Toon posts:

Hoe CDRW, DVD en HDD drive aansluiten op mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer je een Harddisk, DVDdrive en een CDRW aan een mobo moet hangen, zet je dan de 2 CD drives aan 1 IDE kabel, of moet het op een andere manier? Gaat het totale dataverkeer aan 1 IDE-kabel zich verlagen tot de laagste van de 2? Dus gaat de harddisksnelheid omlaag door er een (oude) CDRW drive op aan te sluiten?

Alvast bedankt! :*) :Y)

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Na mijn weten moet de data-bandbreedte idd gedeeld worden, maar die CDRW naast je HDD is niet continue bezig met dingen, zodat normaal gesproken genoeg bandbreedte overblijft dacht ik zo :)

Maar 't is sowieso verstandig om je CD's op de Secundary IDE te gooien en de HDD apart als Primary Master :)

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

ide1
HD prim. master
DVD prim. slave
ide2
CDRW sec. master

Snelheid van hd heeft niets te maken met snelheid van cdrw.

HD op de ene kabel en de CDRW op de ander is het beste ivm met dataverkeer. Over 1 kabel is het wat minder dat verkeer.

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
maak de CD-RW ook ff master en de DVD slave. Dit kan met jumpertjes achter op de brander en DVD.
Reactie of M.I.G.: ik zou toch echt de DVD en brander op de secundaire IDE doen hoor. Die HD is sneller als er niet ook nog een CD-speler aan hangt.

• Osiris
  • Niet online
M.I.G. schreef op 15 oktober 2002 @ 15:32:
ide1
HD prim. master
DVD prim. slave
ide2
CDRW sec. master

Snelheid van hd heeft niets te maken met snelheid van cdrw.

HD op de ene kabel en de CDRW op de ander is het beste ivm met dataverkeer. Over 1 kabel is het wat minder dat verkeer.
Dat laatste weet ik niet echt, maar het is niet verstandig om je DVD bij je HD te zetten... Gewoon naast de CDRW gooien :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus OgWok heeft gelijk met:

HDD op primaire solo. CD-Rom en CD-RW samen op secundaire.

Waarom? HDD is het snelste (vaak UDMA 4 of hoger) en wordt dan niet beperkt door de "trage" CD-Rom (vaak niet sneller dan UDMA 2). Kan je zien in het opstartscherm van het systeem.

en dit is bull? :
Hdd en Cd-Rom op primair en CD-RW aan secondair. Dan gaat het kopieren over twee controllers en dus het gemakkelijkst.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 15:33:
Dus OgWok heeft gelijk met:

HDD op primaire solo. CD-Rom en CD-RW samen op secundaire.

Waarom? HDD is het snelste (vaak UDMA 4 of hoger) en wordt dan niet beperkt door de "trage" CD-Rom (vaak niet sneller dan UDMA 2). Kan je zien in het opstartscherm van het systeem.

en dit is bull? :
Hdd en Cd-Rom op primair en CD-RW aan secondair. Dan gaat het kopieren over twee controllers en dus het gemakkelijkst.
Na mijn weten heb je sowieso maar 1 IDE controler voor beide IDE-dingen, magoed :P (correct me if I'm wrong)

edit:
En ja, dat bovenste is correct

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

UDMA4 wordt niet belemmerd door een trager element op dezelfde kabel hoor... UDMA2 controllers hadden hier wel eens last van, UDMA4 controllers dus niet.

Hoe jij je hd/cd/dvd wil indelen hangt er een beetje vanaf hoe je het zaakje wil gaan gebruiken. Ga je CD's 1 op 1 on the fly kopieren? Zo ja: DVD als slave aan prim ide. Zo nee, DVD als slave aan de sec. ide. In beide gevallen, harddisk primary master, CDBurn secondary master.
Osiris schreef op 15 oktober 2002 @ 15:34:
[...]
Na mijn weten heb je sowieso maar 1 IDE controler voor beide IDE-dingen, magoed :P (correct me if I'm wrong)
edit:
En ja, dat bovenste is correct
Je hebt er 2: Primaire IDE controller en secundaire IDE controller. Dat er 2 controllers in dezelfde chip zitten, okee... maar het blijven seperate devices.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Osiris
  • Niet online
Aetje schreef op 15 oktober 2002 @ 15:37:
UDMA4 wordt niet belemmerd door een trager element op dezelfde kabel hoor... UDMA2 controllers hadden hier wel eens last van, UDMA4 controllers dus niet.

Hoe jij je hd/cd/dvd wil indelen hangt er een beetje vanaf hoe je het zaakje wil gaan gebruiken. Ga je CD's 1 op 1 on the fly kopieren? Zo ja: DVD als slave aan prim ide. Zo nee, DVD als slave aan de sec. ide. In beide gevallen, harddisk primary master, CDBurn secondary master.
Ach, als het toch allemaal zo snel is, dan hoeft dat toch eik ook niet meer???

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het nog uit btw voor de snelheid van een DVDdrive of die aan een UDAM66 kabel zit of aan een 'oude' IDEkabel?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doe eens als Tweaker zijnde een beetje research.. Dit staat ook min of meer in de OM FAQ.

Mocht je er nog niet uitkomen, dan heb je nog altijd www.beginnersweb.nl en www.iksnaphetniet.nl Dit valt namelijk ver onder de niveau van GoT :/
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.