Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Auto Versterker SuperTech op voeding aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje waarbij jullie me mischien wel kunnen helpen. Ik wil dus een versterker die ik ooit van me broer heb gekregen gaan gebruiken als versterker tussen pc en boxen... Nu vraag ik me af of dit te doen is?

En hoe kan ik dit het beste + goedkoopste aanpakken.. (Vooral et goedkoop is belangrijk ik ben een arme student :) )

OP het gebied van Audio ben ik behoorlijk n00b dus niet van die moeilijke antwoorden. Houdt het een beetje n00bies.. :)

Het is dus een Supertech 400 Watt versterker.. 4 Kanaals.. 12V ingang (Duh! die 12v was logisch :) )

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Owkeej,

Geluid uit je computer in da input van de versterker,

het output kanaal naar de speakers

lijkt me vrij logisch :?

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha :) Okaaay ik bedoelde dus met power supply.. solly :)

Want dat snapte ik dus ook wel :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit lijkt me meer een electronicatopic, heeft wel erg weinig met audio te maken... Maar volgens mij moet je gewoon een 12V draad pakken uit je voeding... Wel een beetje ERG basic.

>> CME

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm een 12V draad uit me voeding.. op een 400 watt versterker.. Volgens mij vindt me voeding dat niet leuk.. Maar kan aan mij liggen?

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:40
Ja, die 400 Watt is muziek vermogen, niet het stroomverbruik..... Je versterker kan het aan om 400w aan muziek voort te brengen, maar hij trekt lang geen 400W. mijn midi set trekt 80W en heeft 5x80= 400w muziekvermorgen

maw, je voeding zal in z'n nopjes zijn met de versterker.

correct me if i'm wrong

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 21:31
Hmm
Weet je zeker dat hij het nog doet want ik heb zelf een supertech 200watt ding gehad en kreeg er geen geluid uit.
Nog even die versterker heeft geen voorversterker dit wil zeggen waar mee jij het volume en of klankregeling kan regelen is niet aanwezig in de versterker. Als je hem aansluit zou ik de bron ff heel erg zacht zetten anders zegt er iets poef hetzij je versterker of je boxen.

Want het is een soort van eindversterker zeg maar de echte krachtpatser en als je born iets te hard is staat de versterker ook heel hard :X en ik weet het heb een keer een 200watt eindversterker direct op mijn cd speler gezet (was toen ook audio noob) nou ik ben nog nooit zo snel de kamer uit gerend om gehoorbescherming te halen.

En ik weet ook niet of jouw computer voeding dat trekt. Want een versterker heeft een soort van stroom buffer nodig.
Dit komt er op neer dat als jij versterker op eens heel hard moet gaan werken (dynamiek) dat heeft hij ook meer stroom nodig (duh) en als hij dat niet kan krijgen of hij trekt het uit jouw voeding dan gaat je voeding kapot of uit.
Dit word ik echte versterkers opgelost door een zo genoemde elco's. Dit is in feite niks anders dan een batterij die "volloopt" als er stroom op komt te staan. Deze zorgt er voor dat er dan een stroombuffer onstaat voor de versterker.

Ik weet niet of je je compvoeding wilt gaan gebruiken zo ja haal een aparte voeding voor je versterker want ik denk niet dat jij compvoeding dat trekt of je moet echt een flinke voeding hebben 400/500 watt

Ik heb zelf nu ook een autoradio op een oude 150watt AT voeding lopen en voor dat ik er een stroombuffer tussen de autoradio en voeding had zitten krijg ik hem haast niet aan omdat hij elke keer de voedingelco's leeg trok. Hij ging een paar keer aan uit aan uit daarna ging de voeding zeg maar "uit". Toen heb ik 2 elcos van (2200uf bij 35v) tussen de voedings draden gesoldeerd en toen liep hij wel.
Kort om ik zou de versterker eerst testen als je daar de kans voor krijgt en daarna een voeding gaan zoeken die genoeg kracht kan leveren. De manier die ik heb toe gepast kan ook maar dan moet je de voeding wel weer actief gaan koelen. Ik heb hem nu gekoelt met een fan@5v.

Ik hoop dat je het een beetje kan volgen want het is niet echt noobies gehouden :)

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Verwijderd

Topicstarter
Jawel hoor :) Kijk hier heb ik wat aan..

Ik hadt namelijk eerst het idee om het met een travo te gaan gebruiken maar bij de gedachten dat de beste travo die ik thuis had liggen maar 1A max was.. Hadt ik de gedachten dat dit nooit zou gaan..

Nu vertel je over die 2e voeding.. komt dat ff goed uit.. Ik heb nog een ATX voedingkje liggen.. Maaar zoals ik goed begrijp niet meteen op de voeding testen?

En waarschijnlijk gaat hij als hij werkt het niet perfect doen omdat ik die stroombuffers er tussen moet hangen? Zijn die dingen beetje te betalen (Als ik et het zo lees lijkt et niet al te duur)

Alvast Thnx! Ben al een heel stuk verder..

• Jaguar_e
  • Laatst online: 28-08 21:31
de buffers zijn best te betalen maar er zit weer verschil in tussen de kwaliteit maar gewone standaard meuk is voldoende
De atx voeding zou het kunnen trekken denk ik ik heb alleen ervaring met een at voeding van 150 wattjes dus

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02-2021
let wel op, een beetje amp trekt gauw 20 A weg en of je voeding(en)daar zo blij mee is (zijn) dat weet ik niet.

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Dit is geen computer-gerelateerde EL, maar om hem na JvS' move dicht te knikkeren is ook niet tof. Hou het dus netjes ontopic, want anders gaat deze direct op slot.

Zelf denk ik dat je PC-voeding deze versterker niet trekt, met als gevolg dat bij stevige bas je PC ineens reboot (de voeding denkt dat er een kortsluiting is en reset).

Verwijderd

Ik zal ff mijn ervaring met je delen:

HET WERKT WEL!

Wij hebben dit jaar tijdens de vakantie een 4*100 W versterker
aangesloten op een oude 250W AT voeding. Een discman op de
line-in en het hele spul maakte een flinke herrie >:)

b.t.w. Jouw Supertech (Kijksjop neem ik aan) levert zeker geen
400W continu. Kijk wat voor een zekering er in de versterker zit
en controleer vervolgens hoeveel ampere je voeding kan leveren
op 12V.

Ik zal vanavond als ik thuis ben wel ff een foto posten als bewijs
dat het lukt!

Verwijderd

ik heb ook zo'n Supertech ElCheapo versterkertje hier liggen van 200Watts, aldus de opdruk. Ik heb hem natuurlijk al lang uit elkaar gehaald, en het blijkt dat er 2x TDA1519 versterkers in zitten.
Op de philips site (http://www.semiconductors.philips.com/pip/TDA1519) staat vermeld dat het in werkelijkheid maar een 12Watt versterker is. 2x12=24W en dus absoluut geen 200!

Maar om op het verhaal terug te komen, je kunt dit soort relatief lichte versterkers ook zonder buffer (condensator) op een AT(X) voeding aansluiten. Je zult er dan niet altijd optimaal rendement uit halen, maar het wil wel. Voor grotere versterkers zou je eigenlijk idd een buffer condensator moeten toevoegen, maar kijk daar wel mee uit! Een geschikte buffercondensator moet namelijk al vrij groot zijn om een beetje effect te hebben bij zwaardere versterkers (denk aan 1mF). Maar dan klapt je voeding er gegarandeerd uit bij het inschakelen. De grote condensator vormt als het ware een soort kortsluiting op het moment dat je de voeding inschakeld, en dat vindt je voeding niet zo heel leuk.

Dus geen grote condensator op je voeding aansluiten. Zware versterkers zullen dan ook nooit echt goed werken op een AT(X) voeding.
Pagina: 1