Beeldscherm flikkert, probleem videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:19

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Ik heb een dual monitor setup, een 19'' IIyama VMP @ 1600x1200 op een Radeon 32 SDR (AGP), en een 17'' NEC Multisync @ 1024 x 768 op een Sis 6326 (PCI).

Nu begint mijn 17'' monitor de laatste tijd soms ontzettend te knipperen. Het beeld is dan de helft minder helder (al het wit wordt grijs), en die helderheid begint dan ontzettend te varieren. Dit is echter niet altijd het geval; soms (vaak na een tijdje uit te hebben gestaan) doet hij gewoon wat hij moet doen, een aantal uren achtereen. De kleuren zijn gewoon helder, en het beeld flikkert niet.

Okee, dat kan aan 3 dingen liggen dacht ik toen. De monitor, de kabel en de videokaart. Heb een andere monitor en kabel aangesloten, maar daar had ik precies hetzelfde probleem. Het ligt dus aan de videokaart, die Sis 6326 dus. Dat ding is echter nog maar een paar maanden oud, en het lijkt me stug dat 'ie nu al gaat muiten.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn (willem169 opperde al dat m'n voeding 't wellicht niet aankon, maar dat lijkt me stug.. heb een 330W voeding namelijk...)?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05
Vind 't een vaag verhaal, helemaal gezien het al best een tijdje prima draait... dat er teveel elektriciteit wordt getrokken op een bepaalde stroomgroep lijkt me ook stug. Dus ja, ik vind 't raar.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

hang het beeldscherm eens NIET via de voeding van je kast, maar direct op het stopcontact. En check eens wat de refreshrate van je scherm is. (60Hz knippert als de ziekte :+ ) Als je dan nog het probleem hebt (monitor apart gevoed en > 60Hz), dan zou ik eens gaan kijken of je die Sis6326 kunt inruilen, want dan denk ik dat ie idd aan t muiten is ;)

Launching containers into space

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien kan je iets met drivers proberen van die kaart, en anders de kaart ff in een ander systeem testen. Als het probleem dan hetzelfde is is die kaart toch 'gewoon' brak/kapot :)

Verwijderd

Alleen op de 17"? Ik heb eens gehad dat ik water op mijn geluidskaart had (kan ook andere vorm van kortsluiting wezen) waardoor mijn beeld erg wazig werd. Anders mischien speakers te dichtbij gezet/verschoven?

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:19

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Whieee schreef op 15 oktober 2002 @ 23:56:
hang het beeldscherm eens NIET via de voeding van je kast
Hangt 'ie niet, heeft een aparte voeding. Dat andere beeld dat er aan hing had ook een eigen voeding (in een ander stopcontact nog gestopt ook, dus daar lag het ook niet aan).
En check eens wat de refreshrate van je scherm is. (60Hz knippert als de ziekte :+ )
Ik hoop dat dit echt een grapje is, want als iemand gesteld is op z'n refreshrates dan ben ik het wel :) Dit soort knipperen is een heel ander soort knipperen dan het 60Hz knipperen van een beeldscherm.. 't is onregelmatiger en nóg vervelender ;)
Als je dan nog het probleem hebt (monitor apart gevoed en > 60Hz), dan zou ik eens gaan kijken of je die Sis6326 kunt inruilen, want dan denk ik dat ie idd aan t muiten is ;)

Hmja, dat moet dan maar :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05
Het rare is vind ik dat het hele zooitje gewoon al een hele tijd stabiel draait. Opeens is je videokaartje in de spreekwoordelijke aap gelogeerd. Feitelijk is dat toch niet mogelijk als je dingen logisch redeneert, en ervanuit gaat dat er niets in het systeem, zowel hardware als softwarematig veranderd is?... of ben ik gek

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1