[Rhino] Hoe een polygon mesh naar surface of solid?

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 10:09

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Ha,

Ik heb wat 3D Autocad modellen, die ik in Rhino wil bewerken, zodat ik ze weer in een ander programma in kan lezen.

Dat andere programma kan alleen met solids overweg.

Die Autocad modellen, zijn met polygon mesh's getekend.

Hoe kan ik deze polygon mesh's direct naar een solid omzetten (naar een surface mag ook)?

Wat ik nu doe is een aantal polyline'n over de mesh heen tekenen, er dan mbv loft een surface van maken, en dan de surface extruden.

Ik ben een :O luie :O tekenaar en dit is me een beetje teveel werk, zeker omdat alles al getekend is.

XBL: theArthurrrr

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik zou ook geen andere manier weten, rhino is een nurbs programma met beperkte polygoon mogenlijkheden, en wat jij wilt is van een lage resolutie mesh naar een hoge resolutie nurbs oppervlak, das geen kattepis. Dus ik denk dat er helaas nix anders opzit dan als wat je nu doet.

specs

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Ai,

Das jammer.

Zijn er andere programmas (bijv. Gmax) waar dit evt. "makkelijk" in kan?

• maratropa
  • Niet online
Er zijn wel programma's.hebt dan een programma nodig die van discrete punten in de ruimte wiskundige krommen maakt. Hier is flink wat rekenwerk voor nodig. In de industrie heb je de term "reverse engeneering". Er worden al bestaande producten ingescand met een 3d scanner, en dan gaan ze door een stuk software die er NURBS surfaces uit haalt. Maar hoe die programma's heten en of ze uberhaupt te koop zijn zou ik niet weten.

Toevallig ben ik hier net voor mijn vak onderzoeksleer een beetje mee bezig, een programma die parameterizeerbare "features" uit een puntenwolk haalt.

specs

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Jammer jammer jammer,

Dan toch maar alles overtrekken, moet ik ook eens werken voor m'n geld.

Ik ben al jaren 3d-constructeur, maar heb me nooit echt op het pad van 3d-modelling begeven, dus het is allemaal erg nieuw voor me, maar wel heel errug leuk. Daarom vind ik Rhino ook zo'n fijn pakket, alle commandos spreken bijzonder voorzich.

Ik wil uiteindelijk de dingen die ik voor m'n vak teken (scheepsbouw) toch in een game omgeving importeren, om daar dan walkthroughs doorheen te kunnen doen (of was het nou rondrennen en knallen).

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
ff een update

Ik zet nu de polygon mesh mbv Curve -> From Objects -> Contour om naar Curves.
Dan mbv Surface -> Loft van al die curves een surface maken.
En dan mbv Solid -> Extrude Surface er een solid van maken.

Misschien spreekt dit allemaal voorzich voor sommigen, maar voor mij was het nieuw en zeer tijdsbesparend.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Leuk: het type berekeningen waarmee je uit een klein aantal gegeven punten een kromme kunt halen heb ik net tentamen over gemaakt. :) Alleen jammer dat dat alleen gewone Gausseliminatie op een polynoom voor punten op een plat vlak is. NURBS wil graag een hele rij curves in de ruimte, das wel weer heel erg veel moeilijker.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• maratropa
  • Niet online
hey waanzin, das een leuke manier, ik wist niet dat dat kon :)

specs

Pagina: 1