[idee] Lava-CPU?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 10:00
Ik weet niet of het idee hier al eens is geöpperd, maar ik kwam zo op het volgende :

Een gewone lavalamp is na te maken met een speciaal mengsel van alcohol en een soort was als ik het goed heb (is meer over te lezen op o.a. http://oozinggoo.com/howto.html). De lava gaat bewegen door de warmte van een gloeilamp onder het glas. Nou dacht ik : als je nou eens zo'n lavalamp op een CPU zou monteren, zodat die de warmte levert? Zou een mooie koeler opleveren. Je zou eventueel een paar LEDjes of een CCFL kunnen gebruiken om het geheel mooi te verlichten...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ROFL :D
Als dat je lukt ben je echt de man... maar volgens mij geleidt zo'n ding niet genoeg warmte om op je CPU te zetten...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 11:22

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Beetje het idee van een heatpipe maar dan groter

Denk wel dat je moet zorgen dat de ruimte tussen de core en de was erg dun moet zijn wil je genoeg warmte kunnen overbrengen op de was.
En om te zorgen dat de core niet doorbrant.

Misschien eerst proberen met een P3@laag voordat je hem op een athlon plakt

maarje wie niet waagt wie niet wint.
veel suc6

[ Voor 0% gewijzigd door SimplyMe op 15-10-2002 09:05 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

hmm, moet je de lava ook koelen, want die koelt veel te weinig af om de cpu te koelen, maar het idee is uber !
werk het uit zou ik zeggen, tekeningen, schetsen, 3d animaties, enjoy us !

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Laatst online: 18-06 19:34
Superidee ! maar ook erg moeilijk uitvoerbaar, wat wel zou kunnen is de lavalamp op een heatsink :X en naast de heatsink een fan @ 5 volt ofzo, maar ik vrees eigelijk dat het niet echt gaat lukken :'( ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 22:25

Klippy

Still Game

Als de 'lava' al genoeg warmteafgifte heeft is de laag glas tussen CPU en lava nog te dik.
Of je moet onderin een gat maken en zorgen voor een beetje flow van de lava.

Maar een lavalamp werkt zo dat onderin alles warm wordt en zodra het warm is stijgt het op en koelt weer af.

Met andere woorden onderin blijft het heet. En voor koeling lijkt me dat niet ideaal :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Alternatieven:

Chipset chip (wordt meestal passief gekoeld) lavalamp op zetten.
Lava lamp op cooler zetten. (Maar wordt die heet genoeg)

maar,

Een lavalamp wordt normaal verwarmd met een klein gloeilampje, (zeg 15 watt), en de worden toch behoorlijk heet. heter als je een comouter component wil laten worden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
Ik was eerlijk gezegd niet echt van plan om er zelf aan te beginnen. Heb er het materiaal, het geld en de ervaring niet voor. Maar als iemand anders het wil proberen, dan hoor ik dat graag! Misschien zou het beter werken als je aan de onder(cpu)kant i.p.v. glas metaal had zitten? Een peltier misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18457

Wel een tof idee :)
maar nogal moeilijk uitvoerbaar vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat als je em op een Pentium plakt met een stukje koper ertussen dat het wel kan lukken

ik zou em echter niet op een AMD plakken, in mijn normale lava-lamp zit een 15 watt lampje en een AMD produceerd veel meer dan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 11:34

nexhil

BAM!

PilatuSSS schreef op 15 oktober 2002 @ 15:12:
Ik denk dat als je em op een Pentium plakt met een stukje koper ertussen dat het wel kan lukken

ik zou em echter niet op een AMD plakken, in mijn normale lava-lamp zit een 15 watt lampje en een AMD produceerd veel meer dan dat
bij de mijne een 40 of een 45 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 22:25

Klippy

Still Game

PilatuSSS schreef op 15 oktober 2002 @ 15:12:

Ik weet niet wat het rendement van een AMD processor is, maar ik hoop toch wel wat meer dan die 2% van dat lampje :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

Een lava lamp is 40 watt voor normaal formaat. kleiner geeft te weinig warmte af of het vloeind te maken

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Is er niemand die ff bedenkt dat dit nooit kan werken?

• pc heeft koeling nodig
• 'lava' moet warm zijn om te 'bubbelen'

waar wordt je processor dan mee gekoeld? met de warme lucht die er van je processor fan af komt zeker :D

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 20:42

spacy

+++

glas ie een goede warmte isolator, dus het is denk ik niet geschikt als primaire koeling,
misschien wel om extra nog niet afgevoerde warmte erin kwijt te kunnen.

Ik hoop voor je dat het gaat werken, want lijkt me een mooi gezicht! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
Papa Eend schreef op 15 oktober 2002 @ 15:29:
Is er niemand die ff bedenkt dat dit nooit kan werken?

• pc heeft koeling nodig
• 'lava' moet warm zijn om te 'bubbelen'

waar wordt je processor dan mee gekoeld? met de warme lucht die er van je processor fan af komt zeker :D
Een lavalamp werkt doordat er onderaan warmte word ingevoerd, en bovenin word geventileerd. De lava die onderin zit word warm, en gaat daardoor omhoog, waar het geheel weer afkoelt. De koeling is dus wat dat betreft wel in orde, alleen doe je in tussentijd nog wat met de warmte. De isolerende werking van glas zal idd. meer een probleem zijn. Dit is misschien op te lossen door de bovenkant ook van metaal te maken en daar een fan op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

de temp verschillen boven en onderin een lava lamp zijn heel klein, dus zoveel warmte word er niet afgevoert, en dat is jammer, wnt het idee is super

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
Ik zat zelf te denken aan een ontwerp als dit (ff snel gemaakt in paint) :
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~babipanghang/tweakers/lavacpu.jpg

En dan nog een fannetje daar bovenop. Dat lijkt me een vrij mooi effect geven, toch?
edit:
Die glasplaat over dat bovenste stukje metaal moet er niet boven natuurlijk, en dan wél een fan erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67209

LiquidSilver schreef op 15 oktober 2002 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet wat het rendement van een AMD processor is, maar ik hoop toch wel wat meer dan die 2% van dat lampje :P
het rendement van een pc is nog veel minder dan 2%, het grootste deel van de energie wordt omgezet in warmte, maar een HEEEEEEEEEEEEEEEEEL klein deel wordt omgezet in licht... En verder wordt het ALLEMAAL warmte (ja, ook de draaiende hd's, die moeten steeds stroom krijgen om de weerstand van de lagers te overwinnen en waar blijft die weerstand? juist, warmte!)... Eigenlijk is het enige onderdeel van je pc met een beetje redelijk rendement je monitor (gloeilampniveau)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaMmY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 12:04

CaMmY

Water, Gerstemout en Hop

Ik denk niet dat je cpu genoeg warmte afgeefd, en zelf als dit lukt, een lava lamp mag je niet langer dan een paar uur aanlaten, want dat wordt hij te warm en word de "lava" een grote klomp die niet meer beweegd. Dus dan zou je af en toe je pc uit moeten zetten =/

/me Een echte patomaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

gewoon proberen dit!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
verlichting van de lava hoe wil je dat dan gaan doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
DRaakje schreef op 15 oktober 2002 @ 16:45:
verlichting van de lava hoe wil je dat dan gaan doen??
Zoals ik al zei in m'n eerste post : dat zou gewoon met een paar ledjes of een CCFL-letje kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-04 15:17
Ja hier hebben bluh en ik ook al aan gedacht maar we dachten dat het toch niet zo erg goed zou koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_newbie
  • Laatst online: 11-06 21:57
Het lijkt mij wel een gaaf effect geven als dit echt kan. Misschien een idee om een kleine heatsink in de lavalamp zelf te plaaten voor een snellere warmte overdracht.

Maar een ander probleem lijkt mij dat de meeste cpu's zich toch in verticale toestand bevinden. Hoe moet de waterkolom van de lamp er dan opgeplaats worden :/

En verticaal kan het misshien ook wel wat zwaar worden... Het zijn zo maar wat ideeen.

Maar als iemand dit voor elkaar krijgt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51327

lijkt mij wel cool, maar ik heb geen id of je dan nog wel plek hebt? en of de warmte van je lava ding afgaat weet ik ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61811

cpu geeft meer dan 50 watt aan warmte dus in principe is dat geen probleem, want in mijn lavalamp zit een 40watt lamp.
maar het probleem is: meeste pcs zijn towers. mobo staat verticaal en zo dus ook de cpu.
het idee van de lava van onderen verwarmen is dan weg.
bovendien is om een mooie lavastroom te maken moet de fles flink heet zijn en aangezien het al best heet wordt, zon fles wordt de cpu dus nog een stuk heter (check je heatsink als je proc 45 graden is, dan voelt de heatsink nieteens warm aan).
dus om de fles heet genoeg te krijgen is de cpu nog veeeeeeeeel heter.
kortom: niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 61811 schreef op 15 oktober 2002 @ 18:53:
cpu geeft meer dan 50 watt aan warmte dus in principe is dat geen probleem, want in mijn lavalamp zit een 40watt lamp.
maar het probleem is: meeste pcs zijn towers. mobo staat verticaal en zo dus ook de cpu.
het idee van de lava van onderen verwarmen is dan weg.
bovendien is om een mooie lavastroom te maken moet de fles flink heet zijn en aangezien het al best heet wordt, zon fles wordt de cpu dus nog een stuk heter (check je heatsink als je proc 45 graden is, dan voelt de heatsink nieteens warm aan).
dus om de fles heet genoeg te krijgen is de cpu nog veeeeeeeeel heter.
kortom: niet te doen.
Dat is precies wat ik wilde zeggen. Bij kamertemperatuur is de 'lava' vast.
Pas bij een graad of 50 (ik dacht dat het parafine was die in lavalampen zit) begint het vloeibaar te worden.
De cpu moet dus MINIMAAL 50C worden, en dat lijkt mij niet echt lekker.

De uitvoering zelf zou niet zo moeilijk zijn: Een metalen plaat (koper) met daarop een blankglazen (sier)fles zonder bodem (recht afgesneden) gekit/gelijmd.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodie2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10-2023

Woodie2002

Jeetje...

Het is dan wel geen lavalamp op je CPU, maar mischien is het een idee om de lava lamp in je window te verwerken. Net zoals sommige mensen hun reservoir (voor wc) als window hebben. Is ook niet zo erg moeilijk te maken denk ik. 8)7
Ik bedoel dus als volgt. Dubbele plaat plexi waarmee je een window maakt met een holle ruimte in het midden. Daar gaat dat was spul in en eronder een gloeilamp, lijkt me dan ook wel een mooi effect geven. Alleeen die warmte van de gloeilamp wordt mischien een probleem.

Hoe verder hij ging, des te langer was de weg terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Misschien was door WC-slangen... dat beweegt al door de stroming veroorzaakt door je pomp. Moet je natuurlijk wel was oid hebben die bij kamertemp of iets hoger al van die schattige bolletjes vormt. :)

Lavalampen heersen trouwens wel, heb zelf ook een mooie. [ook mee naar netgamez genomen :P ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61811

Resistor schreef op 15 oktober 2002 @ 21:41:
[...]

Dat is precies wat ik wilde zeggen. Bij kamertemperatuur is de 'lava' vast.
Pas bij een graad of 50 (ik dacht dat het parafine was die in lavalampen zit) begint het vloeibaar te worden.
De cpu moet dus MINIMAAL 50C worden, en dat lijkt mij niet echt lekker.

De uitvoering zelf zou niet zo moeilijk zijn: Een metalen plaat (koper) met daarop een blankglazen (sier)fles zonder bodem (recht afgesneden) gekit/gelijmd.
de cpu is dus warmer als de fles 50 graden is, daar kwam mijn verhaaltej op neer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
peltier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41096

Een nieuwe cpu maakt echt veel teveel warmte voor zo'n lava lamp volgens mij, het zou leuk zijn op een servertje, dan zou je er eerst een heatsinkje op de cpu doen, en daarboven op de lava lamp, die dan via het heatsinkje warm wordt. Misschien zou dit ook lukken op een nieuwe cpu. Maar ik zou het niet aandurven aangezien een amd/intel echt veel te veel hitte produceert en je 'lava' dat echt niet naar buiten zal kunnen vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:37

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

idee: laat een peltier met een coldplate de cpu koelen, en koel de bovenkant van de pelt (die dus warm wordt) met je lavalamp. Eventueel kun je een soort koperen 'kuip' op de pelt zetten zodat de warmte effectiever aan de lamp wordt doorgegeven... :? ;)

zal morgen wel ff plaatje posten, maar ik ga nu echt pitten (morgen schoolonderzoek...)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

l33t id, alleen dan moet je je kast wel op de zijkant leggen, want als je hem neer zet zoals meeste kasten, dan gaat het lava naar de zijkant van de bol ipv omhoog zegmaar, omdat het geheel gedraait is.....
dus niet naar de oorspronkelijk top van de glazen bol, maar naar de oorspronkelijke zijkant..die nu als bovenkant fungeert...dat zou jmmr zijn, dus kast op zijn zij

maar als het lukt...pics please

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb het ff nagekeken en er zit een 20W lamp in mij Lava-lamp, en daarmee word dat ding behoorlijk warm, en ja het is een grote lamp

Ding staat bij mij op me kast ziet er erg mooi uit een rode lamp en groene neon in de kast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Whieee schreef op 15 oktober 2002 @ 23:53:
idee: laat een peltier met een coldplate de cpu koelen, en koel de bovenkant van de pelt (die dus warm wordt) met je lavalamp. Eventueel kun je een soort koperen 'kuip' op de pelt zetten zodat de warmte effectiever aan de lamp wordt doorgegeven... :? ;)

zal morgen wel ff plaatje posten, maar ik ga nu echt pitten (morgen schoolonderzoek...)
Jammer dat dit idee niet kan.

Die lava-lamp kan never nooit dat peltier koelen, een normale CPU cooler kan dit niet eens goed, Je moet er echt minimaal waterkoeling voor hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Ok, waarom dit niet werkt:

PC wordt warm -> warmt water op -> water circuleert (lava effect) -> water koelt boven af -> water terug

Alleen heb je ooit alleen aan de onderkant van je lavalamp gevoelt? (dus het stuk wat tegen de lamp aan zit?) Dit is enorm heet, en de lamp zelf is ook enorm heet. Waarom?

De lamp warmt zo snel op (40 watt aan warmte energie voor standaard lavalamp) dat ie enorm heet wordt en het water warmt maar langzaam op. Het water koelt wel af bovenaan maar niet zo snel als de lamp het op kan warmen.

Een CPU knalt ongeveer 80 watt aan warmte energie eruit, dit is dus 2x zoveel als een normale lamp.

Wat wel zou kunnen werken:

Een andere vloeistof (bijvoorbeeld kwik) erin wat de warmte beter kan transporteren, als je een metale onderkant maakt, dan een buis met daarin de rotzooi (van glas) en dan bovenop ook metaal met de cpu cooler erop. Dit is dus het idee (ongeveer maar niet echt) van een heat-pipe.

Alleen heb je dan geen lava effect meer en dat kan je ook niet krijgen omdat het hele idee achter een lava lamp is dat het bovenaan een heel stuk koeler is als onderaan. Als je een goedje hebt wat goed warmte overzet dan is dit verschil dus minimaal.

Oftewel, al vaak bedacht, maar onmogelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Anoniem: 53253 schreef op woensdag 16 oktober 2002 @ 01:34:
Ok, waarom dit niet werkt:

PC wordt warm -> warmt water op -> water circuleert (lava effect) -> water koelt boven af -> water terug

Alleen heb je ooit alleen aan de onderkant van je lavalamp gevoelt? (dus het stuk wat tegen de lamp aan zit?) Dit is enorm heet, en de lamp zelf is ook enorm heet. Waarom?

De lamp warmt zo snel op (40 watt aan warmte energie voor standaard lavalamp) dat ie enorm heet wordt en het water warmt maar langzaam op. Het water koelt wel af bovenaan maar niet zo snel als de lamp het op kan warmen.

Een CPU knalt ongeveer 80 watt aan warmte energie eruit, dit is dus 2x zoveel als een normale lamp.

Wat wel zou kunnen werken:

Een andere vloeistof (bijvoorbeeld kwik) erin wat de warmte beter kan transporteren, als je een metale onderkant maakt, dan een buis met daarin de rotzooi (van glas) en dan bovenop ook metaal met de cpu cooler erop. Dit is dus het idee (ongeveer maar niet echt) van een heat-pipe.

Alleen heb je dan geen lava effect meer en dat kan je ook niet krijgen omdat het hele idee achter een lava lamp is dat het bovenaan een heel stuk koeler is als onderaan. Als je een goedje hebt wat goed warmte overzet dan is dit verschil dus minimaal.

Oftewel, al vaak bedacht, maar onmogelijk helaas.
Het kan werken, maar mijn vraag is: heb je voor een 40W lamp een 40W CPU nodig,geven die alletwee evenveel warmte af ?
btw: als het realiseerbaar is met een juiste cpu, probeer ik het zeker en vast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:30
over ouwe koeien uit de sloot halen }:O

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Je schopt wel een erg oud topic omhoog maargoed,

Ik denk dat een CPU van 40W inderdaad ongeveer evenveel warmte afstaat als een gloeilamp van 40 watt, De gloeilamp heeft een klein rendement (het gaat zich om het licht normaal bij een gloeilamp, en maar circa 2% wordt volgens de mensen hierboven omgezet in licht.) Dan blijft er dus een groot gedeelte over wat in warmte wordt omgezet. Bij een CPU worden alleen maar wat uitgangssignaaltjes gecrëerd en volgens mij wordt de rest van de opgenomen energie gewoon omgezet in warmte door de weerstand in de processor. Het zal dus inderdaad niet erg veel verschillen wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Eindelijk eens duidelijkheid (@hierboven) thnx ! _/-\o_
Er zit waarschijnlijk wel verlies van warmte tussen de processorcore en de stoffen in de lavalamp,
omdat het glas en eig alle stoffen tussen de core en 'lava' de warmte wat tegenhouden, dus reken ik best het wattage zeer ruim (?) ( 10w teveel dus een proc zoeken van ongeveer 50W ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 16:17

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Die CPU levert geen constante 'warmte' af. Dat hangt af van zijn belasting. Dat lijkt me erg lastig rekenen of je moet een of andere app maken die je CPU belasting altijd gaat aanvullen tot 100% maar of je dat wilt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

boppert schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:56:
Die CPU levert geen constante 'warmte' af. Dat hangt af van zijn belasting. Dat lijkt me erg lastig rekenen of je moet een of andere app maken die je CPU belasting altijd gaat aanvullen tot 100% maar of je dat wilt....
Zet er een }:O op, dan is de CPU altijd stressed en doe je ook nog iets goeds voor de wereld ;)

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 28-12-2005 15:01 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Pak een ouwe lavalamp sloop de lamp eruit en zet er een koelblok op van je waterkoeling, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-06 13:14
ik denk het niet , wat is de temperatuur die een lavalamp haalt en wat is de temperatuur van je cpu maximum, ik weet dat zelfs de beste cores maximum 100 graden celsius aan kunnen , en ik weet dat het draadje wolfraam van een gloeilamp 3000 graden wordt , dit wordt natuurlijk wel goed geisoleerd zodat er aan het glas van een normale lamp iets van een 300 graden heerst , ter verduidelijking, ik heb hier een constructie gemaakt met een oude p4 prescott stock koeler en een halogeenlampje van 12 volt (35 watt) , de bovenkant van de koeler haalt makeijk 200 graden (ik geloof zelfs nog veel meer) , en als ik soldeertin vanboven in de koeler doe dan wordt die een beetje vloeibaar ...

de constructie wordt trouwens gebruikt als oliebrander

je hebt hier een zeer groot temperatuursverschil om vrij weinig warmte af te voeren nodig (een zeer grote warmteweerstand dus) , dus met de standaard lavalamp materialen gaat je constructie niet (of maar heel even) werken

[ Voor 4% gewijzigd door successor op 28-12-2005 15:10 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/408/lavacpu3te.th.jpg
is dit misschien een goed idee, wel lastig uit te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

fsfikke schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:59:
[...]

Zet er een }:O op, dan is de CPU altijd stressed en doe je ook nog iets goeds voor de wereld ;)
Ja, meer stroom gebruiken dan noodzakelijk :X

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 18-06 22:31

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Bij veel lavalampen ligt er onderin een spiraal van metaal. Ik heb geen idee waar die voor dient, maar het zal met de vloeistof stroom in de fles te maken hebben. Misschien iets om rekening mee te houden. Verder werkt zo'n lamp meestal op ir straling omdat er een lamp onder zit die de boel verwarmt. Met een CPU heb je eerder inductie dan straling...

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
boppert schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:56:
Dat klopt, een cpu levert geen constante warmte af, maar je kunt wel stellen dat het tenminste het overgrote gedeelte van de energie wordt omgezet in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Laatst online: 20-05-2024
leuk_he schreef op dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:10:
Alternatieven:

Chipset chip (wordt meestal passief gekoeld) lavalamp op zetten.
Lava lamp op cooler zetten. (Maar wordt die heet genoeg)

maar,

Een lavalamp wordt normaal verwarmd met een klein gloeilampje, (zeg 15 watt), en de worden toch behoorlijk heet. heter als je een comouter component wil laten worden.
een lampje van 15 watt , kan niet meer warmte afgeven dan 15 watt aan warmte (wat me al sterk lijkt i.v.m. licht enz.)

en een pentium 4 die geeft toch wel wat meer af dan 15 watt aan warmte :+
dus als je bijv . de glazen onderkant van een lavalamp verwisselt voor een koperen vlakke bodem heb je one hell of a cooler:)

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij snappen mensen het verschil niet tussen verbruik en temperatuur...

Een gloeilamp word zoals eerder gezegd zo'n 300 graden, een CPU is op die temp allang dood, dus tenzij je een lavalamp maakt van andere dingen dan parafine en water is het per definitie niet moelijk, al verbuikt je proc 10x zoveel als het lavalampje, hij mag niet de temp worden om de lamp te laten werken.

Als je het toch zo uit wil laten zien kan je een plat wc blokje op je proc zetten, slangen naar de zijkant, en dan een lavalamp eroverheen plaatsen, slangen beetje verbergen, en het wc blok afdekken met iets wat overloopt vanaf de lamp, en het lijkt net of je pc werkt met een lavalamp, maar dichter in de buurt kan het niet vrees ik :)

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

hmm, het is mischien een idee om zoietsi n ee nkast te bouwen ofzo, maar als window mod zegmaar, 2 platen glas/smal aquarium en die verwarmen, dat is wel een leuk effect :)

Take a parachute, and jump!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:23
Maak gewoon een big-ass heatpipe. Glazen buis, boven en onderaan een koperen blok (met wat profiel binnenin voor beter contact). Vul die netjes af met een geschikt gas op de geschikte (onder)druk, en dan kan je je buis onderaan zien borrelen, terwijl het bovenaan (waar je een normale koeler zet) weer naar beneden regent.

Als je dit kan maken, zal het erg mooi zijn, en zeker voldoende koelen, maar zelf zo'n vacuum trekken, en of glas stevig genoeg is :?

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 29-12-2005 09:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ward Vr
Iemand die een goeie thermometer (klein genoeg) heeft om eens de onderkant van het glas van de glazen 'fles' te meten tijdens de werking voor concrete gegevens...?
Ik heb helaas alleen maar (kleine) thermometertjes die tot 50° gaan, en als ik hem tegen de onderkant van het glas van de lavalamp hang met plakband, komt hij toch tegen de 50° aan, hoger kan ik jammer genoeg niet meten... :r

@ SA007: die 300° is waarschijnlijk wel de temp van de gloeiDRAAD en niet van het glas van de lamp ?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
@Ward vr: nee :)

Dat idee van een glazen heatpipe lijkt me wel gaaf :)

Pak een glazen buis (een dik glas afzaken ofzo).
Dicht een kant af met een metalen plaat met een koeler erop.
Vul een pannetje met demiwater, en je glas ook, en dompel het zo onder dat de open onderkant onderwater zit, en het glas zelf vol met water.
leg een (kook)steentje in het pannetje, en een koperen plaatje met rubberen afdichtring die de onderkant kan afdichten.
Ga het water koken en vang de bubbels op in je glas, totdat het glas bijna leeg is (glas word erg warm) en duw dan de stop erop zegmaar.
Als het dan afkoelt krijg je een bijna vacuum glazen buis met een beetje demiwater erin en als dat een beetje opwarmt gaat het al koken (~50 graden al), dit verdampt en omdat de bovenkant gekoelt is door je koeler condenseerd het daar weer :)

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
je lavalamp als res gebruiken,

moet je alleen wel zorgen dan het water altijd langs de was (of vullig) kan lopen en dat deze niet meegaat je slangen in,,,

miss het water na je cpu langs de onderkant van de fles laten stromen, en het water voor de cpu (na de rad) aan de bovenkant.

alleen dan warmt je water op voor je CPU

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:56
Je cpu ermee koelen is zeker mogelijk.
Kijk hier maar eens naar:
http://www.spodesabode.com/content/article/jamjar

De vraag is alleen of die warm genoeg wordt om alles te smelten.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Anoniem: 144949

Zonet het topic even snel doorgenomen: ik vind dit dus een fantastisch idee, en zeker realiseerbaar. Ik denk zelfs dat dit zou kunnen strijden tegen high end koelers.

Ter info: mijn lavalamp maakt gebruik van een 40W lampje.

Wattage maakt niet zo veel uit, mits door de keuze van de juiste vloeistoffen er heel snel convectiestromen op gang komen. Je moet er dan wel voor zorgen dat de bovenkant goed gekoeld wordt (ik denk dan aan een zalman 7000 Cu ofzo.

Even een schetsje van hoe ik het zou realiseren:
Afbeeldingslocatie: http://img436.imageshack.us/img436/5396/lava3cd.jpg

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:18

drooger

Falen is ook een kunst.

Lijkt me niet echt fijn voor de cpu, platgedrukt :P

Kan hij vast wel aan, maar als je er genoeg goede koelpasta ertussen smeert, dan zal het wel lukken.

Misschien nog een leuk ideetje voor wat ik met een toekomstige server wil gaan proberen :P

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• KappeNou
  • Laatst online: 29-05 15:35
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 18:06:
Zonet het topic even snel doorgenomen: ik vind dit dus een fantastisch idee, en zeker realiseerbaar. Ik denk zelfs dat dit zou kunnen strijden tegen high end koelers.

Ter info: mijn lavalamp maakt gebruik van een 40W lampje.

Wattage maakt niet zo veel uit, mits door de keuze van de juiste vloeistoffen er heel snel convectiestromen op gang komen. Je moet er dan wel voor zorgen dat de bovenkant goed gekoeld wordt (ik denk dan aan een zalman 7000 Cu ofzo.

Even een schetsje van hoe ik het zou realiseren:
[afbeelding]
Dus die koeler koelt een klein deel van de gehele water tank? en het gelijdende materiaal tussen het water en de koeler is ook nog is glas :?
Hahaha nou ik ben echt benieuwd :D best slim om is te googlen naar waterkoeling en die passive waterkoeling van zalman ;)

>PC specs<

• naftebakje
Je bevestiging moet erg stevig zijn, en de gewone inhoud van een lavalamp is heel waarschijnlijk niet geschikt (lees: door bovenaan die koeler te zetten zal je proc niet verbranden, maar zal je was ook niet goed smelten.).
Puur op convectiestroom werken om je CPU te koelen lijkt me niet zo'n goed id, het is als een waterkoeling zonder pomp, goed voor even (het water gaat ws wel een beetje stromen, maar of het goed genoeg werkt :?

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 29-12-2005 18:59 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Depress
  • Laatst online: 20-06 15:29
Het idee is mogelijk, maar niet met een lavalamp.
Je zult alternative stoffen moeten gaan zoeken.
En je zult zelf een stroming moeten maken(sterke fan in buis tot de bodem?)

KappeNou schreef op donderdag 29 december 2005 @ 18:57:
Dus die koeler koelt een klein deel van de gehele water tank? en het gelijdende materiaal tussen het water en de koeler is ook nog is glas :?
Hahaha nou ik ben echt benieuwd :D best slim om is te googlen naar waterkoeling en die passive waterkoeling van zalman ;)
Mja ik heb misschien een andere lavalamp als jullie hebben, maar als ik zie hoe de mijne het doet, lijkt het mij heel realistisch.

Nee er zit dan geen glas tussen de vloeistof en het koper. De bedoeling is om dan een glazen cillinder te gebruiken zonder bodemplaat en zonder bovenplaat. Daar dan koperen platen zetten. M.a.w. gaat de vloeistof rechtsreeks in contact komen met het koper en dus de koeler.

Dus die koeler koelt een klein deel van de gehele water tank? -> euhm ja, maar de convectiestromen zorgen ervoor dat al het water gekoeld wordt he. Dat werkt als een soort van natuurlijke pomp. Net zoals bij heatpipekoelers ook enkel maar het uiteinde van de heatpipes in contact komen met de koelvinnen moet dit hier ook te verwezenlijken zijn.
naftebakje schreef op donderdag 29 december 2005 @ 18:58:
Puur op convectiestroom werken om je CPU te koelen lijkt me niet zo'n goed id, het is als een waterkoeling zonder pomp, goed voor even (het water gaat ws wel een beetje stromen, maar of het goed genoeg werkt :?
Mja nogmaals, als ik zie wat een vaart dat de convectiestromen bij mijn lamp hebben, lijkt het mij zeker doenbaar. je mag zomaar niet vergelijken met water he. De vloeistof in lavalampen is net zodanig gekozen dat er heel makkelijk convectiestromen inkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 29-12-2005 20:05 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 144949 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 20:03:

[...]

Mja nogmaals, als ik zie wat een vaart dat de convectiestromen bij mijn lamp hebben, lijkt het mij zeker doenbaar. je mag zomaar niet vergelijken met water he. De vloeistof in lavalampen is net zodanig gekozen dat er heel makkelijk convectiestromen inkomen.
Waterkoeling zonder pomp werkt prima, je moet alleen de goede setup hebben. Of het bij een lava lamp ook werkt weet ik alleen niet. Het verschil in tempratuur is erg belangrijk voor koelvermogen. Een lavalamp heeft volgens mij een groot tempratuur verschil. Dit is dan niet echt geschikt omdat je cpu eerst 70 graden moet worden voordat ie genoeg koeling krijgt om niet meer op te warmen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Ik ben net aan het testen: van de moment dat ik mijn lamp aanzet is er welgeteld 30sec nodig met het oog de convectiestromen te zien beginnen (en dan er rekning mee houden dat de lamp niet in contact staat met het glas, met een cpu tegen het koper is dat dus nog sneller!!!).
Aan de glittertjes in de vloeistof te zien, gaan de convectoestromen zodanig snel, dat een glittertje van beneden in de lamp naar boven gaat in een tijdsspanne van 20-30 sec. De afstand is dan +- 20-25 cm.
Je kan dus tellen op 1cm/sec.
In de lamp zit naar mijn schatting, zeker 1Liter vloeistof. Het is geen was ofzo. Lijkt even vloeibaar als water en blijft vloeibaar bij lage temps.

Ik denk dus niet dat de cpu eerst 70 graden moet worden (toch niet bij de lamp die ik heb). Ik zou zeggen ik maak er een filmpje van en post dat als ik het zou kunnen. :)

Ik ben er dus zeker van dat het gewoon een kwestie is van een goede vloeistof te zoeken...

Nudat hij een tijdje draait: de vloeistof onderaan (bij de warmtebron dus) voelt amper warm aan. Maw zal de cpu ook amper warm hebben. Bij deze temp heb je dus al een heel goede vlotte convectiestroom. De vloeistof zal de eigenschap hebben om bij al extreem lage temperatuurverschillen toch al heel felle convectoestromen te veroorzaken.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 29-12-2005 20:18 ]

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

prop er een regelbare peltier tussen en proberen maar. knap als iemand dit lukt. petje af.

Aunt bunny is coming to get me!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 10:36
als je cpu verticaal staat op je mobo , dan gaat die lava lamp niet veel bewegen toch???

Ja, je moet er wel voor zorgen dat de cpu horizontaal is, zodat je (lava)lamp er rechtop op kan staan.

Foto

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 29-12-2005 20:42 ]

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

desktopcase dus... wordt een mooie kort lamp dan ;)

Aunt bunny is coming to get me!

• naftebakje
Ok, blijkbaar is die stroming meer dan voldoende, na 30 sec op 15 Watt, moet een houdbare temperatuur zijn (40° ofzo).
Dan is het enige probleem dat ik nog zie (naast de logische opmerking dat ie niet plat mag liggen) hoe je de buis maakt. Je glas mag niet te breekbaar zijn (misschien plexiglas of dergerlijke gebruiken, alleszinds wanddikte groot genoeg nemen), en je moet een goeie afdichting hebben (met wat zoeken lukt dat wel, alleen moet je bereid zijn wat geld uit te geven). Je wil echt niet dat na een maandje er al wat luchtbellen in je buis zitten, misschien is het noodzakelijk een vulopening te voorzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
@ disco stu: hoe heb je nu juist de verbinding gemaakt tussen je cpu en de lavalamp...en met welk hardware precies ?
@ lemming_nl: WC zonder pomp ? dan met je rad onmiddelijk boven je cpublok ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 14:09
Leuk idee

Is vooral goed voor je case temp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ward Vr schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:06:
@ disco stu: hoe heb je nu juist de verbinding gemaakt tussen je cpu en de lavalamp...en met welk hardware precies ?
Ik heb nog niets gedaan. ;)
Ik ben alleen maar aan het denken hoe je dit idee op zijn best in de praktijk kunt omzetten.
En met de vloeistof die in mijn lamp zit moet het heel goed te doen zijn. Als er echter was in je lamp zit die eerst nog moet smelten, dan lijkt het mij idd niet zo'n goed idee, dit te gebruiken, mits de temps dan veel te hoog worden.
Voor de verbinding tussen cpu en lavalamp: ik zou geen originele lamp gebruiken, maar alleen de vloeistof eruit. Vervolgens een glazen koker zonder bodem en top nemen waarvan je de bodem voorziet van koper, vervolgens opvullen met de vloeistof, en de bovenkant ook van koper maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 20-06 14:04
dit gaat om eenaantal redenen niet lukken.
een lamp is doorgaans maar 60 watt
een proc kan meer leveren, dus t wordt nog heter dan een lavalamp.
de proc word ds ook nog heter dan een lavalamp.
iemand een gokje wat een lavalamp voor temperatuur heeft?

dan moet je die lamp gaan koelen. omdat dat ding masief is zit er erg veel energie in opgeslagen. glas en was zijn geen goeie geleiders, en alcohol.. dat weet ik zo niet.

als derde is het koeloppervlak in verhouding tot dus de af te voeren energie veel kleiner,

als 4e is de vorm veel moeilijker efficient te koelen
je zou natuurlijk een tegenstroom koeling kunnen maken door de lavalamp weer in een buis met water te zetten, om hem te koelen, maar .. dan heb je meer een aquariumverwarmion gebouwd dan een processorkoeler..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 20-06 14:04
nu ik dit hier nog even heb gelezen denk ik dat ik nog wel wat punten kan aandragen waardoor duidelijk zal worden dat dit niet kan
de lavalamp zorgt er alleen voor dat de ene vloeistof wisselt an zwaarder naar lichter dan de andere stof in de lamp. het is dus niet zo dat de lamp echt substantieel aan koeling doet.
de vloeistoffen zijn dus blijkbaar zo gekozen dat de werktemepratu(u)r(en) van de lavalamp precies daar zit waar de lijnen van de grafiek van de sm van de 2 verschillende stoffen elkaar snijden.
er is dus eigenlijk 1 temperatuur in de lavalamp, en het hele idee van een heatpip is niet aanwezig. ( verdampen, en zodoende snel hitte af kunnen voeren.

er onstaat een leuk visueel effect in de lamp, maar er wordt niet gekoeld, en al helemaal geen lamp (cpu) die gekoeld wordt.
het enige wat je beriekt is een enorm groot en heet ding op je proc, waardoor de koellucht in je kast ook enorm zal stijgen.
de cpu word alsnog gloeiend heet en die zul je dus moeten koelen op een andere manier dan via de lava.
doe je dat wel via de lava dan zul je weer zien dat de temp van de lamp daalt, en het visuele effect niet meer optreed, ook niet bij andere vloeistoffen, omdat het temperatuurverschil tussen onder en boven te groot wordt, of omdat de algehele temperatuur te laag wordt, zodat de ene vloeistof altijd lichter dan de andere zal blijven.

zo, en nu eens afwachten tot wanneer er iemand op het geniale idee komt om zijn pc te koelen met een stoommachiene... :s

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 30-12-2005 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nogmaals het is gewoon een kwestie van een goede lamp/vloeistof te kiezen.
In mijn geval: 40W en de vloeistof wordt amper warm. Dit is dus passieve koeling en geen vergroot contactopp dewelke 40W perfect kan afvoeren en koelen. M.a.w. gaat een cpu van 100W ook perfect gaan mits je dan wel voor wat betere koeling zorgt: een heatsink voor contactopp en een traag draaiende fan voor airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Misschien is dit iets: olie EN water in je reservoir. Olie drijft op water, water wordt warm, stijgt, komt boven de olie, koelt af, zakt weer en zo opnieuw.
Zou het goed genoeg kunnen afkoelen of zou je dan een groot ding op je CPU moeten?

Edit:
Ik bedenk me net, mischien anders ook op de GPU+mem, meer warmtebronnen....?

[ Voor 16% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 31-12-2005 02:44 ]

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
De onderkant van de meeste lavalampen is bol: aangezien ik het niet zie zitten om m'n lavalamp te slopen, is het een goe idee om de holte(misschien 0.5 cm op z'n diepste) op te vullen met koelpasta en dan een koper plaatje erover ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:18

drooger

Falen is ook een kunst.

Lijkt me beter om gewoon stukje heatsink(o.i.d.) van koper te doen, daar een dun laagje koelpasta op, niet te veel he.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Op een intacte lavalamp zal dit naar alle waarschijnlijkheid niet werken, glas isoleert te goed. Zoals ik al gezegd heb: glazen buis, boven en onderaan afsluiten met een metalen plaatje, bovenaan een heatsink, zal werken. Je cpu zijn warmte door glas laten afgeven zal niet werken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
naftebakje schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 14:52:
Je cpu zijn warmte door glas laten afgeven zal niet werken!!!
Ik zie niet in waarom niet, als het bij een lam van 40w zelfs werkt door inductie, waarom dan niet bij een gelijkaardige cpu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ward Vr schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 17:09:
[...]

Ik zie niet in waarom niet, als het bij een lam van 40w zelfs werkt door inductie, waarom dan niet bij een gelijkaardige cpu ?
Als ik enorm ruw schat, dan zal die lamp bij 40W ongeveer 150°C hebben (als je aan de lamp zelf voelt dus. Erg ruw kun je aannemen dat 80% van de warmte uit de lamp via het glas afgevoerd wordt. De lucht tussen lamp en glas heeft ongeveer 80°C, en de lamp zelf daardoor 40°C (erg ruw allemaal).
Als je dus een processor hebt, zal je met koelpasta het contact met dat glas verbeteren (niet via lucht), maar aan de warmteweerstand van het glas verandert dat niets.
Met een processor die 40W warmte afgeeft, kan je erg ruw aannemen dat die dan (zelfde vermogen als lamp) voor de gelijkende stukken (glas en lavalamp) gelijk is. De onderkant van het glas (dus je processor) heeft dan 80°C, en de lamp zelf 40°C. Dat zou nog net gaan.

Een processor van meer dan 40W wordt dus warmer dan 80°C, dat werkt gegarandeerd niet. Dit omdat het glas de warmte tegenhoud (in dit geval bij 40W staat er 40°C over het glas).

Kanker niet op de waarden, die zijn erg ruw, i know, maar het id klopt wel (imho).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zou het niet met een peltier/element kunnen ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PilatuS schreef op dinsdag 15 oktober 2002 @ 15:12:

Het hangt ervan af welke. Ik denk dat een AMD64 met Cool 'n' Quiet nog net mogelijk is. :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr

-> hoe kan het nu dat hij met water dat kookt aan 100°, en dan gatt condenseren en neerslaan toch nog temps haalt van rond de 30° ???
en zou het ook lukken met zwaardere procs ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Ward Vr schreef op maandag 02 januari 2006 @ 10:55:

-> hoe kan het nu dat hij met water dat kookt aan 100°, en dan gatt condenseren en neerslaan toch nog temps haalt van rond de 30° ???
lees een beetje hierboven ;) de druk in het jampotje is behoorlijk laag -> het water kookt sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 09:10
Ward Vr schreef op maandag 02 januari 2006 @ 10:55:

Waar haal jij die 100 graden vandaan? Het water wordt geen 100 graden hoor! (water verdampt ook onder de 100 graden al... Je was aan de waslijn wordt ook geen 100 graden, en droogt ook...)

edit: iets met een spuit en een getal...

[ Voor 5% gewijzigd door RedPixel op 02-01-2006 11:06 ]

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Anoniem: 67209 schreef op dinsdag 15 oktober 2002 @ 16:14:
[...]

het rendement van een pc is nog veel minder dan 2%, het grootste deel van de energie wordt omgezet in warmte, maar een HEEEEEEEEEEEEEEEEEL klein deel wordt omgezet in licht... En verder wordt het ALLEMAAL warmte (ja, ook de draaiende hd's, die moeten steeds stroom krijgen om de weerstand van de lagers te overwinnen en waar blijft die weerstand? juist, warmte!)... Eigenlijk is het enige onderdeel van je pc met een beetje redelijk rendement je monitor (gloeilampniveau)...
Rendement is een algemene uitdrukking van effeciency en heeft niet alleen betrekking op de omzetting van elektrische energie naar licht. 8)7 Bij een pc gaat het puur om het schakelen met transistoren, dus rekenkracht en niet lichtproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Anoniem: 67209 schreef op dinsdag 15 oktober 2002 @ 16:14:
[...]

En guess what, dat licht wat van een monitor afkomt, word uiteindelijk ook weer omgezet in warmte. Ook dat licht wat in je ogen terecht komt. Dus als je het zo bekijkt is een PC helemaal niet rendabel.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
The Widow Maker schreef op maandag 02 januari 2006 @ 11:24:
[...]

En guess what, dat licht wat van een monitor afkomt, word uiteindelijk ook weer omgezet in warmte. Ook dat licht wat in je ogen terecht komt. Dus als je het zo bekijkt is een PC helemaal niet rendabel.
offtopic:
Denk je soms dat het netvlies van je oog een warmtesensor is? Het netvlies absorbeert fotonen niet d.m.v. omzetting naar warmte.

Rendement hangt puur af van naar welke onderdelen je kijkt binnen het 'systeem' waar je het rendement van bepaalt, dus dat de meeste (alle?) energie uiteindelijk omgezet wordt naar warmte is helemaal niet interessant als je over rendement praat. [/betwetermodus] :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 22-06 16:41

Bob

Aham brahmasmi schreef op maandag 02 januari 2006 @ 11:42:
[...]
offtopic:
Denk je soms dat het netvlies van je oog een warmtesensor is? Het netvlies absorbeert fotonen niet d.m.v. omzetting naar warmte.

Rendement hangt puur af van naar welke onderdelen je kijkt binnen het 'systeem' waar je het rendement van bepaalt, dus dat de meeste (alle?) energie uiteindelijk omgezet wordt naar warmte is helemaal niet interessant als je over rendement praat. [/betwetermodus] :P
offtopic:
Zo kan je bvb gaan bereken hoeveel energie er bespaard wordt in de wereld door een bepaalde berekening aan het ontwerp van een gebouw door jouw pc, da's pas rendement
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• successor
  • Laatst online: 13-06 13:14
das toch gewoon convectie , warmtestroming dus in lavalamp , tis alleen zichtbaar .

een heatpipe is een zeer extreme vorm van warmtestroming omdat je daarbij ook een faseovergang hebt , maar buiten dat is het principe hetzelfde, iets wordt warm , wordt dus lichter en gaat dus naar boven , daar koelt het weer af en gaat het naar beneden omdat het zwaarder en koeler is geworden

bij een heatpipe verdampt iets door warmte , dat iets kan zijn wat je wilt , en door bepaalde factoren kan je de temperatuur waarbij iets verdampt controleren (door de druk bijvoorbeeld , en ook door de aard van dat iets) , komt die damp boven in de heatpipe , waar het koper dus koud is, zal die stof (iets ) weer neerslaan en naar beneden zakken (soms wordt dat "zakken" ook geholpen door een wiek ) .

das ongeveer het pricipe , let op het feit dat bij een lavalamp die stroming wordt teweegebracht door een vrij groot warmteverschil, want het glas van de lamp ligt bij 300 graden als de lamp al brand, bij een halogeen ligt die temperatuur zelfs nog iets hoger . een cpu of processor wordt al onstabiel bij 70° (een pentium mobile of een zeer goede amd athlon xp kan 95 tot 100 graden aan ) dus dat temeratuursverschil is bijlange na niet genoeg , met een zeer zware tec (een peltier dus ) kan je de temperatuur wel hoog genoeg krijgen , maar dan zakt je rendement enorm omdat je stroomverbruik de hoogte in gaat.

je kan met een gewone lavalamp niks doen op een processor, behalve dan de processor veel te warm laten worden , je zal moeten gaan zoeken naar andere methoden, met andere materialen , bijvoorbeeld water op lage druk en een andere kleurrijke vloeistof , dat een van die vloeistoffen gaat koken maakt het warmtegeleidende effect alleen groter (meer convectie) en het visuele effect alleen groter (het geheel beweegt heftiger met leuke belletjes en zo ) .

tot zover de theorie , ik kan hem alleen niet toetsen ,want ik heb het materiaal en het gereedschap gewoon niet .

[ Voor 4% gewijzigd door successor op 02-01-2006 12:46 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128590

Ik voor mijn profielwerkstuk in good-old 6vwo een lavalamp gemaakt, en het is niet makkelijk. De verhouding in de mengsels steekt ongelofelijk krap. In de lavalampfabrieken word de kubieke-uitzettingscoefficient (temperatuurafhankelijke uitzetting van een vloeistof) ongelofelijk exact gemeten, en de waardes van de vloeistoffen in de lavalamp verschillen maar een héél klein beetje (weet niet meer precies hoeveel). Wij hebben een lavalamp kunnen maken die werkte op een brander, en die daarna met de warmte van een standaardlavalamp op gang bleef, maar dat was de top. Dus ik denk dat het practisch onmogelijk is om het te realiseren op een processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Een videokaart kan nog leuk doorwerken op 100 graden (ervaringsdeskundige :D)
Misschien kun je hiervoor beter een videokaart gebruiken ipv een cpu, er zijn genoeg videokaarten die 80 watt verstoken.
9800 pro verstookt al 80 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15

Nox

Noxiuz

Anoniem: 156750 schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 12:48:
Een videokaart kan nog leuk doorwerken op 100 graden (ervaringsdeskundige :D)
Misschien kun je hiervoor beter een videokaart gebruiken ipv een cpu, er zijn genoeg videokaarten die 80 watt verstoken.
9800 pro verstookt al 80 watt.
80 watt ??? t*ring he :P en zon kleine rotsink! volgens mij verneuqt mijn x800PRO dan al 2x zoveel dan me CPU.. (die doet 53 watt)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 21:32
Ik denk niet dat je x800pro meer dan 100watt verstookt...

Ik vind het een geweldig idee, maar of het ook het realiseren valt....

Ik zie veel tegenstrijdige ideeën, dus misschien kan iemand het gewoon proberen met wat oude hardware, zodat we zeker weten of het wel of niet kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~patrboon/Slide1klein.JPG

-Er zit geen glas tussen de cpu en de heatsink. De heatsink is rechtstreeks bevestigd aan het deksel/metalen plaat (met bijvoorbeeld soldeertin). Koelpasta zorgt voor een goede warmte overdracht.
-De heatsink moet groot genoeg zijn om zo snel zijn warmte aan het water door te geven.
-Bovenaan het reservoir zorgt een fan ervoor dat het glas relatief koel blijft. Er moet een luchtlaag zitten tussen het wateroppervlak en de bovenkant van het reservoir. De damp gaat dan condenseren op de bovenkant van het reservoir.

Hoe groter het reservoir en de heatsink, des te beter de koeling. Op deze manier moet het volgens mij mogelijk zijn een moderne cpu te koelen, mits de heatsink groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
idd, goeie heatpipe, nu nog een schatting hoeveel liter water (?) welk oppervlak (?) nodig is om x aantal watt procs koel te houden
tip: kleur dat water met inkt !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
doe je toch niet met inkt? je kunt ook gewoon voor € 5 een flesje water stabilisator halen in de kleur die je wilt.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Pagina: 1 2 Laatste