Ik heb laatst van mijn vader twee 150 x 150 mm fans gekregen. Ze werken op ~ 115 V
. Als ik deze nu in serie schakel, kan ik ze op het lichtnet aansluiten niewaar? Kan ik ze dan met een standaard dimmertje van de gamma dan ook in snelheid varieren
? Ik heb ze verder nog niet getest, maar als ze niet te veel lawaai produceren, wil ik ze in mijn case inbouwen
. Er zitten nu 2 120mm papst fans in, maar ik ben niet helemaal tevreden over het luchtdebiet wat ze veroorzaken.
Verwijderd
ja okey zit wat in.. volgens de formules zou het moeten kunnen..
2x 6v in serie kun je ook op 12 volt gooien...
2x 6v in serie kun je ook op 12 volt gooien...
Sorry, ik begrijp echt niks van je onderbouwing...
Als je twee 230V lampies in serie schakel geven ze de helft van de hoeveelheid licht. Als je daarentegen twee 230V lampies in serie op 460V zou laten branden, dan geven ze beide de hoeveelheid licht die ze normaal apart op 230V zouden geven. Ik vraag me echter af of dit verhaal ook opgaat voor 115V ventilatoren.
Verwijderd
Ik denk dat het zou moeten kunnen.. nou ik er wat beter over nadenk..
wacht effe op een mening van een ander voor het aansluiten
wacht effe op een mening van een ander voor het aansluiten
Strikt genomen zou dat gewoon moeten werken. Je kunt ze dus gewoon in serie zetten. Vanwege de (kleine) impedantie verschillen tussen de fans kan het wel zijn dat de ene wat sneller draait dan de andere. Als ik mij niet vergis is een standaard dimmer gewoon een omvormtrafootje. Daarmee kun je voltage mee omlaag regelen en daarmee dus ook de snelheid van de fans. Gewoon doen dus. Wel oppassen met aansluiten want het blijft natuurlijk 230V waar je mee werkt.
Net zoals bij 2 par64 110 volt lampen, die staan ook altijd per 2 aangestuurd, zodat je ze gewoon op 220 vlt kan aansluiten. Ik zou niet weten waarom het bij lampen wel, en bij fans niet zou kunen.
You are free to do as we tell you to
Verwijderd
werkt gewoon ik heb dat een jaar gelden ook gedaan met 2 x 65 mm papst fans ook @ 110 volt gewoon im serie gezet en ze liepen bijna even snel.
Ik wou net zeggen 230 is linkPrince_of_Darkness schreef op 15 oktober 2002 @ 10:09:
Strikt genomen zou dat gewoon moeten werken. Je kunt ze dus gewoon in serie zetten. Vanwege de (kleine) impedantie verschillen tussen de fans kan het wel zijn dat de ene wat sneller draait dan de andere. Als ik mij niet vergis is een standaard dimmer gewoon een omvormtrafootje. Daarmee kun je voltage mee omlaag regelen en daarmee dus ook de snelheid van de fans. Gewoon doen dus. Wel oppassen met aansluiten want het blijft natuurlijk 230V waar je mee werkt.
Je wilt niet weten hoe vaak ik al perongelijk een schokje heb gehad .. dan is het 12V of 24V maar 230 wordt je meteen afgestraft !!
Oppassen dus maar cool als het lukt
Ja hoor dit gaat prima werken!
Trouwens een dimmer is geen omvorm trafo'tje, een dimmer regelt het vermogen door bijvoorbeeld fase aansnijding.
Trouwens een dimmer is geen omvorm trafo'tje, een dimmer regelt het vermogen door bijvoorbeeld fase aansnijding.
Verwijderd
wie niet001Michael schreef op 15 oktober 2002 @ 10:16:
[...]
Ik wou net zeggen 230 is link... goed solderen !!! en krimpkousjes gebruiken ...
Je wilt niet weten hoe vaak ik al perongelijk een schokje heb gehad .. dan is het 12V of 24V maar 230 wordt je meteen afgestraft !!
maar goed het kan dus, veel succes
Verwijderd
valt best mee ik heb al een x of 5 aan 230 volt gehangen en 1 keer aan de 410 V001Michael schreef op 15 oktober 2002 @ 10:16:
[...]
Ik wou net zeggen 230 is link... goed solderen !!! en krimpkousjes gebruiken ...
gewoon overleefd. ik had wel 3 dagen spierpijn.
je kunt ook gewoon kroon steentjes gebruiken.
op zig werkt het in serie zetten goed en met een dimmer kun je ookgewoon je toerental regelen.
maar het probleem ontstaat als een wan de ventilators er mee stopt meestal de andere ook doorbrand.
ik zou zelf een trafo nemen 220v/115v en500vA en dan de 220v zijde met de dimmer regelen dit is ook het meest veilig.
maar het probleem ontstaat als een wan de ventilators er mee stopt meestal de andere ook doorbrand.
ik zou zelf een trafo nemen 220v/115v en500vA en dan de 220v zijde met de dimmer regelen dit is ook het meest veilig.
500VA
Is dat niet een beetje overkill? Ik wil het liefst zonder trafo werken aangezien ik er anders 1 moet kopen. De twee fans zijn btw identiek, dus dan zouden ze toch even snel moeten draaien? Of is er altijd een (klein) impedantie verschil tussen twee identieke apparaten?
Als ik thuis ben ga ik het iig proberen
.
Trouwens bedankt voor de veiligheids-tips. Heb zelf een zeer slechte ervaring met netstroom. Mijn "record" staat op 10 seconden...de langste 10 sec van mijn leven
.
Als ik thuis ben ga ik het iig proberen
Trouwens bedankt voor de veiligheids-tips. Heb zelf een zeer slechte ervaring met netstroom. Mijn "record" staat op 10 seconden...de langste 10 sec van mijn leven
Verwijderd
ik heb zovaaak aan de 230 gehangen >(als jongentje van 6 alVerwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 10:19:
[...]
valt best mee ik heb al een x of 5 aan 230 volt gehangen en 1 keer aan de 410 V
gewoon overleefd. ik had wel 3 dagen spierpijn.
je kunt ook gewoon kroon steentjes gebruiken.
500VA iszeker geen overkill als de spanning op de trafo om laag gaat neemt het vermogen dat de trafo zelf gebruikt toe waardoor de trafo beter iets zwaarder kan zijn.
tussen een 300VA en een 500VA trafo zit ook maar €2 verschil dus voor de prijs hoef je de bezuiniging niet te doen
tussen twee dezelfde apparaten zit altijd impedantie verschil want een spoel is nooit precies het zelfde gewikkeld maar het verschil is te verwaarlozen +/- 100 rpm maximaal
tussen een 300VA en een 500VA trafo zit ook maar €2 verschil dus voor de prijs hoef je de bezuiniging niet te doen
tussen twee dezelfde apparaten zit altijd impedantie verschil want een spoel is nooit precies het zelfde gewikkeld maar het verschil is te verwaarlozen +/- 100 rpm maximaal
Jep dat gaat gewoon werken
heb zelf ook 2 115v papst uit een h2o video copy'er
En een trafo is een beetje overkill, voor dat geld kan je beter dan een paar 12v fans halen.
Een paar puntejes om op te letten zijn:
-met 220v/110v volt fans in je case kan het iets instabieler worden.
(dit komt door .... (mmm wordt eve kwijt) straling/stroring)
-als je 220v dimmer gebruikt wil dit niet altijd werken.
omdat de dimmer ohmse belasting moet kunnen dimmen en dit kunnen niet alle gamma-dimmers.
zekers als je gaat dimmen dan krijg je mooie fase aansnijdingen en dat kan weer een hoop
stroring geven in een computers.. (ook op geluid )
heb zelf ook 2 115v papst uit een h2o video copy'er
En een trafo is een beetje overkill, voor dat geld kan je beter dan een paar 12v fans halen.
Een paar puntejes om op te letten zijn:
-met 220v/110v volt fans in je case kan het iets instabieler worden.
(dit komt door .... (mmm wordt eve kwijt) straling/stroring)
-als je 220v dimmer gebruikt wil dit niet altijd werken.
omdat de dimmer ohmse belasting moet kunnen dimmen en dit kunnen niet alle gamma-dimmers.
zekers als je gaat dimmen dan krijg je mooie fase aansnijdingen en dat kan weer een hoop
stroring geven in een computers.. (ook op geluid )
Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ
Als die dimmer inderdaad met fase-aansnijding werkt dan lijkt het me dat je daar probleem mee kan krijgen. Een lamp is een voornamelijk ohmse belasting, en dan kun je wel met die fase gaan prutsen. Een fan daarintegen is een voornamelijk inductieve belasting (verandert dus zelf de fase) en ik weet niet of dat icm met die dimmer dan goed gaat (storingen op het net waar dichtbijzijnde apparaten (pc-voeding) last van kunnen krijgen).
En 500VA voor een fan lijkt mij onzin. Zo'n fan zal zelf misschien 20 Watt (en dat is veel) verbuiken. Als je het veilig wilt houden kun je wel een marge nemen maar 100VA lijkt mij dan al behoorlijk overkill.
En 500VA voor een fan lijkt mij onzin. Zo'n fan zal zelf misschien 20 Watt (en dat is veel) verbuiken. Als je het veilig wilt houden kun je wel een marge nemen maar 100VA lijkt mij dan al behoorlijk overkill.
Dat fase probleem is dus juist waar ik me zorgen over maakte. Een lamp heeft daar natuurlijk geen last van, maar een elektromotor werkt een beetje anders. Die dimmer is zo'n standaard opbouw geval waar je lampen mee kunt dimmen. Volgens mij werkt ie idd met fase aansnijding. Als die dimmer ohmse belasting dimt zal ie warm worden (of heb ik het verkeerd?) en dat wordt ie dus niet als ik er een lamp aanhang. Bestaat de kans dat ik die fans mol als de dimmer met fase aansnijding werkt? Ook als ik het maar heel even probeer? Dat zou ik nl. wel een beetje zonde vinden. Het zal verder toch wel meevallen dat die fans (met dimmer als dit werkt) andere elektrische apparatuur gaat storen? Ik ben trouwens zowiezo niet van plan om er een trafo tussen te planten, tenzij ik het anders niet aan de praat krijg. Heeft een trafo btw geen last van diezelfde fase-aansnijding door de dimmer? Als aan de ingang van de trafo de fase al veranderd wordt zal dit natuurlijk resulteren in hetzelfde effect aan de uitgang of niet? (mijn elektrotechnische kennis is niet echt uitstekend, ken de basis principes alleen).
Als je een (variabele) omvormtrafo gebruikt, dan heb je die dimmer dus niet meer nodig. Er zullen dan geen fase problemen ontstaan. Verder weet je volgens mij niet goed wat een ohmse belasting is. Daarmee wordt een belasting bedoelt die de aangeleverde energie dissipeert.
Een lamp doet dat (de stroom wordt omgezet in warmte en licht). Een spoel (inductief element) doet dat niet, die slaat energie op (in geval van een spoel als een magnetische flux). Ik ken de schakeling van de dimmer niet, dus ik durf geen uitspraken te doen over de effecten die kunnen optreden.
Een lamp doet dat (de stroom wordt omgezet in warmte en licht). Een spoel (inductief element) doet dat niet, die slaat energie op (in geval van een spoel als een magnetische flux). Ik ken de schakeling van de dimmer niet, dus ik durf geen uitspraken te doen over de effecten die kunnen optreden.
[ Voor 0% gewijzigd door Munchkin op 15-10-2002 15:37 . Reden: typo ]
Verwijderd
Het hangt er maar vanaf wat voor fans ut zijn of ut gaat werken, als er 4 spoelen zijn waar constant spanning op staat gaat het gewoon werken, maar als de spoelen aan het draaiende deel hangen en dus steeds even uit gaan en omschakelen kan het zo zijn dat de stroom die er aan de andere kant uitkomt 'hapert', met een hoop aantal hertz. Als dat het geval is zouden de fans behoorlijk sloom draaien om dat de fans moeten 'wachten' tot ze allebei weer contact maken. Ik zou het gewoon met een trafo & twee fans parallel doen. Je kunt het natuurlijk ook doen door ze met een riempje aan elkaar vast te maken
)
Hmm, de een zegt dat het wel werkt en de ander dat het er maar vanaf hangt. Ik probeer het maar gewoon en dan kan ik naar aanleiding van mijn ervaring altijd nog besluiten er een (omvorm)trafo tussen te zetten (iemand een idee wat die dingen ongeveer kosten?).
Prince_of_Darkness:
Ik begrijp wat een ohmse belasting is, ik drukte me een beetje ongelukkig uit. Fase-aansnijding daarentegen is wel een beetje abracadabra voor me. (Werkt een voeding in een pc niet ook volgens dat principe?).
Remboooo, vooral je laatste idee vind ik briljant
.
Bedankt voor de info en ik hou jullie op de hoogte (i.e. vanavond/morgen).
Prince_of_Darkness:
Ik begrijp wat een ohmse belasting is, ik drukte me een beetje ongelukkig uit. Fase-aansnijding daarentegen is wel een beetje abracadabra voor me. (Werkt een voeding in een pc niet ook volgens dat principe?).
Remboooo, vooral je laatste idee vind ik briljant
Bedankt voor de info en ik hou jullie op de hoogte (i.e. vanavond/morgen).
OK, hier de update.
De fans draaien dus prima op het lichtnet als ze in serie geschakeld zijn. Zoals ikalvreesde, werken ze met de dimmer alleen maar als de dimmer maximaal open staat. Als ik ze probeer te "dimmen" dan komen er wazige geluiden uit de fans en draaien ze niet. Zal dus wel een probleem met de fase wezen. Verder verbaasde het debiet van die fans me enorm. Jezes wat blazen ze hard. Ze zijn volgens mij 18W of 14 als ik me vergis. Zijn er geen dimmers te verkrijgen die niet met de fase van de stroom aan de haal gaan?
De fans draaien dus prima op het lichtnet als ze in serie geschakeld zijn. Zoals ikalvreesde, werken ze met de dimmer alleen maar als de dimmer maximaal open staat. Als ik ze probeer te "dimmen" dan komen er wazige geluiden uit de fans en draaien ze niet. Zal dus wel een probleem met de fase wezen. Verder verbaasde het debiet van die fans me enorm. Jezes wat blazen ze hard. Ze zijn volgens mij 18W of 14 als ik me vergis. Zijn er geen dimmers te verkrijgen die niet met de fase van de stroom aan de haal gaan?
je zou es opzoek kunnen gaan naar dimmers die ook voor halogeenverlichting geschikt zijn, dat gaat mi wel werken.
PS als iemand dit zou kunnen bevestigen zou dat mooi zijn : )
[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]
misschien kun je ook rekening houden met een ander topic, waar toevallig iets staat over 2 fans in serie:
[rml][ Casefans] in serie geven soort resonantie?[/rml]
Heb je dit topic wel gelezen ? Ik heb dat topic iig gelezen. Evengoed bedankt voor de tipCrazybyte schreef op 15 oktober 2002 @ 22:34:
misschien kun je ook rekening houden met een ander topic, waar toevallig iets staat over 2 fans in serie:
Werkt een dimmer voor halogeenverlichting niet op de 12V lijn, na de trafo dus? En is dit niet ook zo'n fase aansnijdend geval?lytjepole schreef op 15 oktober 2002 @ 22:05:
je zou es opzoek kunnen gaan naar dimmers die ook voor halogeenverlichting geschikt zijn, dat gaat mi wel werken.
Verwijderd
Ach, 't is goed bedoeld, en je leert er altijd iets van 
Dit kon ik vinden over halogeendimmers
Dit kon ik vinden over halogeendimmers
Zou ik een potentiometer kunnen gebruiken om die fans (traploos) te regelen? Ik heb echt te weinig verstand van dit soort apparatuur (dimmers/potmeters). Iemand die me hier verder mee kan helpen? Die fans draaien dus op 115V 50Hz wisselspanning en ik wil ze graag op een niet al te ingewikkelde (dure) manier kunnen regelen. Heeft verder iemand ook een idee van de prijs voor een evt. oplossing?
Pagina: 1