nieuwe NIC--> geen IP via Router

Pagina: 1
Acties:

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb thuis een netwerk met een Repotec router met Chello erop, 2 computers met XP Prof. en SP1, 1 met 98SE. Alles werkte perfect, DHCP via de router, IP adressen worden keurig uitgedeeld. Nu heb ik in een van de XP-computers een 10 MBit netwerkkaartje vervangen door een Edimax 100 Mbit kaartje met Realtek 8139/810X chip. Eerst de 10Mbit gedeinstalleerd, vervolgens ander kaartje erin, wordt keurig herkend. Nu komt het probleem: de nieuwe kaart krijgt geen IP meer via de DHCP van mijn router (was iets van 192.168.0.x) maar blijft op iets van 169.254.132.171 staan. Ik heb al andere PCI-sloten geprobeert en ook releasen met IPCONFIG helpt niet. Met geen mogelijkheid krijg ik een "werkend"IP-adres via de DHCP. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Verwijderd

bekijk je scoop op je router (deel je toevallig maar 2 adressen uit)... kan je de mac adressen vastzetten op je router? en is dat dan idd gebeurd ? :)
zie je wel verkeer tussen je router en je xp (lampjes knipperen)?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zet 't netwerk kaartje eens op 10Mbit half duplex

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Zet je router is een minuutje of 5 uit of verhoog het aantal mogelijke IP adressen wat hij uitdeelt.

Verwijderd

Is de driver wel goed geinstalleerd? Branden op de hub en op de kaart lampjes dat ze elkaar zien?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

en als je je ip static insteld kan je dan je router pingen?

Verwijderd

Kijk eers eens in je router naar de pc database, bij repotec rp515 is dat deze pagina:
http://192.168.0.1/pc_db.htm
Verwijder de "oude 10mb" pc uit die lijst, daarna probeer het opnieuw om een IP adres te vragen. (kijk naar de pc naam)
Kijk ook meteen even of alle netwerk settings van je nieuwe kaartje wel op AUTO staan.
Hoop dat dit werkt voor je.

Succes

• tollo71
  • Niet online
Ik had reeds uit de PC database van de router de oude 10 Mbit weggehaald. Normaal worden inderdaad de verschillende PC's daar automatisch toegevoegd. Nu dus niet meer ;(. Ook de router aan/uit zetten helpt niet. De lampjes op de router reageren wel op het aanzetten van de PC (ook 100 Mbit detectielampje gaat aan). Kaart wordt ook keurig herkend door XP. Ik heb alle instellingen op standaard staan, precies zoals op de andere PC met XP en ook een 100 Mbit kaartje (toevallig met dezelfde Realtek chip). Op de router heb ik geen limiet van IP-adressen of iets dergelijks. Als ik aan de netwerkkabel van de PC die nu geen verbinding krijgt een andere PC/notebook hang is deze ook meteen verbonden met het netwerk en internet (krijgt keurig een IP van de router en staat ook in de PC database). Ook met een vast adres krijg ik geen verbinding. Pingen naar de router of andere PC's in het netwerk werkt ook niet.
Wat me verder opvalt is dat bij het opstarten alles normaal lijkt te gaan maar dat McAfee Vshield niet meteen opstart maar pas na een minuutje. Zonealarm heb ik tijdelijk uitgezet en de XP-firewall gebruik ik nooit.

• tollo71
  • Niet online
Ik heb nu net nog de instelling 10 Mbit, half duplex geprobeert (tnx brahiewahiewa!!) en voilla, meteen succes. Ook 10 Mbit, full duplex werkt. Ik krijg een IP-adres van de router en ook internet werkt meteen. Maar nu heb ik nog niets aan dat 100 Mbit kaartje want ik had de boel al prima aan de gang met een 10 Mbit kaartje. Op 100 Mbit (ful en half duplex) en auto-stand werkt het niet ;(

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 10:44
Om wat voor netwerkkaart gaat het?
Misschien nieuwe drivers installeren?

En 1 tip voor jou: Gebruik de ENTER toets ook eens... Dat leest een stuk prettiger ;)

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zou je ook eens wat [enters] in je txt kunnen gebruiken :?
Die lap droge voer die je hier neerkeild is absoluut niet fijn om te lezen :/
Her en der een enter maakt het veel aantrekkelijker en makkelijker om te lezen, zonder er hoofdpijn aan over te houden.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Rattlehead
  • Laatst online: 19-08 16:28
Kijk eens of je 100 MBit NIC wel een geldig MAC-adres heeft.
Ik heb het namelijk al vaker meegemaakt dat dat soms bestaat uit FF-FF-FF-FF-FF-FF
bestaat, de kaart installeert dan goed, werkt voor het oog goed, geeft link enz.
maar weigert om een ip-adres aan te nemen.

Oh sorry, ik had verkeerd gelezen, ik las dat je nu een 10Mbit kaartje gebruikte, maar dat was dus die 100 Mbit op 10 Mbit ingesteld. In ieder geval,
misschien een tip voor hen die hier ook problemen mee hebben :9

• tollo71
  • Niet online
OK, sorry voor het ontbreken van de [ENTER]. Wordt inderdaad anders nogal een lap droge tekst.
Het draait dus om een Edimax EN-9130TXL, 10/100 Mbit auto-sensing.
XP herkent hem als een Realtek RTL8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC. Ik heb de drivers meteen geupdated met de bijgeleverde drivers voor XP (waren iets nieuwer).
Hij werkt alleen in 10 Mbit half/full duplex en dus niet in 100 Mbit. En juist om sneller bestanden tussen de verschillende PC's te copieren wil ik mijn oude 10 Mbit kaartje vervangen door een 100 Mbit.
Iemand nog een suggestie om dat ding toch op 100 Mbit te krijgen?
Pagina: 1