KABEL 4 of 8 aderig

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik heb een kabel die 4 aderig is. Kan ik die ook gebruiken voor mijn netwerk of moet het 8 aderig zijn?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
met een hub er tussen

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
Weet iemand nog wat?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
4 is genoeg, helaas zit je dan wel vast op cat3 = 10 mbit maximaal, aansluit schemaa's kun je wel op internet vinden (http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm hier bijv.), en je zult de stekkers van je telefoonsnoer even moeten vervangen door rj-45, 8 polige.

beter is meteen een kant en klare te kopen, of indien noodzakelijk zelf 1 te maken (en dan gewoon 8 polig te kopen)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
ik heb hier zelf 100 meter kabel liggen( 4 aderig) dus liever zelf maken, maar 4 adrig is gewoon langzamer?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
tis cat3 -> meer kans op storingen -> zeer waarschijnlijk langzamer -> mindere performance etc.

maar het kan wel :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
en welke manier (cross enz.) moet je hebben als er een hub tussen zit?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11489

Ligt aan: Uplink of niet?

Cross even over het net, dan vind je zat tekeningen van hoe hij wel en niet inmekaar moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Laatst online: 29-04 20:14
Nu snap ik er niks meer van overal op alle websites die ik tegen kom staat dat je maar 4 aders nodig hebt, zelfs voor een 100mbit/sec netwerk. Maar jij (kees)zegt van niet?? Weten je het echt heel erg zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Laatst online: 29-04 20:14
Veel tweakers zeggen toch dat een 8 aderige kabel sneller werkt. Kan je ook een 8 aderige crossover kabel maken? Zo ja weet iemand hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
ik denk het wel, moet je even zo'n schema opzoeken

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
alleen 1,2,3 en 6 zijn ingebruik

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13995

Cat 5 is het type kabel, een cat 5 kabel mag niet meer dan zoveel storing hebben etc. in principe heb je maar 4 kabeltjes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Voor de meest gebruikte versie van 100 Mbps Ethernet heb je dezelfde 2 paren nodig als voor de tegenwoordige standaard van 10 Mbps. Meer kabeltjes toevoegen komt de snelheid niet ten goede, ze worden nou eenmaal niet gebruikt.
De 10 Mbps-versie heet 10Base-T, de 100 Mbps-versie heet 10Base-TX.
Er is ook een versie ontwikkeld die alle 4 paren gebruikte : 10Base-T4, maar daarvoor heb je aparte kaarten en hubs/switches nodig. Die versie kan inderdaad sneller, maar als je ze al kunt vinden is het prijs-kaartje voor de thuis-gebruiker niet echt leuk.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13650

Die 8 draadjes volgens de UTP standaard zorgen ervoor dat de kabel de juiste impedantie, overspraak etc. haalt.De draadjes zijn in paren om elkaar heen gedraaid. Dus een aarde om een signaal. Hierdoor is de zaak minder storingsgevoelig vooral op lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatGrinder
  • Laatst online: 13-04 22:55
Het klopt niet dat er een aarde om een signaal is 'getwist'. Er is een signaal draad (bv TX+) met een inverse signaal (TX-) 'getwist'. Voor het uiteindelijke signaal wordt gekeken naar het verschil tussen deze 2 signalen (differential voltages).

Als er nu een stoorsignaal is gaan zowel TX- als TX+ evenver omhoog/omlaag maar het verschil tussen de twee blijft gelijk en het signaal dus intact. Daarom is 'twisted pair' zo'n robuust systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10440

Voor juiste kleurcodering RJ45 en het maken van een crosscable kan je mijn homepage checken.

Network connectors > UTP connectors wiring layouts

Network connectors > UTP Cross cable

(of mag dit niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13650

Sorry, je hebt gelijk, ik hield het verhaal iets te simpel. In een van onze gebouwen ligt nog een 4 aderig segment en op de tellers van de servers (packets) zie je inderdaad verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10440

Overigens zijn de pennen 4,5,7 en 8 van connector op je netwerkkaart niet aangesloten, ditzelfde geldt voor connectoren in hubs en switches.
Dit om eventuele scahde door 48V van telefonie welke op 4 en 5 zouden kunnen zitten te voorkomen.
(Dit geldt niet voor IBM Token Ring kaarten hier is 4 en 5 juist wel aangesloten:()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-12-2023

Skippy

Down Under

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 oktober 2000 19:14 schreef Pc123 het volgende:
Veel tweakers zeggen toch dat een 8 aderige kabel sneller werkt. Kan je ook een 8 aderige crossover kabel maken? Zo ja weet iemand hoe?[/quote]volgens de iso is de gewoonne volgorde
oranje-wit/oranje
groen-wit/blauw
blauw-wit/groen
bruin-wit/bruin

en voor cross over is dat aan de ene kant de boven staande en aan de andere kant dit van hier beneden

groen-wit/groen
oranje-wit/blauw
blauw-wit/oranje
bruin-wit/bruin

Skippy

- = [ en ik huppel weer verder ] = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11813

4 aderig draait ook op 100 mb maar dan niet op full duplex, zodra je alle 8 de aderparen aansluit kan je op fullduplex draaien, dus 100 heen en tegelijk 100 terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Full-duplex heeft niets te maken met de kabel, alleen met de capaciteiten van de kaart en de hub/switch. De 2-parige kabel heeft een zend- en een ontvangst-paar, en full-duplex wil zeggen dat deze tegelijk gebruikt worden. Simpeler hardware heeft niet het vermogen om parallel inkomend en uitgaand verkeer te verwerken, dus die kan alleen simplex draaien.
Zoals ik hierboven schreef : 4-parige kabel is alleen noodzakelijk voor 10Base-T4 Ethernet.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1