[OC] Kan het je HD schaden??

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik heb mijn oude celeron 466 al tijden overgeclocked @ 581 Mhz! Zonder voltageverhoging. Draait super stabiel. Nou komt er een andere HD in, een IBM 7200rpm, 46,1 gig ata 100 max. Het bordje kan op max ata66.

Doordat ik dus de fsb heb overgeclocked, gaat ook de HD snelheid hoger worden. Kan dit kwaad? Wordt het dus bijvoorbeeld ata 80 of zo? Die schijf kan 100 aan. Of heeft het niet met ata te doen?? Ik heb gelezen dat je je HD er mee opjaagd, en ik wil niet een kapotte HD straks. Dus toch maar weer terug naar een FSB van 66? Snik.

O ja, als de cely zit vast via een slot1>PPGA convertor. Daarmee kan ik voltage instellen >:) . Ik heb hem nog niet op 100 mhz fsb gekregen. Iemand die dat wel is gelukt? Met welk voltage dan? Ik heb al ff gegoogled maar niet boeiends gevonden. O ja, de heatsink wordt niet eens warm op het moment, de fan ervan draait zelfs op 5 volt of zo hoor je niet eens... :)

Dank alvast natuurlijk :)

edit:

Spellingsfouten verbeteren ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 22:43
Met jouw gegevens ga ik er vanuit dat je FSB nu 83 MHz is. Dat betekend dat je PCI-bus op 41,5 MHZ draait. Dat is een flinke OC tov de standaard 33 MHz.

En inderdaad, sommige HD's kunnen dat net niet hebben, maar de meeste wel. Of ze er kapot van kunnen gaan, heeeeeeeeeel soms.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
lekker laten draaien

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Je files kunnen corrupt raken, speaking of experience.. :/

dikzak

• pierre-oord
juist ja. Niet zo'n zin in corrupte files enzo. Jammer dat niemand ooit die multiplier heeft kunnen unlocken

Electro-freaks: Gaat zoeken naar unlock methoden voor dat intel spul!

Is er niet een manier om alles iets langzamer te laten draaien? Je kunt toch met host clock of zo in bios de PCI bus of zo langzamer laten lopen? Kan ik dan ook de HD langzamer laten lopen? Kan de HD het misschien wel aan doordat hij ata100 aankan en op 66 draait? of kan ik mijn cely op een 100 mhz fsb krijgen? Dat is mij niet gelukt. Iemand die dat wel is gelukt? Desnoods gaat er een athlon XP koelblockje op met tywraps ;) maar ik wil hem sneller zonder risico van kapotte HD of zo.

Verwijderd

pierre-oord schreef op 15 oktober 2002 @ 22:26:
juist ja. Niet zo'n zin in corrupte files enzo. Jammer dat niemand ooit die multiplier heeft kunnen unlocken

Electro-freaks: Gaat zoeken naar unlock methoden voor dat intel spul!

Is er niet een manier om alles iets langzamer te laten draaien? Je kunt toch met host clock of zo in bios de PCI bus of zo langzamer laten lopen? Kan ik dan ook de HD langzamer laten lopen? Kan de HD het misschien wel aan doordat hij ata100 aankan en op 66 draait? of kan ik mijn cely op een 100 mhz fsb krijgen? Dat is mij niet gelukt. Iemand die dat wel is gelukt? Desnoods gaat er een athlon XP koelblockje op met tywraps ;) maar ik wil hem sneller zonder risico van kapotte HD of zo.
Het is onmogelijk een Intel te unlocken om de bescherming op de die zelf zit, dus zelfs de beste electrofreak kan hier niets aan doen. De die veranderen is onmogelijk.

Maar het is niet je hdd die het niet aankan maar je hdd controller. Je hdd controller is een PCI device, als je je fsb omhoog gooit dan gaat je pci bus mee (niet bij alle mobo's hoor)

Je hdd controller krijgt het dus zwaarder en daardoor kunnen files corrupt raken en je hdd performance omlaag gaan. In een enkel geval kan de hdd controller de hdd kapot maken.

Het is dus niet zo dat de snelheid van de hdd omhoog gaat of de snelheid over de kabel, de 33,66,100 of 133 mhz die gebruikt wordt voor overdracht via de kabel zit niet aangesloten op de fsb en wordt meestal door de hdd geregeld.

Je kunt het gewoon proberen, krijg je last plak dan eens het koelblok van je chipset er opnieuw op met silver paste ofzo. Werkt het dan nog niet goed douw dan een grotere heatsink erop. En in een extreem geval kan je er nog een fan op zetten.

Draait het dan nog niet goed dan kun je de snelheid altijd lager zetten. Of een mobo kopen dat de pci bus op 33 houdt of er verschillende dividers op kan zetten.

De kans dat je hdd kapot gaat is zo klein dat je je meer zorgen moet maken voor een vliegtuig (of onderdelen daarvan) dat er bovenop valt.

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
Wat je kan doen is je FSB op 85 a 90 MHz proberen, dan draait je PCI-bus op een multiplier van 1/3, en dus onder de standaard snelheid die hij standaard zou draaien.
Als het niet lukt op die snelheid, kun je je CPU-voltage iets omhoog gooien.
Ik denk dat je dit wel gaat lukken.

PS: kijk voor de gein ff in je bios of er in je FSB lijstje een PCI-snelheid erachter staat, of dat je de PCI multiplier kan veranderen naar 1/3, dan weet je zeker dat het goed zit.

Workstation

• pierre-oord
BusMastah schreef op 16 oktober 2002 @ 00:22:
Wat je kan doen is je FSB op 85 a 90 MHz proberen, dan draait je PCI-bus op een multiplier van 1/3, en dus onder de standaard snelheid die hij standaard zou draaien.
Als het niet lukt op die snelheid, kun je je CPU-voltage iets omhoog gooien.
Ik denk dat je dit wel gaat lukken.

PS: kijk voor de gein ff in je bios of er in je FSB lijstje een PCI-snelheid erachter staat, of dat je de PCI multiplier kan veranderen naar 1/3, dan weet je zeker dat het goed zit.
Okee, nou van die HD kan dus weinig kwaad. Maar als ik dat toch wil voorkomen zou ik dit kunnen doen wat jij zegt. Hier de info van mijn bios waarvan ik denk dat het te maken kan hebben met pro instellingen:

Alles onder chipset features setup:
-----------------------------------------------

Spread Spectrum: disabled
0,25
0,05

CPU / PCI clock: 83 / 41
66 / 33 --> ook default dus
75 / 37

Dram clock (lijkt me meer voor geheugen): host clk
hclk-33M
hclk+33M

Concurrent PCI / HOST: Disabled >>>vergeten naar de rest opties te kijken moet nu naar school

-------------------------------------------------------------------------------------

De eerste instelling die ik geef daar staat ingesteld.

Dank alvast! Ik hoop dat dit mobo het aan kan! Met de schijf die er nu inzit een oude 800MB draait het prima trouwens stabiel altijd al op 581 mhz dus met 83 Mhz FSB 8) als ik die processor op een 100 kan laten lopen zou nog beter zijn scheelt veel! Iemand dat gelukt? Nou anders ga ik nog maar eens een dagje proberen ;)

edit:

Ik had zeker harde spaties moeten zetten want m'n spaties vergeetie gewoon :(

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je dat ding op 100 MHz FSB krijgt loopt ie weer gewoon op 33 MHz, meeste celly's kunnen dat geloof ik wel aan als je ze een beetje koelt :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• pierre-oord
Demoniac schreef op 16 oktober 2002 @ 09:58:
Als je dat ding op 100 MHz FSB krijgt loopt ie weer gewoon op 33 MHz, meeste celly's kunnen dat geloof ik wel aan als je ze een beetje koelt :)
Nou ik weet niet hoe je ze dan moet koelen> er zit nu een koelblockje op tot 800 mhz gloof ik en ik heb de fan op 7 volt draaien. Het blockje wordt niet eens warm! heb je toenvallig een idee rond welk voltage ik kan slagen? Hij draait standaard op 2 volt, daar draait die nu nog op 466 @ 581 zoals je al las.

Nou ik ga het zaterdag eens proberen nu nog wat vt'tjes leren uit school.

Maar post die voltages ff. En idd, ik zei al 100 mhz fsb want dan draait het idd weer op 33 mhz.

Verwijderd

Er zijn in het verleden meerdere topics geweest over hdd corruptie door FSB overclocken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.