[DHCP] 2 standaard gateway's in 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
het wordt volgens mij wel een beetje een rare opstelling, maargoed.
ik wil een netwerk maken met 2 servers die beide een internetaansluiting hebben (kabelmodem). aan iedere server komt een hubje te hangen, en die hubjes worden onderling verbonden (uplink). er komen ook een aantal workstations aan te hangen waaronder 2 laptops. die laptops worden ook vaak meegenomen naar de universiteit, en daar krijgen ze een ip via DHCP. om het eindeloos herconfigureren van de netwerkinstellingen te voorkomen, wil ik hier dus ook DHCP gaan draaien. ik heb daar alleen 2 vraagjes over:

1) er zijn 4 pc's die via de 1e server moeten internetten, en 3 die via de 2e server moeten. dit moeten altijd dezelfde pc's zijn, dus ik vraag me af of het mogelijk is om ip's uit te delen aan steeds dezelfde pc, bijv. dmv mac-adressen. hoe doe ik dit?

2) aangezien er 2 dhcp-servers in het netwerk komen vraag ik me af of die niet gaan conflicteren. elkaar ip's uitdelen ofzo. is het dus mogelijk om zowel statische als dynamische ip's te gebruiken in dit netwerk?

NB. de servers draaien winnt4.0 sp6 en de workstations win98/xp
ik weet nog niet welke router (software) ik ga draaien op de servers, maar ik zat te denken aan winroute pro (ivm ingebouwde mailserver)

iemand een idee?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
bit-slave schreef op 15 oktober 2002 @ 15:41:1) er zijn 4 pc's die via de 1e server moeten internetten, en 3 die via de 2e server moeten. dit moeten altijd dezelfde pc's zijn, dus ik vraag me af of het mogelijk is om ip's uit te delen aan steeds dezelfde pc, bijv. dmv mac-adressen. hoe doe ik dit?

2) aangezien er 2 dhcp-servers in het netwerk komen vraag ik me af of die niet gaan conflicteren. elkaar ip's uitdelen ofzo. is het dus mogelijk om zowel statische als dynamische ip's te gebruiken in dit netwerk?
1: Dhcp aan de hand van een mac-adres kan heel goed, ik geloof dat zelf winroute dit kan, maar dit weet ik niet zeker.

2: 2 dhcp-servers gaan idd conflicteren, die kun je het beste op 1 server draaien, en dan gewoon andere instellingen geven, overigens statisch en dhcp in 1 netwerk kan ook wel, als je met de statische ip's maar uit de range van de dhcp-server blijft.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
dus als ik beide servers een vast ip geef (voor de NIC aan het interne netwerk), installeer op beiden een dhcp server die ip's aan mac-adressen geeft en geef de juiste ip's en mac-adressen in, dan zou het moeten werken? of zit ik er ver naast. natuurlijk moet ik wel effe uitkijken dat die dhcp servers niet dezelfde ip's weggeven, maar dat spreekt voor zich.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

Je kunt best 2 DHCP-servers op een netwerk draaien, zolang ze maar niet allebei aan een en hetzelfde MAC-adres een IP uitdelen. Je kunt dus per dhcp server een lijst van MAC adressen invoeren waaraan danwel een statisch danwel een dynamisch IP wordt gegeven - zolang beide servers maar niet op hetzelfde MAC-adres reageren.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
bit-slave schreef op 15 oktober 2002 @ 15:54:
dus als ik beide servers een vast ip geef (voor de NIC aan het interne netwerk), installeer op beiden een dhcp server die ip's aan mac-adressen geeft en geef de juiste ip's en mac-adressen in, dan zou het moeten werken? of zit ik er ver naast. natuurlijk moet ik wel effe uitkijken dat die dhcp servers niet dezelfde ip's weggeven, maar dat spreekt voor zich.
Bijna, je mag maar op 1 server een dhcp-server instellen, deze laat je dan meteen de instellingen voor de andere pc's uitdelen aan de hand van de mac-adressen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

het is wel mogelijk om 2 dhcp servers te draaien maar dan moeten ze ieder op een ander adres een broadcast uit zenden.
Er was dacht ik ook de mogelijkheid om opd e client aan te geven welke dhcp server je wilt.

Mara het beste is wat j_iscool zegt. Gaat het gemakkelijkst een is daar naast ook het meest betrouwbare

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

2 DHCP-servers op 1 netwerk betekent, dat je de ip-range op DHCP1 moet laten verschillen van die op DHCP2. Er mag dus geen overlap in zitten dan. Je kunt bij de clients in de TCP/IP-properties weergeven van welke DHCP-server je gebruik wilt maken.

| Specs Aurora24 | My music |

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
als ik uitga van j_iscool's idee, welke dhcp-server (die evt. ook gelijk het internet voor me deeld) kan dit allemaal? (moet dus onder winnt4 draaien op een p100 32mb)

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
ik ben dus op zoek naar een dhcp server waarmee je per mac-adres een ip,dns en gateway kunt uitdelen. ik heb zelf al even gezocht, maar ik ben er nog geen één tegengekomen die ip's aan mac-adressen linkt. iemand een goed idee?

Verwijderd

De NT4-server DHCP server kan IPs uitdelen op MAC adres.
Is wel even zoeken , onder reservations ofzo , en per MAC DHCP options.
w2k server moet dit ook kunnen

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
ik heb helaas nt4-workstation draaien, daar zit volgens mij geen DHCP-server bij, als ik het goed heb. (ik heb even snel gekeken, kan ook dat ik het over het hoofd gezien heb)

• wica

wica

De duivel jacht op me

nt4 ws heeft dat niet in zich. Dat is toch ook logisch? Wat moet een ws met een dhcp server?
Maar als ik je een tip mag geven. Ja daar komt het weer. Want het lijkt me dat je verder niet veel nuttigs doet met die NT bak aangezien dat het een 100MHz met 32MB is. Gooi NT eraf download RH of Suse. En install die op je bak. Wees niet bang voor linux. Het is tegenwoordig minder eng dan in DOS werken.

Dan heb je: DHCPD / Apache/ Samba (filesharing + NT workgroups voor je auth.) Geen monitor nodig. alleen op een machine ssh en een webbrowser. En daar naast een zeer goede firewall

Verwijderd

Dan heb je: DHCPD / Apache/ Samba (filesharing + NT workgroups voor je auth.) Geen monitor nodig. alleen op een machine ssh en een webbrowser. En daar naast een zeer goede firewall
En als je ook dat nog eng vindt, dan gooi je er toch gewoon Webmin op? www.webmin.com
Werkt prima!

• wica

wica

De duivel jacht op me

Wat damiaans zegt klopt. Dat heb ik ook op een server draaien. Zelfs mac gebruikers begrijpen het :))

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
dat webmin? dat is een unix-progje, als ik het goed begrijp. zijn er echt geen oplossingen voor nt4 ws?

• wica

wica

De duivel jacht op me

Ja, we hebben het nu over Linux oplossing. Dat is het gemakkelijkst voor wat jij wilt

Pagina: 1