Toon posts:

Hdd + cdrom probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 21 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een pc'tje gebouwd en nu wil ik windows xp pro instaleren.
Maar de hdd wordt niet gevonden als ik de cdrom speler op dezelfde ide kabel heb zitten, als ik de cd speler loskoppel dan wordt de hdd keurig gevonden.

Ik heb nog even niet de mogelijkheid om de cdrom speler op een andere ide kabel te zetten.

Maar kan dit te maken hebben met master en slave instellingen?
Moet de cdrom speler op master of op slave?
de hdd heeft geen aanduidingen op de achterkant wat master en wat slave is
op de cd speler is het me ook niet helemaal duidelijk
is dit een standaard regeling of zijn er schema's voor?

Verwijderd

Je cdrom staat op master. Die moet op slave staan, de HD op master laten staan. Dus je jumper van de cdrom op "sl" plaatsen :)

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.pc-tips.de/pcw/cdrom/cdrom3.jpg

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Lijkt erop dat CD ook master staat. Probeer eens jumpertje om te zetten. Moet er echt wel opstaan. Kijk maar eens goed bij de aansluiting. ma/sl/cs moet er bijstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 16:07:
Je cdrom staat op master. Die moet op slave staan, de HD op master laten staan. Dus je jumper van de cdrom op "sl" plaatsen :)

Zo dus:

[afbeelding]
de cd speler stond op cs dus dat zou de oorzaak wel zijn, ga het nu even testen

Verwijderd

hmmm, jah normaal moet de harddisk standaard op Master staan (is niet altijd zo) maar nee het is niet voor iedere harddisk hetzelfde..

Cd-rom moet op slave, maar voor zover ik mij kan herinneren kun je geen jumoertjes omgooien op een cd-rom speler.. =)

wat je ook nog zou kunnen proberen is de schijf automatisch laten opzoeken in de bios als je de cdrom hebt aangesloten. Maar belangrijkste is dat de hd op master staat.. probeer anders es wat met die jumpertjes te klooien.. vaak is het ::|: de 2e van rechts.. rechtopstaand.. maar zoals ik al zei niet altijd..

hoop dat dit je een beetje helpt =)

- SeRa

Verwijderd

Topicstarter
me cd rom speler staat nu op master :P en waar mijn hdd op staat mag joost weten maar het werk ;)

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
Misschien dat je de CD (master) als eerste op de kabel hebt zitten?
Zet de HD eens op master en de CD op slave en zet de cd vast aan het eind van je IDE kabel.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit behoort echt wel tot de basiskennis van de Tweaker..

Check de cursussen in OM FAQ. Mocht je er nog niet uitkomen, dan kun je nog altijd terecht op www.beginnersweb.nl en/of www.iksnaphetniet.nl :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.