[Eneegieverbruik] Laptop vs Desktop

Pagina: 1
Acties:

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 07:45
Thuis heb ik naast elkaar 2 computer staan: een 2.0 ghz laptop en een desktop met een celeron 500mhz (met Matrox G550 videokaart, cdrom en 2 fans).
Ik ben een fanatiek downloader en mijn computer staat dus altijd aan.
Aangezien ik een router heb, maakt het helemaal niet uit WELKE er aan staat, ze hebben allebei internet.
Nu vroeg ik me echter wel af: welke kan ik beter 's nachts aan laten staan voor het downloaden?

- De laptop, omdat hier een simpele Ati videokaart in zit en, uiteraard, energiezuinig is.
Nadeel: de apparatuur die in de laptop zit is natuurlijk allemaal veel sneller, dus zal in mijn ogen nog redelijk wat stroom vreten. Daarnaast weet ik niet of het slecht is voor mijn accu (zal mijn accu erop achteruit gaan als mijn laptop wel gewoon op netspanning staat aangesloten?

- De Celeron 500 desktop, omdat hiervan de processor veel langzamer is.
Nadeel: er zit een 250watt voeding in en wellicht dat de cdromspeler, videokaart en geluidskaart ook nog wat stroom vreten.

Gaarne uw adviezen met onderbouwing!! Bedankt alvast!

/edit: sorry van de spelfout in de topictitel... dat komt door dat k*ttoetsenbord van een laptop :) :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Wat is je doel?

Alleen laag energieverbruik, of ook duurzaamheid van de systemen?

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 17:44:
Wat is je doel?

Alleen laag energieverbruik, of ook duurzaamheid van de systemen?
Ja, vroeg ik me ook al een tijdje af. Is het slecht een laptop lang te laten aanstaan? (I mean, slechter dan voor een desktop. 'k Denk van wel :?)

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn laptop heeft een voeding van 60 watt (p3 1gig) en mijn athlon@1600Mhz een voeding van 300 watt dus dan zal de laptop veel zuiniger zijn.
(heb ook eens ergens gelezen dat die athlon op full load 80 watt verbruikt...)
Ik heb hier groene stroom dus dan is het iig niet slecht voor het milleu :)
edit: ik denk dat zo'n celeron 500mhz wel energiezuinig is

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 20:43
lijkt me niet echt goed om je laptop continu aan te laten staan, maar dat is een mening, ik zou het eigenlijk ook wel willen weten

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn oude toshiba p2 366 staat inmiddels een week aan(stille server) en doet het nog, dus het zal geen probleem zijn.
Op nieuwe laptops heb je meestal 2 jaar garantie dus als ie stuk gaat moeten ze 'm repareren.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 09:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

bite schreef op 15 oktober 2002 @ 19:22:
Mijn oude toshiba p2 366 staat inmiddels een week aan(stille server) en doet het nog, dus het zal geen probleem zijn.
Op nieuwe laptops heb je meestal 2 jaar garantie dus als ie stuk gaat moeten ze 'm repareren.
Ik denk dat het hier meer om slijtage op lange termijn gaat. Voor mij moet een computer toch zolang mogelijk meegaan (en zeker zoiets als een laptop waar je niet zomaar wat onderdeeltjes upgradet als ze versleten zijn)

Zit er in je laptop een mobile cpu? Zo ja zou ik die continu laten aanstaan, en anders de desktop.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

drie woorden: laptop is zuiniger

Eigen ervaring, zie sig. Laptop is gemaakt om zuinig met energie om te gaan. Er zit ook vaak een CPU in, die als hij idle is minimaal verbruikt. Ik verbaas me hoe lang hij het op een simpel batterijtje uithoudt (tot wel 4 uur).

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 07:45
Ik heb de laptop net nieuw, er zit dus netjes 2 jaar garantie op. Er zit GEEN mobile cpu in, dus na 2 uur is normaal gesproken de accu leeg. Ik weet niet wat ik ervan moet verwachten als ik mijn laptop dag en nacht aan heb staan. Zal die dan binnen 1 jaar kapot gaan? Of moet ik denken aan 3 of 4 jaar.
Duurzaamheid is uiteraard een belangrijk punt, maar energiekosten is ook een belangrijk onderdeel. Immers: een computer dag en nacht aan laten staan, een jaar lang, brengt de energiekosten behoorlijk omhoog. Ooit heb ik een kleine berekening gemaakt voor mijn desktop. Die kwam uit op 40 piek per maand (de monitor meegerekend, die 7 uur per dag aanstaat) :|

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 22:43
Cis schreef op 15 oktober 2002 @ 23:53:
Ik heb de laptop net nieuw, er zit dus netjes 2 jaar garantie op. Er zit GEEN mobile cpu in, dus na 2 uur is normaal gesproken de accu leeg. Ik weet niet wat ik ervan moet verwachten als ik mijn laptop dag en nacht aan heb staan. Zal die dan binnen 1 jaar kapot gaan? Of moet ik denken aan 3 of 4 jaar.
Duurzaamheid is uiteraard een belangrijk punt, maar energiekosten is ook een belangrijk onderdeel. Immers: een computer dag en nacht aan laten staan, een jaar lang, brengt de energiekosten behoorlijk omhoog. Ooit heb ik een kleine berekening gemaakt voor mijn desktop. Die kwam uit op 40 piek per maand (de monitor meegerekend, die 7 uur per dag aanstaat) :|
als je hd ook erg warm wordt zal dit niet gunstig zijn voor de levensduur

Reality beats fiction by far!

Pagina: 1