Toon posts:

installatie win98se op leeg systeem werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Mensen. Ik heb een oude Compaq Deskpro 575. Nu wil ik daar Windows 98se edition op installeren maar dat wil niet echt lukken. Ik heb de harde schijf geformateerd en ik heb nu een leeg systeem. Als ik de PC nu opsart met een opstartdiskette dan komt er een foutmelding (geen geldige systeemdiskette of iets dergelijks). Ik heb ook een cd-rom speler aangesloten, zodat ik de installatie via de Win98se cd-rom kan proberen, maar na het opstarten verschijnt steeds opnieuw een foutmelding. Wat kan ik nu het beste doen??

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, mijn computerkennis is namelijk niet groot...
en ik heb de search gebruikt, maar kon geen soortgelijk iets vinden.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Staat het BIOS wel zo ingesteld dat ie van floppy boot?

Verwijderd

Topicstarter
SH007 schreef op 15 oktober 2002 @ 21:58:
Staat het BIOS wel zo ingesteld dat ie van floppy boot?
dat weet ik niet en ik weet ook niet hoe ik in het BIOS kan komen ...

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:52
1. zie boven. Bios op floppy als 1st bootdevice zetten.
2. Bootfloppy is niet goed, ff testen op andere pc.

[edit] Als je opstart kan je meestal met "del" in het bios komen. Hier even naar advanced (waarschijnlijk) en in je boot sequence je floppy als 1st zetten.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

Verwijderd

Topicstarter
Rusty schreef op 15 oktober 2002 @ 22:01:
1. zie boven. Bios op floppy als 1st bootdevice zetten.
2. Bootfloppy is niet goed, ff testen op andere pc.

[edit] Als je opstart kan je meestal met "del" in het bios komen. Hier even naar advanced (waarschijnlijk) en in je boot sequence je floppy als 1st zetten.
1. ok en hoe gaat ik dat doen :?

2. ik heb eerst het originele bootfloppy gebruikt, later heb ik met m'n andere computer een nieuwe opstartdiskette gemaakt van win98se en ook deze werkte niet. Ik denk dus niet dat dit het probleem is.

Verwijderd

Als ie die foutmelding geeft van je floppy, brand het lampje van je floppydrive dan wel alsof ie wil proberen om het te lezen? zo niet, mag je nml veilig vaststellen dat je bios verkeerd is ingesteld. Kun je het beste even op de Compaq website gaan kijken hoe je dat precies anders moet instellen voor jou model.
Succes!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 22:05:
[...]

1. ok en hoe gaat ik dat doen :?

2. ik heb eerst het originele bootfloppy gebruikt, later heb ik met m'n andere computer een nieuwe opstartdiskette gemaakt van win98se en ook deze werkte niet. Ik denk dus niet dat dit het probleem is.

Je moet even opzoeken hoe je in het BIOS moet komen(kan bij compaq nog best lastig zijn). Daar kun je dit instellen.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Naar het bios gaan is meestal (bij Compaq dus) F1 of F10 indrukken als je rechtsboven een klein wit vierkantje ziet knipperen...

• Rusty
opnieuw opstarten en als je computer boot dan staat er vaak iets in de trend van: Press del to enter bios ofzo.

Op del duwen en in je bios op zoek gaan naar je boot sequence. Zit meestal onder advanced options. Daar je first boot device op floppy zetten.

Op F10 (meestal) duwen om te saven en te exitten. Opnieuw opstarten met floppy erin en hopen dat het werkt. Zo niet kijken of je eventueel van de Win98 CD kan booten. Maar dat hangt van je moederboard enzo af.

[edit] had even gemist dat het een compaq is, daar is het dus niet del knop. Maar F10 meestal (dacht ik)

Verwijderd

Topicstarter
ok thanx tot nu toe, ik ga proberen in het bios te komen.

de foutmelding was trouwens:
geen systeemschijf of schijffout. vervang diskette en druk op toets

Verwijderd

Topicstarter
ok het lukt dus echt niet op in het bios te komen. Ik heb het op alle genoemde manieren geprobeerd.

het lampje brand trouwens wel als die foutmelding komt van mijn floppy, kan ik hieruit concluderen dat mijn floppy-drive als 1e bootdevice staat in mijn bios?

Verwijderd

Lijkt erop dat je bootdiskette wijlen is haal ff een nieuwe op
www.bootdisk.com

Dit is ook wel een handige site :)

http://www.compaq.com/sup...skpro/nl/locate/4_36.html

Verwijderd

Topicstarter
na het lostrekken en opnieuw vastmaken van sommige kabeltjes, krijg ik de de opstartdiskette wel werkend. alleen kan ik nu mijn windows98se cd niet installeren omdat er geen drivers gevonden worden. Waar kan ik deze drivers vinden. Kan ik deze gewoon toevoegen bij de opstartdiskette??

• Rusty
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 14:12:
na het lostrekken en opnieuw vastmaken van sommige kabeltjes, krijg ik de de opstartdiskette wel werkend. alleen kan ik nu mijn windows98se cd niet installeren omdat er geen drivers gevonden worden. Waar kan ik deze drivers vinden. Kan ik deze gewoon toevoegen bij de opstartdiskette??
Dan kan je het beste even langs lopen bij www.bootdisk.com
Daar even een bootdisk met CD-rom drivers downloaden. Gewoon toevoegen werkt namelijk niet, je moet je autoexec.bat en config.sys aanpassen. En zonder je te kort te willen doen, maar denk dat www.bootdisk.com een makkelijkere en snellere oplossing is.

http://www.mirrors.org/ar...com/winfiles/boot98sc.exe

deze zou het moeten doen, staan universal cd-rom drivers op.

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Als ik je zo hoor kun je er misschien beter niet aan beginnen... :7

• Rusty
lavagiant schreef op 17 oktober 2002 @ 12:41:
Als ik je zo hoor kun je er misschien beter niet aan beginnen... :7
Sorry maar zeg dan niks. Hier heeft topic starter niet zo veel aan.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het er mee gaat?

• made28
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 00:28

made28

Brandnew machine :)

maak op een 98se systeem van je (buren,vrienden,kennisen) een bootflop
start=> installingen=> configuratiescherm=> software =>opstartdiskette
hier staan meteen dan alle mogelijke cdrom drivers op en als je toch bezig ben de oudere compaq heet een soft bios oftewel een aparte partitie die als bios functioneerd als je dus formateerd ben je hem kwijt.

Technet Gold

Verwijderd

made28 schreef op 17 oktober 2002 @ 14:48:
en als je toch bezig ben de oudere compaq heet een soft bios oftewel een aparte partitie die als bios functioneerd als je dus formateerd ben je hem kwijt.
Juist ja ! Ik dacht dat je een partitie vooraan op de HD moest maken van minimaal 2MB . (ff Fdisken )
Daarna haal je een nieuw bios van de link die ik al eerder aangaf :?

F10 Computerinstellingen en PC-diagnoseprogramma's
Versie 1.23 A (11 Oct 97)

Dit softwarepakket omvat de programma's waarmee u een Compaq personal computer kunt configureren en de programma's die het werkstation testen en de identiteit en instellingen van de componenten rapporteren. F10 Computerinstellingen heeft betrekking op configuratie, beveiliging en energiebeheer. De diagnoseprogramma's testen en analyseren de status van de computer en de randapparatuur. Een versie van deze programma's wordt geleverd in een systeempartitie op de vaste schijf van uw computer. Deze software voert een upgrade uit op de software in de systeempartitie.

Dit is dus de Bios !!!!

Deze past de grootte zelf aan .
Als je daarmee klaar bent kun je weer in het bios
Kun je instellen om te booten van cd (als dat bij deze pc mogelijk is ?)
Anders ff van een bootdisk booten met cd drivers zoals made28 al aangaf
Dan moet het volgens mij gewoon lukken
Pagina: 1