Nieuwe 80gig HDD niet herkend in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik heb mijn 'oude' 40gig IBM hd vervangen door een 80 gig variant (ook 120gxp IBM), maar nu herkent de BIOS hem niet met als gevolg dat FDISK denkt dat het een 13gig hd is. Mijn HPT bios herkent hem wel als 80gig schijf.
Ik heb mijn nieuwe schijf trouwens net als de oude schijf op raid3 zitten (Raid 1), maar alle instellingen daarvan staan dus goed (aangezien die 40gig er ook gewoon op werkte).

Iemand een oplossing hiervoor? Bio resetten is nog een optie, maar raak ik al mijn instellingen kwijt, ff opschrijven dus....

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Optie auto detect harddisk gebruiken?

ARME AOW’er

• RealCato
Dick schreef op 15 oktober 2002 @ 16:51:
Optie auto detect harddisk gebruiken?
been there, done that... :|

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-03 22:56
Formateren met een ander programma! Probeer het zelf test programma van IBM eens of partition magic. Dat je bios van je mobo hem niet pakt, maakt niet zo veel uit.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met welke FDISK had je hem geprobeerd te partitioneren? De oudere FDISK versies pakken geen schijven groter dan 64GB. Probeer nieuwere versies (WinMe/2K/XP). Als dat niet helpt, probeer een BIOS update :)

• RealCato
Ja gaat om systeem in mijn sig.

Is het echt geen probleem verder dat bios hem niet herkent? Kan hem wel booten op mijn oude hd, kan ik hem dan fdisken met partition magic vanuit windows? Nooit met dat prog gewerkt maar ken wel huisgenoot die t heeft.

edit:

Balusc: nuttige edit! Wist neit dat die begrenzing erin zat, dacht dat t met ondersteuning voor grote schijven opgelost was [ ik boot altijd met een aangepaste win98 boot disk, maar kzal es nieuwe downloaden] .. kga t nu proberen.

BIOS is half jaartje geleden nog ge-update trouwens, en toen zat support voor 80gig er al in.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 16:23
Bios updaten zou ik zo zeggen ipv resetten.
ABIT KR7a-RAID Bios
Award Flash Tool

Systeem Specs

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
bij fdisk % aangeven wil ook wel eens helpen

• zuurmeister
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 17:49
Bij Maxtor heb je een tool genaamd MaxBlast. Daarmee kun je maxtor schijven formatteren. Volgens mij maakt het niet uit wat de bios ervan vind.
Misschien heeft IBM een soortgelijke tool? ff zoeken op de website

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 16:23
Wat zit iedereen nou over fdisk etc. te klooien, hij heeft het probleem dat zn hdd niet herkend wordt in zn bios en voor hij dat verholpen heeft kun je sowieso al niet fatsoenlijk fdisken, partitioneren of whatever..

Systeem Specs

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26
Occy74 schreef op 15 oktober 2002 @ 17:44:
Wat zit iedereen nou over fdisk etc. te klooien, hij heeft het probleem dat zn hdd niet herkend wordt in zn bios en voor hij dat verholpen heeft kun je sowieso al niet fatsoenlijk fdisken, partitioneren of whatever..
Dit maakt onder Windows geen fluit uit omdat Windows het BIOS bypassed en de HD dus gewoon zal zien (correct me if i'm wrong.... ). En idd oude versies van Fdisk kunnen niet met schijven van 64GB omgaan. (8>

Zal waarschijnlijk een BIOS-update worden...

[ Voor 0% gewijzigd door Clueless op 15-10-2002 22:51 . Reden: toevoeging ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Pagina: 1