Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoeveel watt verbruikt?

Pagina: 1
Acties:
  • 709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vraag, waar kan ik vinden hoeveel watt moederborden videokaarten harde schijven writers e.d. gebruiken.
Op google kom ik niet erg ver(of zie gewoon door de bomen het bos niet meer) en ik ben ten einde raad. Iemand?

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ben bang dat je dat moet gaan meten :|

Verwijderd

Topicstarter
Damn, echt waar?
Dat zou klote zijn.
Is er echt geen site waar zoiets op staat?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 11:11

Stropdas

Insert subtitle here

Wat wil je precies weten? Wat je totale PC verbruikt oid? Daar heb je speciale meters voor die o.a. bij Conrad te koop zijn

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Elk zichzelf respecterend fabrikant zet dat wel op de technische datasheets en/of white papers. In ieder geval wel van processoren en harddisks. nVidia geeft volgens mij ook stroomverbruik van hun GPU's op in hun papieren. Voor de rest is het inderdaad doormeten.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, ik moet het wattage van een paar onderdelen weten(k7t turbo mobo, ASUS V8200 pure GF3 videokaart etc.) en daar moet ik het totaal van hebben.
Maar ik heb die dingen dus niet in huis(zou wel leuk zijn...) en moet het dus ergens anders vandaan moeten halen. Maarja, ik kan het nergens vinden.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wat wil je eigenlijk weten? Het elektrisch vermogen in watts of de warmte-afgifte?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Vermogen.

Ehm, die datasheets, waar vinjd je die?

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Misschien via Google of op de website van de fabrikanten. Maar waarvoor moet je het precies weten dan?

Verwijderd

Achter in de beschrijvin van je hardware bij specificaties en kijk naar het stroom verbruik in Amperes. het verbruik kun je berekenen door spanning x stroom te bereken .uitkomst in volt ampere VA

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog eens kijken dan :)
Iemand wil een systeem bestellen met die zooi er in en hij vroeg zich af of zijn voeding het wel aankon(tis een groot systeempje).
Dus ik zeg in mijn onwetendheid dat zoek ik wel ff op, niet dus :P

Verwijderd

400 wat voeding heb je genoeg aan en dat is meestal al overkill
ik zelf heb er namelijk ook 1 voor een dual moederbord met 2 x een pentium 550 xeon en 6 HD en 3 cd spelers en ook een asus 7100 er op

Verwijderd

dit heb ik uitgerekent voor nask maar daar klopt niks van boeie :D wete hun veel

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Demoniac schreef op 15 oktober 2002 @ 15:29:
Wat wil je eigenlijk weten? Het elektrisch vermogen in watts of de warmte-afgifte?
Alles wat er ingaat komt er in als warmte toch weer uit?

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 15:40:
Iemand wil een systeem bestellen met die zooi er in en hij vroeg zich af of zijn voeding het wel aankon(tis een groot systeempje).
Aha, denk alleen dat dat niet echt makkelijk rekenen is. Je kan niet zomaar alles bij elkaar optellen een een voeding kopen die zoveel watt is. De ene voeding van 300watt kan meer leveren dan de andere van 350 voor een PC. Je zit met verlies omdat hij gelijkstroom wil maken. Dan moet je nog weten hoeveel een apparaat van de 12v en 5v gebruikt, om maar niet te spreken van de 3.3 en wat het mobo nogmeer gebruikt :P

K schat zelf dat je met een 300 in de meeste gevallen wel uit de voeten kunt, maarja, jij zegt een zwaar systeem? Wat is zwaar? Een Dual Athlon MP2100+, met 2GB DDR-SDRAM, 8 schijven van 200GB in Raid1+0, een GeForce Ti4600? Zelf zit ik hier met een simpele Duron, HD's, DVD, CD-RW en een beetje geheugen zonder problemen op een 230watt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 15:39:
Achter in de beschrijvin van je hardware bij specificaties en kijk naar het stroom verbruik in Amperes. het verbruik kun je berekenen door spanning x stroom te bereken .uitkomst in volt ampere VA
Mja, als je in bijvoorbeeld de binas kijkt zie je dat I*U=P, stroom * spanning = vermogen, in ampere * volt = watt, en een watt lijkt als je kiykt naar verschillende specificaties niet overeen te komen met een mij verder onbekende eenheid die VA heet. Weet iemand daar meer van?

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Is VA niet hetzelfde als P? K meen dat VA voor VoltAmpère staat

[edit]

En ja hoor :P ook ff een link erbij
http://www.vabiomed.org/documents/tech0003.htm

[ Voor 0% gewijzigd door Stropdas op 15-10-2002 18:55 . Reden: link toegevoegd ]

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:14

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 15:40:
Vuil liegbeest :P

2e jaars mbo'er he .. ik zoek diezelfde gegevens trouwens ook

Verwijderd

Stropdas schreef op 15 oktober 2002 @ 18:54:
Is VA niet hetzelfde als P? K meen dat VA voor VoltAmpère staat

[edit]

En ja hoor :P ook ff een link erbij
http://www.vabiomed.org/documents/tech0003.htm
het lijkt mij ook dat VA voor voltampère staat, maar waarom komt voltampère dan niet overeen met watt?

ah, okee, dus W is altijd 70% van VA door de incalculatie van wisselstroom factoren?

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Wimo. schreef op 15 oktober 2002 @ 19:00:
[...]

Oja, echt waar? Vind het een beetje zwak om net te doen alsof je het voor een vriend is terwijl je het voor school zelf moet leren zoeken op internet etc. Voor huiswerkvragen moet je hier geen topics gaan openen :P

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:14

Wimo.

Shake and Bake!

Stropdas schreef op 15 oktober 2002 @ 19:09:
[...]

Oja, echt waar? Vind het een beetje zwak om net te doen alsof je het voor een vriend is terwijl je het voor school zelf moet leren zoeken op internet etc. Voor huiswerkvragen moet je hier geen topics gaan openen :P
Laten we het zo zeggen.. ik heb ook precies zo'n vriend met hetzelfde probleem O-) Dus als iemand nog tips heeft :)

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:48
Stropdas schreef op 15 oktober 2002 @ 19:09:
[...]

Je sig mist een ] op het einde......

Verder niks toetevoegen aan dit topic

Verwijderd

effe voor alle dudelijk heid.alleen bij een zuivere ohmse belasting mag je van U x I=Aantal watts zo niet dan word het uitgedrukt in VA kijk maar eens op een draadgewonde trafo daar staat altijd VA als vermogen bij.
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 18:27:
[...]

Mja, als je in bijvoorbeeld de binas kijkt zie je dat I*U=P, stroom * spanning = vermogen, in ampere * volt = watt, en een watt lijkt als je kiykt naar verschillende specificaties niet overeen te komen met een mij verder onbekende eenheid die VA heet. Weet iemand daar meer van?

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 06:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb het nu 2x gemeten met een kWh-meter bij 2 verschillende systemen. Hier heb je de resultaten:

Systeem 1: Pentium3 650MHz, Asus MoBo met VIA-chipset, 2 videokaarten, 2 monitoren, 300W voeding, 1 cdrom, 1 cdwriter, 1 IBM HD, HP printer, klein los spul

Systeem 2: Pentium4 2,7GHz, Asus Mobo met Intel-chipset, 2 videokaarten, 2 monitoren, 370W voeding, 1 cdrom, 1 cdwriter, 1 IBM HD, HP printer, klein los spul
code:
1
2
3
4
5
                             Systeem 1           Systeem 2
Alles aan; CPU 100%            280W                300W
Alles aan; CPU 0%              250W                265W
PC aan; monitoren uit          100W                135W
PC stand-by                     70W                 35W

Let wel: die monitoren gaan dus niet over de voeding, maar zijn wel meegeteld bij het totaal hierboven...

Verwijderd

OlafvdSpek schreef op 15 oktober 2002 @ 15:45:
[...]

Alles wat er ingaat komt er in als warmte toch weer uit?
Tuurlijk niet dus alles komt er als warmte weer uit.
Dan is er dus geen energie voor de harde schijf enzo :)

Verwijderd

Topicstarter
Wimo. schreef op 15 oktober 2002 @ 19:00:
[...]

Ik dank jullie heren, voor de informatie maar als je ten einde raad bent moet je wel dingen doen die je normaal niet zou vragen. Tijd is niet in mijn voordeel om enkele redenen.

Maar als je er goed naar kijkt kom je er eigenlijk achter dat het nieteens zo erg veel gelogen is, je bent bezig met een taak en iemand moet een PC hebben, dat komt overeen. Die iemand wil ook weten hoeveel watt dat ding verbruikt, en ik kan alleen maar zeggen "Dat zoek ik wel ff op". Het is niet netjes, maar soms moet dat maar...

Alsnog dank ik voor jullie inzet, dit topic kan gesloten worden gezien het eigenlijk dus om huiswerk gaat. Maar soms doe je weleens dingen die eigenlijk niet mogen.

• avwolferen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-12-2024
Gemeten met zo'n ding van Conrad enkele weekjes geleden kwam ik op 147 Watt uit (niet stressed)... Tijdens het opstarten van het systeem was de piek ongeveer 160 Watt...

Maar ja, de _warmte_ die je ervoor terug krijgt :)

(gaat alleen over de pc zonder monitoren en boxen)

Specs

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 23:27:
Tuurlijk niet dus alles komt er als warmte weer uit.
Dan is er dus geen energie voor de harde schijf enzo :)
Tuurlijk wel. Als de schijf start gaat er energie in, als de schijf stopt komt diezelfde energie er weer uit als warmte. De energie die erin gaat terwijl de schijf draait wordt ook volledig omgezet in warmte (dit alles door weerstand).

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 15:22
is trouwens wel handig om te weten, zeker als je een smart/backup ups nodig hebt... is er trouwens een effieciente doch goedkope manier om dit te doen??

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Luke!
  • Laatst online: 28-11 21:44

Luke!

#Treinbaas
FFies de I meten en die vermenigvuldigen met de U (230 V)

• White Feather
  • Laatst online: 14:45
Je kunt natuurlijk een voedingskabel modificeren. Moet je even kijken welke de aarde is, en dan één van de 2 andere doorknippen. Zorgen dat de 2 uiteinden elkaar niet raken, en daar je multimeter tussen frutten. Ik raad wel aan om kroonsteentjes te gebruiken op de uiteindjes. Dan zit je kleine broertje naderhand niet aan de kabel vastgesmolten. Bovendien kun je daar mooi je multimeter inprikken.

Je kunt dit natuurlijk ook met een stekkerdoos/verlengsnoer doen, is wel mooier eigenlijk. Dan kun je meerdere apparaten meten, en niet alleen apparaten met zo'n euro-stekker zoals je PC.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 17:23
White Feather schreef op 16 oktober 2002 @ 16:39:
Je kunt natuurlijk een voedingskabel modificeren. Moet je even kijken welke de aarde is, en dan één van de 2 andere doorknippen. Zorgen dat de 2 uiteinden elkaar niet raken, en daar je multimeter tussen frutten. Ik raad wel aan om kroonsteentjes te gebruiken op de uiteindjes. Dan zit je kleine broertje naderhand niet aan de kabel vastgesmolten. Bovendien kun je daar mooi je multimeter inprikken.

Je kunt dit natuurlijk ook met een stekkerdoos/verlengsnoer doen, is wel mooier eigenlijk. Dan kun je meerdere apparaten meten, en niet alleen apparaten met zo'n euro-stekker zoals je PC.
Eh, niks draadjes doorknippen, dan gewoon de geisoleerde adertjes even apart houden en de ampéretang erop :P

• White Feather
  • Laatst online: 14:45
Westereinder schreef op 16 oktober 2002 @ 16:45:
[...]

Eh, niks draadjes doorknippen, dan gewoon de geisoleerde adertjes even apart houden en de ampéretang erop :P
Uhh, ik heb geen amperetang in huis hoor!! Ik denk dat een multimeter iets meer ingeburgerd is.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Westereinder schreef op 16 oktober 2002 @ 16:45:
Hoe werkt zo'n tang precies?

• jfeelders

jfeelders

Wat ik me nog van school kan herinneren:
De tang meet aan de hand van een door een electronenstroom afgegeven magnetisch veld de stroom die door een geleider (meestal een (fase)draad) loopt. Hierdoor moet de tang de draad geheel omvatten.
Afbeeldingslocatie: http://www.farnell.com/germany/images/72555.JPG

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

OlafvdSpek schreef op 16 oktober 2002 @ 11:54:
[...]

Tuurlijk wel. Als de schijf start gaat er energie in, als de schijf stopt komt diezelfde energie er weer uit als warmte. De energie die erin gaat terwijl de schijf draait wordt ook volledig omgezet in warmte (dit alles door weerstand).
Als alle energie die in de schijf gaat volledig word omgezet in warmte, dan betekent het dat je harde schijf dus 0.0 energie gebruikt, wat dus eigenlijk onzin is.
De HD gebruikt energie om het te laten draaien, gegevens uit te lezen, om te zetten, en te schrijven. Dus lang niet alles wordt omgezet in warmte.
Ook niet door de weerstand.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Paitor schreef op 20 oktober 2002 @ 20:57:
Als alle energie die in de schijf gaat volledig word omgezet in warmte, dan betekent het dat je harde schijf dus 0.0 energie gebruikt, wat dus eigenlijk onzin is.
Blijft die energie erin zitten dan? Het is niet zo dat je na drie jaar een HDD vol energie hebt. De HDD heeft energie nodig om het toerental konstant te houden alleen omdat er weerstand is.
De HD gebruikt energie om het te laten draaien, gegevens uit te lezen, om te zetten, en te schrijven. Dus lang niet alles wordt omgezet in warmte.

• jfeelders

jfeelders

Kijk, da's nog eens een mooi lijstje bij Tom's Hardware Guide! :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Paitor schreef op 20 oktober 2002 @ 20:57:
[...]

:X Zeker nooit opgelet bij natuurkunde...
Energie gaat niet verloren, het wordt enkel omgezet. Dus zeurende ouders omdat de PC zoveel stroom verbruikt hoeven helemaal niet te zeuren, want het wordt omgezet in warmte, dus kan de kachel weer wat lager... :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 12:34

vegterb

[ZzZ]Vighter

Als je even al je spec's doorgeeft kunnen we mischien wat beter uitrekenen hoeveel Watt jou systeem gebruikt. een AMD 1200 gebruikt bijv. 65 Watt, een cd-rom speler 25 watt...

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• Gamer
  • Laatst online: 16:23

Gamer

Electrified

Afbeeldingslocatie: http://hwfaq.overclockersonline.com/images/typicalpower.jpg

rekenen maar ....

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 4 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Amperemeter? Da's niet erg praktisch... Conrad heeft gewoon een energiekostenmeter, die kan ook het huidige verbruik in watts aangeven... Artikelnummer is 125318 - 89 en hij kost 25 pleuro

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Demoniac schreef op 22 oktober 2002 @ 11:45:
[...]

:X Zeker nooit opgelet bij natuurkunde...
Energie gaat niet verloren, het wordt enkel omgezet. Dus zeurende ouders omdat de PC zoveel stroom verbruikt hoeven helemaal niet te zeuren, want het wordt omgezet in warmte, dus kan de kachel weer wat lager... :)
Ja, lekker is dat in de zomer ;->

Verwijderd

tip: gisteren stond er op tweakers.net een bij nieuws dat er op www.tomshardware.com voedingen getest werden. Op 1 van deze pagina's staat wat hun systeem verbruikt. Misschien kun je daaruit zo ongeveer afleiden wat jou systeem verbruikt. Niet heel nauwkeurig, maar het bespaart je een heleboel werk met meten enzo.

• jfeelders

jfeelders

jfeelders schreef op 22 oktober 2002 @ 09:35:
Kijk, da's nog eens een mooi lijstje bij Tom's Hardware Guide! :)

drekstuut schreef op 23 oktober 2002 @ 23:14:
tip: gisteren stond er op tweakers.net een bij nieuws dat er op www.tomshardware.com voedingen getest werden. Op 1 van deze pagina's staat wat hun systeem verbruikt. Misschien kun je daaruit zo ongeveer afleiden wat jou systeem verbruikt. Niet heel nauwkeurig, maar het bespaart je een heleboel werk met meten enzo.
Deze? Eerst lezen... ;)

• lama
  • Laatst online: 04-10-2023
beetje laat misschien, maar als je het opgenomen vermogen wilt weten zoek je op googel naar {productnaam} AND datasheet, dan vind je in 95% van de gevallen een PDFje ofzo met alle specs erin, vind je het niet op productnaam, ga dan eens zoeken op serienummer/FCCid+anderenumertjes die je kunt vinden/chipset dan vind je het bijna altijd wel...
vaak staat er zelfs het doorgevoerde en afgegeven vermogen bij ;P kun je uitrekenen wat de airflow door je kast moet zijn om die hitte weg te voeren ;D

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
OlafvdSpek schreef op 20 oktober 2002 @ 21:29:
[...]
Blijft die energie erin zitten dan? Het is niet zo dat je na drie jaar een HDD vol energie hebt. De HDD heeft energie nodig om het toerental konstant te houden alleen omdat er weerstand is.
[...]
De energie die je in je HD stopt, wordt gedeeltelijk omgezet in warmte, en ook in beweging (kinetische enregie), bv door de koppen over de platters te bewegen.. De draaibeweging-energie krijg je inderdaad weer terug als je hem uitzet, en er wordt inderdaad een hoop energie omgezet in warmte, maar dus niet álles.. (8>

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De koppen zweven boven/over de platters. Maar welke energie krijg je dan niet terug als warmte?

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Die van de beweging van de koppen.. op het moment dat jij die een zet geeft, wordt een deel van die energie omgezet in warmte (wrijzving) en een beetje in beweging (kop beweegt). omdat ie heeft bewogen, (kracht maal afstand is arbeid) heeft ie arbeid verricht, en dus energie verbruikt.. (ook al wordt het grootste gedeelte omgezet in warmte).

Maar aan de andere kant kun je ook zeggen: Energie gaat NOOIT verloren, en als je de HD uitzet, is er geen beweging meer, dus alle energie die je erin hebt gestopt, is er dan ook weer uitgekomen.. --> dus toch misschien alles omgezet naar warmte.. ik begin nu zelf te twijfelen eigenlijk.. LoL..

Of je kan misschien zeggen dat de koppen netto gezien een bepaalde afstand hebben afgelegd, en dat dus toch niet alles in warmte wordt omgezet.. 'k zallet es navragen voor de gein..

Verwijderd

jfeelders schreef op 15 October 2002 @ 23:02:
Ik heb het nu 2x gemeten met een kWh-meter bij 2 verschillende systemen. Hier heb je de resultaten:

Systeem 1: Pentium3 650MHz, Asus MoBo met VIA-chipset, 2 videokaarten, 2 monitoren, 300W voeding, 1 cdrom, 1 cdwriter, 1 IBM HD, HP printer, klein los spul

Systeem 2: Pentium4 2,7GHz, Asus Mobo met Intel-chipset, 2 videokaarten, 2 monitoren, 370W voeding, 1 cdrom, 1 cdwriter, 1 IBM HD, HP printer, klein los spul
code:
1
2
3
4
5
                             Systeem 1           Systeem 2
Alles aan; CPU 100%            280W                300W
Alles aan; CPU 0%              250W                265W
PC aan; monitoren uit          100W                135W
PC stand-by                     70W                 35W

Let wel: die monitoren gaan dus niet over de voeding, maar zijn wel meegeteld bij het totaal hierboven...
Standby 70 en 35 watt!! Oei dat is pas heftig! Is dat dus zeg maar quasi aan , met hd's en fans uit maar ram aan zeg maar? Vind ikk nog vrij hoog. Als een ATX uitstaat neemt ie ook vermogen op , maar dat bedoel je hier hopelijk niet. Anders wordt het tijd voor een "master switch"

Oeps, sorry voor de schop, verkeerde draadje.....
Verder over PC en energie: zet een denkbeeldige bol om je pc heen met als enige energieingang de stroomkabel. Door de stroomkabel vloeit de (elektrische) energie de bol binnen. Aangezien de omstandigheden in de bol (temp/druk/volume) constant blijft tijdens het (oneindig lange) gebruik van de pc (stationaire toestand) geldt volgens de wet van behoud van energie dat de uitgaande energie van de bol gelijk moet zijn aan de ingaande. Het enige wat in de bol afgevoerd moet worden is de warmte (en het geluid = ook warmte door trillende lucht maar met een zeer kleine delta temp) want verder zijn er geen energie stromen als "arbeid" die verricht worden door de bol op zijn omgeving etc. Er moet dus als enige energie warmte worden afgevoerd en deze is gelijk aan de toegevoegde elektrische energie.
De PC produceert dus alleen warmte van de stroom die erin gaat. Alles wat jij ermee doet aan het wijzigen van informatie wordt niet in energie uitgedrukt.
Dat het dus de verwarmingskosten naar beneden zou brengen en dus niks zou uitmaken als de PC 24/7 aan staat, zou alleen kloppen als het verwarmen met elektrisch net zo duur zou zijn als met gas. Dat is dus niet zo. Gas is veel voordeliger en daarom hebben je ouders wel gelijk als ze zeuren over je stroomvretende PC.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 13:42 ]

• jfeelders

jfeelders

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 13:18:
[...]

Standby 70 en 35 watt!! Oei dat is pas heftig! Is dat dus zeg maar quasi aan , met hd's en fans uit maar ram aan zeg maar? Vind ikk nog vrij hoog. Als een ATX uitstaat neemt ie ook vermogen op , maar dat bedoel je hier hopelijk niet. Anders wordt het tijd voor een "master switch"
Ik heb mijn PC zowiezo nooit op standby omdat ik SETI heb draaien, maar goed. Ik weet niet wat er allemaal uitgeschakeld wordt door Windows (ACPI). De CPU zal wel naar 0 gaan maar of het geheugen stil valt; geen idee. De mobo's heb ik in ieder geval zo ingesteld dat er naar een paar 'wake-up calls' werd gekeken (o.a. wake-on-LAN). Die blijven dus leven en dus stroom vragen... Verder was die Pentium3 een van de laatste uit de Katmai-serie en had dus een hoog verbruik en door nog eens extra te overclocken en de Vcore omhoog te gooien kwam daar nog eens wat extra bij. Misschien dat dat wat scheelt...

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 18:51

nIghtorius

Poef!

iets over VA..

wat ik me nog kan herinneren van school (LTS / MBO 1e 2 jaar Elektro).. is dat VA het theoritische vermogen is en dat W het vermogen is in het praktijk.

de volgende weet ik zo niet meer psies:

W = VA * n of VA = W * n

n = Rendement

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1