Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[formule] R=ro x L/A

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit hier mag, maar het is electronica dus ik dacht dat het wel kon. Zo niet, i'm sorry moderators, doe er dan maar een slotje op.

Ik heb even een vraag over de formule om de weerstand in ohm van een draad uit te rekenen. Morgen een rep erover dus ik was nog maar ff aan het leren:

Ik heb een nichroom draad van 3,4 Meter. De soortelijke weerstand van 1,1 ohm De weerstand is 4,5 ohm.

Ik moet de doorsnede van de draad weten
Los ik de som dan op deze manier goed op?

r=ro x L/A

R= 4,5 ohm
L= 3,4 Meter
ro= 1,1

4,5= 1,1x3,4
----------
A

1,1x3,4= 3,74

3,74 / ? = 4,5

3,74/4,5= 0.83

A= 0.83

Invullen geeft:

1,1 x 3,4 / 0.83 = 4,5

Klopt dit nou zo?

Alvast bedankt voor de reactie!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 22:31

Harrie

NederVlaming

nu heb je de oppervlakte A, dus nog niet de diameter.. Of wilde ze de oppervlakte van de doosnede weten??

Verwijderd

Topicstarter
he A staat toch voor doorsnede in mm2? ze wilden idd de doorsnede weten

Verwijderd

Topicstarter
Een ander ( makkelijk ) proefsommetje is ook welkom hoor!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 14:17

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

hoe je A uitdrukt hangt af van de andere eenheden die je gebruikt. Werk je in m, dan is het logisch dat je A uitdrukt in m2...

* Whieee heeft eergisteren schoolonderzoek Natuurkunde2(VWO) gehad :P

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt whieee!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Makkelijke (SO) vraag:
Je hebt een electronische straalkachel met 2 parallel geschakelde verwarmingselementen. Er zitten 2 schakelaars op; 1 voor aan/ uit van alles, en 1 om alleen het 2e element aan / uit te schakelen. De kachel wordt aangesloten op het stroomnet (230V). De elementen hebben nadat ze opgewarmd zijn beide een weerstand van 50 Ohm...
1) Teken een schakeling voor deze kachel (gif/jpeg post)
2) bereken de stroom als 1 element wordt ingeschakeld (check evt Binas voor formules)
3) bereken het vermogen

Er wordt nu een LCD scherm met tempweergave aangesloten in de schakeling van de kachel, in serie met de verwarmingselementen. De weerstand van deze LCD is 5 Ohm. Verwaarloos het stroomverbruik.

4) Bereken de stroom over de verwarmingselementen (gebruik een vervangingsweerstand)

Het rendement van deze kachel is 70%. Dwz er wordt 70% van de stroom in warmte omgezet.

5) Bereken het nuttig vermogen

Verwijderd

Topicstarter
ok, we hebben BTW het boek Banas 2 Havo dus dat is allemaal wat anders, dat tekenen post ik zo ben nu ff met paint bezig, we krijgen niet echt sommetjes met verhaaltjes maar gewoon zoiets als Jantje heeft een ijzeren draad van 2 meter en een doorsnede van 0,1 mm2 bereken de weerstand van de draad. Maarre ik ga me best doen

Verwijderd

Topicstarter
de tekening:

Afbeeldingslocatie: http://www.toms-silksite.nl/natest.JPG

De rest van de opgave snap ik niet maar we hebben ook nog niks gehad als nuttige warmte enzo, maarre die tekening is zo toch goed? kan ik gaan slapen...

Verwijderd

rofl heerlijk dit had ik 6 jaar geleden ook :) en een vraag hoeveel het kost om een ei te kooken kwam op 6 gulden uit;) moet kunen deze vraagen imers als je tweakt moet je met electronica kunnen omgaan

Verwijderd

Topicstarter
ja ik moet dit jaar dus ook gaan kiezen en ik kies waarschijnlijk Natuur en techniek, of natuur en gezondheid, maar ik kies in iedergeval natuur- en scheikunde!!!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

owww 2 havo... Ik hoop dat ie lukt. Dit is een 6 vwo som (wel een makkelijke maar toch.. :P)

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op 15 oktober 2002 @ 22:45:
owww 2 havo... Ik hoop dat ie lukt. Dit is een 6 vwo som (wel een makkelijke maar toch.. :P)
Tja, maar is die tekening goed of niet?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/corn3lissen/images/schakeling.GIF

de elementen zijn PARALLEL geschakeld, dat had je ff niet gezien. Verder snap je t wel. (alleen zet jij ~230V in je schakeling, terwijl ik niets heb gezegd over wisselspanning)

Verwijderd

Topicstarter
oke, volgends mij gaat dat wel goed komen morgen, bedankt! Ben om half 2 thuis morgen dus dan post ik wel ff hoe het gegaan is!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

onderdeel 2) gebruik de wet van Ohm om I uit te rekenen

onderdeel 3) P = U . I

onderdeel 4) maak van de elementen een vervangingsweerstand (1/Rv = 1/R1 + 1/R2)
Dan is Rtotaal --> Rv + Rlcd = Rtotaal
Gebruik nu de wet van Ohm die je ook in onderdeel 2 hebt gebruikt

onderdeel 5) rendement = (Pnuttig / Ptotaal) * 100%

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 22:57:
oke, volgends mij gaat dat wel goed komen morgen, bedankt! Ben om half 2 thuis morgen dus dan post ik wel ff hoe het gegaan is!
Ok, suc6 dan... :)

* Whieee heeft morgen schoolonderzoek Wiskunde B2 (vwo) :|

Verwijderd

De tekening van Whieee is correct. De tekening van Flight_master kan sowieso nooit, aangezien de weerstanden parallel staan aan een gewone draad (weerstand=0) wat kortsluiting zou betekenen.

2) I=U/R=230/50=4,6A
3) P=U*I=230*4.6=1058W (10,6kW=beter significant)
4) 1/Rv=1/R1+1/R2=1/50+1/50=1/25 -> Rv=25 Ohm
I=U/Rv=230/25=9.2A
5) Ptotaal=U*I=230*9,2= 2116W (-> beter significant 2,1kW)
Peff=70%* 2,1kW=1481,2W (beter significant> 1,5kW)

Succes morgen!!

Verwijderd

Als ik jou was, zou ik ff een paar examensommen doornemen van www.havovwo.nl .
Wij hebben zo'n leraar die daar bijna AL z'n sommen vandaan trekt en dus ook van dit soort dingen. Gewoon een paar doorbladeren en proberen te maken. Scheelt een hele hoop. Zit je trouwens ook meteen op het goeie niveau voor je eindexamen!

Succes!

/me Heeft zn SO's pas halverwege November

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ehm programmeer je rekenmachine vol (mochten wij ook) en zorg voor een Binas (tabellenboek), daar staat echt ALLES in... *D En dat mag als het goed is op het CSE ook...

lekker laat die SO's trouwens... Ik heb half december de tweede ronde al... :(

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb 'm dus gehad, en hij ging vrij goed. Er zat één tekenvraag bij en dat was een schakeling met: 2 lampjes, een LDR weerstand en natuurlijk een batterij. Die heb ik zoiezo goed. Toen was er nog een vraag over lampjes in serie:

de stroomsterkte is 8amp, de 3 lampjes staan parralel, dus I bron= L1 + L2 het ene lampje verbruikt 4,4 ampere, de andere twee lampjes zijn identiek, bereken de stroomsterkte van de andere twee lampjes.

8-4,4= 3,6
3,6 / 2 = 1,80 amp.

En dan nog wat vraagjes over die formule R= ro x L / a. Die heb ik allemaal wel goed.

Ik denk dat ik wel een goed cijfer heb!!!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 21:57
nou, ik denk dat het hier met het vak electronica wel goed zit!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

heb vandaag mn cijfer teruggehad van mn schoolonderzoek van maandag jl.: een 7,3 :D :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op 16 oktober 2002 @ 21:10:
heb vandaag mn cijfer teruggehad van mn schoolonderzoek van maandag jl.: een 7,3 :D :Y)
zoo das mooi :) ! Ik heb waarschijnlijk vanmiddag m'n cijfer, dus dan post ik het wel! :)

Verwijderd

Topicstarter
OK ik heb m'n cijfer en jaja heel vreemd eigenlijk, ook een 7,3 :) :) ben heel blij want het was heeeeel slecht gemaakt, maarja al die andere hadden jullie hulp ook niet! Thnxs guys!

Verwijderd

Welke klas zitten jullie? 5e ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
havo 2 - vak is Natuurkunde

EDIT: ik dan he, de andere zitten volgens mij hoger! :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Nou kan 'ie wel weer, wat leuke vragen is ok, maar school bespreek je maar ergens anders... :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.