Toon posts:

Tv-out nou duidelijk op nieuwe tv?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus net in de tv-out faq zitten kijken maar ik kwam deze vraag niet tegen:
Ik heb geprobeert om s-video van mijn computer door mijn videorecorder te lussen omdat ik geen directe s-video aansluiting heb op mijn oude tv. Maar het beeld is ontzettend wazig (je kan de teksten met moeite lezen). Nu ga ik een nieuwe tv kopen en vraag ik me af of het beeld dan met zo'n tv (phillips, sony ofzo :+ ) wel te lezen is als je alles goed instelt.

Misschien kunnen de mensen die zelf een tv-out systeem hebben gebouwd even wat zeggen over de duidelijkheid van teksten en het werken met vernieuwingsfrequenties en resoluties...

(Btw, ik heb gezocht op google) O-)

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Welke video kaart heb je?
Dat speelt nogal mee in dit soort zaken...
Welke resoluties laat je converteren naar pal? kies eens lagere..

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Een beetje grote, recente TV geeft via S-VHS prima leesbaar beeld (800 x 600). Via composiet is vooral text in veel gevallen bijna onleesbaar. Dit heeft allemaal te maken met de dotpitch van de TV en de wazigheid van het composiet signaal (alhoewel composiet ook megastrak er uit kan zien, vergelijkbaar met S-VHS).

De ingaande refreshrate van een TV is altijd 50 of 60 Hz. Als het goed is regelt je videokaart dat het nooit meer wordt. Veel recente kaarten hebben de mogelijkheid om de refreshrate van de monitor hoger te zetten waardoor je in dual view niet tegen een knipperende monitor hoeft aan te kijken...

Op zich zou het trouwens mogelijk zijn dat je huidige TV wel S-VHS ondersteund dmv een SCART verloopje, kwestie van in het boekje kijken.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
The_Ghost schreef op 15 oktober 2002 @ 17:47:
Welke video kaart heb je?
Dat speelt nogal mee in dit soort zaken...
Welke resoluties laat je converteren naar pal? kies eens lagere..
Sorry, sorry :P
Ik heb een S3 Savage 4 16mb... en ik probeer hem op 640xnogwat naar pal te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
FreeRider schreef op 15 oktober 2002 @ 17:52:
Een beetje grote, recente TV geeft via S-VHS prima leesbaar beeld (800 x 600). Via composiet is vooral text in veel gevallen bijna onleesbaar. Dit heeft allemaal te maken met de dotpitch van de TV.

De ingaande refreshrate van een TV is altijd 50 of 60 Hz. Als het goed is regelt je videokaart dat het nooit meer wordt. Veel recente kaarten hebben de mogelijkheid om de refreshrate van de monitor hoger te zetten waardoor je in dual view niet tegen een knipperende monitor hoeft aan te kijken...

Op zich zou het trouwens mogelijk zijn dat je huidige TV wel S-VHS ondersteund dmv een SCART verloopje, kwestie van in het boekje kijken.
Onze tv is ongeveer 10 jaar oud. 8)

• FreeRider
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 17:54:
[...]

Onze tv is ongeveer 10 jaar oud. 8)
S-VHS bestaat al langer dan 10 jaar... :P

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik heb hier een 72 cm philips breedbeeld staan.. en geloof me... ziet er stukken beter uit.. :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Sst... niet zeggen... want anders krijgen we geen nieuw tv :X :)

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 15 oktober 2002 @ 18:01:
ik heb hier een 72 cm philips breedbeeld staan.. en geloof me... ziet er stukken beter uit.. :)
Beter uit als wat? Monitor? :9

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

nou.. als ik de tv-out van mijn matroxje vergelijk met die van een vriend met een GF2, dan kies ik bijvoorbeeld wel voor de matrox...
Die GF2 laat alles trillen, wazig zijn enzovoort..
Even voor de duidelijkheid.. het signaal wat je tv ingaat heeft echt maar 24 beelden per seconde, en wel interlaced! Geen 50 of 60 (hooguit 30 als je NTSC gebruikt) Dat je TV het nou wel 50 x per seconde op je scherm kwakt is wel ff wat anders!

ook via composiet is 800x600 geconverteerd naar PAL nog aardig te lezen met mijn matrox. Ik geef toe dat het niet ideaal is, maar het is te doen, als je TV groot genoeg is.

Ik denk dat je 10 jaar oude TV niet het grootste probleem is in deze zaak, maar dat je je S3 eens aan de tand moet voelen (proberen bij vrienden met een nieuwe TV ofzo.. :) )

[ Voor 0% gewijzigd door The_Ghost op 15-10-2002 18:07 . Reden: vergeten.... ]

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 21:44

FlotterPower

Boxy Brown

je moet eens naar de mediamarkt (of andere elec. zaak in buurt) en een S-VHS naar scart dingetje kopen (bij mediamarkt voor €7,99 d8 ik) werkt bij mij prima

I don't want no cake, I want me some pie!

• FreeRider
The_Ghost schreef op 15 oktober 2002 @ 18:05:
nou.. als ik de tv-out van mijn matroxje vergelijk met die van een vriend met een GF2, dan kies ik bijvoorbeeld wel voor de matrox...
Die GF2 laat alles trillen, wazig zijn enzovoort..
Matrox is duidelijk nog steeds de beste op gebied van TV-OUT, kan er over meespreken ;) Hier heb ik een JPG'tje staan van het beeld op mijn tv via RGB, wat nog steeds het mooiste is wat ik ever heb gezien (op beamers en TFT TV's na dan).
Even voor de duidelijkheid.. het signaal wat je tv ingaat heeft echt maar 24 beelden per seconde, en wel interlaced! Geen 50 of 60 (hooguit 30 als je NTSC gebruikt) Dat je TV het nou wel 50 x per seconde op je scherm kwakt is wel ff wat anders!
Ik weet niet of dit helemaal klopt, volgens mij stuurt een TV-out beelden wel degelijk op 50/60 Hz uit. Het beeld zelf is inderdaad opgebouwd uit 25/30 fps, en per Hz worden even/oneven beeldlijnen uitgestuurd, dus als volgt:

1e Hz : even lijnen frame 1
2e Hz : oneven lijnen frame 1
3e Hz : even lijnen frame 2
4e Hz : oneven lijnen frame 2
etc...

Maargoed het komt op hetzelfde neer... interlaced en 25/30 FPS... :)

Verwijderd

Topicstarter
flotterpower schreef op 15 oktober 2002 @ 18:19:
je moet eens naar de mediamarkt (of andere elec. zaak in buurt) en een S-VHS naar scart dingetje kopen (bij mediamarkt voor €7,99 d8 ik) werkt bij mij prima
Gniff gniff... :X :D

Ik heb er nog 4 liggen... :P

Verwijderd

Topicstarter
FreeRider schreef op 15 oktober 2002 @ 18:35:
[...]
Matrox is duidelijk nog steeds de beste op gebied van TV-OUT, kan er over meespreken ;) Hier heb ik een JPG'tje staan van het beeld op mijn tv via RGB, wat nog steeds het mooiste is wat ik ever heb gezien (op beamers en TFT TV's na dan).
Ziet er goed uit. Ik hoop dat ik dit ook nog kan bereiken.
Wat voor Matrox heb je dan? En wat is ongeveer de goedkoopste matrox kaart met zo'n mooie tv-out?

• FreeRider
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 21:44:
[...]

Ziet er goed uit. Ik hoop dat ik dit ook nog kan bereiken.
Wat voor Matrox heb je dan? En wat is ongeveer de goedkoopste matrox kaart met zo'n mooie tv-out?
Dit is de TV-OUT van een G400 Max (via een zelfgemaakte RGB kabel).. maar elke matrox uit de G serie (en waarschijnlijk ook de Parhelia) heeft een vergelijkbare TV-OUT... De vraag is alleen of je genoegen kan nemen met de mindere 3D capaciteiten... :|

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het een mp3 bak wordt... ja :)

Maar ik blijf toch bij deze kaart aangezien er al veel geld in deze computer gaat.(geluidskaart,10gb hdd,videokaart) :Y)
Pagina: 1