Dit is mijn systeem
Moederbord: Epox 8kta3+
Processor: unlockte Athlon XP 1800+
Video: GF2 MX
Geheugen: 384 MB (256+128)
HD: Maxtor 30 gig met ventilator
Geluid: DMX X-fire 1024
Netwerkaartje
Cd-fikker
Floppy
1 Casefan.
Voeding 300 Watt.
Ik heb deze configuratie al een aantal maanden zonder noemenswaardige problemen draaien. Maar sinds kort doet ie vreemd...
Als ik de computer aanzet krijg ik heel vaak een aantal piepjes te horen en blijft mijn scherm zwart. Als ik daarna de computer uitzet en vervolgens opnieuw aanzet start de computer wel op maar krijg ik de foutmelding: CMOS checksum error Defaults Loaded. Na op F1 te hebben gedrukt start de computer gewoon op.
Alle hardware werkt vanaf dat moment zonder problemen.
Rebooten doet ie ook niet lekker. Soms doet ie het wel gewoon goed maar andere keren krijg ik wel een zwartscherm maar gaat ie niet verder met rebooten, op de LED op mijn moederbord lees ik namelijk FF (betekend: system booting, brand altijd als je besturingssysteem draait)
Als ik de resetknop gebruik start ie ook niet door en krijg ik de code 0C, volgens het boekje betekend dat: Initialization of the BIOS data area.
Ik heb de BIOS geflasht met de nieuwste BIOS versie. Ik heb de CMOS batterij vervangen. Maar het probleem is er nog steeds.
Ik kan dus alleen maar opstarten met mijn BIOS defaults en dat tweakt niet echt lekker
Ik denk zelf aan een voeding probleem.
Dus heb ik de PMG FAQ - hangen en opstartproblemen gelezen.
Maar die snap ik niet helemaal. Er staat
"In de Is de 5V lijn stabiel?
Het mag niet meer dan ~5% uitwijken (tussen 4,8V en 5,2V kan nog mee door)."
5 % van 5 V afwijken zou betekenen: Tussen 4,95 en 5,05 V. Dus daar klopt iets niet in de FAQ.
Op mijn systeem zit ik tussen de 4,89 en 4,95 V.
Is mijn voeding het probleem?
Moederbord: Epox 8kta3+
Processor: unlockte Athlon XP 1800+
Video: GF2 MX
Geheugen: 384 MB (256+128)
HD: Maxtor 30 gig met ventilator
Geluid: DMX X-fire 1024
Netwerkaartje
Cd-fikker
Floppy
1 Casefan.
Voeding 300 Watt.
Ik heb deze configuratie al een aantal maanden zonder noemenswaardige problemen draaien. Maar sinds kort doet ie vreemd...
Als ik de computer aanzet krijg ik heel vaak een aantal piepjes te horen en blijft mijn scherm zwart. Als ik daarna de computer uitzet en vervolgens opnieuw aanzet start de computer wel op maar krijg ik de foutmelding: CMOS checksum error Defaults Loaded. Na op F1 te hebben gedrukt start de computer gewoon op.
Alle hardware werkt vanaf dat moment zonder problemen.
Rebooten doet ie ook niet lekker. Soms doet ie het wel gewoon goed maar andere keren krijg ik wel een zwartscherm maar gaat ie niet verder met rebooten, op de LED op mijn moederbord lees ik namelijk FF (betekend: system booting, brand altijd als je besturingssysteem draait)
Als ik de resetknop gebruik start ie ook niet door en krijg ik de code 0C, volgens het boekje betekend dat: Initialization of the BIOS data area.
Ik heb de BIOS geflasht met de nieuwste BIOS versie. Ik heb de CMOS batterij vervangen. Maar het probleem is er nog steeds.
Ik kan dus alleen maar opstarten met mijn BIOS defaults en dat tweakt niet echt lekker
Ik denk zelf aan een voeding probleem.
Dus heb ik de PMG FAQ - hangen en opstartproblemen gelezen.
Maar die snap ik niet helemaal. Er staat
"In de Is de 5V lijn stabiel?
Het mag niet meer dan ~5% uitwijken (tussen 4,8V en 5,2V kan nog mee door)."
5 % van 5 V afwijken zou betekenen: Tussen 4,95 en 5,05 V. Dus daar klopt iets niet in de FAQ.
Op mijn systeem zit ik tussen de 4,89 en 4,95 V.
Is mijn voeding het probleem?