Mijn slangen zijn naar een tijd nogal plat geworden waardoor de flow een heel stuk minder is maar me temps blijven exact hetzelfde

Verwijderd

Dus: als het maar stroomt is het goed. 6mm slang is heel dun en daar gaat dus echt maar weinig water doorheen. Een 10mm slang met een flinke knik kan dus ook makkelijk.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Demo

Probleemschietende Tovenaar

:) dus ik kan best 3/8" fittingen op mijn blokje zetten, handig om te weten (scheelt weer ruimte)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Demoniac schreef op 16 oktober 2002 @ 16:42:
:) dus ik kan best 3/8" fittingen op mijn blokje zetten, handig om te weten (scheelt weer ruimte)
Dunne slangen knikken eerder. Das de reden voor dikkere slangen (want die hebben een dikkere wand)

Verwijderd

Ik ben destijds van 6mm naar 10mm slang overgestapt, en het verschil was nul komma nada komma noppes. Ik gebruik nu nog 6mm slang voor chipset/vidkaart/e.d. Hoofdslang is 1/2" geworden (13mm), maar dat komt om dat Tricoflex (gewapende gele tuinslang) degelijk is en goed tegen methanol kan. En dat bestaat niet beneden de 1/2"
Pagina: 1