[XP] Risico van FIXMBR?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50499

Topicstarter
Een kennis van me heeft het volgende euvel: de pc herstart telkens wanneer hij vanaf de hd wil starten (WinXP Pro). In de XP herstelconsole krijg ik op de volgende antwoorden de volgende meldingen:

DIR: Er is een fout opgetreden tijdens het opsommen van de mappen.

CHKDSK: Het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben.

Het ziet er dus naar uit dat de MBR verprutst is. Hij heeft 2 partities, waarvan schijf D gebruikt wordt voor de opslag van belangrijke (zakelijke) gegevens. Die mogen dus niet verloren gaan. Schijf C mag eventueel wel verloren gaan.

Het oplappen van de MBR d.m.v. FIXMBR brengt volgens XP problemen met zich mee. Wat is precies het risico? Kan het zo zijn dat hij na het commando ook alle gegevens van schijf D kwijt is? Is de optie FDISK /MBR een betere optie of doet deze precies hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 11:40
FDISK /MBR haalt je masterboor record leeg
dus dan is je kennis al zijn gegevens kwijt

Maak zowieso ff een backup van alle data met eventueel Ghost via het netwerk,
voordaat je ook maar iets gaat tobben...

FIXMBR ken ik eigenlijk niet, nooit hoeven gebruiken gelukkig

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Backup maken gaat niet echt lekker in de herstelconsole. Je komt sowieso niet in de mappen op schijf D (Toegang geweigerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 13:24
fixmbr (probeert) alleen maar je master boot record te fixen, aan andere zaken zal het niet komen, laat staan aan een niet -systeem partitie.

Heb je overigens gecontroleerd of de harde schijf nog wel ok is? Daar kan namelijk ook de oorzaak liggen. De problemen die je noemt liggen volgens mij niet aan de MBR.

fixmbr repareert de bestaande MBR, en fdisk /mbr herschrijft de MBR.

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 16:56
vriesdude schreef op 15 oktober 2002 @ 23:15:
FDISK /MBR haalt je masterboor record leeg
dus dan is je kennis al zijn gegevens kwijt

Maak zowieso ff een backup van alle data met eventueel Ghost via het netwerk,
voordaat je ook maar iets gaat tobben...

FIXMBR ken ik eigenlijk niet, nooit hoeven gebruiken gelukkig
fdisk /mbr herschrijft je MBR, je gegevens zijn echt niet weg hoor... alleen de gegevens in de mbr dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beide commando's herstellen dus de MBR, hetgeen tot gevolg heeft dat alles weer in orde is? Met andere woorden: alles is weer zoals voor de 'crash'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 13:24
Als het de oorzaak van het probleem is dan wel :)

Maar 1 manier om daar achter te komen...

De data op de D-schijf worden in ieder geval zeker met rust gelaten. Kortom je hebt niks te verliezen :P

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15726

DIR: Er is een fout opgetreden tijdens het opsommen van de mappen.
Misschien een fout in de MBR.
Misschien ook wel een fout in de allocatietabel van de partitie (FAT/NTFS?).

Probeer eerst eens chkdsk /f, of kijk even met partition magic of met norton diskdoctor o.i.d.
Als je een aangepaste MBR hebt (bijv. LILO) dan ben je die kwijt als je FIXMBR doet.
Die schrijft er nl. een standaard XP MBR overheen.
Voor zover ik weet is het idd zo dat je met FIXMBR niet veel kan verknoeien...
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het bestandssysteem is FAT32 (WinXP). Chkdsk /f werkte niet (waarom weet ik niet precies meer, volgens mij ook 'Het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben').

Ik probeer het morgenmiddag met het commando 'FIXMBR' en laat de resultaten wel even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66462

Het repareren van de MBR zal niet helpen. Zo'n fout zou immers niet 'onherstelbaar' zijn, omdat de MBR simpel te repareren is. De fout zal dus beslist in de partities zelf zitten. En als chkdsk die niet kan repareren, dan is je kans op succes wel erg klein. Het enige wat ik nog kan bedenken is om de schijf in een andere PC te hangen en te proberen data te redden. Als dat de moeite niet waard is, dan zou ik gewoon WinXP gewoon opnieuw installeren door de partitie opnieuw aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals gezegd heb ik FIXMBR uitgevoerd. Het commando 'dir' had tot gevolg dat er een opsomming van de mappen kwam. Ik ging er dus vanuit dat alles weer werkte. Niet dus. Nog steeds een spontane herstart op het moment dat de harde schijf benaderd wordt om XP te starten.

SCANDISK vond enkele problemen (onder andere een onjuiste aanduiding van de vrije ruimte en verkeerd weergegeven bestanden), maar ook dit mocht XP niet helpen om op te starten.

Virussen waren niet aanwezig, aldus de nieuwste F-Prot voor DOS. Ook het commando FDISK/MBR had geen resultaat.

Wanneer ik in FDISK de partities C en D bekeek, zag ik onder beiden het bestandssysteem FAT32 staan. Wanneer ik echter de setup van XP start, wordt alleen partitie D gezien als FAT32. Het bestandssysteem van partitie C is onbekend.

Het enige wat me nog verstandig leek was een formattering van partitie C gevolgd door een herinstallatie. Maar goed, de bestanden van partitie D waren nog steeds intact en daar ging het uiteindelijk toch om!

Misschien zouden jullie ook eens zo vriendelijk willen zijn om even een kijkje te nemen bij een topic dat ik zodirect ga openen onder de naam 'Vastlopers' (onder PMG). Dit gaat namelijk over dezelfde pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 19:46
verdorie, dit heb ik nu ook op m'n pa's pc!

het belangrijkste staat wel op de d schijf, maar toch zou t prettig zijn om op de c schijf te kunnen...

ook ff fix mbr proberen dan maar..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 19:46
hm.. chkdsk werkte in mijn geval - gelukkig - wel
Pagina: 1