Toon posts:

[winxp] users vanaf de novell server halen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Wij hebben hier een novell netware server 4.22 staan. die onze fileserver en de hele reutemeteut is. Maar nu wil mijn chef graag over naar xp machines.

Het probleem dat ik hierbij tegen kom is dat wij eerst altijd gebruik maakte van windows 95. Daar hadden wij de desktop en policies geregeld door middel van poledit. Op de novel server per afdeling een groep aan aangemaakt. En door middel van poledit allemaal groepen gebruikers aan gemaakt. Dus stel jij werkte op de verkoop afdeling dan was jij lid van de groep verkoop. Onder poledit was er dan ook een groep verkoop aanwezig waar jij lid van was/bent. Hierin stond aangegeven wat jij wel en niet mocht doen. Ook stond hierin vermeld waar jij je start menu en desktop vandaan haalde.

Nu met windows xp is die mogelijkheid zover ik kan vinden niet meer. En nu moet ik lokaal de gebruikers gaan aanmaken. Dit laatste wil ik niet. IS er een mogelijkheid om dus de gebruikers via novell de rechten mee tegeven. Dus dat als ze inloggen op windowsxp met de novell client (versie 4.83. sp1) dat ze dan de inlog van novell kiezen en niet apart nog een keer voor windows moeten inloggen. Dus dat hun gebruikers naam niet bekend is op de windows machine ,maar dat het gevalideerd word op de novell machine. En ja ik weet dat nadat je ingelogd bent op novell en je krijgt van windows inlog scherm dat je aan kan vinken of het wachtwoord gewijzigt moet worden naar novell en dan krijg je die vraag niet meer. Tot er iemand anders inlogd. En dat moet dus nog wel gebeuren. Bijv. als er weer is iemand op een andere plaats gaat zitten. niet dat ik eerst zijn naam moet aan maken...

Want ik moet straks 100 machines af en om nu 150 gebruikers op elke machine aantemaken is niet zo heel erg handig.

Verwijderd

Kijk eens naar ZENWorks. Je gebruikt nu NW 4.22 dus NDS en beschikt al over useraccounts en groepen. ZENWorks kan prima overweg met policies en applicatiedistributie (voor zover je dat laatste al wil gebruiken, het is erg handig en tijdbesparend!). Kijk wel even of de laatste versie van ZENWorks NW 4.22 support, anders zul je moeten updaten naar NW 5 of 6.
Door gebruik te maken van roaming profiles kan iedere gebruiker op elke machine inloggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 12:06:
Kijk eens naar ZENWorks. Je gebruikt nu NW 4.22 dus NDS en beschikt al over useraccounts en groepen. ZENWorks kan prima overweg met policies en applicatiedistributie (voor zover je dat laatste al wil gebruiken, het is erg handig en tijdbesparend!). Kijk wel even of de laatste versie van ZENWorks NW 4.22 support, anders zul je moeten updaten naar NW 5 of 6.
Door gebruik te maken van roaming profiles kan iedere gebruiker op elke machine inloggen.
ja dat heb ik ook voorgestelt.. omdat ik weet dat je dan doormiddel van nal een desktop kan creeren.. maar ze willen hier nog niet aan beginnen... pas na de server upgrade begin volgend jaar.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 15:21

McMiGHtY

- burp -

Wat dacht je van de Microsoft Client for Netware te installeren?

Verwijderd

Het geld en de tijd die je investeert in ZENWorks verdien je razendsnel terug. Als ik het goed begrijp zul je alle werkstations gaan voorzien van XP, met ZENWorks doe je na een kale installatie met behulp van applicatiedistributie de update van de werkstations. Als er al een serverupgrade gepland staat, zou ik dubbel werk willen voorkomen en dat moment aangrijpen om de werkstations gefaseerd naar XP te migreren.

Verwijderd

Topicstarter
McMiGHtY schreef op 16 oktober 2002 @ 12:34:
huh en dan?
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 12:40:
Het geld en de tijd die je investeert in ZENWorks verdien je razendsnel terug. Als ik het goed begrijp zul je alle werkstations gaan voorzien van XP, met ZENWorks doe je na een kale installatie met behulp van applicatiedistributie de update van de werkstations. Als er al een serverupgrade gepland staat, zou ik dubbel werk willen voorkomen en dat moment aangrijpen om de werkstations gefaseerd naar XP te migreren.
Ja enigste probleem is dat we de nieuwe adp versie moeten uitrollen.. En die draaid niet op 95 machines.. en zijn we verplicht om te updaten.. 98 is hier ook al niet zo een succes dus zou dan naar win2k gaan.. maar dan blijf je heel erg achterlopen vandaar dat er gekozen is voor winxp.
het is niet zo zeer de koste voor zenworks... licenties hebben we volgens mij zelf in ons huis.. door een european licence...

overigens gaat het in eerste instantie om 3 computers.. en dan rond maand later nog is 20.

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

McMiGHtY schreef op 16 oktober 2002 @ 12:34:
Ben jij helemaal harstikke gek geworden :P

Er is hier maar een passend antwoord, en dat zijn de zgn. Dynamic Local Users van NOVELL. Ik gebruik ze ook i.c. met Windows XP Pro. en het draait als een trein. Concreet, je maakt een user policy aan in je NDS, en voor die policy activeer je dynamic local users (met wat opties, zijn de gebruikers lokaal administrator of niet, moeten de instellingen bij uitloggen bewaard blijven etc.). Vervolgens associeer je je NOVELL-login met die user policy, et voila. De XP account wordt dan OP HET MOMENT VAN inloggen aangemaakt door NOVELL . . . :)

Verwijderd

Zoals wizi ook al schrijft:

ZenWorks installeren lijkt me de beste optie en is echt niet zo heel veel werk (installeer evt. het gratis starterpack, staat o.a. op de NW 5 cd's (is niet meer supported maar werkt prima)). Bestaande gebruikers merken hier verder niets van zolang je ze niet aanmeld in ZEN en dan kan je voor je nieuwe machines beginnen om de Novell XP client samen met de Workstation Manager te installeren waarna je gebruik kunt maken van DLU (Dynamic Local Users). Dwz. dat Novell bij het inloggen een tijdelijke user aanmaakt op XP/W2K en na uitloggen deze weer verwijdert.
Voor meer info zou ik zoeken op de Novell site en in de Novell nieuwsgroepen.
Pagina: 1