Cooler XP van MSI, raar?!

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:58
Bij SA was iemand zo fijn om mijn topic te sluiten en te zeggen dat het antwoord in de FAQ staat, nou I don't think so. :{

Maar dit is echt heel erg vaag:

Ik heb dus een MSI K7T266 Pro2 mobo met een Athlon XP1800+

Nu heb ik dus PC Alert 4 van MSI gedownload en geïnstalleerd.
Daarbij zit ook het programma Cooler XP.
Als ik dat aanzet, dan gebeurd het volgende:

- CPU usage blijft constant op 100% staan!

- De temperatuur van mijn CPU daalt van zo'n 37 naar 30 graden Celcius!

Snapt iemand hier iets van?

Want als dit zou werken zoals VCool bijvoorbeeld, dan zou de CPU usage toch niet constant op 100% staan?
Of is dat "fake" ofzo?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Software-koeling van de CPU

Er bestaan programmaatjes welke beloven dat je CPU temperatuur er flink door zal afnemen. Deze programma's doen hun werk door de CPU in een stroombesparende stand te zetten als de CPU niets hoeft te doen. Wat technischer: deze programma's laten de CPU de zogenaamde HALT instructie uitvoeren, of sturen de clock throttle pin van sommige processoren aan.

Nu werkt dit alleen maar als de processor niets te doen heeft. Als de processor wel iets te doen heeft (koe, filters in Photoshop, gamen), dan worden deze programma's buiten spel gezet door het besturingssysteem, en zal je CPU temperatuur net zo hard oplopen als wanneer je die programma's niet zou draaien.

De enige situatie waarin deze programmatuur nut heeft, is als er een temperatuurgevoelige ventilator op de processor gemonteerd is. Deze zal dan langzamer draaien als de processor niets te doen heeft. Om je overklokscore te verbeteren is deze programmatuur niet geschikt.

Twee bekende softwarepakketjes zijn VCool en CPU Idle.
Lezen blijft moeilijk |:( :/

Verwijderd

het programma benut de processor voor de volle honderd procent en stuurt halt instructies waardoor er minder stroom door de proc gaat lopen en hij daadwerkelijk idle is, en door de mindere stroom ook minder warmte ontwikkeld.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 22:33:
het programma benut de processor voor de volle honderd procent en stuurt halt instructies waardoor er minder stroom door de proc gaat lopen en hij daadwerkelijk idle is, en door de mindere stroom ook minder warmte ontwikkeld.
Hé SH007, het is wel te merken waarom jij Lite-mod bent en niet gewoon moderator hè. Als je het nou net als Kiwi84 ff wat duidelijker uitlegt i.p.v. meteen slotjes te gooien...de FAQ is voor mij namelijk absoluut niet duidelijk hierover en die had ik allang een keer gelezen.

Dus als ik het goed begrijp Kiwi84, dan wordt de 100% usage veroorzaakt doordat het progje die HALT functie telkens aanroept? En die HALT functie aanroepen zorgt ervoor dat er minder stroom wordt verbruikt waardoor de temp afneemt?

[ Voor 0% gewijzigd door FlowDesign op 15-10-2002 23:27 . Reden: typo ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Inderdaad, dat heb je goed begrepen.. Die halt zorgt er gewoon voor dat de processor een tijdje niks doet, en dus koeler wordt..

Dit topic is gesloten.