[Compaq Smart-2/DH] schijven uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:27
Vergeef me mijn onwetendheid, ik doe mijn best, maar weet weinig van deze materie
.
Op mijn werk hebben we een Compaq Proliant 3000 server, met Compaq Smart-2/DH controller. Hierop aangesloten zijn 3 schijven van 9 GB. Ik zie hiervan iets van 16 GB terug, het lijkt me dat schijf 2 en 3 gemirrord worden, maar zeker weten doe ik het niet. Het geheel draait windows NT4.

Ik kom momenteel ernstig schijfruimte tekort, en door omstandigheden ben ik degene die het moet gaan oplossen. hier staat een plaatje van de voorkant van de server. En dan nu mijn vragen:

1) hebben jullie meer informatie nodig?

2) Kan ik de schijfruimte uitbreiden door deze schijven te vervangen? Moet ik ze dan alledrie vervangen? maakt het type schijf nog uit?

3) moet ik iets opnieuw configureren? raak ik data kwijt die ik eerst moet backuppen? Moet ik windows opnieuw installeren?

Als ik het goed begrepen heb (maar dat zal wel niet) , dan kan ik een voor een die schijven eruit trekken en bijv. vervangen door schijven van 36 GB, 15000 toeren per minuut.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:55

Arno

PF5A

Voor zover ik weet is het mogelijk om offline disken toe te voegen in een raid-5 array dat aan een 2/DH hangt. Dit proces is erg tijdsintensief. Die disken in jouw plaatje staan duidelijk in raid-5.

100% garantie dat het ook goed gaat is er niet, dan kan Compaq ook niet geven. Zorg gewoon voor een goede backup.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• 0siris
Traag schreef op 16 oktober 2002 @ 10:28:
Voor zover ik weet is het mogelijk om offline disken toe te voegen
Wat bedoel je hiermee? Hoe doe ik dat?
100% garantie dat het ook goed gaat is er niet, dan kan Compaq ook niet
geven. Zorg gewoon voor een goede backup.
Snap ik, maar is backuppen/terugzetten een verplichte stap?
Ik maak uiteraard een backup, maar hoop em niet nodig te hebben.....

<edit>in een offerte krijg ik dit aangeboden:
3 stuks CQ-3645UW 36,4Gb, 15K rpm, HotPlug a euro 818,00, ex btw.
nette prijs? of kan ik net zo goed iets anders nemen?
</edit>

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:55

Arno

PF5A

0siris schreef op 16 oktober 2002 @ 10:45:
Wat bedoel je hiermee? Hoe doe ik dat?
Booten vanaf je Smartstart CD en dan de array config tool runnen.
Snap ik, maar is backuppen/terugzetten een verplichte stap?
Ik maak uiteraard een backup, maar hoop em niet nodig te hebben.....
Als je dezelfde disk bijprikt, hoef je in principe NIET te restoren. Alleen in dat enkele gevan dat het fout MOCHT gaan.
</edit>
Niet al te duur, maar als je alle disken wilt vervangen, dien je WEL te restoren.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• 0siris
Ik weet niet wat voor mij het makkelijkste is...enerzijds wil ik graag die server van voldoende schijfruimte voorzien door in één keer die schijven te vervangen, anderzijds hoor ik nu van jou dat ik er gewoon schijven bij kan prikken. Gaat DAT dan wel simpel? bijprikken, opstarten via smartstart cdrom en die schijven toevoegen aan de array? (ik heb het er niet zo op om een compleet OS te backuppen en te restoren.....)

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
</edit>
818 euro excl btw voor 15k 36Gb schijven??? Zal wel door de sticker Compaq komen. Meestal zijn dit gewoon seagate of fujitsu schijven. De seagate's staan voor 550 euro incl BTW bij tweakers op de pricewatch.

• 0siris
wezep schreef op 16 oktober 2002 @ 12:26:
[...]
818 euro excl btw voor 15k 36Gb schijven??? Zal wel door de sticker Compaq komen. Meestal zijn dit gewoon seagate of fujitsu schijven. De seagate's staan voor 550 euro incl BTW bij tweakers op de pricewatch.
wat voor schijven moet ik nemen dan? hot plug 15k 36 GB zie ik nergens staan voor de prijs die je noemt...
<edit>
Die SmartStart cdrom... (heb 'm inmiddels gevonden!), is die niet zo sneaky dat-ie alleen Compaq schijven herkent?
</edit>

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Bij veel schijven staat er niet meer bij welke aansluiting de schijven hebben: 68 of 80 pins (hot swap).
Je zult per schijf en per zaak moeten kijken welke hot swap zijn en welke niet.
Check bijv. pricewatch: Seagate Cheetah X15-36LP, 36,7GB (15.000rpm, Ultra160, 68p, 8MB)
Deze schijf is zowel in 68 als 80 pins uitvoering.

www.beat-it.nl verkoopt ook veel scsi schijven.

Weet alleen niet of die Compaq controller kan omgaan met 'niet' Compaq schijven.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 13:48

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je kan gewoon niet Compaq schijven op je controller hangen; Het is zelfs zo dat er allemaal niet-compaq schijfen in zullen zitten.

Je hebt alleen het probleem dat Compaq geen std. SCA of 68-pins schijven direct ondersteund maar dat ze in een (hotswap) drivebay geplaatst worden.
Dus als je die nog over hebt kan je het proberen.

Overigens als je het toch met een Raid-5 config hebt draaien kan je tijdelijk een disk off-line zetten en deze eruit halen om te kijken wat je nodig hebt en deze later weer terugzetten en dan zou die automatisch weer moeten restoren. Dit is uiteraard niet zonder risico's!!!!!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21
Volgens mij kun je alleen een extra schijf toevoegen die even groot als de schijven die er al inhangen. Als je dus een 36 Gb schijf er bij hangt en hem off-line bij de raid-5 laat voegen, dan krijg je dus maar 9 Gb erbij.

Kun je niet die 3 schijven in een raid 5 erbij hangen en dan je kleine Raid 5 naar je grote Raid 5 overzetten. Je kunt natuurlijk ook 2 15k 36 Gb schijven in een Raid 1 hangen. Die zullen vast wel een stuk sneller zijn dan je 9 Gb schijven. Dan gebruik je die als opslag.

• 0siris
White Feather schreef op 16 oktober 2002 @ 16:33:
Volgens mij kun je alleen een extra schijf toevoegen die even groot als de schijven die er al inhangen. Als je dus een 36 Gb schijf er bij hangt en hem off-line bij de raid-5 laat voegen, dan krijg je dus maar 9 Gb erbij.
ja dat had ik ook zo begrepen
Kun je niet die 3 schijven in een raid 5 erbij hangen en dan je kleine Raid 5 naar je grote Raid 5 overzetten. Je kunt natuurlijk ook 2 15k 36 Gb schijven in een Raid 1 hangen. Die zullen vast wel een stuk sneller zijn dan je 9 Gb schijven. Dan gebruik je die als opslag.
Ik heb werkelijk nul verstand van RAID, ondanks dat ik de FAQ een paar keer gelezen heb....ik denk dat ik eens SmartCDROM van compaq moet bekijken... wie weet is het wel makkelijker dan ik denk. (en misschien ook niet :P )

• 0siris
ik ben er nu mee bezig: heb 4 schijven van 9.1 GB gekocht, met mooie drive enclosure erbij. Vanuit Windows NT kon ik niet die schijven toevoegen aan de array, heb server opnieuw gestart met SmartStart cdrom. Ging verder best makkelijk, server is nu data aan het verdelen over alle schijven. Ik post nog wel wat als ik meer info heb.
OK ik ben klaar. data redistributing duurde best lang (paar uur). Na reboot via disk manager in NT4 de extra schijfruimte benut. Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Pagina: 1