3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik moest dus ook bestwel vaak nieuw lampje erin zetten....
en nee, langzaam fietsen deed ik niet... Nu pak ik overal de auto voor, ben liever lui dan moe...
maar kort samengevat: 6-12V schat ik, afhankelijk van het tempo
als je hamster actief wordt zie je ineens je cd rom opengaan
Verwijderd
Verwijderd
Je bedoelt toch niet een perpetuum mobile? Dat zou erg knap zijn als je dat kon makenVerwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 00:04:
ik heb op school een leuk projectje gebouwt met een (oplaatbaar) batterijtje en een fietsdynamo en nog een klein motortje, het motortje was 2V hoge RPM dus een klein tandwieletje op een groot tandwiel laten draaien en het motortje de dynamo aan laten draaien en zo heeft het systeempje een week of 6 gedraait, en toen hadden we grote vakantie en was het gedaan met de pret
Dus er ging dus (bijna) geen stroom verloren ??Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 00:04:
ik heb op school een leuk projectje gebouwt met een (oplaatbaar) batterijtje en een fietsdynamo en nog een klein motortje, het motortje was 2V hoge RPM dus een klein tandwieletje op een groot tandwiel laten draaien en het motortje de dynamo aan laten draaien en zo heeft het systeempje een week of 6 gedraait, en toen hadden we grote vakantie en was het gedaan met de pret
Ecodan warmtepomp
en motortje....Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 00:15:
Dat is nog eens een hoog-rendementsdynamo..
Ik heb zo m'n ERNSTIGE twijfels bij.... geef eens de typenummers e.d. van die gevallen.....
Verwijderd
anyway, zohard ik fiets maakt ie wel 200 v
Waarom?Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 00:20:
uhm... 1 lampje heeft 6 volt nodig, dus genereerd een dynamo dan niet 12 volt
Als je meerdere lampen parallel aansluit op een dynamo die op dat moment 6V levert, dan krijgt elke lamp gewoon 6V
Klas 3 vmbo-stof
idd ernstig.. Er gaat toch energie verloren in de vorm van warmte...wfvn schreef op 16 oktober 2002 @ 00:18:
[...]
en motortje....
Ik heb zo m'n ERNSTIGE twijfels bij.... geef eens de typenummers e.d. van die gevallen.....
Verwijderd
Komt door de inwendige weerstand van dat ding.
ze zijn niet in serie geschakeld heVerwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 00:20:
uhm... 1 lampje heeft 6 volt nodig, dus genereerd een dynamo dan niet 12 volt
anyway, zohard ik fiets maakt ie wel 200 v
En als je dan nog iets harder kan fietsen, maak dan een 3-fasen dynamo, kun je krachtstroom leveren
Deze advertentieplaats is te huur!
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
SSSHHHHTTTTT !!!!!!Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 00:35:
DAMN! waarom moet de bouwer altijd de eerste zijnwat een vet eigenwijze bouwer man! gaat ie een dubbeldynamopowerd hardeschijf op zijn hometrainer aansluiten ofzo?
Ecodan warmtepomp
Canon Digital Ixus V3
/offtopicVerwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 00:04:
perpetuum mobile, is pas wanneer de zaak zichzelf laat draaien/lopen en men daarbij ook nog extra energie uit kunt slaan.....
/ontopic
heb ook experiment gedaan met dynamo, levert +/- indd 5 a 6 volt bij normale belasting...maar weet wel dat je dan wisselspanning heb...moet je ff gelijk richter ertussen zetten dmv diodes...
T60P Widescreen
Wat kost zoiets ?Seesar schreef op 16 oktober 2002 @ 00:47:
[...]
/offtopic
perpetuum mobile, is pas wanneer de zaak zichzelf laat draaien/lopen en men daarbij ook nog extra energie uit kunt slaan.....
/ontopic
heb ook experiment gedaan met dynamo, levert +/- indd 5 a 6 volt bij normale belasting...maar weet wel dat je dan wisselspanning heb...moet je ff gelijk richter ertussen zetten dmv diodes...
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
fout, perpetuum betekent eeuwig doorgaand, je hoeft er geen energie uit te winnen. Maar eeuwig doorgaand kan ook nie omdat er altijd energie verloren gaat, denk aan wrijving etc
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 00:04:
Ik weet dat ik in herhaling van maar dat kan dus echt NIET
wrijving in lagers tandwielen
om van het rendement van een fiets dynamo nog maar te zwijgen
(dan vergeet ik voor het gemak ff dat een fietsdynamo wisswlspanning is en dat je dus een brug gelijkrichter nodig hebt waar je ok nog eens netjes 1,4 V over verliest )
Er was vandaag ook al iemand die met de coax van z'n tv 5cm vonken tegen z'n pc kast kon trekken
die lopen ook op 12VBenadski schreef op 16 oktober 2002 @ 01:08:
Je kan er ook 160-320V~ uit laten komen, met behulp van een trafootje moet dat lukken, je kan alleen nouwelijks stroom trekken uit dat ding, hoogstens 3W en 50Hz zal het helemaal niet zijn, dus veel heb je er niet aan, misschien iets voor neon wire
Btw ik denk dat de topicstarter erover denkt om led's in zn fiets te plaatsen.
Denk er aan dat je ze tegengesteld moet zetten he ivm de wisselspanning. Dus zo:
1
2
3
| |----- > |------| --| |---- |-----| < ------| |
dus.
gewoon een voorgevoel
Tenzei dat batterijtje extern werd opgeladen oid, geloof ik er geen kont van dat dit uberhoubt heeft gewerkt.Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 00:04:
Een dynamo heeft d8 ik een rendement van ~30% (die orde van groote).
Een motor zal ook op zoiets zitten.
Dus het kan NOOOIT.
Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949
Of d'r hing gewoon een 10a "batterijtje" (lees accu aangezien je een batterijtje niet kan laden waarbij je niet ook tussen aanhalingstekens kan zetten) aan....PanMan schreef op 16 oktober 2002 @ 01:16:
[...]
Tenzei dat batterijtje extern werd opgeladen oid, geloof ik er geen kont van dat dit uberhoubt heeft gewerkt.
Een dynamo heeft d8 ik een rendement van ~30% (die orde van groote).
Een motor zal ook op zoiets zitten.
Dus het kan NOOOIT.
n54 power!
Idd...wfvn schreef op 16 oktober 2002 @ 00:21:
[...]
Waarom?
Als je meerdere lampen parallel aansluit op een dynamo die op dat moment 6V levert, dan krijgt elke lamp gewoon 6V
Klas 3 vmbo-stof
'k heb zelf nog geen fiets gezien waar de lampen in serie staan.
Dat komt omdat een dynamo niet is gebouwd om motortje te spelen maar om stroom op te weken. Als je waarscheinlijk 9v d'r op zet gaat hij wel draaien, vervolgens kan je hem op 6v zetten. Maar een dynamo gebruiken als motortje is niet goed voor hem...Verdicampo schreef op 16 oktober 2002 @ 16:44:
als je 6 volt op een dynamo zet, moet je em meestal een zetje geven om em aan de praat te krijgen. tenminste, dat had ik meedere keren
n54 power!
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
En andersom dan? Een motortje als dynamo gebruiken dus.TMDevil schreef op 16 oktober 2002 @ 17:05:
[...]
Dat komt omdat een dynamo niet is gebouwd om motortje te spelen maar om stroom op te weken. Als je waarscheinlijk 9v d'r op zet gaat hij wel draaien, vervolgens kan je hem op 6v zetten. Maar een dynamo gebruiken als motortje is niet goed voor hem...
Maar topicstarter vertel is 1 heel klein dingetje van je plan please
#StopBurningStuff
Dat kan wel weer. Een normaal motortje heeft alleen een nog brakker rendement als een dynamo._WgV_ schreef op 16 oktober 2002 @ 17:16:
[...]
En andersom dan? Een motortje als dynamo gebruiken dus.
n54 power!
Dan heb jij mischien een ander lampje dan ik hebVerwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 17:15:
volgens mij is die maar 1,5 volt want je lampje in je lampis ook maar 1,5 volt
Verwijderd
is gewoon zo'n kit op school van brinkman(weet niet zeker of het brinkman was maar iets met een b) ofzo, je kan er vanalles mee maken... zitten papieren bij enzowfvn schreef op 16 oktober 2002 @ 00:18:
[...]
en motortje....
Dan is hij niet de eerste, gazelle heeft al jaren LED's in de fietsen, in het achterlicht om precies te zijninsan1ty schreef op 16 oktober 2002 @ 01:15:
[...]
die lopen ook op 12V
Btw ik denk dat de topicstarter erover denkt om led's in zn fiets te plaatsen.
Denk er aan dat je ze tegengesteld moet zetten he ivm de wisselspanning. Dus zo:
code:
1 2 3 |----- > |------| --| |---- |-----| < ------|
dus.
gewoon een voorgevoel
Verwijderd
Verwijderd
je kan wel iets maken wat op een perpetuum mobile lijkt met magneten maar da blijft ook maar een maandje of twee draaien.
als je een constant voltage voor led's wilt hebben moet je een paar van de 7805 of 7803 ic's pakken werkt goed
Dit topic is gesloten.
![]()