[xp] Schijf extra in systeem; XP herkent er niks van?

Pagina: 1
Acties:

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 11:31

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Het zit zo:

Ik heb in m'n systeem momenteel 3 schijven:
2 maxtors van 40GB, en 1 IBM van 40GB...

1 maxtor is mijn C schijf, hierop staan m'n documentjes en m'n software.

1 IBM schijf is leeg, maar wel gepartitioneerd en geformatteerd als FAT32.
1 maxtor schijf is gevuld, en volledig NTFS.

De laatstgenoemde maxtor heeft altijd goed in m'n bak gedraaid, totdat ik de boel overgebouwd heb in een andere kast.

Ik heb daarna een keer geboot zonder die schijf er in, en nu herkent XP die hele schijf nie meer.

De Promise Fasttrack 100 waar deze schijf aan hangt herkent de schijf wel.

Dit verhaal gaat ook op voor de IBM schijf...

Ook als ik een van de schijven aan m'n onboard IDE-controller hang, herkent XP ze niet... Wie weet hoe dit kan? Want ik baal hier flink van :(

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19

Arie

One Man Army

Herkent je BIOS de schijven wel? Staan de jumpers wel goed op de schijven?

Not trying to pretend the enemy that I am.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Eerst je bios dan windows. Hoe zit hij percies aangesloten dan?

1 primairy master en 2 primairy slave lijkt me.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
In de bios zijn ze beide goed, ze zitten aan een aparte PCI kaart he...

Maar in de bios daarvan zijn ze ook goed (beide master op een eigen kanaal)...

De bios van m'n mb herkent de schijven ook als ik ze daar aan hang, alleen windows doet vaag...

(Hardwarematig is het allemaal goed hoor, in andere systemen worden ze ook gepakt en herkend...)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Ik had een hoop gedoe met een switch van 98 naar XP. De schijf aan mijn Promise controller zou in ene 2 mb zijn en niet geformateerd. Tot zover de vooruitgang van XP :(

Dan maar beiden op de gewone IDE kanalen, dat werkt nu prima.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Maar het heeft bij mij dus wel gewerkt! Ook onder XP, ook met die schijf, alleen heb ik dus een keer zonder die schijven er aan opgestart en nu herkent ie ze nie meer...

Ik heb ook al geprobeerd "Nieuwe Hardware Toevoegen", maar ja, dat werkt ook nooit ;-) ...

Hoe nu verder?

Edit: Of kan deze beter verplaatst worden naar "Opslagmedia & I/O Controllers"?

[ Voor 0% gewijzigd door Skef op 15-10-2002 18:05 . Reden: verplaatsingkje? ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:54
Start -> Run -> compmgmt.smc -> Opslag -> Schijfbeheer

Hie worden je schijven daar aan gegeven ?

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Ik zie daar alleen de C: schijf, en de CD-ROM...

De rest is gewoon pleitte, maar dat schermpje had ik ook al gezien ;-) Vaag, of niet?

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40
download ff maxblast van de maxtor site gegarandeerd suc7

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:54
jackel7007 schreef op 15 oktober 2002 @ 22:26:
download ff maxblast van de maxtor site gegarandeerd suc7
Sorry hoor, maar gebruik die troep alsjeblieft pas als je verder geen opties meer hebt.

Kan het misschien zijn dat door de raid functie van de kaart de schijven geen normale partitie hebben gekregen o.i.d. ?

Gebruik je de juiste drivers i.c.m. de juiste bios versie van je kaart ?

[edit]
Heb je toevallig de bois van je kaart ge-update ? Lees net dit op de site van Promise :
NOTE: This BIOS will not work with an existing operating system (OS) installation. If you are going to upgrade your FastTrak100 BIOS to version 2.00.24, you must also do a new reinstall of the OS. We are currently investigating this issue.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Laatste update: Ik heb nu nieuwe ATA-133 kabels (rounded van RECOM), alle kabels vervangen, en opeens werkt het weer... Over vaag gesproken dus...

Wel kwam ik er achter dat m'n fasttrack 100 nie helemaal lekker in m'n bord zat, maar dan vind ik het helemaal vaag --> hij laat wel de bios e.d. daarvan zien, maar herkent vervolgens de schijven niet...

Maar ja, alles werkt weer zoals het hoort...

ff 1 laatste vraagje: Ik heb dus 2 40GB schijven aan m'n fasttrack100 hangen, binnenkort komt daar een 80GB bij... Kan ik nu die 2 schijven van 40 in RAID0 zetten, en deze totale combi weer in RAID1 met die 80GB? Of heeft dit geen enkel nut?

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Volgens mij heeft dat geen enkele nut. Het voordeel van raid0(==snel) is dat er 2x zo snel data geschreven/gelezen kan worden omdat het verdeelt wordt over 2 schijven. Als je die 2 schijven dat weer in raid1 hangt (==backup) dan heb je geen extra snelheid meer omdat 1 kanaal gebruikt wordt voor het schrijven naar die 80 gieg. Ik ben bang dat het niet eens zal werken. Maar dat garandeer ik niet. Als je snelheids winst wilt dan bouw je een raid0 config, als je secure wilt dan bouw je een raid1 config. Suc6 ermee!
Pagina: 1