[EL] case onder stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Topicstarter
Laatst had ik erg veel last van spontane crashes van mijn systeem :( . Ik begreep er niets van, clean install van win2k had ook geen effect. Ik dacht toen dus dat het eraan lag dat mijn pc niet geaard was. Ik heb nergens in mijn [studenten]kamer randaarde, dus wilde ik mijn case met een draadje aan een verwarmingsbuis vastmaken. Toen ik hiermee bezig was voelde ik hevige tintelingen in mijn handen en schrok me het apelazarus :X . Meteen een multimeter tevoorschijn gehaald en die tussen me case en de verwarming gezet. Er bleek een potentiaalverschil van dik 200V !! te zijn. De stroomsterkte bedroeg slechts enkele miliamps. Ik heb nu dus mijn mobo uit mijn case gehaald en alles staat op mijn buro. Mijn systeem is ineens zo stabiel als een bunker. Iemand een idee hoe dit kan? Zit er ergens in mijn voeding een kortsluiting met zijn behuizing oid?

Het lijkt me verder super slecht voor de hardware als er spanning op de case staat of valt dat wel mee :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

gebruik je wel een geaard stopcontact?

Zoniet , dan zou je wat condensators uit je voeding & monitor moeten slopen:
Meeste voedingen zittencondensators tussen nul en randaarde en de fase en randaarde.
Zonder randaarde heb je dan 110 Volt op je kast! Condensators vormen een capacitieve spanningsdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Een slechte voeding kan de oorzaak zijn, maar misschien hangt de radiator ook niet aan de aarde of zit er iets aan de radiator dat een potentiaal verschil veroorzaakt.

Een andere boosdoener hier is de kabel-TV (UPC). De kabel zou geaard moeten zijn maar dat is hij duidelijk niet. Iedere keer als ik mijn radiokaart aansloot zag je de vonken overspringen.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-06 15:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik krijg ook schokjes as ik mijn PC en de verwarming vasthoud... dit heeft idd met de aarding te maken en kan volgens mij ook slecht zijn voor je hardware. Enige oplossing lijkt mij toch om een aarde op de verwarmingsbuis te zetten (hoewel dit eigenlijk niet mag!)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
Zonder randaarde heb je dan 110 Volt op je kast!
Ik werk al jaren zonder randaarde en heb daar geen ervaring mee.
110volt bij een laag amperage merk je toch wel.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik heb op geen van de pc`s randaarde en ik heb nergens last van. 2 at en 1 keer atx.
ik denk dat je voeding een beetje gaar is.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:32
_bas_ schreef op 15 oktober 2002 @ 11:03:
Een slechte voeding kan de oorzaak zijn, maar misschien hangt de radiator ook niet aan de aarde of zit er iets aan de radiator dat een potentiaal verschil veroorzaakt.

Een andere boosdoener hier is de kabel-TV (UPC). De kabel zou geaard moeten zijn maar dat is hij duidelijk niet. Iedere keer als ik mijn radiokaart aansloot zag je de vonken overspringen.
Dat heb ik met de kabel van mijn monitor, heel vaag... Is gewoon geaard!
Maar ja, die doet het al een tijdje dus zie het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 20:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik neem aan dat dat potentiaal verschil er was toen je de randaarde nog niet had aangesloten. Dat is normaal. De voeding van de computer heeft een zwevende nul die je via de randaarde echt op nul moet leggen, anders dan zoekt die het zelf wel uit, en vanwege de opbouw van die voedingen ligt de nul van de computer dan rond de 220V.
Het moederbord is met ijzeren of koperen schroefjes aan de kast gemonteerd, die krijgt dus 220V op het PCB te staan. Dat is niet bevorderlijk voor de stabiliteit. Als je het mobo eruit haalt is de verbinding naar de computerkast ook weg.

Aarden die hap, zoals je zelf ziet scheelt het een stuk. Ik denk dat het mij een videokaart heeft gekost (kan het natuurlijk niet hardmaken, maar daarna heb ik de computer ook geaard)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 64859 schreef op 15 oktober 2002 @ 11:02:
gebruik je wel een geaard stopcontact?

Zoniet , dan zou je wat condensators uit je voeding & monitor moeten slopen:
Meeste voedingen zittencondensators tussen nul en randaarde en de fase en randaarde.
Zonder randaarde heb je dan 110 Volt op je kast! Condensators vormen een capacitieve spanningsdeler
Als je even goed leest zie je dat ik geen beschikking heb over een geaard stopcontact. Condensatoren uit mijn voeding of monitor slopen vind ik echt een veel te rigoreuze onderneming. Staat er verder zonder randaarde 110V op je case :X :? ??? Dit zou toch hartstikke belachelijk en levensgevaarlijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

nope, is standaard..
daarom ben je ook verplicht je pc te aarden om de werking te garanderen..

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

ik krijg altijd stroom als ik mijn coax kabel van de tv in mun tv kaart rag hehe :) springen altijd lekker blauwe vonkjes over hehe van 5 cm afstand ehhe verder ken ut toch niet zoveel kwaad?? ik heb ook gen randaarde loopt als een trein..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost

The_Ghost

Nou, het kan in zoverre kwaad dat apparatuur die je aan je PC aansluit (bijvoorbeeld audioversterkers) in een keer 110 volt aan hun massa krijgen.
Dat betekent dus dat je de voedinsspanning verlaagt, en dat is minder. Sowieso levert het inducties op bij het aansluiten.
Probeer maar eens een versterker met cd speler eraan gewoon te laten draaien, en prik dan je PC er maar eens aan. Het geluid zal in een keer een stuk zachter worden.
En nee, gezond is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:21
Anoniem: 48293 schreef op 15 oktober 2002 @ 12:04:
ik krijg altijd stroom als ik mijn coax kabel van de tv in mun tv kaart rag hehe :) springen altijd lekker blauwe vonkjes over hehe van 5 cm afstand ehhe verder ken ut toch niet zoveel kwaad?? ik heb ook gen randaarde loopt als een trein..
:O natuurlijk 5cm .....

1kV per mm

dus dan zou je 50kV tussen je antenne en je tvkaart hebben staan

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

anders ben je even serieus ofzo :+ . hehe het vonkt wel maar wel van iets dichterbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16108

Dat er spanning staat op de buitenkant van je computer als je geen randaarde gebruikt is dood normaal. Niets bijzonders. Gewoon randaarde aansluiten (of een draadje naar je verwarming).

Wat je in ieder geval NIET moet doen is de condensatoren van het netfilter er uit slopen (zoals hier ergens werd gesuggereerd)!!! Die dingen zitten er niet voor niets!

[en spanning meten tussen de verwarming en je kast zegt natuurlijk niets. Als je de twee pinnen van je voltmeter vrij in de lucht kaat hangen meet je ook spanning. Niet bijzonders toch?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 16108 schreef op 15 oktober 2002 @ 12:53:
Dat er spanning staat op de buitenkant van je computer als je geen randaarde gebruikt is dood normaal. Niets bijzonders. Gewoon randaarde aansluiten (of een draadje naar je verwarming).

Wat je in ieder geval NIET moet doen is de condensatoren van het netfilter er uit slopen (zoals hier ergens werd gesuggereerd)!!! Die dingen zitten er niet voor niets!

[en spanning meten tussen de verwarming en je kast zegt natuurlijk niets. Als je de twee pinnen van je voltmeter vrij in de lucht kaat hangen meet je ook spanning. Niet bijzonders toch?]
Nee, die condensatoren eruit slopen lijkt me ook een dom plan |:( . Ik weet zowieso niet eens welke eruit zouden moeten, dus dat is out of the question.
Dat er spanning op de kast staat is dus normaal? Hmmz, ik vind het maar vreemd, maar goed dat daar gelaten.
Het spanningsverschil tussen mijn kast en de verwarming bedraagt echter meer dan 200V, wat mij dus wel zorgen baart (baarde). Als ik de twee pinnen van mijn multimeter in de lucht hou, meet ik btw 0 mV.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 15-10-2002 13:12 . Reden: icoontje eruit geflikkerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
  • Laatst online: 18-06 23:35
Ik heb ook dit probleem gehad met een splinternieuwe PC...Ik heb toen tot 2x toe een nieuwe voeding gehad van de PC-boer, maar dat hielp niets. Heb nu zelf een randaarde gemaakt, door een draadje van de verwarming naar een randaardeaansluiting in een verdeelstekker (dus niet direct op de pc). Alles draait nu superstabiel... Heb hier ook ooit een topic over gemaakt:

[rml][ EL] Problemen met niet-geaard stopcontact[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16108 schreef op 15 oktober 2002 @ 12:53:
Waarvoor ztten die er dan? Hooguit wat ontstoring van lichtnet.
Meestal zitten er ook een smoorspoel in zowel aarde als nul. Zet dan de halve capaciteit tussen nul en fase ipv twee aanwezige Cs

Wat ook goed werkt:
Sluit al je apparatuur aan op een spanningsrail met randaarde. De stekker van spanningsrail gaat in ONgeaard stopcontact. Je hebt nu geen randaarde , maar alle kasten zijn doorverbonden. ( zo had je de VGA kaart waarschijnlijk niet opgeblazen)
Tevens mantelstroomfilters tussen CAI-aansluiting

Edit:
Victor: wat is status van je MP3 speler? Lijkt er op dat je oude site plat is, en nieuwe under construction...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

toch is het wel vaag, ik draai nu al jaren zonder randaarde, en mn pcs zijn allemaal gewoon stabiel...

mn server is nu alweer een paar maanden up, en met mn eigen pc heb ik ook geen problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik voor de verwarmingsbuis oplossing ga, ook al is het verboden. Het aarden moet niet te veel moeite zijn en vooral geen knaken kosten als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 00:16
ik gebruik geen aarde en mn AMD K6 233 draait soepel hoor, nou ja soepel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60255

Hepper ook last van op mn beide pc's, zelfs wel eens een kut schok gekregen met een vrij ouwe mic, van metaal. Da's echt schrikken, voel je inene allemaal tintelingen en je denkt pas na 5 seconden tering gauw die mic laten vallen :D
Toen maar eens een verlengsnoer gepakt, en vanuit de andere kamer stroom naar de pc halen, met aarde.

Zit trouwens je moederbord een beetje netjes vast in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn moederbord zit inderdaad netjes vast (zoals het hoort) in mijn kast (op het moment niet want hij ligt op me buro). Ik vind de stroom die je voelt wel mevallen, maar goed, ik vind het raar. Als je nu net uit de douche komt, wordt je elektrische ervaring een stuk onaangenamer (ervaring mee :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37093

ik heb een keer mijn floppy kabel uitgetrokken van mijn mobo toen pc aanstoend blauwe vonken van 10cm lang over mijn mob... die was dus dood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
O ja MoloCh, bedankt voor de interessante info, ik ben er echt mee geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Laatst online: 05-07 12:21
The_Ghost schreef op 15 oktober 2002 @ 11:40:
nope, is standaard..
daarom ben je ook verplicht je pc te aarden om de werking te garanderen..
Waarom zijn er dan nog steeds bergen met huurhuizen die alleen aarde hebben in de badkamer en keuken, waar het overigens verplicht is. Ik wil wel aarde maar is bijna ondoenlijk voor mij om aarde boven te krijgen.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor mij geldt hetzelfde. Ik woon op de vierde verdieping in een studentencomplex. Nergens randaarde, echt waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost

The_Ghost

eliminator007 schreef op 15 oktober 2002 @ 16:47:
[...]

Waarom zijn er dan nog steeds bergen met huurhuizen die alleen aarde hebben in de badkamer en keuken, waar het overigens verplicht is. Ik wil wel aarde maar is bijna ondoenlijk voor mij om aarde boven te krijgen.
Nou, omdat ze liever zo min mogelijk geld uitgeven he..
Ikzelf zit ook in zo'n huurhuis, en ik durf em echt niet aan de verwarming te knopen omdat ik blokverwarming heb....
Straks staat er heel vrolijk een monteur aan de deur met de politie om mij op te pakken voor poging tot doodslag... dank je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55479

de verwarming is verplicht geaard dus daar kan je hem gerust aan hangen
het enige probleem daarmee kan zijn dat er een weerstand in zit (door slechte verbindingen van buizen) dat er dan dus nog een paar volt over staat
is trouwens heel slim je pc tog te aarden
als dat niet is kan dat leiden tot instabiliteit hoe precies weet ik niet maar dat is me ooit uitgelegd

ik zit op de zolder en heb ook geen aarde dus gewoon aan de verwarming geknoopt

trouwens als je in het centrum van tilburg woont heb je geen aarde, dit is er namelijk niet omdat toen die huizen gebouwd werd de aarde via de waterleiding kwam maar aangezien die niet meer van ijzer is maar van plastic hebben veel huizen geen aarde meer
en dat heeft mij daar toch 6 pc's gekost waarvan een 2000+ en een paar andere snelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost

The_Ghost

em.. De waterleiding die aan je verwarming zit dient als aarde ja.
Als er iemand aan een verwarmingsleiding een PC knoopt en de monteur is bezig met het losmaken zit je op een gegeven moment met een potentiaal verschil van 110 V tussen de buis en de ketel. Aangezien de ketel ook een gastoestel is, is dit dus absoluut verboden en kan poging tot doodslag ten laste gelegd worden....

Als je het op die manier bekijkt is het dus niet zo heel veilig...
Voor je waterleiding is dit iets minder van toepassing, maar ik heb geen waterleiding langs mijn PC lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 21:15
The_Ghost schreef op 15 oktober 2002 @ 12:07:
Nou, het kan in zoverre kwaad dat apparatuur die je aan je PC aansluit (bijvoorbeeld audioversterkers) in een keer 110 volt aan hun massa krijgen.
Dat betekent dus dat je de voedinsspanning verlaagt, en dat is minder. Sowieso levert het inducties op bij het aansluiten.
Probeer maar eens een versterker met cd speler eraan gewoon te laten draaien, en prik dan je PC er maar eens aan. Het geluid zal in een keer een stuk zachter worden.
En nee, gezond is het niet.
heb compu via audio-out ook op versterker aangesloten, heb wel eens last van een schok als ik achterkant van kast aanraak maar merk niets aan geluidsniveau van versterker als ik compu uitzet en stroom er af haal

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, nog effe een update zodat mensen met hetzelfde probleem een oplossing hebben :) :

Ik heb het probleem verholpen door mijn voeding open te maken en vier kunststof ringetjes tussen het printplaatje en de voedingcase te plaatsen. De print is nu dus geïsoleerd van de voedingcase en dus ook van mijn pc-case/mobo. Ik kwam tot de ontdekking dat er op twee plaatsen (bewust) contact werd gemaakt tussen het printje en het metaal, waardoor dus het spanningsverschil veroorzaakt werd.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 07-11-2002 14:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43280

hmz ff een n00b vraagje he. Maare hoe kan ik zien of mijn comp geaard is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan kijk je naar je stopcontact en of daar van die rare ijzeren dingetjes inzitten waardoor je er geen gewone stekker in kan proppen. Is dit het geval, en zit je pc op dit stopcontact dan is je pc geaard :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43280

dan is mun pc geaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]Anoniem: 21486 schreef op 07 november 2002 @ 14:32:
Ik heb het probleem verholpen door mijn voeding open te maken en vier kunststof ringetjes tussen het printplaatje en de voedingcase te plaatsen. De print is nu dus geïsoleerd van de voedingcase en dus ook van mijn pc-case/mobo. [quote]

En als je nu met een ohm-meter meet met voedingskabels aangesloten, dan maakt het nog steeds verbinding!
via bijv je moederbord , VGA kaart harde schijf etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij mij was het probleem dat mijn pc om de haveklap crashte (clean install win2k). Toen ik de hele zaak uit mijn case had gehaald, bleken de stabiliteits problemen over te zijn. Mijn voeding moest dus de boosdoener zijn (zeker ook vanwege het grote potentiaalverschil t.o.v. aarde). Ik zag dat de printplaat in mijn voeding elektrisch contact maakte met de behuizing. Dit heb ik dus verbroken en het probleem is opgelost. Misschien dat er nog een potentiaalverschil bestaat, maar dat zal dan hooguit 12V zijn als het bijv. door het moederbord veroorzaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 12:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

ik merkte paar dagen geleden dat er op m'n case ook spanning staat terwijl ie toch echt geaard is. af en toe als ik m'n kast weer dicht doe terwijl hij aanstaat reboot hij automatisch.. beetje vaag maar ja. toen ik probeerde te meten kreeg ik echter steeds 0V te zien. zou ik soms beter geleiden dan zo'n multimeter? :+

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amd187
  • Laatst online: 04-07 23:41

amd187

Ondertitel

ff "mischien" domme vraag, maar als je een huur huis hebt, mag je dan niet gewoon bij de beheerder van die huizen nieuwe stopcontacten eisen?
en nieuwe bekabeling offcourse :)
ik zit namelijk ook zonder aarde op de zolder, maar heb (tot nu toe, +- 5 jaar) nog geen problemen gehad met stabiliteits probz met pc's.
maar ik wil liever wel aarde, er staat namelijk ook een koelkast zonder aarde aangesloten op mijn kamer :(
is nogal gevaarlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Laatst online: 10-02 23:00
Anoniem: 37093 schreef op 15 oktober 2002 @ 13:27:
ik heb een keer mijn floppy kabel uitgetrokken van mijn mobo toen pc aanstoend blauwe vonken van 10cm lang over mijn mob... die was dus dood
[offtopic]
Ik vergeet vaak floppy kabel erin te doen of stroom daarvan.
Als ik dan die drive eens nodig heb: PC open inpluggen die dingen. M'n pc was dus aan en bij mij nog geen blauwe vonken. Of ben ik een gelukkige tweaker :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Demoniac schreef op 15 October 2002 @ 11:03:
Ik krijg ook schokjes as ik mijn PC en de verwarming vasthoud... dit heeft idd met de aarding te maken en kan volgens mij ook slecht zijn voor je hardware. Enige oplossing lijkt mij toch om een aarde op de verwarmingsbuis te zetten (hoewel dit eigenlijk niet mag!)
Net ook ff uitgetest, en ja hoor, ik krijg ook schokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost

The_Ghost

ach ik schroef als ik weer wat tijd heb de stoppenkast wel open, en trek een extra draadje..
alles netjes officieel.
En de woningbouw krijgt het van mij kado als ik wegga! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_Ghost schreef op 08 November 2002 @ 09:03:
ach ik schroef als ik weer wat tijd heb de stoppenkast wel open, en trek een extra draadje..
alles netjes officieel.
En de woningbouw krijgt het van mij kado als ik wegga! :)
Das bij mij dus onbegonnen werk. Het is een studentenhuis en de meterkast staat buiten de unit. Zou ik dus allemaal gaten in muren moeten boren en 25 meter kabel moeten trekken. No option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Termy schreef op 07 november 2002 @ 16:29:
ik merkte paar dagen geleden dat er op m'n case ook spanning staat terwijl ie toch echt geaard is. af en toe als ik m'n kast weer dicht doe terwijl hij aanstaat reboot hij automatisch.. beetje vaag maar ja. toen ik probeerde te meten kreeg ik echter steeds 0V te zien. zou ik soms beter geleiden dan zo'n multimeter? :+
Hoe meet jij het spanningsverschil dan?

Bij gebrek aan een aarde heb ik het spanningsverschil tussen mijn case en een verwarmingsbuis gemeten, er vanuit gaande dat verwarmingsbuizen geaard zijn :7 .

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 08-11-2002 13:16 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amd187
  • Laatst online: 04-07 23:41

amd187

Ondertitel

Anoniem: 21486 schreef op 08 november 2002 @ 11:23:
[...]

Hoe meet jij het spanningsverschil dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 12:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

gemeten tussen de case en de aarde contacten van een geaard stopcontact :) lijkt mij even goed werken als een verwarmingsbuis he :)

btw bedenk ik me trouwens net, er staat niet voor jan lul spanning op die kast, hoe dacht je anders een kooi van faraday te krijgen? kortom, als hij niet geaard is kan die kooi niet "gemaakt" worden dus krijg je problemen met straling (mobieltje :D). ik maak me er dus ook niet meer druk over :) m'n sysje is toch zo stabiel als een intel ;)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40255

Anoniem: 21486 schreef op 07 November 2002 @ 15:06:
Dan kijk je naar je stopcontact en of daar van die rare ijzeren dingetjes inzitten waardoor je er geen gewone stekker in kan proppen. Is dit het geval, en zit je pc op dit stopcontact dan is je pc geaard :D .
[miereneukermodus]

nou nog ff chekke of de aarde in je stekkerdoos ook daadwerkelijk is aangesloten... Een randaarde stekkerdoos kopen en op de muur draaien kan iedereen. Pas als de groen/gele draad uit de muur op de randaardepinnen is aangesloten, is je stekkerdoos echt geaard..

[/miereneukermodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67209

10cm lange vonken door een fdd kabeltje eruit te rukken... SURE :O :Z

Zelf heb ik ook last van onder-spanning-staande kasten, mijn pc staat bijna tegen de verwarming aan en als ik er een kabeltje in wil pluggen zonder de pc naar voren te schuiven raak ik dus met mijn hand de verwarming én de pc aan, en dat tintelt & schokt nogal :/, heb ut us gemeten, bij mij ist verschil 50v.
Ook vervelend dat het hele netwerk nu onder stroom staat, als ik bij mun pa's pc het UTP plugje in de netwerkkaart doe (UTP plugje zit metalen behuizing omheen), vinden mun vingers dat ook nie al te prettig :/
En als ik zo'n lampjeschroevedraaiertje tegen de voeding houd gaat hij licht geven (zonder dat ik de verwarming aanraak) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60470

gister kwam iemand bij me die de hele zooi door een geaard stopcontact heeft verneukt

ff gemeten

5+ op de aarde :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49170

Dat met utp kabels hebik ook met randaarde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Laatst online: 03-07 15:13

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

HMMM verwarming is altijd geaard :( dus dat mag cker wel

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62261

Niet geaard, pc aanraken en verwarmingsbuis (Blank) doet niets, geef wel eerlijk toe dat ik er zo'n beveiligde stekkerdoos tussen heb zitten....

Systeem zonder randaarde werkt toch echt al een tijdje heel erg goed.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59259

gwoon een draadje aan je verwarmingsbuis verbinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Die stroom/spanning komt van je vga kabel, zodra je je monitor uitzet dan heb je nergens last van...je kunt ook voelen dat je kast onder stroom staat als je er met je hand over de kappen glijdt...je voelt dan tintelingen...zodra de monitor uit is..heb je hier geen last van...ik snap ook niet dat dit kan en mag....aarde is ervoor dat het al misgegaan is en niet preventief....het mag dus eigenlijk niet nodig zijn..... maar heb me kast via koperdraadje aan verwarming geaard, en er een ledje tussen gezet...die brand gwoon!!!!!....ik weet niet wat je er verder aan kan doen dan wel aarden, maar blijf het wel een raar verhaal vinden....de ene pc heeft er wel last van de andere niet...ik snap het niet, maar accepteer het gwoon

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvier
  • Laatst online: 09-06 10:02
Bij mij thuis heb ik 3 computers op 1 (geaard)stopcontact maar heel soms wanneer ik het beeld scherm aan raak dan krijg ik een schok... maar 't gekke is dat ik de enige ben in 't huis die 't kan voelen... de rest wou me niet geloven dus had ik er zo'n schroevendraaier met zo'n lampje er bij gepakt en die op de monitor gehouden en ja hoor... het lampje ging branden, maar wanneer iemand anders dat ding vast hield ging het lampje niet branden... heel vaag allemaal, maar ik weet dus nog niet wat ik er tegen kan doen

www.debrasserie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Laatst online: 03-07 15:13

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Anoniem: 60470 schreef op 08 november 2002 @ 18:26:
gister kwam iemand bij me die de hele zooi door een geaard stopcontact heeft verneukt

ff gemeten

5+ op de aarde :Z
Maakt geen flikker uit...

Edit: hoe heb je gemeten ?

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5270

Ik krijg soms ook een schokje van me pc. Maar als ik het aan iemand anders vraag of die z'n fikke tegen met kast aan wil houden heeft ie er geen last van. M'n pc is dus ook niet geaard. Maar verder vind ik dat ie het goed doet, geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem1e
  • Laatst online: 25-02 19:54
En als je van die kartonnen ringetjes tussen de busjes en de contakten van je plank doet, ben je er toch ook vanaf?
Papa-eend heeft ook eens een pc geintje gehad, kon never nooit de pc aanzetten, totdat we daar ringetjes tussen gedaan hadden, toen was het helemaal over.
En ja, idd, als de monitor losgekoppeld werd ging de pc ook aan, tot de vga kabel er weer in ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Termy schreef op 08 november 2002 @ 17:23:
...
btw bedenk ik me trouwens net, er staat niet voor jan lul spanning op die kast, hoe dacht je anders een kooi van faraday te krijgen? kortom, als hij niet geaard is kan die kooi niet "gemaakt" worden dus krijg je problemen met straling (mobieltje :D). ik maak me er dus ook niet meer druk over :)
Heuh? Dat is toch gelöl?! Als je een kooi (metalen boodschappenmandje bijvoorbeeld) over een radio met antenne zet, ontvangt de radio helemaal niets meer hoor. Plaatje: :) Afbeeldingslocatie: http://www.fys.kuleuven.ac.be/pradem/images-proef/Kooi_radio2.JPG

Er hoeft echt geen spanning op een kooi van Afbeeldingslocatie: http://www.edugo.be/glorieux/activiteitglo00-01/wetenschapsweek/images/faraday.jpg te staan om te werken. ;)

Ik heb even gegoogled:
Kooi van Faraday: is een gesloten metalen kooi waarin geen elektrisch veld van buiten kan binnendringen. De metalen behuizing zorgt er immers voor dat alle geïnduceerde spanningen onmiddellijk naar de aarde worden afgevoerd. In de praktijk blijkt dat het voor veel toepassingen voldoende is als de wanden van de kooi worden uitgevoerd uit metaalgaas.
In principe is een afgeschermde kabel ook een kooi van Faraday.
Zegt genoeg hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Mijn CASE staat ook altijd onder stroom...

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-06 07:30
Wat doet iedereen hier nou moeilijk?? Randaarde via je verwarming? Niet goed 8)7
Trek gewoon aarde vanaf je stoppenkast (of waar je randaarde-puls ook zit) naar je pc. Heb je helemaal geen randaarde in je huis, sla dan zelf een puls. Kun je gewoon voor in de tuin slaan (of in je meterkast, mits je daar ruimte hebt). Is eigenlijk niets anders dan een lange ijzeren paal waaraan je de aarde draad verbindt. Het kost je misschien wel wat moeite (vooral aarde kabels in je huis trekken is lastig met oudere leidingen), maar je bent iig zeker dat het goed is :)
Oh ja: je hele netwerk moet je dan ook aarden. Netwerken zonder aarde gaan zichzelf aarden via het netwerken en anders via de ene pc met aarde (bij coax kun je het voelen, bij UTP merk je het tijdens een blikseminslag wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 11:50
Iz d8 zonet ook ff zou er ook stroom op mijn kast staan. ik d8 vast niet, maar toen ik de kachel vast hield en het geraamte van de kast toen bleek dat er wel zeker stroom op staat :( . En waarom is het verboden om iets te ontaarden aan de kachel. Is er nog een andere mogelijkheid op mijn kast te ontaarden (nee ik heb geen geaarde stopkontakten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Laatst online: 04-07 17:31
Ik m'n PC via m'n videokaart (Matrox G450 eTV) aan de kabel-TV hangen en aan de ongeaarde TV (y/c) Daarnaast heb ik via m'n geluidskaart de PC aan m'n ongeaarde Receiver hangen (spdif + analoog) Als ik m'n PC aard krijg ik een flinke optater als ik de kabel TV in de videokaart steek. Daarnaast krijg ik storingen op m'n TV als ik een Div-X'je kijk (aardlus?). Nu dus de PC ongeaard. No probs. Ik denk: Alles aarden, of niets aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 13:53
Anoniem: 37093 schreef op 15 October 2002 @ 13:27:
LOL, wrom doe je dan ook zoiets? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 18:22

Mud.Starrr

I shoot people for money

volgens mij ligt het aan de verwarming, want waterleiding is ook geaard!!! als ik mn verwarming aanraak+pckast, schok schok, en als ik dan ipv verwarming de waterleiding van wasbak aanraak, no rpoblem, ik heb ff nagemeten, eerst gewoon pc in stoptcontact, jup stroom op kast, ff draadje naar waterleiding........jup opgelost!!!!!, ff testen bij verwarming, ook weg, maar voeding opgeblazen grrrrrrrrrrr :( dus blijf van die kolere verwarming af en gewoon waterkleiding gebruiken, want mijn pc gaatnie meer aan.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50304

ik heb net zelfde probleem als de topic starter!
zit ik op m'n blote voetjes voor m'n pc en durf dan de case aanraken... schokje
en nu merk ik net ook: bij het aanraken van het TV BEELD!!! (ja je leest het goed, het glas!!)

genoeg om er van af te schrikken en niet lang vast te houden.

normaal zou alles geaard moeten zijn.

nog iemand dit fenomeen? of iemand oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
ik heb dit ook :( als ik in mn case bezig benm me terwijl hij aanstaat en ik raak de rand van mn case met mn kin dan voel ik tinteltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07 08:44

Cybje

First Post!

Bij de TV (het glas dus) is het toch gewoon statische electriciteit? Sowwiej, ik ben ook maar MAVO'er op dit gebied (!@#$% school wilde me niet op het VWO gooien), dus ik weet ook nie alles van natuurkunde.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-06 15:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

SmauG schreef op 11 november 2002 @ 11:33:
ik heb dit ook :( als ik in mn case bezig benm me terwijl hij aanstaat en ik raak de rand van mn case met mn kin dan voel ik tinteltjes
Da's niet fijn als je daar ineens achterkomt :( (ja ervaring)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreystegeman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11-2002
kijk eens aan de onderkant van je moederbord. als daar pinnetjes heel ver uitsteken kan dat leiden tot hetgeen wat jij hebt. de pinnetjes maken dan contact met de kast. dat kan je voelen.
Omdat er verder niets op zit aan de kast wat ook spanning verbruikt, maakt het geen kortsluiting maar voel je het wel als je het aanraakt.

je kan de langere pinnetjes iets afknippen tot normale lengte. soms gebeurt dit in de fabriek dat ze te lange pinnetjes vergeten af te knippen.

ik heb dit ook gehad maar toen stond er geen 200 V op. ik d8 maar 12 volt.

maar je weet nooit

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Dus.. de op-lossing kan dus zijn dat je een stopocntact met randaarde moet aanleggen

ALS DAT HET IS!!! DOE IK DAT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
  • Laatst online: 27-05 16:21
wat voor vloer heb je in de kamer waar je pc staat? als in plavuizen/vleobedekking/etc., en hoe staat je pc opgesteld?

Ik heb 3 pc's thuis, en de pc beneden stond geisoleerd van een plavuizen vloer eb daar stond 80 volt over, met randaarde was dat plotseking weg. Boven staan de beide pc's NIET op randaarde en toch staat daar geen stroom over--> laagpolig vloerbedekking en de tafel waar ze opstaan is anders. Dus het is een combo van factoren

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:06
*** WAARSCHUWING : ***

In nieuwere of recentelijk verbouwde huizen mag je absoluut niet op de verwarming vertrouwen als goede aarde. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een flexibele kunstof pijp i.p.v. een stalen. En dat kunstof (ook al zit er aluminium in) geleid natuurlijk voor geen meter.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
  • Laatst online: 27-05 16:21
The Lord schreef op 11 november 2002 @ 11:57:
*** WAARSCHUWING : ***

In nieuwere of recentelijk verbouwde huizen mag je absoluut niet op de verwarming vertrouwen als goede aarde. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een flexibele kunstof pijp i.p.v. een stalen. En dat kunstof (ook al zit er aluminium in) geleid natuurlijk voor geen meter.
Waar haal je dat vandaan? ik heb een tijdje in de bouw gewerkt maar er wordt nog altijd voor de verwarming met staal en/of koper gewerkt. vergis je je niet met de riolering?

<<ook effe vertelen waarom, kunstoffen worden nooit toegepast in verwarmingen omdat de snelle opwarming en afkoeling van het water in de buizen op de langere termijn een versnelling van het "ouder" worden van de kunstof tot gevolg heeft. Op de langere termijn wordt het kunstof dan bros en gaat langzaam scheuren. Daarom wordt het nooti toegepast in verwarmingen omdat deze buizen op moeilijk bereikbare plaatsen ligt>>

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18963

Afbeeldingslocatie: http://web.onetelnet.nl/~zeilemaker/tweakers/leiding.jpg

als dit geen kunstof is mag je mij voor m'n bek slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:06
Ordos20 schreef op 11 November 2002 @ 11:59:
Waar haal je dat vandaan? ik heb een tijdje in de bouw gewerkt maar er wordt nog altijd voor de verwarming met staal en/of koper gewerkt.
Ik heb zelf onlangs een c.v. geïnstalleerd in een niet nieuw huis (*kuch*) en daarvoor heb ik stalen 22mm leiding gebruikt naar de verdeler. Daarvandaan gaat alles als 15mm kunstof leiding verder. Dat is een vrij standaard procedure voor oude huizen waar het toch netjes moet worden weggewerkt. Dat wil je écht niet (hoe goed je ook bent) in staal buigen.
vergis je je niet met de riolering?
Ik zal het nog bonter voor je maken: Ik ben de gelukkige eigenaar van 10 meter onvervalste gietijzeren rioleringspijp die nog steeds in gebruik is. :D

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51220

denk dat iedereen die met pc's omgaat wel eens een schokje van zijn pc heeft gehad ( als je niet aan de aarde hangt. ) dit kan bijv. als in je netwerk 1 of meerdere pc's niet geaard zijn. Dan kun je bij het aansluiten van utp-kabels ook al een schokje krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ken deze probs, maar bij mij maakt het nogal verschil welke case ik gebruik... Wanneer ik mijn oude case + verwarming aanraakte voelde ik een flinke tinteling, met mijn nieuwe case (met de oude voeding) is het veel minder. Met de oude case + nieuwe voeding kreeg ik vorige week behoorlijk wat stroom toen ik een oude zwartwit monitor (met metalen stekker :?) wilde aansluiten.

Always outnumbered, never outgunned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij heeft het ook echt met je voeding te maken. Niet pinnetjes van je mobo die je kast raken oid 8)7 (meestal veroorzaakt dat instant death }) van je mobo --> kortsluiting). Ik heb dus het elektrisch contact tussen het printplaatje in mijn voeding geïsoleerd, door er plastic ringetjes onder te plaatsen >:) . Het probleem is bij mij dus opgelost, zoals ik ergens hierboven dus al gemeld had :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het feit dat niet iedereen hier last van heeft, doet mij ook vermoeden dat het probleem veroorzaakt wordt door voedingen. Het zal verder wel een functie hebben, al is deze mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrasherXL
  • Laatst online: 11-03 11:51

TrasherXL

Bicky burger for life

heb k ook lang gehad, verwarming aanraken-->schok...
Ik heb toen voor de grap een draadje van aan mijn pc kast gemaakt en een ledje ertussen en toen aan de verwarming... en er was licht :D

je kunt je kast in principe ook aarden via de waterleiding om irritante schokken te voorkomen maarja is niet zoals het hoort

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeffreystegeman schreef op 11 november 2002 @ 11:54:
kijk eens aan de onderkant van je moederbord. als daar pinnetjes heel ver uitsteken kan dat leiden tot hetgeen wat jij hebt. de pinnetjes maken dan contact met de kast. dat kan je voelen.
Omdat er verder niets op zit aan de kast wat ook spanning verbruikt, maakt het geen kortsluiting maar voel je het wel als je het aanraakt.

je kan de langere pinnetjes iets afknippen tot normale lengte. soms gebeurt dit in de fabriek dat ze te lange pinnetjes vergeten af te knippen.

ik heb dit ook gehad maar toen stond er geen 200 V op. ik d8 maar 12 volt.

maar je weet nooit
Mijn mobo maakt ZEKER geen contact met mijn case op plaatsen waar dit niet hoort. Zoals ik al eerder vermeld heb, is mijn mobo op de juiste manier bevestigd aan de case en betreft het geen 3e rangs low budget cheapo mobo waar lange pinnekes onderuit steken die sluiting kunnen veroorzaken ;) .

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 13-11-2002 13:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FlamerX schreef op 11 November 2002 @ 10:33:
Wat doet iedereen hier nou moeilijk?? Randaarde via je verwarming? Niet goed 8)7
Trek gewoon aarde vanaf je stoppenkast (of waar je randaarde-puls ook zit) naar je pc. Heb je helemaal geen randaarde in je huis, sla dan zelf een puls. Kun je gewoon voor in de tuin slaan (of in je meterkast, mits je daar ruimte hebt). Is eigenlijk niets anders dan een lange ijzeren paal waaraan je de aarde draad verbindt. Het kost je misschien wel wat moeite (vooral aarde kabels in je huis trekken is lastig met oudere leidingen), maar je bent iig zeker dat het goed is :)
Oh ja: je hele netwerk moet je dan ook aarden. Netwerken zonder aarde gaan zichzelf aarden via het netwerken en anders via de ene pc met aarde (bij coax kun je het voelen, bij UTP merk je het tijdens een blikseminslag wel).
Dat noem jij niet moeilijk doen :? ? Lees deze reply eens:
Anoniem: 21486 schreef op 15 oktober 2002 @ 16:54:
Voor mij geldt hetzelfde. Ik woon op de vierde verdieping in een studentencomplex. Nergens randaarde, echt waardeloos.
Hoe ik het nu heb opgelost is dus zeker eenvoudiger >:) .
Ordos20 schreef op 11 november 2002 @ 11:57:
wat voor vloer heb je in de kamer waar je pc staat? als in plavuizen/vleobedekking/etc., en hoe staat je pc opgesteld?

Ik heb 3 pc's thuis, en de pc beneden stond geisoleerd van een plavuizen vloer eb daar stond 80 volt over, met randaarde was dat plotseking weg. Boven staan de beide pc's NIET op randaarde en toch staat daar geen stroom over--> laagpolig vloerbedekking en de tafel waar ze opstaan is anders. Dus het is een combo van factoren
Vloerbedekking heeft er echt geen ruk mee te maken |:( . Ik zie het verband tussen de vloerbedekking en spanning op je case echt niet :? :? Je zegt het zelf al: Je hebt drie pc's. Denk je niet dat het verschil daarin gezocht moet worden? Of zijn het drie identieke pc's? Het ligt volgens mij gewoon aan de voeding. En dat met randaarde het spanningsverschil ineens weg was....goh meen je dat nou? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-06 07:30
Anoniem: 21486 schreef op 13 November 2002 @ 14:09:
[...]

Dat noem jij niet moeilijk doen :? ? Lees deze reply eens:

[...]

Hoe ik het nu heb opgelost is dus zeker eenvoudiger >:) .
Ok, maar ik reageerde ook niet persé op jou. Meer mensen lossen het hier op via verwarming en die zitten gewoon op de eerste verdieping (met vaak randaarde in de douche/badkamer!). Dat jij geen randaarde kunt aanleggen op de vierde verdieping snap ik ook wel (niet makkelijk iig ;)).
Pagina: 1