MaDLiVe schreef:
Sja je gebruikt ze ook voor eigen consumptie
Ze leven eerst in kleine rot stalletjes zien amper het daglicht en daarna naar het slachthuis om een kogel te vangen.
Zolang het dier wordt geconsumeerd zie ik eigelijk het probleem niet.
Ok, ik ging er bij dat idee van "offeren" ook een beetje vanuit dat het puur en alleen om het offeren op zich ging, en niet dat het dier geconsumeerd werd.
Maar dan nog vind ik het idee "offeren" waanzin. Als je een dier doodt om het op te eten, kan dat ook zonder vage rituelen. Die rituelen maken dus het verschil tussen het offeren en het "normaal" slachten van een dier. En dat vind ik compleet belachelijk.
Nogmaals: wat voor reden kan een weldenkend mens in
godsnaam hebben voor het offeren van een dier? Zoals ik hierboven al heb uitgelegd is het (volgens mij) bullshit om ervan uit te gaan dat je God er een plezier mee doet.
Spacey schreef:
Waarom zou het niet moeten kunnen? Sommige mensen eten ze immers ook op. Ik denk dat het dierwaardiger is om ze te slachten voor religieuze doeleinden.
Waarom is dat dierwaardiger? Omdat het dier dan sterft voor een "edel doel" of iets dergelijks? Dat vind ik zulke onzin, dat de mens meent te kunnen beslissen wat een goede bestemming is voor een dier.
Indien ik ook een geloof zou aanhangen wat dieren offert zou ik daar met plezier aan mee doen. Want wat is nou een dierenleven tegenwoordig nog. Nog voordat je met je ogen kan knipperen is dat dier al in de bio-industrie geboren, vet gemest, dood gemaakt en dat allemaal op een lopende band.
Klopt, dit is helaas maar al te waar. Maar vind je dit een goeie zaak? Als ik hierover nadenk is dat
juist een reden voor mij om dit soort praktijken af te zweren, zowel die bio-industrie als een eventueel geloof wat mij verplicht een dier te offeren.
Wat vinden jullie van mensenoffers dan, moet dat ook kunnen? Ook als het uit religieuze doeleinden gebeurt? En als de geofferde persoon naderhand opgegeten wordt (of wordt gevoerd aan dieren, zo je wilt)?
ChristiaanVerwijs schreef:
Je mag dieren best eten. Mensen zijn geen planteneters, en hebben een dagelijkse portie vlees toch echt wel nodig (tenzij je met voedings-preparaten in de weer gaat).
Onzin! De mens kan
makkelijk zonder vlees leven vandaag de dag. En dan hoef je echt niet met preparaten en voedingssupplementen te rotzooien, je kunt met gemak een vegetarische doch zeer complete voeding gewoon uit de supermarkt halen.
En een
dagelijkse portie vlees is al
helemaal niet gezond. Als je kijkt naar het menselijke spijsverteringsstelsel blijkt dat vlees véél meer energie kost om te verteren dan plantaardige voeding. Daarnaast zijn onze darmen veel langer dan die van echte vleeseters, wat tot gevolg heeft dat vlees eigenlijk heel lang in ons lichaam ligt te 'rotten' (beduidend langer dan 24 uur, dit in tegenstelling tot plantaardig voedsel, wat op zich ook een aanwijzing is dat het helemaal niet zo logisch is om elk etmaal vlees te eten).
Natuurlijk zitten er bepaalde stoffen in vlees die een mens nodig heeft (ook een heleboel die een mens beslist
niet nodig heeft trouwens), maar die kun je zonder enig probleem uit talloze andere produkten halen. En dan bedoel ik dus niet allerlei vage biologisch dynamische gierst en linzenpasta's of weet ik veel wat uit natuurwinkels, gewoon zooi die je in de supermarkt koopt.
Maar ik vind wel dat het met de bioindustrie te ver gaat....maar ja, daar draad ik zelf aan bij natuurlijk.
Nou ja, "natuurlijk", zo natuurlijk vind ik dat niet. Als je biologisch vlees koopt scheelt dat al heel wat. En (vrijwel) iedereen weet dit eigenlijk best, maar desondanks gaat men gewoon door met het massaal consumeren van bio-industrie vlees.
Virgol schreef:
Geld offer je niet geld geef je aan iets en heeft helemaal niet met offeren te maken. Geld is geen levend wezen dat je aan een god geeft uit eerbied.
Kijk, daar raak je de kern van mijn bezwaar tegen het offeren van dieren. Hoe
KUN je nou een leven wezen doden uit
eerbied voor de schepper van dat wezen. Welke DWAAS is er ooit op dat belachelijke idee gekomen. De contradictie is toch overduidelijk?
Als je logisch nadenkt (wat volgens mij niet kan over God, maar dat terzijde) zou het offeren van geld een stuk meer voor de hand liggen. "Kijk eens God, ik heb geld verdiend, en uit eerbied voor u verbrand ik het." Dat is in feite pas letterlijk een offer: je kwetst er geen andere creaties van God mee, maar offert puur iets van jezelf op aan God. Maar vreemd genoeg gebeurt dit niet, men "offert" liever het leed & leven van een ander wezen.