Kan mijn voedings-fan veilig op 7Volt??

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik ben op het moment mjin pc wat stiller aan het maken, door de componenten, kabels en fans op wat betere plaatsen te zetten en overbodige fans/dingen er uit te halen, en hij is al een stuk stiller dan eerst :)

Op het moment is mijn cpu 35 graden (43 stressed) en is mijn case 32 graden (37 stressed), alleen wil ik mijn pc graag nog stiller hebben.

Hier heb ik ff snel gepaint, mijn systeem:
Afbeeldingslocatie: http://www.picturehosting.net/image.php?user=Empie&image=Empie-1034680492.gif

Fans 1 en 2 blazen naar buiten, er zit geen fan op plaats 3 en fan 4 is mijn CPU fan :)

Systeem specs verder staan hier: Systeem specs
Kaart A is een GeForce II Mx met Passieve koeling, deze wordt best wel heet (kaart B is een 3Com 905-TX, niet belangrijk dus). De harddisks zijn beide Maxtor D740x ball-bearing zonder extra koeling (ook redelijk warm).

Dit alles gaat goed zonder problemen, en de cpu fan en fan2 hoor ik nauwelijks, alleen de voedingsfan doet continu zijn beste F16-immitatie :(

Nu kan ik theoretisch die fan best op 7 of 5 Volt zetten, maar als ik aan de lucht voel die uit mijn voeding komt is die best wel warm, en ben ik bang dat mijn voeding dan misschien te heet word (==voeding RIP).

Ik heb geen flauw idee hoe ik kan testen hoe heet mijn voeding (het is een Target 300 Watt) wordt (ik heb geen sensor oid), en hoe warm een voeding eigenlijk mag worden. Hoe kan ik er achter komen of ik mijn voedingsfan op 7 of 5 volt kan zetten zonder dat het een risico vormt?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zet hem op 7volt en kijk of ie niet onstabiel wordt of te warm oid. Normaal kan het wel.
Verwacht geen sluitend antwoord, het ligt - net als overklokken - aan de situatie.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Wat is dus te warm? Moet ik aan de voeding voelen? of aan het (alu) koellichaam IN de voeding (maar dan is de voeding dus open, zijn de testomstandigheden niet gelijk aan hoe hij gaat lopen...?

En moet ik hem nog kunnen beetpakken, of mag 'ie warmer worden?

My anime addiction.

Verwijderd

Ik heb zelf ook all mijn fans op 7 volt draaien, behalve de voeding fan. Dat durfde ik niet aan.
Als de specs van die fan bekend zijn kun je uitrekenen hoeveel lucht er door gevoerd wordt.
Zelfs dan blijft het een gok, of deze doorvoer goed genoeg is.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoals ik al zeg: is telkens anders.
De ene voeding mag warmer worden dan de andere. Kzou er niet aan gaan voelen als ie aanstaat iig.
Je merkt vanzelf wel of die stabiel blijft of niet. Koop anders een papst fan die is al een stuk stiller op 12v. :)

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

NIET de koelvin beetpakken, dat zou je wel eens met je leven kunnen bekopen (koelvinnen zijn niet noodzakelijk ground...). Het beste criterium lijkt mij of er geen schroeierig geurtje uitkomt...

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Slein schreef op 15 oktober 2002 @ 13:35:
NIET de koelvin beetpakken, dat zou je wel eens met je leven kunnen bekopen
* EMP is toch best blij met sommige tips, handiger om van te voren te weten ipv zelf achter te komen :*)

My anime addiction.

Verwijderd

Koop een goedkope binnen buitenthermometer bij de kijkshop oid en leg de buitensensor op je voeding, zolang die onder de 40C blijft...

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 01:41
Ik heb in mijn voeding gewoon een Papst NGL fan gedaan, nog geen problemen mee gehad maar hij wordt nu best wel wat warmer :)

Verwijderd

Als je voeding te heet wordt, zal íe geen constante spanningen meer kunnen leveren en zal je pc crashen. Ik zou zeggen, probeer het gewoon en hou hem in de gaten. Laat hem niet alleen aanstaan voordat je er een hele tijd bij bent geweest om in de gaten te houden dat dat ding niks raars doet (in de fik vliegen bijv.). Ik heb mijn voedingsfan ook een tijd op 7V gehad. Lekker stil idd, maar mijn pc werd instabiel. Het hangt bijvoorbeeld ook af van het vermogen van je voeding en het vermogen dat je pc verbruikt. Als je een 300W voeding hebt en je pc verbruikt 290, dan zal het feest wel niet doorgaan, aangezien je voeding dan bijna op max draait en hij veel warmer wordt en dus meer luchtkoeling nodig heeft. Als de lucht echt behoorlijk warm is dan zou ik er zowieso niet aan beginnen. Denk er dan eens over om een nieuwe stille voeding te kopen. Zalman heeft hele stille en Enermax waarschijnlijk ook wel. Succes iig.

• EternalDragon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03-2013
Denk dat 7V meestal geen probleem is! Ik heb hem zelf op 5V, maar ik heb de voeding wel uit mijn kast gehaald, zodat de fan de warme lucht uit de kast niet hoeft te koelen. De 5V fan koelt dus alleen de voeding zelf. Hij draait al een paar maanden zo, nog geen problemen mee gehad. En hij is geruisloos!

Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Dit probleem had ik ook. Die warme lucht komt niet door de voeding, maar door de processor. Doe wat ik heb gedaan op http://casemodstil.mine.nu daar vind je ook de link naar het topic op tweakers. Met een beetje creativiteit zie je daar dat je voeding het een stuk aangenamer krijgt als die geen warme lucht van de pro moet afzuigen. Kijk zou ik zeggen....

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Ik heb mijn voeding gemod met een 80mm fan aan de achterkant op 7volt en een 60mm aan de voorkant op 5volt. Werkt perfect en enorm stabiele spanning over alle punten, en mijn systeem trekt best wel wat weg:

Voeding noname 350watt

P4 1,6 @ 2,5 Ghz
512 MB pc2700 @ 3500
GF4 Ti4200 128mb ViVo @ 30% oc
2x HD 40gb in RAID0
2xCD-rom

en wat USB spulletjes eraan en geluidskaart en netwerkkaart enzo.. Maar het werkt echt goed, het is de moeite waard om je systeem stiller te krijgen

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:45

scorpionv

This space for rent

Dremel of decoupeer iig die standaard 'fanguard' er eens uit, dat scheelt en luchtdoorvoer, en herrie. Verder zou ik het best aandurven om er een Papst NGL in te plaatsen, bij mijn temperatuurgestuurde Enermax draait de fan ook heel langzaam. Dus mijn voeding is blijkbaar niet zo gevoelig wat betreft temperatuur. Waarom zou de jouwe het dan wel zijn.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Nou, ik ga het gewoon proberen, heb een temperatuurmetertje geregeld (gewoon een hele smalle binnenshuisthermometer :Y)) welke ik gewoon er op/in ga houden en dan de boel in de gaten ga houden, eerst met een half uurtje idle en dan een half uurtje burn-in ofzo :-)) (na 17 minuten werd de temp van mijn systeem toch niet hoger toen ik een temp test deed)

Wat ik mij alleen afvraag is wat nog een veilige temperatuur is. Ik wil wat speling houden, want ik haal niet elke maand al het stof uit mijn kast, dus hij gaat na verloop van tijd wat minder koelen... Ik zit zelf te denken dat de lucht welke direct uit mijn voeding komt maximaal 50 graden mag zijn, of ben ik nu te voorzichtig?

De geurtest (of ik een schroeilucht ruik) vind ik niet zo'n geweldig idee, ik zal idd wel eens het "kastrooster" voor een fingerguard gaan vervangen :) (wordt waarschijnlijk handwerk, met een gewoon ijzerzaagje en een vijl/schuurpaper, meer heb ik niet, maar moet dit ook mee lukken :))

Wat ik misschien ook kan doen is de airflow binnen de kast wat manipuleren dat er meer warme lucht uitgezogen wordt door fan nr. 2. Deze (welke lang niet zo hard draait als mijn psu fan hoor) blaast op het moment ongeveer koude lucht uit (kamertemperatuur) dus misschien kan ik die "helpen" (al moet ik nog uitzoeken hoe :))

Ik heb helaas deze weer er geen tijd voor, ga nl. het weekend weg :) maar zodra ik resultaat heb zal ik het melden :)

My anime addiction.

Verwijderd

k mensjes dit is modden. net als ocen lekker risicovol. dus het komt er op neer dat je moet proberen en je portemonee gereed houden :P. maar goed laat toch maar helpen. mijn voeding draait (iuteraard :P) op 7 volt want ik slaap graag snachts :P. maar goed wat ik heb gedaan is dus gewoon de 5 en de 12 volt aan elkaar en ja hoor prachtig stil. maar wat wil nou... ik ben niet slim en die draadjes zitten mooi met alleen een plakbandje aan elkaar vast en ik heb niet de moeite genomen om het in de voeding aan elkaar te verbinden maar er buiten. dus geregeld als ik een ide device eruit haal flikkerd de 5 votls eruit en nog leuker word het als ik hetniet door heb. dan haalt ie net windows xp soms komt ie halverwege maar toch overleeft ie het. maar hij doet het nog steeds _/-\o_ aan mijn voeding. want mn vorige deed het al na 1 keer niet. deze heeft alleen een paar minuutjes nodig om bij te komen en dan doet ie et weer volle kracht.

Je moet maar geluk hebben met ocen :P. dus om mijn uber lange verhaal korter te maken. gewoon proberen. ik heb een simpele no name 300 watt voeding. en hij doet het beestelijk :P. >> 1133 @ 1455 @ 1.85(k met waterkoeling maar toch die voltages doen het m wel :P) en de 5 voltslijn kom nooit en te nimmer onder de 4.86 :) perfect dus :P. hij mag nog .11 lager >:)

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Heb zojuist weer een nieuw ideetje op gedaan (was nl iets aan het solderen, en toen viel mij dit dingetje op) je hebt van die of-of schakelaartjes, en ik heb ff snel een schemaatje in elkaar gepaint:

Afbeeldingslocatie: http://www.picturehosting.net/image.php?user=Empie&image=Empie-1034761058.gif

zo'n schakelaar kan je mooi in de achterkant van de voeding bouwen, en op deze manier kan ik snel terwijl mijn systeem helemaal dicht zit tussen 7 en 12 Volt schakelen :) (een baybus ga ik er nog niet van maken).

My anime addiction.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 01:41
Ik heb de draadjes van mijn voedingsfan gewoon uit de voorkant v/d voeding laten lopen zodat ik hem ook zo tussen de verschillende voltages kan schakelen. Alleen heeft dat bij mij niet zoveel nut omdat er al een Papst NGL fan in zit en op 12v is de luchtverplaatsing echt al minimaal dus die ga ik echt niet op 5v zetten ofzo :o

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Als je op plaats 3 ook een fan zet (die zorgt voor betere airflow) komt er minder hitte van je pro. in de voeding, ik denk dat je dan de voeding makkelijk op 7 volt kan laten draaien :)

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

probeer gewoon. en als ie kapot gaat koop je een goede stille voeding ;)
heb ik ook gedaan :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Gelukt! Mijn voeding is gemod volgens het schema, en omdat ik toch bezig was (en een dubbele schakelaar had) heb ik er ook maar een LEDje bij geplaatst, wat aan gaat wanneer de fan op 12Volt loopt :)
Afbeeldingslocatie: http://www.picturehosting.net/image.php?user=Empie&image=Empie-1035444012.gif
Escuus voor mijn 3D-paint-tekenkunst, ik had het ook liever met een digi-cam gedaan, maar die heb ik niet :'(

Het schema is nu als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.picturehosting.net/image.php?user=Empie&image=Empie-1035445823.gif

De LED is een inbouw-dingetje met ingebouwde weerstand, dus gewoon 12 Volt er op en hij gaat aan :) Tis niet bijzonder, maar ik heb er toch plezier van, en het scheelt weer wat geluid :)

Helaas heb ik moeten merken dat de grootste bron van geluid niet deze fan is, maar iets anders (waarschijnlijk mijn 2 harddisks).

Bedankt voor alle tips iig! Zo is een begin maken met modden wat "veiliger" dan maar uit jezelf wat hakken en zagen :-)

Btw. mijn temps zijn in idle van zowel cpu als case precies 1 graad omhoog gegaan, dus dat maakt vrijwel niets uit, de lucht uit mijn voeding is wel wat warmer, maar zeker niet alarmerend.

My anime addiction.

Pagina: 1