Toon posts:

[PHP] php XMLDOM of de Php.XPath class?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een cursus PHP te schrijven waarin ik XML DOM aan de orde wil laten komen. Ik zit nu hevig in dubio tussen twee alternatieven die ik zou kunnen gebruiken.

1: De XML DOM API van PHP zelf

Voordelen: het zit in PHP zelf, het is "de toekomst".
Nadelen: het is nog niet af, experimenteel en kan in de toekomst weer veranderen

2: de Php.XPath class van http://www.carrubbers.org/scripts/php/xpath/

Voordelen: makkelijk, geen gedoe met extra libraries, lijkt een stabiele codebase te zijn.
Nadelen: het is maar een losse class die een DOM API nadoet.

Beide alternatieven hebben denk ik voor en nadelen. Ik heb al eens gewerkt met die Php.XPath class en dat ging op zich heel aardig. De performance was niet om over naar huis te schrijven maar dat is niet zo heel relevant in een opleidingstraject. Het gaat vooral om het begrip.

Zijn er mensen die beargumenteerd kunnen zeggen welke van de twee ze zouden kiezen en behandelen tijdens de lessen?

Mijn dank is groot!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Waarom neem je dit, wat je nu gepost hebt, niet gewoon op je in je cursus? Geef je "leerlingen" ook de keuze :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
drm schreef op 15 oktober 2002 @ 17:27:
Waarom neem je dit, wat je nu gepost hebt, niet gewoon op je in je cursus? Geef je "leerlingen" ook de keuze :)
Dit is misschien wel een idee...
Maar aan de andere kant moet ik wel een hoofdlijn volgen natuurlijk. Met name met betrekking tot de eindopdracht.
Ik heb wat zitten klooien met XML DOM en het lijkt toch wel aardig te werken met PHP 4.3 moet ik zeggen....
Maar ja dat "experimental" he?

Lastig....

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Ik bedoel meer te zeggen, dat als je in een PHP cursus een zijweg neemt naar XML (e.d.) dat je vanuit de cursus niet hoeft te kiezen in principe. Je kan zeggen "Voor het verwerken van XML kan je de volgende paketten gebruiken: blablabla".

Als je teveel op 1 pakket focust ben je sowieso al "fout" bezig, volgens mij.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik heb vorig jaar ook met beide alternatieven lopen klooien (tenminste, destijds was Php.XPath nog <phpxml/> geloof ik), en toen waren er aan beide grote nadelen, met name omdat beide toen nog verre van compleet waren. PHP.XPath is/was zeker qua het evalueren van XPath expressies erg traag. php_domxml was buggy, lekte geheugen als een zeef en er ontbraken destijds (4.0.6) vele functies.
php_domxml schijnt sindsdien echter veel beter te zijn geworden, en het 'experimental' moet je denk ik met een korreltje zout gaan nemen. Er zijn een flink aantal oude functies 'deprecated' en vervangen door nieuwe. Kan me niet voorstellen dat ook die snel weer vervallen. Ik zag trouwens ook dat php_domxml nu functies biedt voor XSLT transformatie van DOM-trees. Grootse probleem ermee blijft toch de hosting-ondersteuning, hoewel daar ook verandering in zit.

Ik weet niet wat niveau je cursus heeft, maar als je cursisten nog nooit iets met XML gedaan hebben, zou je ook kunnen kijken naar de standaard SAX functies in PHP. Da's een stuk meer 'beginners-niveau' dan DOM. Alleen als het dynamisch genereren van XML files, bijvoorbeeld vanuit een SQL resultset een MUST is voor de cursus, zou ik DOMXML gebruiken. SAX (evt. icm Sablotron) is IMHO veel eenvoudiger en zeker icm Sablotron erg praktisch voor XML-beginners...