[RH8.0] Fonts

Pagina: 1
Acties:

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
Ik ben nu sinds enkele dagen Redhat 8 gebruiker en het is zeer mooi en bevalt best goed. Nu wilde ik echter een aantal fonts erbij installeren (windows TT fonts). Ik had verwacht dat daar ook wel een grafisch tooltje voor bijgeleverd zou zijn, maar dat viel nogal tegen. Ik heb het nu voor elkaar door de instructies hier te volgen, maar echt makkelijk/gebruiksvriendelijk is dat niet (understatement). Nadat je namelijk de fonts heb geïnstalleerd, worden ze in een aantal applicaties (mozilla, openoffice) wel herkend, maar Gnome (wat ik gebruik en imho het makklijkst/mooist is) herkent ze niet. Daarvoor moet je namelijk met de hand nog /etc/fonts/fonts.conf editten en gnome-font-install (volgens mij) draaien.

Heb ik iets gemist, of heeft RedHat gewoon hier op een belangrijk punt vergeten te voorzien in een config-utility?

Verwijderd

Maak een directory .fonts in je home directory en kopieer je ttf fonts daar naar toe. Nu hoeft je alleen maar x-server opnieuw op te starten.

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 20:59
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 13:41:
Maak een directory .fonts in je home directory en kopieer je ttf fonts daar naar toe. Nu hoeft je alleen maar x-server opnieuw op te starten.
bij mij werkte dit niet :(
ik heb gewoon /usr/X11/fs/config (uit mijn hoofd) aangepast (TTF dir toegevoegd) en toen werkte het wel :)

Verwijderd

Hoe het zou moeten werken:

- Plaats de nieuwe lettertypes in /usr/share/fonts (mag zelf een directory aanmaken, wordt allemaal recursief uitgelezen)
- Als je niet wil dat iedere gebruiker de lettertypes kan gebruiken plaats je ze in ~/.fonts ipv /usr/share/fonts
- Klaar (je hoeft niets opnieuw te starten of uit te loggen omdat iedere 30 seconden wordt gecheckt of er nieuwe lettertypes zijn toegevoegd (afaik))

En als tweede is die pagina van de MS core fonts bedoeld voor installatie met Xft1 en niet 2 (+ fontconfig)
edit:

Red Hat 8.0 gebruikt dus geen Xft1 meer.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 15:19:
Hoe het zou moeten werken:

- Plaats de nieuwe lettertypes in /usr/share/fonts (mag zelf een directory aanmaken, wordt allemaal recursief uitgelezen)
- Als je niet wil dat iedere gebruiker de lettertypes kan gebruiken plaats je ze in ~/.fonts ipv /usr/share/fonts
- Klaar (je hoeft niets opnieuw te starten of uit te loggen omdat iedere 30 seconden wordt gecheckt of er nieuwe lettertypes zijn toegevoegd (afaik))

En als tweede is die pagina van de MS core fonts bedoeld voor installatie met Xft1 en niet 2 (+ fontconfig)
edit:
Red Hat 8.0 gebruikt dus geen Xft1 meer.

Hm, dat kan ik nog wel es ff proberen. Maar waarom is er geen tool voor waarmee dat kan? Ik bedoel: zo moeilijk moet zoiets niet te maken zijn. Bovendien kon ik ook niets in de Docs vinden over dit onderwerp. * Martin Sturm had geen ervaring met Xft2

Verwijderd

same reasons as waarom ntfs er niet in zit standaard - redhat is redhat, geen 1337-h4X0r-t00l-4-windows.

Verwijderd

Martin Sturm schreef op 15 oktober 2002 @ 15:58:
Hm, dat kan ik nog wel es ff proberen. Maar waarom is er geen tool voor waarmee dat kan? Ik bedoel: zo moeilijk moet zoiets niet te maken zijn. Bovendien kon ik ook niets in de Docs vinden over dit onderwerp. * Martin Sturm had geen ervaring met Xft2
Ik heb het vermoeden (lees: ik gok) dat ze dit willen integreren in Nautilus, maar om dat te doen zal eerst iedereen (distro makers) over moeten stappen op fontconfig omdat het eerder niet zoveel nut zal hebben..
RH8 is op dit moment nog de enige distro met fontconfig.

Je zou eventueel een scriptje kunnen maken voor Nautilus om het nu alvast wat makkelijker te maken..
(zodat je op een lettertype kan klikken en dan een scriptje kiezen om het lettertype naar /usr/share/fonts of ~/.fonts te copieren)
Pagina: 1