Meer informatie over de interne werking van een database

Pagina: 1
Acties:

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over de interne werking van een database. Heb al eens vaker met google gezocht en hier, maar ik weet niet precies welke keywords ik moet pakken. Ik vind namelijk alleen maar informatie over het gebruik van een database en de voordelen en nadelen enz.

Wat ik graag wil weten zijn zaken zoals de opslag van records (losse bestanden/een groot bestand, gebruik van fysieke filepointers, structuren enz.), het zoeken (gebruik van binaire bomen en de optimalisaties hiervan), de verwerking van sql (analyse van de query en optimalisatie) enz.

Hier zal vast wel informatie over te vinden zijn, alleen heb ik ff wat problemen om die te vinden, dus wie helpt mij op weg ? :)

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Verwijderd

Hier kun je de MS SQL Server books online vinden.

SQL Server maakt gebruik van Pages en Extends voor de opslag van gegevens. Zoek hier maar eens op in de books online. Die andere onderwerpen kun je vast ook wel hierin vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2002 12:45 . Reden: Nog wat info toegevoegd ]

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Heb zelf een informatica studie gevolgd en ben nu werkzaam als programmeur, dus er mag wel iets dieper op worden ingegaan ;) ;)

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Over binaire boom:

Databases gebruiken geen binaire bomen, maar b-trees en b+trees. Het aantal kinderen per node is afhankelijk van de grootte van het record en de grootte van een disckblock. Hierdoor kan een node in 1 ruk ingelezen worden. (verschil tussen b en b+ is dat bij b+ records in alle nodes worden opgeslagen terwijl bij b dit alleen in de leaves gebeurt)..

Dit alles heb ik uit mijn fundamentals of database systems. Het kan zijn dat dat al een beetje outdated is, maar ik denk dat je op zoek bent naar zo'n soort naslag werk.

[ Voor 0% gewijzigd door Janoz op 15-10-2002 13:13 . Reden: hmm .. idd het boek van de post hierboven :) ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

D2k

CJ Date's boek?

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Dit alles heb ik uit mijn fundamentals of database systems. Het kan zijn dat dat al een beetje outdated is, maar ik denk dat je op zoek bent naar zo'n soort naslag werk.
Volgens mij is dat een van de meest aangerade naslagwerken voor database systemen en architectuur! Zal eens nazoeken welke dat ook weer exact was.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:06

Crazy D

I think we should take a look.

Dusty's taak overgenomen? :+

C.J. Date "An Introduction To Database Systems" dus :)
ISBN 0-201-68419-5

Exact expert nodig?

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 13:19:
[...]

Volgens mij is dat een van de meest aangerade naslagwerken voor database systemen en architectuur! Zal eens nazoeken welke dat ook weer exact was.
Als je even een paar posts naar boven leest kan je je die moeite besparen ;)

Verwijderd

Toch even de moeite genomen. Meest aangerade handboek voor relationele databases design inclusief interne werking.

Hardcover | Addison Wesley Publishing Company | USA Edition | 1988
ISBN: 0201114348
Handbook of Relational Database Design

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het boek wat wij hier op school voor kregen was ook Fundementals of Database Systems van Elmasri en Navathe ISBN: 0201542633

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 17:07
Ik heb hier het boek: "Principles of Database Systems- with Internet and java applications; Greg Riccardi; isbn 020161247x" liggen, die ik moet gebruiken voor skool.
ook b+ bomen endergelijke worden er in behandeld.
Pagina: 1