Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding doet raar...

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Er zijn misschien mensen die zich het voorval nog kunnen herinneren, maar mijn PC is een half jaar geleden spontaan in de rook gezet door een defecte voeding of zo. Gevolg was dat alle onderdelen behalve RAM en alle externe devices kapot waren. Zo ook het moederbord en de CPU.
Ik heb vandaag een andere voeding en onderdelen etc. aangesloten op het (kapotte?) MoBo en CPU en het werkte idd niet. De voeding begon opeens wel hetzelfde geluid te maken als de kapotte voeding en ik zette de PC nu snel uit. Oorzaak zou dus MoBo en CPU geweest kunnen zijn een half jaar terug. Nu is het vreemde; de voeding werkt nog (getest op weer een andere machine) maar BLIJFT nu dit rare geluid maken; het gaat om een hoge constante pieptoon.

Kortom; wat is er mis met m'n voeding nu hij een constante hoge pieptoon geeft!? Weggooien of is ie nog wel te fixen/ok/veilig?

Verwijderd

Heel vreemd, het lijkt wel alsof je voeding spanning terug krijgt vanaf het mobo. Controleer eens een aantal zaken met een multimeter om te kijken of je voeding nog wel oke is. Dat geluid kan erop duiden dat hij te weinig weerstand levert.

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11 11:20

edwardVdV

I shall say this only once!

Ben het van harte met eyesonly eens. Als een multimeter je teveel van het goede is, probeer dan met SpeedFan ofzo (of met je moederbord software monitor) te kijken naar de voltage outputs. Zijn die binnen specificatie?

Knockwurst.

Verwijderd

Als je mobo iets stuk heeft gemaakt aan je voeding dat schade zou kunnen aanrichten, zou je dat met een multimeter moeten zien ik weet nooit hoe betrouwbaar die readings met speedfan of dergelijke programmatjes zijn. Breng hem anders effe naar lokale electrozaak en laat hem daar meten.

• Stan
Update: ik zie nu net dat de fan in die piepende voeding niet meer draait, die is dus buiten werking gesteld. Nu weet ik heel toevallig dat de fan van die verrookte voeding in die kapotte bak ook al jaren stil stond (jah, stom dan van me geweest hem te blijven gebruiken). Kan dit met elkaar te maken hebben!?
En kan het piepen ophouden als ik een nieuwe fan in deze (nog werkende) voeding zet?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:00
Ik vraag me af of het wel de fan is die kapot is. Volgens mij krijg je die dingen niet zo snel kapot. Ik zou eerst maar eens kijken of die fan wel echt kaptot is. Ik denk dat misschien de stroomtoevoer gesloopt is door kortsluiting oid.

Is dat piepen vanaf het moment dat je em aanzet, of pas als je voeding te warm wordt??
Als het al meteen is, dan heeft een nieuwe.werkende fan ook geen zin.

Als de fan het nog wel doet, maar de stroomtoevoer niet kan je ook gewoon 12 volt uit een molexje halen.

Strava

• Stan
"Ik denk dat misschien de stroomtoevoer gesloopt is door kortsluiting oid."
Dat denk ik ook, zo is mijn vorige PC ook gemold denk ik, inc. MoBo en CPU die nu op hun beurt deze eerst goeie voeding ook weer sluiten en dus mollen.
De piep is vanaf het begin ja, en de fan draait dus niet.
De vorige begon ook te piepen (toen hij begon te roken en alles kapot ging) en zijn fan draaide dus al jaren niet meer.
Pagina: 1