Geluidskaart krijgt geen irq

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
De geluidskaart waar het om draait is een Primax Soundstorm, dat is een Gravis Ultrasound in disguise. Komt uit het tijdperk dat win95 nog heel hip was.

De kaart moet nu in het volgende systeem aan de praat gekregen worden:
Asus TXP4-X socket 7 bordje
Amd k6-233
96 mb edo
Win 98 se
Alle gebruikelijke meuk die verder nodig is.

Het probleem is dat de kaart geen irq toegewezen krijgt. Er zijn in de bios wel irq's vrijgegeven voor isa apparaten, geluidskaart is overigens de enige isa kaart in het systeem, maar bij het opstarten staat achter de kaart bij de irq's: "NA". De andere PCI devices hebben netjes een irq erachter staan.

In DOS werkt de kaart naar behoren, irq 3 werkt netjes en de kaart geeft geluid.
Probleem is dat win98 de kaart niet kan detecteren en dus ook niet kan installeren.

Iemand een idee hoe ik de kaart wel kan laten detecteren want zo kan ik natuurlijk geeneens drivers installeren.

Oerbrood!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nouw, als ie het in dos doet zou hij het in windows ook moeten doen....

Detecteerd windows hem niet als PNP device of detecteerd hij hem niet in de hardware detectie (je weet wel, wat zo lang duurt -> Configuratie scherm->nieuwe hardware->detectie)

Probeer eens aan een nieuwe driver te komen, misschien zit daar een setup programma bij... Wie weet...

Misschien moet je wel een jumper op de kaart zetten voor het "juiste" interrupt?

Alles kan stuk.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Als je geen driver kan vinden voor 98 dan houd het helaas op.
Als je wel een driver hebt, maar geen IRQ toegewezen aand e driver dan kan je nog proberen om IRQ 3 te reserveren.

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
ja drivers is het probleem niet, maar drivers installeren voor een kaart die niet gezien wordt, dat lukt natuurlijk niet.

Windows detecteerd hem niet als pnp device, en ook niet in die hele lannge hardware detectie.

Er zitten jumpers op de kaart en daar staat irq 3 idd geseelecteerd maar het systeem herkent hem dus niet.

Oerbrood!

• remco_k

remco_k

Zit ie niet al in de hardware lijst bij het bekende ? en als tekst: onbekende hardware (ofzow)?

Als je kaart gejumperd is op IRQ 3, dan neemt hij gewoon 3.
... houd je er rekening mee dat je com1 of com2 (een van de 2) op irq 3 zit, wat dus een probleem op kan leveren... probeer 'm anders even op 5...

Alles kan stuk.

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
Com 1 en 2 zijn uitgeschakeld in de bios, zijn namelijk beiden niet nodig.
Kaartje staat zeker niet bij de andere apparaten.
ik zal ff wat screenshots maken om het geheel duidelijker te maken.

Oerbrood!

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
ok geen screenshots maar wel de beloofde extra info:

Bios settings: PNP and PCI Settings:
PNP OS installed: YES
Slot 1 irq: auto
Slot 2 irq: auto
Slot 3 irq: auto
Slot 4 irq: auto

irq 3 used by isa: YES
irq 4 used by isa: NO/ICU
tm
irq 15 used by isa: NO/ICU

DMA1 used by isa: YES
DMA3 used by isa: YES
DMA5 used by isa: YES

Dan int opstartscherm de irq verdeling:

PCI device listing (hhmm daar ga ik, hier staat dat Multi media device met NA onder, maar das waarschijnlijk de voodoo2 kaart, zal toch even opsommen voor de duidelijkheid want probleem is nog niet over:

PCI device listing:
Device 1 IDE controller irq 14/15
Device 1 Serial bus controller irq 10
Device 9 Network controller irq 10
Device 11 Multi media device NA (dit apparaat zag ik dus aan voor de soundcard maar is een pci apparaat dus kan de ia geluidskaart niet zijn)
Device 12 Display controller irq 11

Goed, voor geluidskaart zijn dus iig 3, 5 en 7 vrij das duidelijk.

Vraag is nu waarom wordt dat kreng niet herkent onder windows, staat er iets niet goed in de bios of iets anders.

Oerbrood!

• remco_k

remco_k

IRQ 7 is je printerpoort, dus die moet je niet hebben, zet je kaart en bios even op irq 5... wie weet...

Alles kan stuk.

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
Goed ik begin nu echt weer in de oude hardware te zitten, best lachen.

Tis echter nog weer anders:
Die irq jumpersetting op de kaart is de irq die ie wil hebben als er een cd-rom speler op de kaart zit aangeloten. Dat is niet het geval en die optie staat ook uitgejumperd.

Ik denk zelf nu dat het niet het geval is dat kaart of win98 niet mee wil werken maar de instellingen in de bios van het mainboard.
Zoals je hierboven kon zien staat er overal auot achter slot 1 tm 4, die sloten horen bij de isa sloten zag ik net. De kaart zit in slot 2 dus ik heb irq 5 toegewezen aan slot 2.

Ik ga ff verder pielen en laat zo wel weer van me horen.

Remco_k alvast bedankt voor je moeite!

Oerbrood!

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
Begin het spoor wat bijster te raken.
De kaart wordt met de setup progrmmatuur onder dos gezien, irq 3 heeft ie gekozen, getest en goedgekeurd.
Nu wil ie alleen geen dma channel goedkeuren, 1,3,5,6,7 allemaal met de software getest, allemaal afgewezen. Terwijl in de bios alle dma's toegewezen zijn aan de isa kaarten.

Windows weigerd de kaart nog steeds te zien, ik begin te twijfelen of de kaart uberhaupt nog wel goed is.....

Iemand nog een helder idee?

Oerbrood!

Verwijderd

Probeer in de bios de PNP os installed op no (nee) te zetten.
Ik had ook problemen met een isa isdn-kaart. Windows 95 heeft de eigenschap om bij het opstarten de irq's op nieuw in te delen. Als je deze optie op nee zet mag windows niet meer aan de irq's komen en moet volgens mij het probleem opgelost zijn.

Dit zelfde geld dus ook voor DMA.

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
ok, ga ik proberen. begin voor de rest behoorlijk zat van die kaart te worden.

Kan het echter niet laten dat ding weg te gooien, heeft al zoveel jaren trouwe dienst achter zich ;)

Oerbrood!

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
ok dat was het ook niet.

ik ga wel ff ouderwets DOS erop zetten, kijken of die kaart het dan uberhaupt wil doen.
Als ie het met alleen dos ook niet wil doen dan knikker ik die kaart het raam uit, ondanks 7 jaren trouwe dienst....

Oerbrood!

• Markao2000

Markao2000

it's all about the beats

Topicstarter
nou in dos willie ook niet meer, tenminste niet met dit bordje.
ik koop wel een el cheapo pci kaartje morgen.
Bedankt voor de moeite, ik ga een ghost image terugzetten op die bak.

Deze mag dicht.

Oerbrood!

Pagina: 1